امروزيكشنبه, 28 آبان 1396-- Sunday Nov 19 2017

ساعت 17:39:09

آخرین به روز رسانی : شنبه 03:37:26

 ناگفته های شورای شهر و شهرداری
در نشست صمیمانه اعضای شورای سوم با منتخبین شورای چهارم تشریح شد؛

ناگفته های شورای شهر و شهرداری

یکشنبه, 09 تیر 1392 ساعت 07:24 کدخبر :5676
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : سید محمد رضا ابطحی
غفوری رئیس شورای شهر: ثبات، آرامش و استقلال شهرداری مهم ترین دستاورد شورای سوم بود

اولین جلسه مشترک هم اندیشی و تبادل نظر اعضای شورای شهر سوم (دوره فعلی) با منتخبین شورای شهر چهارم در دفتر شورای شهر برگزار شد. در این جلسه که مهندس شرفا شهردار خمینی شهر هم حضور داشت موضوعاتی همچون مطالبات شهرداری، عوارض آلایندگی، طرح های عمرانی در دست اجرا، بودجه سال جاری شهرداری و ... مورد بررسی قرار گرفت.


در ابتدای این جلسه، رئیس شورای شهر به تشریح تشکیلات سازمانی سومین دوره شورا، برنامه ها و نحوه برگزاری جلسات هفتگی، حضور اعضای شورا در کمیسیون های عمرانی و فرهنگی، مباحث حقوقی در شهرداری، ملاقات عمومی و حضوری اعضاء با مردم، اصلاح بودجه، تفکیک بودجه، گزارش حسابرسی و رسیدگی به اسناد مالی شهرداری به عنوان وظایف شورا پرداخت و گفت: در ماه های آخر هر سال تدوین دفترچه عوارضات و بودجه سال شهرداری بیشترین وقت شورا را به خود اختصاص می دهد. مهمترین و عمده ترین وظیفه شورای شهر تدوین بودجه شهرداری است، شورای سوم با در نظر گرفتن کلیه جوانب و نیازهای شهرداری در سال جاری اقدام به تدوین و تصویب بودجه 40 میلیارد تومانی نمود که آماده اجراست و شورای چهارم باید تلاش کند تا اهداف و برنامه های بودجه سال جاری به صورت کامل محقق و اجرا گردد.


دکتر غفوری با اشاره به اینکه بخشی از وظایف شورای شهر جدید رسیدگی به توافقات می باشد گفت: کلیه توافقات مخصوصا بعضی موارد از حساسیت خاصی برخوردار است که به منظور حفظ منافع شهرداری و جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان باید در شورای شهر مطرح شود.


وی با اشاره به اینکه شورای شهرستان در کنار شورای شهر در شهرستان فعالیت می کند، افزود: بر اساس قانون، شورای شهرستان متشکل تعدادی از اعضای شورای شهرهای درچه،کوشک و اصغر آباد و همچنین بخش مرکزی شهرستان می باشد و به همین ترتیب یکی از اعضای شورای شهرستان نماینده شوراهای عالی استان بوده و باز بر اساس همین تشکیلات نمایندگان شورای استان ها در شورای عالی کشور برای طرح مسائل کلان شهرداری ها در مرکز کشور و با تصویب برای طرح و پیگیری از طریق مجلس شورای اسلامی به جهت تبدیل شدن طرح های مورد نیاز به قانون فعالیت می کنند. رئیس شورای شهر افزود: در دوره سوم دو نفر از اعضای شورای خمینی شهر به عنوان رئیس و عضو در شورای شهرستان حضور داشتند.

ثبات، آرامش و استقلال شهرداری در دوره شورای سوم


رئیس شورای شهر با اشاره به وضعیت سومین دوره شورا و شهرداری گفت: 6 سال پیش دوره سوم شورا در زمانی فعالیت خود را آغازکرد که مدیریت شهرداری از نظر نابسامانی و ناآرامی و عدم ثبات در بدترین شرایط قرار داشت، در آن زمان به علت اختلاس پیش آمده در شهرداری، اعتماد مردم به شهرداری و شورای شهر به صفر رسیده بود، شهرداری در آن زمان به صورت سرپرستی اداره می شد و به حداقل درآمد خود رسیده بود و این در حالی است که اکنون و پس از 6 سال فعالیت این شورا، شهرداری در یک ثبات و آرامش به سر می برد و یک شهردار مستقل با اختیارات کامل در حال فعالیت است.

شهرداری در شرایط مالی مطلوبی نسبت به گذشته قرار دارد


وی افزود: بودجه شهرداری در سال 85 در اواخر دوره دوم شورا و ابتدای دوره سوم با مبلغ 5/12 میلیارد تومان مصوب شد و در اواخر سال، 5/9 میلیارد تومان آن تحقق یافت و این در حالی است که در سال 91 بودجه شهرداری 5/26 میلیارد تومان به تصویب رسید و بیش از 30 میلیارد تومان محقق و وصول شد. در آن زمان مهندس پورکاظم شهرداری را با مبلغ 120 میلیون تومان تحویل گرفت ولی امروز شهرداری نسبت به گذشته از نظر مالی در شرایط مطلوبی قرار دارد.
غفوری با اشاره به اینکه بیش از 75درصد بودجه 3 ماه سال جاری شهرداری تا کنون جذب و محقق شده است، گفت: بر اساس اسناد مالی، برخلاف سال های گذشته که شهرداری در زمان مشابه با کاهش درآمد و بودجه مواجه می شد، در 3 ماهه اول امسال با مشکلات سال های گذشته روبرو نبودیم و شاید بتوان با قاطعیت گفت که شرایط کنونی شهرداری در دوره های گذشته شورا و شهرداری کمتر مشاهده شده است.


وی افزود: امروز شهرداری از شرایط مطلوبی از جمله ثبات مالی و مدیریتی، انگیزه کار در بین پرسنل و قدرت نسبی برای پرداخت هزینه های جاری و عمرانی برخوردار است. غفوری پرداخت به موقع حقوق پرسنل را نسبت به گذشته و با توجه به بحران مالی از امتیازات شهرداری عنوان کرد.
رئیس شوای شهر با اشاره به اینکه در سال جاری بودجه 40 میلیارد تومانی شهرداری مصوب و آماده اجراست، گفت: بودجه خالص شهرداری امسال 40 میلیارد تومان می باشد و با اضافه شدن بودجه سازمان های زیر مجموعه شامل اتوبوس رانی، تاکسی رانی، موتوری و رفاهی تفریحی این رقم به 52 میلیارد تومان می رسد.
غفوری افتتاح پارک شهروند منظریه، سالن مدیریت بحران شهدای خوزان و ایستگاه شماره 4 آتش نشانی در خیابان کهندژ را 3 اولویت اصلی شهرداری در سال جاری عنوان کرد.

اختلافات شهرداری با سازمان راه و شهرسازی به یک موضوع تاریخی تبدیل شده است


وی با اشاره به اینکه در کنار این 3 طرح عمرانی اقدامات و فعالیت های روزمره شهرداری همچون جمع آوری زباله، آسفالت معابر، توسعه و نگهداری فضای سبز نیز انجام می گیرد، افزود: فعالیت های روزمره شهرداری هزینه سنگینی برای شهرداری در بردارد. رئیس شورای شهر پیگیری و تکمیل طرح های نیمه کاره را یکی از اولویت ها و اقدامات سومین دوره شورا دانست. وی در ادامه با اشاره به اختلافات چندین ساله شهرداری با سازمان راه و شهرسازی برای تکمیل شهرک منظریه گفت: اختلافات شهرداری با سازمان راه و شهرسازی یک موضوع دیرینه است و کم کم دارد به یک بحث تاریخی تبدیل می شود. این موضوع از زمان تشکیل شهرک منظریه مطرح بوده و تا کنون ادامه داشته است. سازمان شهرسازی علی رغم گرفتن پول خدمات از ساکنین این شهرک به تعهدات خود برای آماده سازی عمل نکرده و از طرف دیگر مردم و ساکنین شهرک منظریه از شهرداری و مسئولین شهرستان توقع به حقی برای دریافت خدمات عمرانی، آسفالت معابر و خدمات شهر ی خود دارند و شهرداری در این بین باید انتظارات مردم برای دریافت سهم مالی شهرک و از طرف دیگر ارائه خدمات به ساکنین آن را برآورده کند. نکته مهم این است که طی سال های گذشته تا کنون چندین توافق کتبی بین شهرداری و سازمان راه و شهرسازی برای واگذاری اراضی مورد تعهد سازمان راه و شهرسازی تدوین شده است ولی سازمان به تعهد خود مبنی بر تحویل اراضی سهم شهرداری عمل نکرده و در زمان نتیجه گیری نهایی، مسئولین سازمان راه و شهرسازی استان با طرح مباحث جدید و انحرافی از اجرای تعهدات خود خودداری می کنند. از نظر ما علت عدم حل مشکل شهرک منظریه به نوع نگاه مسئولین سازمان راه و شهرسازی از مسئولین وزارت خانه تا استان بر می گردد.

دیدگاه مشترک برای حل مشکل منظریه وجود ندارد


وی با اشاره به اینکه شهرداری در دو بخش جداگانه دریافت هزینه خدمات و دریافت سهم 10 درصد اراضی شهرداری با سازمان راه و شهرسازی اختلاف دارد گفت: به طور مثال در سال 87 به دستور صریح سعیدی کیا وزیر وقت مسکن و شهرسازی، سازمان مسکن و شهرسازی استان موظف شد ظرف یک ماه و نیم سهم ده درصد شهرداری خمینی شهر را بپردازد اما از آن زمان تا کنون حتی یک پلاک هم تحویل شهرداری نشده است.

هزینه آماده سازی ارائه خدمات به شهرک منظریه بالغ بر15 تا 20 میلیارد تومان است


رئیس شورای شهر خمینی شهر افزود: در این رابطه آخرین اقدامات نماینده مردم در مجلس و مسئولین شهرستان و شهرداری تلاش برای دریافت 7/4 میلیارد تومان از سازمان در ازای فعالیت های شهرداری برای اجرای طرح های عمرانی و خدماتی در شهرک منظریه بوده است که این راهکار هم در حال حاضر به مشکل برخورده است چرا که بعضی مسئولین سازمان راه و شهرسازی به دنبال آن هستند که مشکلات منظریه را با پرداخت همین مبلغ ختم کنند و به تعهدات دیگر خود عمل ننمایند ولی طبق برآورد کارشناسی، امروز هزینه آماده سازی ارائه خدمات به شهرک منظریه بالغ بر 15 تا 20 میلیارد تومان می باشد. غفوری در همین رابطه افزود: حل این اختلافات و دفاع از حقوق شهر و ساکنان شهرک منظریه، یکی از مباحثی است که شورای چهارم باید پیگیر آن باشد.


وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات شهر ما وجود بافت فرسوده در محلات مختلف است و می طلبد که شورای چهارم پیگیر آن باشد، گفت: طرح مطالعاتی بافت فرسوده شهری در محدوده قانونی به تصویب رسیده و ساکنین می توانند از تسهیلات بانکی و تخفیفات شهرداری برای بازسازی منازل خود استفاده کنند.

بیش از 28 خیابان زخمی و نیمه کاره در شهر وجود دارد


غفوری از موضوع توافقات، تعریض و آزادسازی خیابان ها به عنوان یکی دیگر از مشکلات شهر یاد کرد وگفت: در حال حاضر بیش از 28 خیابان زخمی و نیمه کاره در شهر وجود دارد که بخش هایی از آن آزاد سازی شده و می طلبد که موضوع توافقات با جدیت پیگیری و اجرا شود. وی ادامه داد: در دوره سوم شورا بیش از 25 میلیارد تومان بابت آزادسازی و تعریض خیابان های نیمه کاره به صورت نقدی یا به شکل معوض زمین یا صدور پروانه و مجوزات تجاری هزینه شده است که عمده آن ها تصرفات و اقدامات دوره های قبل بود که به صورت غیرقانونی و یا بدون ضوابط توسط شهرداری اجرا شده ولی حق وحقوق افراد پرداخت نشده بود که در دوره فعلی شورای شهر پرداخت شد. از نظر ما مشکل توافقات در شهر با هدفمند کردن توافقات، اولویت بندی آزادسازی، تعریض و احداث خیابان ها، تغییر ساختار سازمانی و ساختاری واحد املاک شهرداری برای سهولت در اجرای توافقات و همچنین جلب حمایت و اعتماد مردمی برای همکاری با شهرداری قابل اجراست.


غفوری با اشاره به اینکه اجرای توافقات با رویکرد جدید در شهرداری باعث کاهش بار ترافیکی سطح شهر می شود، موضوع توافقات و حل مشکل ترافیکی را از اولویت های جدی شهرداری و شورای چهارم دانست و افزود: طرح مطالعاتی ترافیکی شهر و آزادسازی خیابان های جدید، احداث زیر گذر در نقاط شلوغ و پر ترافیک همچون چهارراه دولت انجام شده و آماده اجرا است. وی تنها مشکل اجرای زیر گذر چهارراه دولت را محدودیت های زمانی و مالی و وجود تاسیسات شهری عنوان کرد و گفت: شهرداری باید با در نظر گرفتن منابع مالی و با اطمینان و اعتماد به تامین منابع مورد نیاز این طرح را اجرایی کند.

 

در سند چشم انداز کلیه نیازهای آینده شهر در نظر گرفته شده است


رئیس شورای شهر با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم سومین دوره شورا که با جدیت دنبال شد، تدوین سند چشم انداز و توسعه بیست ساله شهرداری می باشد، گفت: این سند با استفاده از نظرات کارشناسان استانی و کشوری تنظیم شده، به تصویب شورای شهر رسیده و به استانداری و وزارت کشور ابلاغ شده و آماده اجرا است. وی تا کید کرد از این پس شهرداری باید طبق این سند چشم انداز برنامه ریزی نموده و آن را اجرا نماید.


وی افزود: در این سند بیش از 700 پروژه جدید، 25 راهکار برای تامین و افزایش منابع درآمد خصوصا درآمد پایدار در زمینه های مختلف و همچنین کلیه نیازهای آینده شهر در نظر گرفته شده است.


وی خطاب به اعضای شورای شهر چهارم گفت: با وجود منابع درآمدی موجود، حل مشکلات شهرداری و توسعه شهری امکان پذیر نیست و درآمد موجود تنها جوابگوی نیازهای جاری و ماهانه شهرداری از جمله جمع آوری زباله، پرداخت حقوق، رسیدگی به فضای سبز و لکه گیری معابر می باشد و امکان اجرای پروژه ها و طرح های چند میلیاردی وجود ندارد. تنها راهکار حل مشکلات شهر اجرای سند چشم انداز بیست ساله برای تامین منابع درآمدی است.


وی به افتتاح دفتر جذب مشارکت های مردمی در دوره سوم شورا و شهرداری اشاره کرد و گفت: با تقویت و حمایت دفتر جذب مشارکت های مردمی می توان از افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در پروژه های عمومی و عام المنفعه دارند استفاده کرد و تسهیلات لازم را برای جذب مشارکت افراد و سرمایه گذاران فراهم آورد. غفوری در همین رابطه افزود: شورای سوم با همین دیدگاه و هدف طرح احداث ترمینال مسافربری با هزینه ای بالغ بر 30 میلیارد تومان را با مشارکت بخش خصوصی و شرکت های مسافرتی و زیارتی آغاز کرد و هم اکنون در حال اجراست. مشارکت شهرداری در این طرح 45 درصد و شرکت اسپادانا گشت به عنوان بخش خصوصی 55 درصد می باشد.

در فروش پادگان امام حسین مصالح و منافع مردم نادیده گرفته نشود


غفوری در ادامه با اشاره به اینکه پادگان امام حسین (ع) با وجود 500 هزار متر زمین در معرض فروش قرار دارد، آن را یکی از مباحثی دانست که در راستای حفظ منافع شهر و مردم مطرح می باشد. وی در توضیح این موضوع افزود: شهرداری از یک سال پیش و از طریق راه های مختلف در حال رایزنی با مجموعه سپاه استان و کشور برای خرید این پادگان می باشد. قیمت اولیه آن 40 میلیارد تومان به ما اعلام شد اما در مرحله بعدی این مبلغ با استفاده از نظریه کارشناسی افزایش یافت و در نهایت آخرین قیمت کارشناسی اعلام شده 91 میلیارد تومان به صورت قیمت پایه بود و مناقصه و مزایده فروش در روزنامه های عمومی کشور اطلاع رسانی شد. شهرداری و شورای شهر به دنبال آن بودند که با دعوت از سرمایه گذارانی در بخش خصوصی در خصوص استفاده از کاربری های این اراضی به توافق برسند اما به دلائلی این امکان به وجود نیامد. در هر حال هر سرمایه گذاری که خارج از محدوده شهرداری قصد خریداری پادگان را داشته باشد، ملزم به رعایت حق و حقوق شهرداری و منافع مردم شهر خواهد بود. سهم شهرداری در حدود 50 تا 70 درصد از اراضی پادگان است و شهرداری و شورا بر رعایت حقوق شهرداری از طریق اختصاص تفکیک خالص زمین پادگان اصرار دارند و در صورتی که خریدار قصد حفظ ساختمان های پادگان را دارد باید جرایم ساختمانی ساخت و سازهای فاقد مجوز شهرداری از طریق کمیسیون ماده صد رعایت و پرداخت شود.
وی خطاب به اعضای شورای چهارم گفت: شهرداری و شورای سوم بر رعایت حقوق شهر در جریان فروش پادگان تاکید و اصرار دارد و از شما نیز انتظار می رود با حساسیت کامل پیگیر آن باشید چرا که هنگام معامله و فروش اینگونه اراضی، خریدار برای پرداخت نکردن حقوق شهرداری و در واقع منافع مردم شهر از طرق مختلف وارد عمل می شود تا تخفیف بگیرد اما نباید اجازه داد مصالح و منافع مردم شهر زیر این فشارها نادیده گرفته شود.


رئیس شورا در ادامه ارائه گزارش فعالیت های شورای سوم گفت: یکی از موضوعات ضروری اجرا شده در شهرداری اجرای طرح اتوماسیون اداری می باشد که در حال اجراست. اجرای طرح اتوماسیون اداری امروزه جزو ضروریات کارآمدی شهرداری برای تسهیل در روند اجرای درخواست های مردمی است و تاثیرات زیادی در صرفه جوئی و کاهش هزینه ها دارد. توسعه و گسترش و تقویت اتوماسیون اداری شهرداری از جمله اولویت های شهرداری در سال جاری و آینده خواهد بود که باید پیگیری و دنبال شود.

استقلال از مهم ترین امتیازات شورای سوم است


وی در ادامه سخنان خود به استقلال شورای سوم اشاره کرد و گفت: از مهمترین شاخصه های سومین دوره شورا استقلال در این دوره به دور از هرگونه وابستگی به اشخاص و دستگاه و تشکیلات بود. شورای سوم تحت تاثیر هیچ مقامی قرار نگرفت و در عین تعامل و همچنین انتقاد پذیری اجازه نداد از جایگاه شورا برای پیاده کردن اهداف و مقاصد عده ای استفاده ابزاری بشود اگر چه این دوره شورا با تغییرات مدیریتی بسیاری همراه شد.


غفوری تصریح کرد: در مدت فعالیت ما 3 نماینده مجلس، 3 امام جمعه و 4 فرماندار در مسند مسئولیت در شهر قرار گرفتند اما این تغییرات، باعث تغییر در روند فعالیت ها و خدمات سومین دوره شورا نشد. نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و فرمانداران با شخصیت ها و رویکردهای مختلفی با ما تعامل و همکاری داشتند چرا که از نظر ما هر مقام و شخصیتی شان و منزلت مشخص خود را داشت. شورا در این دوره در کنار فرماندار به عنوان نماینده عالی دولت، امام جمعه به عنوان یک مقام معنوی و نماینده ولی فقیه در شهر و نماینده مجلس به عنوان نماینده مردم با وظایف و جایگاه قانونی نمایندگی، جایگاه خود را حفظ نمود. از نظر ما حفظ جایگاه و استفاده از پتانسیل های بالقوه و بالفعل شورا از جمله ویژگی های شورای سوم محسوب می شود و افتخار می کنیم که عیلرغم تمام فشارهایی که در این 6 سال بر این شورا وارد شد در سایه قانون مداری اجازه ندادیم به جایگاه شورا لطمه ای وارد شود یا تحت تاثیر قرار گیرد.


غفوری با تاکید بر قانون مداری به عنوان یکی از امتیازات شورای سوم گفت: به نظر ما رفع نابسامانی ها و مشکلات مالی با برخورد های فیزیکی و اعمال فشار امکان پذیر نیست بلکه باید از ظرفیت های قانونی شورا برای حل مباحث و مشکلات مالی استفاده کرد.

 

مجموعه شهرداری فعلاً در سالم ترین شرایط مالی قرار دارد


رئیس شورای شهر ادامه داد: زمانی که ما شهرداری و شورا را تحویل گرفتیم با وجود اختلاسی که در دوره گذشته صورت گرفته بود انتظار و توقع سطحی از ما این بود که با استفاده از برخورد فیزیکی و اعمال فشار عمل کنیم ولی انتظار مستمر استفاده از ظرفیت های قانونی و گرفتن حسابرس برای کنترل اسناد مالی بصورت همه ساله در این دوره صورت گرفت. در این دوره روز به روز از نابسامانی های مالی جلوگیری و کاسته شد و امروز می توان به جرات گفت مجموعه شهرداری در سالم ترین شرایط مالی قرار دارد، کلیه دریافت ها و پرداخت ها در این دوره تحت کنترل بود و طبق قانون عمل شد، مجموعه شهرداری یک مجموعه سالم مالی است و در این 6 سال هیچ گونه بحثی در خصوص مشکلات و مباحث مالی وجود نداشت و این امر حاصل قانونی عمل کردن سومین دوره فعالیت شورا است و توصیه ما به شورای چهارم ادامه این روند می باشد.
وی افزود: یکی از مباحثی که در سومین دوره شورای شهر پیگیری و اجرا شد تقویت ارتباط با مردم و جلب اعتماد آن ها به شورا و شهرداری بود. اعتماد نسبی به وجود آمده در بین مردم حاصل تلاش 6 ساله سومین دوره شوراست که از طریق راه های مختلف دنبال شده است. حضور فعال و همه روزه یکی از اعضا در محل شورا و پاسخگویی به مردم، حضور در مساجد به همراه شهردار و مدیران شهرداری، دعوت معتمدین هر محل به شهرداری مناطق و بالعکس در تبادل نظر مشکلات محلات مختلف از جمله راهکارهای افزایش تعامل شورای شهر با مردم بوده است.


وی با اشاره به اینکه سومین دوره شورای شهر به دنبال اجرای طرح های کلان از جمله موضوع مدیریت واحد شهری بوده، گفت: یکی از ظرفیت هایی که شورای شهر، شورای عالی استان و کشور داراست پیگیری و تصویب قانون مدیریت واحد شهری برای شهرهایی همچون خمینی شهر می باشد. اجرای طرح مدیریت واحد شهری کمک بزرگی به حل مشکلات شهرداری ها می کند. علت افزایش اعضای شورا هم حرکت به سوی اجرای مدیریت واحد شهری بوده است تا کلیه دستگاه های خدماتی و اجرایی تحت یک مدیریت واحد قرار بگیرند و خدماتی یکپارچه و هماهنگ به مردم ارائه کنند.

الحاق اجتناب ناپذیر است


رئیس شورای شهر در ادامه موضوع الحاق را یکی دیگر از موضوعات مطرح در این دوره عنوان کرد و گفت: الحاق خمینی شهر به اصفهان یکی دیگر از مباحثی است که باید در شورای چهارم پیگیری و دنبال شود. شورای سوم نمی گوید الحاق بشود یا نشود بلکه موضوع مهمی که ما با آن روبرو هستیم این است که با توجه به روندی که در مدیریت واحد شهری پیش بینی می شود در آینده اجبارا باید طرح الحاق اجرا شود و چه بخواهیم وچه نخواهیم موضوع الحاق اتفاق خواهد افتاد. جا دارد در دوره شورای چهارم با تشکیل کمیته کارشناسی ابعاد مختلف الحاق مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد.

شهردار: برای حل مشکلات مالی به تامین منابع پایدار نیاز داریم


در ادامه این جلسه شهردار خمینی شهر با اشاره به اینکه مدیریت مالی شهرداری ها با روش مدیریت هزینه و درآمد فعالیت می کند، گفت: بخشی از درآمد شهرداری ها را دریافت عوارضات از مردم تشکیل می دهد و بخش دیگر را منابع و کمک های دولتی همچون ارزش افزوده، عوارض آلایندگی، سوخت، گمرک و ...
مهندس شرفا افزود: از زمان شروع فعالیتم به عنوان شهردار در خمینی شهر تا کنون کمک های دولتی و عوارضات به شهرداری اختصاص پیدا نکرده است. در شهرداری ها معمولا بودجه را طبق تناسب 40 درصد هزینه جاری و 60 درصد بودجه عمرانی تعیین و تنظیم می کنند ولی به علت شرایط اقتصادی در این مدت این تناسب تغییر پیدا کرد و بعضا بودجه های جاری شهرداری افزایش یافت مخصوصا در سال 91 ما به علت افزایش قیمت اجناس و مواد اولیه در پرداخت حقوق و هزینه دچار مشکل شدیم ولی با این وجود تناسب بودجه های عمرانی و جاری را تا حدود زیادی حفظ کردیم.


شرفا ادامه داد: در حال حاضر شهرداری ماهانه در حدود یک میلیارد تومان بابت حقوق، 100 میلیون تومان برای جمع آوری زباله و 150 میلیون تومان برای حفظ و نگهداری فضای سبز پرداخت می کند. این 3 بخش عمده ترین و مهمترین بخش های پرداخت هزینه ماهانه شهرداری را تشکیل می دهد که امکان صرفه نظر از آن وجود ندارد. شهردار با اشاره به یکنواخت نبودن درآمد شهرداری در طول سال گفت: در سال گذشته شهرداری در حدود 31 میلیارد تومان درآمد داشت که در توزیع این بودجه در بعضی از ماه ها با مشکل پرداخت حقوق کارکنان و پرسنل روبرو بودیم و اقدامی که امسال در تدوین برنامه و بودجه شهرداری انجام دادیم این است که تخفیفات آخر سال از اول سال قابل اجراست.

 

مهمترین دغدغه شهردار تامین حقوق ماهیانه پرسنل شهرداری است


وی با تاکید بر اینکه شهرداری نیاز به 2 میلیارد تومان درآمد ثابت ماهیانه دارد، گفت: برای حل مشکلات مالی شهرداری نیاز به تامین منابع پایدار داریم و باید به راه هایی برای کسب درآمد پایدار بیندیشیم.
شرفا تعداد کارکنان شهرداری را بیش از 700 نفر پرسنل و نیروی کارگری و خدماتی اعلام کرد و گفت: با شرایط موجود مهم ترین دغدغه شهردار تامین حقوق ماهیانه پرسنل شهرداری و کارکنان سازمان های تابعه است. اعضای شورا باید تصور کنند که با عدم پرداخت و یا تاخیر حقوق رانندگان اتوبوسرانی و بخش های دیگری همچون خدمات شهری یا فضای سبز چه اتفاقی خواهد افتاد؟ و چه کسی باید روزانه بیش از 60 هزار نفر از مردم را جابجا کند و یا زباله های درب منازل را جمع آوری نماید؟ در دوره سوم اقدامات خوبی برای جذب و تامین منابع پایدار شروع شده که از جمله آن می توان به مشارکت در طرح کاروانسرای دوشنبه بازار اشاره کرد. این طرح در آینده درآمد بسیار خوبی برای شهرداری خواهد داشت.


وی با اشاره به وجود 10 درصد بافت فرسوده در شهر گفت: اکثر هزینه های جاری و عمرانی را بافت فرسوده به ما تحمیل می کند. در سال گذشته بیش از 5 میلیارد تومان برای آزادسازی در بافت فرسوده صرف شد ولی این مبلغ اصلا دیده نمی شود. یکی از مهمترین مشکلات ما موضوع آزادسازی در مناطق فرسوده برای احداث خیابان، پارک محلی و خدمات دیگر است.


مهندس شرفا با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از 3 میلیارد تومان بابت آسفالت معابر هزینه شده است، گفت: وضعیت آسفالت معابر ما نامناسب و نامطلوب است، من شخصا برای این موضوع نگران هستم، متاسفانه با وجود تصویب طرح جامع و تفصیلی، مردم به سمت ساخت و ساز غیرمجاز و توسعه غیراصولی شهر حرکت می کنند و ما در مناطق بافت فرسوده قبل از ارائه خدمات زیرساختی شاهد توسعه بی رویه و بدون ضابطه هستیم.


وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اقدامات شهرداری پیاده سازی و شناسایی حریم شهر است، افزود: خمینی شهر با 3 منطقه شهرداری های اصفهان هم مرز است و شهرداری اصفهان در حریم خمینی شهر پروانه صادر می نمود. به طور مثال شهرداری اصفهان برای باغ فرودس آتشگاه پروانه صادر کرده بود که طبق اقدام کارشناسی مشخص شد باغ پلی اکریل در حریم خمینی شهر قرار دارد.


وی در خصوص طرح سکونتهای غیر رسمی گفت: بعد از شهر اصفهان خمینی شهر تنها شهری است که طرح سکونت های غیر رسمی آن به تصویب رسیده است، اعتبار خوبی از وزارت خانه برای این طرح در نظر گرفته شده است که شورای چهارم باید پیگیری لازم برای اجرا و ساماندهی این مکان ها را انجام دهد.


شهردار در خصوص وضعیت بدهی های شهرداری گفت: در زمان قبول مسئولیتم در حدود 7 میلیارد تومان بدهی به پرسنل و پیمانکاران و تعهدات و 3 میلیارد تومان بدهی قبلی مربوط به قیر و موارد دیگر از دوره های گذشته و دیون بود که بخش عمده آن پرداخت شده است و به عنوان مثال بدهکاری شهرداری به پیمانکاران بزرگ کمتر از یک میلیارد تومان است. خوشبخانه شرایط سخت بدهی های شهرداری در گذشته رفع شده و در سه ماهه اول امسال بخش عمده درآمد ما وصول شده و حتی منطقه یک 18 درصد بیش از تعهدات خود وصولی داشته است ولی در مجموع با 25 درصد کاهش درآمد در این 3 ماهه روبرو بوده ایم که علت آن هم عدم اختصاص بودجه عوارض آلایندگی بوده است.


وی افزود: می توان با پیگیری مسئولین شهرستان و شورای چهارم بخش عمده ای از مطالبات شهرداری را در بخش عوارض آلایندگی و کمیسیون ماده صد و 77 وصول نمود منوط به آن که ارتباط شهرداری با مسئولین وزارتخانه های کشور برقرار باشد. در گذشته نشست های خوبی با مسئولین کشور و استان برقرار بود که متاسفانه این جلسات ادامه پیدا نکرد.


شرفا تاکید کرد: بیش از 30 درصد بودجه امسال باید از طریق حمایت های دولتی و مطالبات شهرداری تامین گردد چرا که شهرستان و شهرداری توان تامین این میزان بودجه را ندارد.


گفتنی است در این جلسه، 12 نفر ا 13 منتخب دوره چهارم حضور داشتند و برخی از منتخبین در سخنان کوتاهی به ارائه دیدگاههای خود پرداختند.

مطالب مرتبط:

نظرات  

 
#1 0 رضا ر 26 تیر 1392 ساعت 14:33
خوراسگان هم به اصفهان الحاق شد و این خمینی شهر هنوز نه!
نقل قول
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید