امروزشنبه, 01 مهر 1396-- Saturday Sep 23 2017

ساعت 17:26:16

آخرین به روز رسانی : شنبه 14:07:59

گلوگاه فرهنگ هر شهری در اختیار سازمان رفاهی تفریحی است
بررسی جایگاه سازمان رفاهی تفریحی شهرداری

گلوگاه فرهنگ هر شهری در اختیار سازمان رفاهی تفریحی است

چهارشنبه, 24 مهر 1392 ساعت 11:32 کدخبر :6137
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : روح ا... حاجی حیدری
یکی از مهمترین ارکان فرهنگی در هر شهری سازمان رفاهی تفریحی است. سازمان هایی که در چارت سازمانی شهرداری ها تاسیس شده و براساس اساسنامه خود به موضوعات مختلف فرهنگی تفریحی خواهند پرداختند.

 تاسیس سازمان رفاهی تفریحی شهرداری خمینی شهر در پایان سال 91، فرصتی شد برای تحول فرهنگی در این شهر، فرصتی که هنوز ابعاد و زوایای آن چندان تبیین نشده است. در این گزارش کوشیده شده به تبیین جایگاه سازمان رفاهی تفریحی پرداخته شده و با بررسی اقدامات این سازمان در سایر شهرهای استان، افق های پیش رو ترسیم گردد.

چگونه پای اقدامات فرهنگی به شهرداریها باز شد؟
"عمران و فرهنگ از هم جدا نیست" این مقدمه ورود شهرداری ها به فعالیت های فرهنگی گردید. طبقه این نظریه بسیاری از معضلات شهرداری ریشه در فرهنگ دارد و چنانچه فرهنگ سازی صورت پذیرد از بار مالی شهرداری ها خواهد کاست. به عبارت دیگر تجربه نشان داده است خدمات رسانی در شهرها مانند اجرای پروژه های عمرانی، افزایش سرانه فضای سبز، احداث کتابخانه ها و ... تنها زمانی کارایی مطلوب را خواهد داشت که با آموزش فرهنگ شهروندی همراه باشد. بر همین اساس مثلا عنوان می شود چنانچه فرهنگ سازی صورت بگیرد کاشت گل با تخریب کمتری همراه خواهد بود. این اما گام نخست ورود شهرداری به برنامه های فرهنگی شد.
با گذشت زمان انتظارات گسترده مردم از شهرداریها، توان مالی بالای آنها و همچنین خلا بوجود آمده در اثر کم کاری نهادهای فرهنگی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد موجب گردید تا شهرداری ها گام هایی فراتر از این بردارند. احداث کتابخانه و چاپ مطبوعات در سراسر کشور گام بعدی بود. شهرداری تهران با چاپ اولین روزنامه رنگی کشور (همشهری) این گام را برداشت و موجب شد شهرداریهای سایر شهرها نیز از اقدام او پیروی کنند. ورود شهرداریها به موضوعات اجتماعی از قبیل آسیب شناسی ازدواج، تربیت کودکان، افزایش فرهنگ کتاب، چاپ کتاب پیرامون مفاخر کشور و ... را می توان از دیگر گام های بعدی برشمرد. گذشت زمان موجب شد هیچ محدودیتی برای فعالیت های فرهنگی سازمان های رفاهی تفریحی وجود نداشته باشد و این سازمان ها در حوزه ای مختلف فرهنگی اجتماعی ورود پیدا کنند. تاسیس فرهنگسراها، خانه های فرهنگ، کتابخانهها، مراکز تفریحی، ورزشگاه ها و ... از مراکز وابسته به سازمان برای اجرای برنامه های فرهنگی گوناگون است. دامنه این فعالیت ها آنقدر گسترده است که هم اینک بیش از نیمی از مراکز فرهنگی، ورزشی و تفریحی در هر شهری در اختیار این سازمان قرار دارد.


تاریخچه ورود سازمان به شهرداریهای استان
با شکل گیری سازمان رفاهی تفریحی در تهران، شهرداری های سایر شهرها نیز اقدام به تاسیس این سازمان نمودند. در استان اصفهان، شهرداری اصفهان نخستین شهرداری است که سازمان رفاهی تفریحی آن در سال 76 تاسیس گردید. به دنبال آن کاشان در سال 1379 اقدام به تاسیس این سازمان نمود. شهرداریهای شاهین شهر و نجف آباد به ترتیب در سالهای 88 و 89 به جمع شهرداریهای دارای سازمان رفاهی تفریحی پیوستند. دو سال بعد خمینی شهر - علی رغم دارا بودن مقام سوم جمعیتی در استان- پنجمین شهرداری بود که در سال 91 مجوز تاسیس سازمان رفاهی تفریحی را دریافت کرد.

شهرداری صرفا نهادی خدماتی است؟
بزرگترین سئوالی که در این میان مطرح است آن است که آیا شهرداریها صرفا نهادی خدماتی هستند و تنها باید به اقداماتی همچون جمع آوری زباله، آسفالت معابر، احداث پارک و ... اقدام نمایند یا نه. دیدگاهی که در سال های اخیر به شدت غلبه پیدا کرده و حامیان فراوانی را به خود جذب کرده از تبدیل شهرداری ها از "نهادی خدماتی" به "نهادی اجتماعی" سخن می گوید. این دیدگاه معتقد است امروزه شهرداریها برای مقابله با مسائل و مشکلات عدیده ناشی از تحولات شتابان و پردامنه درونی و بیرونی، با چالشها و مشکلات فراوانی مواجه هستند که تبدیل شهرداری از نهادی خدماتی به نهادی اجتماعی راهکاری برای پاسخگویی به این سرعت رشد و تحولات جوامع است. قالیباف شهردار تهران در گفتگو با خبرگزاری فارس در این باره با بیان اینکه شهرداری نهادی خدماتی نیست بلکه نهادی اجتماعی است، می گوید: امروزه شهرداری هایی می توانند خود را با شرایط جدید جامعه هماهنگ کنند که از نهادی خدماتی به نهادی اجتماعی ارتقاء یابند. وی در ادامه می گوید: پیش از این شهرداری معابر را آسفالت می کرد، اکنون نیز اگر بخواهیم تنها این کار را انجام دهیم بین شهرداری امروز با شهرداری جوامع گذشته چه فرقی است؟

یک اشتباه مرسوم
بسیاری تصور می کنند وجود عنوان "رفاهی" در نام سازمان رفاهی تفریحی به معنای پرداختن این سازمان به مسائل رفاهی کارکنان شهرداری خميني شهر است. اشتباهی که اکنون گسترده شده است. حقیقت آن است که بر اساس قانون و اساسنامه سازمان، این عنوان به معنای "پرداختن به مسائل رفاهی شهر" است نه مسائل رفاهی کارکنان. اشتباهی که کمابیش صورت گرفته است. بر این اساس، سازمان در کنار برنامه های فرهنگی موظف است بخشی از توان خود را به فراهم نمودن بسترهای رفاهی در شهر اختصاص دهد اموری مانند استاندارد سازی معابر برای عبور معلولان، نصب آبخوری در پارکها و ....

منابع مالی سازمان
براساس قانون، سازمان های رفاهی تفریحی دارای شخصیتی حقوقی و استقلال مالی بوده و به صورت خودگردان و خودکفا اداره خواهند شد. در اساسنامه سازمان رفاهی تفریحی شهرداری خمینی شهر آمده است:
درآمد این سازمان از دو منبع تامین می گردد: 1- درآمد حاصل از بهای خدماتی که سازمان در قالب فعالیت های سازمان ارائه می دهد و میزان آن با تصویب شورای سازمان و تایید شورای شهر است. این موارد که براساس تجربه سازمان های مشابه در دیگر شهرها اخذ می گردد شامل تبلیغات محیطی، اجاره مراکز تفریحی و درآمد حاصل از فروش بلیط آثار تاریخی است. برهمین اساس، انجام هرگونه تبلیغات اعم از دیوارنویسی و نصب تابلو مستلزم اخذ مجوز و پرداخت عوارض است. 2- درآمد حاصل از بهای خدماتی که سازمان به شهرداری خمینی شهر و سایر مدیریت های شهرداری در قالب انعقاد قرارداد و در چارچوپ وظایف سازمانی ارائه می دهد. گرچه در خصوص میزان این پرداخت به صراحت سخنی گفته نشده است ولی براساس ماده 74 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت – درخصوص نحوه تأمين بودجه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران آمده است این شهرداري مكلف است در بودجه ساليانه خود چهار درصد (4%) از درآمدهاي وصولي خود را براي امور فرهنگي، هنري و ورزشي اختصاص و درقالب بودجه سالانه به تصويب برساند.

مطالب مرتبط:

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید