امروزيكشنبه, 08 اسفند 1395-- Sunday Feb 26 2017

ساعت 21:15:41

آخرین به روز رسانی : یک شنبه 14:06:18

نقد جمعی از فرهنگیان بر روند جلسات شورای آموزش و پرورش شهرستان

شنبه, 28 بهمن 1391 ساعت 15:59 کدخبر :5233
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده :
شورای آموزش و پرورش مناطق و شهرستان ها بالاترین مرجع تصمیم گیری و جامع ترین شکل مشارکت منطقه ای آموزش و پرورش مناطق و شهرستان هاست که در واقع نقش بسزایی در پیشرفت و توسعه وکیفیت تعلیم و تربیت هر شهر ایفا می نماید.

قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در 26 دی ماه 1372 توسط مجلس شورای اسلامی با اهداف تحقق مشارکت و نظارت مردم در آموزش و پرورش، بهره گیری از کلیه منابع جهت توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی، تسهیل در فعالیت های اجرایی مصوب گردید. بدیهی است تحقق عدالت آموزشی و جلب مشارکتهای مردمی خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار و رفع مشکلات آموزشی و پرورشی مدارس از دیگر اهداف این شورا می باشد. جلسات شورای آموزش و پرورش به ریاست فرماندار و با حضور مسوولین شهر از جمله امام جمعه، نماینده، شهردار و... به صورت ماهیانه برگزار می گردد. دبیر شورا رییس آموزش و پرورش بوده و تعدادی از مدیران مدارس و معتمدین محل از اعضا این شورا می باشند. ترکیب اعضا جلسه و اهداف تشکیل این شورا نشان دهنده این مهم است که این شورا می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات فراروی مدارس و دانش آموزان و معلمان و در یک کلام نظام تعلیم و تربیت باشد. رفع مشکلات آموزشی و پرورشی باید اولویت دستور کار جلسات شورای آموزش و پرورش باشد. نگاه اجمالی اما دقیق به بحث ها و تصمیمات جلسات چند ماهه اخیر این شورا در شهرستان خمینی شهر نشان می دهد که آموزش و پرورش این شهرستان نتوانسته است از این مهم بهره کافی در جهت رفع موانع آموزشی و تسهیل در فعالیت های اجرایی ببرد. به عنوان نمونه انعکاس خبر جلسه اخیر (بهمن ماه 91) در فرصت نشان می دهد که بحث بر سر موضوعاتی از قبیل فرم و سرویس مدارس، گزارش کار فعالیت معاونت پرورشی از کمیته های دهه فجر، پیشنهاد صرفه جویی در مصرف گاز، بحث لازم التعلیم ها و تکرار مصوبه قبلی مبنی بر جمع آوری آنتن های مخابراتی از مدارس مهم ترین تصمیمات و موارد مطرح شده جلسه 3 ساعته این شورا بوده است. با توجه به این مهم که آموزش و پرورش به تنهایی قادر به رفع مشکلات دانش آموزان و کمبودهای مدارس نیست در جلسات شورای آموزش و پرورش باید موضوعات مهم و راهکارهای باز نمودن گره های کور آموزشی و پرورشی و مشکلات مدارس طرح و بررسی گردد تا با همفکری و مساعدت دیگر اعضا موانع رفع یا چاره اندیشی گردد. جلسات شورای آموزش و پرورش باید زمینه ساز مشارکت خیرین و حمایت گر آنان باشد. طرح موضوعات نه چندان ضروری و تکراری جلسه اخیر نشان می دهد که جلسات این شورا بدون نیاز سنجی و بدون هماهنگی و نظرخواهی از مدیران مدارس و دبیران و اولیا و صرفا جهت رفع تکلیف برگزار می گردد. بحث بر سر موضوع درخواست پایه بنر از شهرداری و فرم لباس دانش آموزان و صرفه جویی در مصرف گاز در اواخر فصل سرما مواردی است که در دیگر جلسات هم قابل بررسی است. درخواست پایه بنر موضوعی نیست که نیاز به جلسه و حضور مسوولین شهرستان داشته باشد! شورای آموزش و پرورش شهرستان اهداف و تصمیماتی فراتر از یک پایه بنر را باید به مرحله اجرا در آورد. ضروری است که دستور کار هر جلسه از قبل توسط آموزش و پرورش برای اعضا روشن و تبیین گردد که در خلال جلسه موضوعات پراکنده و تکراری مطرح نگردد و شایسته است موضوعات جلسه شورا از قبل نیاز سنجی گردد. موضوع صرفه جویی در مصرف گاز و راهکارهای صرفه جویی موضوعی است که در ابتدای سال تحصیلی باید مورد بررسی قرار گیرد نه در اواخر فصل سرما !! اگر قرار باشد برای هر موضوعی گزارش عملکرد در جلسه شورای آموزش و پرورش داده شود مجالی برای طرح مشکلات و کمبودها به ویژه مشکلات مالی و آموزشی مدارس نیست. مباحث مربوط به دهه فجر با کمیته های 11 گانه در جلسات مختلف ستاد دهه فجر مطرح و موضوعی است که هر ساله اجرا می گردد و نیازی به ارائه گزارش در جلسه شورای آموزش و پرورش نیست مگر اینکه بخواهیم جلسات شورا را محل انعکاس گزارشات و عملکردها نماییم تا محل تصمیمات و راهکارها! در شهرستان خمینی شهر تعداد زیادی مدارس فرسوده وجود دارد که طرح این موضوع با دعوت از مسوولین نوسازی استان می تواند مهم وچاره ساز باشد. اعضا جلسه شایسته است با حضور در مدارس به ویژه مدارس معمولی- نه تنها مدارس خاص - از نزدیک با مشکلات مدارس آشنا گردند. بسیار شایسته و نیکوست که قبل از برگزاری جلسه از مدیران و دبیران در خصوص دستور کار جلسات نظر خواهی گردد تا موضوعات مهم و ضروری در شورا طرح گردد. به عنوان نمونه موضوع تجلیل از خیرین مدرسه ساز و بازنشستگان و رتبه های برتر مسابقات فرهنگی هنری و کنکور و کمبودهای فضاهای آموزشی و اردوگاه شهید بهشتی، مسائل رفاهی و نحوه مشارکت خیرین در مدارس و کاربردی کردن آموزش، ایجاد مدارس هوشمند از موضوعاتی است که پیشنهاد می گردد درجلسات شورای آموزش و پرورش مطرح گردد. موضوعات مطرح شده در جلسات شورای آموزش و پرورش باید به روز و متناسب با نیازهای مدارس و دانش آموزان و معلمان باشد. لازم است از قبل اعضا و مدعوین با آیین نامه های شورا و آموزش و پرورش آشنایی داشته باشند تا مانند جلسه اخیر به دنبال پیشنهاد یکی از اعضا وقت جلسه به توضیح این نکته که "قانون فضاهای آموزش و پرورش با ادارات دیگر فرق می کند" نگذرد. بدیهی است اگر اداره آموزش و پرورش بتواند با طرح موضوعات ضروری و مهم نهایت استفاده را از جلسات آموزش و پرورش ببرد قادر خواهد بود با تعامل مردم و مسوولین گام های مثبتی در جهت رفع مشکلات بردارد. ادامه روند تشکیل جلسات با موضوعات نه چندان ضروری و تکراری چیزی جز اتلاف وقت و اسراف هزینه ها نخواهد بود.
جمعی از فرهنگیان آموزش و پرورش

 

مشروح جلسه شورای آموزش و پرورش را در این لینک بخوانید

مطالب مرتبط:

نظرات  

 
#28 0 فرهنگی. 20 فروردین 1392 ساعت 15:17
آفرین کاملا درست است . واقعا شورای اموزش و پرورش در سال های اخیر نتوانسته است مشکل گشا باشد و موضوعات پیش افتاده در ان مطرح میشود . و طبق نظر این آقا و خانم باید به اصل موضوع پرداخت بعضی ها با طرح این موضوع که این نقد نظر همه فرهنگیان نبوده سعی دارند سرپوش روی ضعف ها و نارسایی های اموزش و پرورش بگذارند و اتحاد معلمان را به هم بزنند .
نقل قول
 
 
#27 -5 م.... 18 اسفند 1391 ساعت 03:28
از فرهنگیان محترم خواهشمندم این موضوعات را زیاد کش ندهید .هدفشان این است که اتحاد ما را به کمک چند نفر حامی بله قربان گو که دارند به هم بزنند و تفرقه ایجاد کنند بذار هر چه میخواهند بگویند .چرخ گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت /دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور */
ضمنا ما از فرهنگیان و مدیران غیر بومی تشکر و تقدیر می نماییم و حضورشان را در این شهر ارج می نهیم اما از تعداد اندک شمار که دنبال ادای حقشان هستند میخواهیم که در امور فرهنگیان خمینی شهر دخالت نکنند و حقشان را بروند در شهر خود مطالبه کنند ما اینجا وکیل و وصی نمیخواهیم .اگر شما به خاطر نداشتن رقیب برای بومی هایمان پاپوش درست نکنید خودمان مدیر و فرهنگی توانمند زیاد داریم . از رییس بومی آموزش و پرورش هم میخواهیم منطقی تر عمل کنند به هر حال ما از یک شهریم و در آینده به مردم این شهر نیازمندیم و در بین این مردم زندگی خواهیم کرد .مواظب دوستان خاله خرسی باشید که با تخریب دبیران و مدیران دیگر به فکر ماندن خودشان هستند
نقل قول
 
 
#26 -7 مهربان 14 اسفند 1391 ساعت 18:37
فرصت را گیریم توانستید خفه کنید با رخصت و صبح سده چه میکنید ؟ خودتان را اصلاحج کنید دوران چاپلوسی و تزویر به پایان رسیده است
نقل قول
 
 
#25 -5 معلم.. 14 اسفند 1391 ساعت 18:34
این مدیر هم مدافع سرسخت آقایان شده است .و تعجبم چرا از فرصت انتقاد کرده اند تا دیروز که از فرصت تعریف میکردند و ....این خوب نیست که هر رییسی عوض شد ما خودمان را به آن رییس نزدیک کنیم و نان به نرخ روز بخوریم
نقل قول
 
 
#24 -4 معلم.. 14 اسفند 1391 ساعت 18:31
سرکار خانمی که فرمودید یک نفر نامه نوشته به نام جمع هر وقت لازم شد جمع حاضر شوند بفرمایید و زیاد هم حمایت نکنید پست و مقام برای کسی نمی ماند روی لیاقت و شایستگی های خودتان تکیه کنید نه قدرت و مقام فلان شخص و فلان گروه .
حیف که به دلایلی سعی کردیم زیاد انتقاد نکنیم و تخلفات را رو نکنیم اما شما حیف است که این طرف و ان طرف نام شما در ردیف مدافعان سرسخت و متعصب و کورکورانه باشد .
به قول وحشی بافقی
یار این طایفه ی خانه برانداز مباش
از تو حیف است به این طایفه دمساز مباش
نقل قول
 
 
#23 -6 جواب مهم 14 اسفند 1391 ساعت 02:36
شخص محترمی با نام سوال مهم مطلبی فرستادند و به فرصت خرده گرفتند که درست نیست نامه یک نفر را به نام جمع منتشر می دهید . ما در جوابش اینگونه میگوییم درست است که شما تا حدودی کار خبرنگاری کردید و با سایت .... همکاری دارید و همکار ما هستید اما فرصت هم یک سایت خبری و رسمی است و مطمئن باشید اینگونه که شما ادعا میکنید بی حساب و کتاب نیست. شاید یک نفر میخواسته شما را امتحان کند و خلاف به شما رسانده است . مطمئن باش فرصت قصدش تخریب نیست و اگر بنا بر ادعای کذب شما هر نامه شخصی را بدون تحقیق با عنوان جمع چاپ می کرد اینقدر در بین مردم محبوب نبود .اشکال شما در این است که به جای رفع مشکلات و ریشه یابی انتقادات ،فقط دنبال امنیتی کردن فضای آموزش و پرورش و تخریب نشریه مردمی فرصت هستید و این به صلاح آموزش و پرورش و شما نیست .خیلی از خبرگزاری ها و روزنا مه های استانی و کشوری هستند که در آستانه انتخابات پیگیر چاپ این نا مه های انتقادی هستند چه یک نفر بنویسد چه هزار نفر .و قطعا مطمئن باشد وزارت آموزش و پرورش هم در چنین شرایطی پیگیر مشکلات و انتقادات معلمان است .پس اگر منتقدین قصدشان تخریب بود از آن راهها بهتر به هدفشان می رسیدند .پس به جای تهدید، مشکلات را ریشه یابی کنید .اگر هم شک دارید و هنوز در خواب غفلتید و فکر می کنید آموزش و پرورش تنها یک منتقد دارد سخت در اشتباهید . فرصت را داور قرار میدهیم که بی طرفانه نظر سنجی کند تا ببینیم نویسنده این نامه یک نفر بوده است یا بیشتر .نیاز نیست فرصت یا ما را تهدید کنید که موضوع جدی است ما هم هنگام دفاع جدی تر خواهیم بود .مطمئن باش فرصت کارش را بهتر از شما قانونی انجام می دهد و مطمئن تر باش که ما هم اینقدر ناشی نیستیم که چنین تخلفی به قول شما حقوقی را بکنیم و به جرئت اعلام میکینم نویسندگان این نامه جمعی از فرهنگیان بوده اند نه یک نفر . ضمنا ما سخنگوی فرصت نیستیم و اگر هم اینجا از فرصت دفاع کردیم به خاطر این بود که این شبهه برطرف شود که هر مطلبی بدون تحقیق چاپ میشود . این همه خبر تبلیغاتی از آموزش و پرورش چاپ شده است منصفانه نیست برای یک نقد فرصت را زیر سوال ببریم .
نقل قول
 
 
#22 -6 یک معلم 13 اسفند 1391 ساعت 23:03
این انتقاد بر اساس خبر جلسه قبلی فرصت نوشته شده است من یکی دیگر از امضا کنندگان نامه انتقادی به شورای آموزش و پرورش همزمان با دیگر همکارانم از این شخص میخواهیم خودشان را معرفی نمایند تا ما هم خودمان را با مشخصات کامل معرفی کنیم و نامه مذکور را مدرسه به مدرسه امضا بگیریم ایشان نیز که هویتشان البته برای ما روشن است ازموافقان ادعای خود مدرسه به مدرسه امضا بگیرند .تا مشخص شود حق با چه کسی است .اشکال ندارد شما خودتان را کامل معرفی کنید و هم به قول خودتان آن یک شخص را .ما کار خلاف قانون کرده باشیم پاسخگو هستیم
سنگ بد گوهر اگر کاسه زرین بشکست
قیمت سنگ نیفزاید و زر کم نشود
نقل قول
 
 
#21 -6 دبیر 13 اسفند 1391 ساعت 22:29
در خمینی شهر حدود 3 هزار معلم شاغل هستند آقا یا خانم محترم آیا شما از هر 3 هزار نفر سوال کردید که روحشان از این نامه خبر نداشت .شما قانونی حق دارید پیگیری و شکایت نمایید که نامه بک نفر به نام فرهنگیان چاپ شده است و ما هم به دادگاه یا هیئت تخلفات و یا مرجع ذیصلاح نامه را با مشخصات کامل و امضای فرهنگیان تقدیم مینماییم و از شما به دلیل شکایت بی مورد شکایت می نماییم . ضمنا در نامه مذکور به هیچ شخصی توهین نشده است و راهکار هایی برای کیفیت مطلوب جلسات ارائه گردیده است و حق پاسخگویی برای اداره آموزش و پرورش باز است . محقق نمودن حق نیز برای این همکار محترم و یا همکاران محترم منتقد به اینکه این نامه از طرف یک نفر به نام جمعی از فرهنگیان نوشته شده است باز است . ایشان از راه قانونی پیگیری نمایند ما گردنمان در مقابل قانون از مو باریک تر است .و حتی حاضریم چند نفری از امضا کنندگان این نامه با این همکار محترم و حامی رییس اداره در دفتر فرصت حضوری دیدار نماییم به شرط انکه ایشان پس از اثبات به خط و مشخصات کامل خود در نشریه فرصت به کذب ادعای خود اعتراف نمایند . با تشکر از فرصت
نقل قول
 
 
#20 -5 مربیان 13 اسفند 1391 ساعت 10:34
نقل قول اولیا:
از هر مدرسه غیر از مدیر دو نفر از دبیران را گفتند برای دیدار وزیر بیاید یعنی 200 مدرسه که داریم 400 کلاس درس تعطیل شود . آیا شرعا و قانونی این کار درست است . اگر معلمان برای ادای حق و حقوق خود اعتصاب کنند میگویند شرعی و قانونی این کار غلط است چرا الان خودشان برای حضور وزیر این کار را کردند؟ چه لزومی داشته کلاس ها تعطیل شود؟ فقط مدیران کافی بود یا سخنرانی وزیر را ساعت غیر اداری می گذاشتند

برخی مدارس نوبت بعد از ظهری بودند و مشکلی پیش نمی آمد. مدرسه ما هم سه نفر از همکاران دفتری رفتند و آموزگار سر کلاس ماند.
نقل قول
 
 
#19 -6 معلم 13 اسفند 1391 ساعت 10:29
نقل قول سوال مهم:
سلام
از روی دلسوزی تذکری می دهم امیدوارم شما هم بپذیرید.
اصلا درست نیست که نامه یک نفر را به نام "جمعی از فرهنگیان" منتشر نمائید.
این شخص نامه هایی می نویسد و به شما ها می دهد و شما بدون تحقیق به نام "جمعی از فرهنگیان" منتشر می کنید.
ضمن اینکه از لحاظ اخلاقی درست نیست ، این کار بار حقوقی هم دارد.
البته اگر تصحیح نکنید پیگیری ها لازم را انجام می دهم تا حقوق "حداقل خود" را محقق کنم چون با هریک از همکاران معلمم که صحبت می کنم روحشان از این نامه خبر ندارد.
نظر من را یا منتشر نکنید یا بدون سانسور منتشر کنید چون موضوع کاملا جدی است.

جمعی از فرهنگیان یعنی حداقل دو نفر معلم. من هم معلمم.
نقل قول
 
 
#18 +7 سوال مهم 11 اسفند 1391 ساعت 07:19
سلام
از روی دلسوزی تذکری می دهم امیدوارم شما هم بپذیرید.
اصلا درست نیست که نامه یک نفر را به نام "جمعی از فرهنگیان" منتشر نمائید.
این شخص نامه هایی می نویسد و به شما ها می دهد و شما بدون تحقیق به نام "جمعی از فرهنگیان" منتشر می کنید.
ضمن اینکه از لحاظ اخلاقی درست نیست ، این کار بار حقوقی هم دارد.
البته اگر تصحیح نکنید پیگیری ها لازم را انجام می دهم تا حقوق "حداقل خود" را محقق کنم چون با هریک از همکاران معلمم که صحبت می کنم روحشان از این نامه خبر ندارد.
نظر من را یا منتشر نکنید یا بدون سانسور منتشر کنید چون موضوع کاملا جدی است.
نقل قول
 
 
#17 -4 میردامادی 05 اسفند 1391 ساعت 22:10
آفرین .من از فرهنگیان عزیز میخواهم منصفانه و بدون تخریب و اهانت امور و برنامه های آموزش و پرورش را نقد کنند .واقعا وضعیت خوب نیست .فرصت هم اگر نظر سنجی کند متوجه خواهد شد که...
نقل قول
 
 
#16 -6 رستمی .. 02 اسفند 1391 ساعت 22:24
خیلی نقد خوب و منصفانه ای بود آفرین بر معلمانی که با وجود همه مشکلاتشان دلسوز هستند و بدون تخریب و اهانت نظرات خود را بیان میکنند
نقل قول
 
 
#15 -5 رستمی 02 اسفند 1391 ساعت 22:23
از منتقدین به جلسه شورای آموزش و پرورش به خاطر این نقد منصفانه و سازنده تشکر میکنم .ای کاش ادارات دیگر هم چنین کارمندانی داشت که مسوولین ادارات متوجه اشکالات خود میشدند . خیلی منصفانه و زیبا نوشته شده بود و به همه موارد اشاره کرده بود و پیشنهادات خوبی هم داده اند انشاالله برگزار کنندگان جلسات استفاده کنند . آفرین بر این معلمان و فرهنگیان دلسوز که برای این مسائل وقت میگذارند و اشکالات را با قلم و زبانی منصفانه و بدون توهین گوشزد میکنند . از فرصت هم به خاطر انتشار این نامه تشکر میکنم
نقل قول
 
 
#14 -4 رضوی زاده 30 بهمن 1391 ساعت 23:52
تاوقتی این امور را از افتخارات کاری بدانند همین است بجای کسب درآمد خرج وزیر و انتخابات میشود !!!!!!!!!!!!!!
نقل قول
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید