امروزجمعه, 31 شهريور 1396-- Friday Sep 22 2017

ساعت 10:41:16

آخرین به روز رسانی : پنج شنبه 11:15:06

توصیه های غذایی برای ماه مبارک رمضان

دوشنبه, 25 آذر 1392 ساعت 07:57 کدخبر :6621
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : دکتر سعیدرضا فاطمی نیا

از ضروری ترین ارکان تغذیه روزمره نان می باشد. نان به ویژه نان گندم از با ارزش ترین مواد غذایی است که خداوند برای بندگان خود از سر رحمت خلق کرده است. نان اگر به طور طبیعی و بدون حذف سبوس مورد استفاده قرار گیرد در طول عمر تاثیر بسزایی دارد. نان جلوه رحمت الهی است و باید بدان توجه خاصی مبذول داشت. طب اسلامی در بیان اهمیت نان احادیث بسیار زیادی بر جای گذارده است. احادیثی که سرا پا حکمت و پند است. معصومین (ع) از  نان سبوس دار و آرد الک نکرده استفاده می کردند. از عایشه روایت شده که: سوگند به آن خدایی که محمد رسول ا... (ص) را به حقیقت بر انگیخت در خانه رسول خدا (ص) الک نبود و آن جناب هرگز نانی که آرد آن را الک کرده باشند میل نکرد. از انس بن مالک نقل کرده اندکه رسول خدا (ص) هرگز نان سفید سبوس گرفته و الک شده میل نمی کرد. از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود: "چون نماز صبح را خواندی، پاره نانی بخور تا با آن دهان خویش را خوشبو سازی، حرارت آن را فرونشانی، دندان هایت را محکم سازی، لثه ات را استحکام بخشی، روزی خویش را به دست آوری و خوی خود را نیکو بسازی." لازم است مردم عزیز توجه کنند که نان سبوس دار میل کنند و هرگز عادت به خوردن نان ها امروزی نداشته باشند. سبوس نان همه ویتامین های لازم برای بدن را در خود دارد. طبیعت نان، گرم مایل به اعتدال است. نان سبوس دار ملین طبع و پیشگیری کننده از چاقی است. زود هضم می شود و رافع بواسیر و شقاق و سرطان معده و روده است. نانی که سبوس آن را گرفته باشند دارای خواصی بر عکس نان سبوس دار است، پس نباید در اجتناب از آن  تردید کرد. اگر نان سبوس دار همراه با میوه و سبزی میل شود غذایی کامل است و با افزودنی هایی مانند سیاهدانه، کنجد، رازیانه، زیره، شنبلیله، گشنیز و امثال آن سبب تقویت مزاج می شود.
مصرف نان سبوس دار را جهت تکمیل سلامتی و طول عمر و مصون ماندن بدن از سرطان و سکته های مغزی و قلبی اکیدا توصیه می کنیم و از مصرف نان بدون سبوس که این روزها حاصل کار تمام نانوایی ها است اجتناب ورزید. نان باید از آرد گندم و جو هر دو تهیه شود. نباید سبوس گندم و جو کاملا گرفته شده باشد. همواره بهتر است نانی که تازه از تنور به دست آمده تناول کنید و از  نان های مانده پرهیز نمایید.
از مصرف مواد پروتئینی و فرآورده های کارخانه ای و گوشت و مرغ ماشینی اکیدا خودداری کنید.
همین طور از  مصرف روغن های  مایع خودداری  کنید.
هرگز برنج بدون سبوس میل نکنید. به ازای هر نفر یک قاشق چایخوری پودر سبوس در برنج بریزید و به صورت کته ای (دم پخت) کنید و میل نمایید.
از نیم ساعت قبل از غذا تا 5/1 الی 2 ساعت پس از غذا آب و سایر مایعات ننوشید.
لقمه  را کوچک  گیرید و خوب بجوید و با آب دهان خویش فرو دهید هر چقدر غذا خوردن طول بکشد بر طول عمر افزوده خواهد شد.
خوردن غذا را با چشیدن نمک  شروع کنید و قبل از سیر شدن از آن دست بکشید.
میان غذا و خواب فاصله بیندازید و روزها  به جز اندکی نخوابید چرا  که خواب روز کسالت بار و موجب تجمع اخلاط در مسیر اعضای سینه می شود و ممکن است زمینه و بستری برای سکته مهیا کند.
به  گوشت ماهی خود را عادت ندهید و اگر  ماهی میل کردید بعد از آن از رفتن به حمام خودداری کنید تا  یک روز از آن بگذرد. ماهی را بدون آب لیمو ترش نخورید و قبل از طبخ آن شکم ماهی را با دیگ افزارهایی (دیگ افزار به داروهایی که  برای خوشبو و خوش طمع کردن غذا همراه  آن کنند  گویند، دیگ ابزار و دیگ اوزار و بوافزار نیز گفته شده، به عربی ابازیر و یا توابل می گویند) مانند زنجبیل، دارچین، خولنجان، زیره، گرده، فلفل اندود کنید تا سردی ماهی گرفته شود.
در سنین  بالا اغلب باید از عسل به عنوان یک ماده مغذی استفاده کرد. عسل باید کاملا طبیعی و بدون غذا دادن به زنبور تهیه شده باشد.
غذاهای افراد مسن باید مغذی و لطیف باشد و مزاجش به سردی زیاد گرایش نداشته باشد. از غذاهای خشک و سخت هضم مانند گوشت خشک شده به شدت بپرهیزید و اگر تصادفا غذاهای خشک و نامناسب خوردید باید سریعا با غذاهای دارای مزاج مخالف تداری شوند. غذاها باید لینت لازم را به معده و روده ها بدهند. روغن زیتون و اشکال مختلف زیتون برای آن مفید است. انجیر و دو برابر آن آلوی بخارا را در یک کاسه آب خیس کنید و صبح روز بعد در حالت ناشتا یا ساعتی بین صبحانه و ناهار تناول کنید. اگر در فصل زمستان قرار دارید همراه با انجیر و آلوی بخارا مقداری عسل آب میل کنید.
مصرف مویز صبح ناشتا همراه با صبحانه به مقدار 21 یا 36 یا 72 عدد بسیار مفید است.
مصرف گوشت های دارای مزاج گرم و تر مناسب ترند. گوش گوسفند و گوساله جوان مناسب است که گاه به صورت کباب همراه با مواد ملین  تناول شود و اگر مزاج گوشت از حیوانی بود که سردی و خشکی بیشتری دارد با خوراکی های دارای مزاج گرم و تر باید خنثی شود.
میوه های خوشبو مانند سیب، سیب گلاب و گلابی بسیار سودمند است.
مصرف شیر برای هر سنی مفید است، البته نه پاستوریزه، هر چیزی به طور طبیعی مفید است.  نباید چربی شیر زیاد گرفته شده باشد. چربی شیر باید آن قدر گرفته شده باشد که برای تهیه فرآورده های شیر مانند سرشیر و خامه و غیره لازم است. شیر همراه با چربی بهترین غذای ضد خشکی مفاصل و آرتروز است. اگر معده به خوبی شیر را هضم کند استفاده از شیر بهترین فرصت است.
در غذاها مصرف مواد گیاهی جالیزی برای پخته شدن بسیار مناسب است. سبزی هایی مانند چغندر، کرفس، بامیه، انواع کلم و کنگر و سیر کوهی، والک وشنگ و امثال آن و کدو در انواع آن بسیار مفید است. پختن سیب و به و سبزی های پختنی همراه با غذا بسیار مناسب می باشد. انواع مرکبات توصیه می شود.ئآناناس و انبه میوه های خوب و سرشار از مواد مغذی و معدنی و ویتامینه هستند.
مصرف روزانه میوه در فصول مختلف سال قطعا نباید از نظر دور داشته شود. اما باید توجه داشت که هر چیزی حتی میوه ها نیز بهتر است تازه  چیده شده باشد. محصولات غذایی چه محصولات جالیزی مانند گوجه و کدو و خیار و کلم گل و گرمک و خربزه و هندوانه و امثال آن هر چه کمتر از زمان چیدن آن گذشته باشد بهتر است. مزه و لذت و اثر یک میوه تازه چیده شده مانند گوچه و طالبی در مقایسه با آن که از مغازه تهیه می شود تفاوت دارد. تا چه رسد به آن که مدتی مانده  باشد. هر میوه سردی که مصرف شود با میوه یا شربت گرمی بدرقه گردد تا  تعادل برقرار گردد و قدری به سمت گرمی و تری تمایل داشته باشد. از میوه های جالیزی گرمک و طالبی کاملا شیرین از بقیه مناسب تر هستند. انواع آلوها و زردآلوی شیرین مناسب است به شرط آن که سردی آن ها با مقداری مواد گرم بر طرف گردد.

 

میوه های شفابخش
میوه ثمر طبیعت و تنزیلی از میوه های  بهشتی است. کسانی که مرتب با انواع میوه ها خود را تغذیه کنند عمری طولانی خواهند داشت. تعدادی از میوه ها در کتاب آسمانی قرآن مورد توجه قرار گرفته است که می توان حاکی از اهمیت آنان نسبت به سایر میوه ها باشد. به طور قطع و یقین باید گفت که یکی از موارد مطمئن طول عمر و حفظ سلامتی مصرف میوه هاست. تاکید بر مصرف میوه ها در علوم پیشگیری و علاج بیماریها و در تحکیم سلامتی و طول عمر نشان از اهمیت آن دارد. اگر به طور مرتب مردم با  توجه به وضع مزاجی خود در برنامه روزانه مصرف میوه ها را  مورد توجه قرار دهند به طول عمر کمک شایانی کرده اند. توجه کنید به اهمیت برخی از میوه  ها:
انار: مهتر میوه هاست. هیچ میوه ای در سلامت بخشی و پاکسازی دستگاه گوارش و تصفیه خون به پای انار نمی رسد. این  میوه برای سالمندان عمر طولانی را به ارمغان می آورد به شرط آن که در فصل عرضه آن هیچ روزی آن را ترک نکنند. انار میوه بهشتی است و دوستی برای کبد و کلیه ها و قلب و مغز است. انار به لحاظ روحی نیز حایز اهمیت بوده و زمینه را برای لطافت دل و تحکیم ایمان و توجه به خداوند فراهم می نماید. انار نسل انسان را اصلاح و هوش و ذکاوت را قوی و منی را افزایش داده و از هر بیماری پیشگیری می کند. در درمان سرطان خون انار همتا ندارد و ریشه هر بیماری را می کند.


انگور: این میوه طبق فرمایش معصوم(س) بهترین دوست قوای فکری است و اندوه را از انسان دور می کند و یکی از داروهای قوی ضد افسردگی است. انگور و فرآورده های آن ضد هر سرطانی است و هر چیزی که ضد هر سرطانی باشد ضد هر بیماری است. پوکی استخوان را بر طرف می کند و عمر را طولانی می سازد. رژیم انگور یک رژیم منحصر به فرد است که انسان را بدون ناراحتی و ضعف لاغر می کند. رژیم انگور اندام را متناسب و هر نوع سرطان نهفته را در بدن از بین می برد. کلسیم و پتاسیم و نفر و  سایر مواد معدنی در این میوه انسان را از مصرف شیرهای پاستوریزه که عوارض منفی فراوانی دارند بی نیاز می کند!


انجیر: سرشار از کلسیم و مواد معدنی است، از میوه هایی است که خداوند در قرآن از آن در کنار زیتون یاد کرده است. خواص آن به تنهایی بسیار زیاد و در کنار میوه های دیگر افزون تر است. برای سالمندان هر شب 5 عدد انجیر را  با 10 عدد آلوی بخارا خیسانده و روز بعد میل کنند. اگر بر این روش مداومت کنند هرگز  بیماری نمی تواند بدن مردان  و زنان مسن را تهدید کند.
آلو: تمام میوه هایی که با "لو" نام برده شوند دارای خواص عجیبی در طول عمر انسان می باشند، مانند آلو بخارا، آلو زرد، آلو قرمز، آلوچه ترش، هلو، شفتالو، هلو انجیری. صفرا و سودای اضافی را در بدن از بین می برند و در خونسازی و علاج پوکی استخوان نظیر ندارند. در علاج سرطان خون در کنار انار و انگوز یک تقویت کننده قوی هستند. بر سالمندان واجب است که در زمان خود هیچ روزی آن را ترک نکنند.
به: شجاعت، هوش، حافظه و زیبایی و قوت از نتایج مصرف این میوه بهشتی است. برای دانشمندان مصرف این میوه واجب است چرا که دانش را  در دل انسان بارور می کند.


سیب: در تقویت معده و پاک کردن روده ها و خوشبویی دهان کم نظیر است. برای از بین بردن خون ریزی ها بی بدیل است. خواص سیب آن قدر زیاد است که نمی توان در چند سطر از آنها یاد کرد. تنها اشاره می کنیم که مصرف سیب در کنار میوه هایی که ذکر شد برای سنین بالا ضروری است و  برای تداوم عمر لازم!


گلابی: این میوه دل را صفا می بخشد و معده و کبد را قوت می دهد و انسان را از غم و غصه و افسردگی نجات می بخشد.
انبه: یکی از میوه هایی است که سرشار از هر گونه مواد مغذی و ویتامین و مواد معدنی گوناگون می باشد. کمتر ویتامین و مواد معدنی است که در انبه یافت نشود. ملین طبع است و در خونسازی کم نظیر می باشد. برای معده و کبد تقویت کننده و بدون کوچکترین عوارض است. خستگی را از بدن می زداید و دردها را از بین می برد. شیر مادر را افزایش می دهد.
برای پرهیز از طولانی شدن مطالب به دلیل کثرت وجود میوه ها تنها به نام برخی دیگر از میوه ها اشاره می کنیم که در طب اسلامی برای سلامتی بدن و طول عمر مورد تاکید قرار گرفته اند: خربزه، گرمک، طالبی، هنداونه، مرکبات، موز، خرما، ترنج، ازگیل و امثال آن در روایات طب اسلامی و در توصیه های طب ایرانی مورد توجه و بررسی قرار گرفته و مصرف آن برای ایجاد طول عمر مفید می باشد.

مطالب مرتبط:

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید