امروزسه شنبه, 09 خرداد 1396-- Tuesday May 30 2017

ساعت 03:11:37

آخرین به روز رسانی : دو شنبه 02:02:10

گزارشی از آنچه روی جلد دفتر مشق بچه‎های ما می‏گذرد؛

گزارشی از آنچه روی جلد دفتر مشق بچه‎های ما می‏گذرد؛

شنبه, 30 شهریور 1392 ساعت 07:51 کدخبر :5994
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : سلمان محمدی
جنگ "باربي" و "اسپايدرمن" با "فردوسی" و "ننه قمر" در خمینی شهر.
نوشت افزارها تا حدود 16-15 سال پیش همه یک رنگ و یک شکل بودند. پشت جلد همه شان یک معلم در حال نوشتن این جمله از امام خمینی بود: تعلیم و تعلم عبادت است. دفترها یا زرد بود یا آبی یا صورتی. 40 برگ و 60 برگ و 100 برگ، نه فنر داشت و نه گل و بلبلی جلدش را آرایش کرده بود. اما در این چند سال اخیر این نوشت افزارها بودند که مثل خیلی از چیزهای دیگر دچار تحولاتی سریع و گسترده شده و به میدان مانور طراحان تبدیل گشتند. باربی و اسپایدرمن و یانگوم به یکباره به ذهن طراحان این عرصه هجوم آوردند و در چشم به هم زدنی جریان سیّالشان اول نوشت افزار فروشی ها را به اشغال خود درآورد و بعد کیف دانش آموزان ایرانی را.
 
بوی ماه مهر و دغدغه ها
 
با طی شدن آخرين ماه از تابستان، كمكم بوي ماه مهر هم به مشام ميرسد و حال و هواي درس و مدرسه كوچهها را پر ميكند. شايد خريد كيف و كفش و لباس و لوازم التحرير جذابترين قسمت آماده شدن براي ماه مهر باشد كه حسابي دانش آموزان را سر كيف مي آورد.
 
اما همين كيفور شدن بچهها براي جيب بزرگترها كلي خرج دارد؛ البته والديني كه اهل فكر و نگران تربيت بچههايشان هم هستند بيشتر از جيبشان، به ذهن و دلشان فشار ميآيد. آنها با چرخ زدن در بازار لوازمالتحرير بيشتر از آنكه دلمشغولي قيمتها را داشته باشند، با ديدن عكسها و طرحهاي نقش بسته بر روي كيف و دفتر و جامداديها حرص مي خورند.
 
از شخصيتهاي اجق وجق و دخترکان برهنه انيميشنهاي غربي گرفته تا بازيگرهاي چشم بادامي شرقي که در سایه غفلت متولیان فرهنگی در سالهای اخیر لشكركشي كرده و خاكريزهاي لوازم التحرير را تسخير كردند تا دفاتری با طرحهای شدیداً غیراخلاقی و برگرفته از فرهنگ غربی، تجارت خود را در میان غفلت نهادهای دولتی مسئول تا دولتیترین مراکز و فروشگاههای لوازمالتحریر هم گسترش دهند و تحریککنندهترین و شرمآورترین طرحها روی دفاتر مشق فرزندان این آب و خاک نقش ببندد.
 
البته در دو سه  سال گذشته چند موسسه خصوصی با ورود به بازار گسترده لوازم التحریر، تلاش کردند با این روند مبارزه کرده و جلوه هایی از فرهنگ اصیل ملی و دینی کشور را به وسیله این بازار گسترده عرضه کنند. و امسال هم بالاخره برخی از دستگاههای فرهنگی جمهوری اسلامی از خواب زمستانی خود بیدار شدند و با ورود برندهای دولتی همچون «شکرستان» (حوزهی هنری) و «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» به بازار لوازمالتحریر، در کنار موسسات غیردولتی همچون «ایام»، «روشنا»، «قاصدک» و «پویا»، اندکی از بازار عظیم حدود 150 میلیون نسخهای دفتر مشق به دفاتر با طرحهای ایرانی اسلامی اختصاص یافت. سهمی که در بهترین حالت به چیزی حدود 4 یا 5 میلیون نسخه از این 150 میلیون نسخه خواهد رسید.
 
با گشت و گذاری در مغازه های شهرمان با برخی از انواع تصاویر نامناسب روی جلد دفاتر دانش آموزان مواجه می شویم. و اگر تا دیروز چنین توجیه می کردیم که نمونه مشابهی متاثر از فرهنگ خودمان در بازار نیست، اکنون این بهانه جای طرح ندارد و با اندکی گشت و گذار در مغازه های شهر و اصفهان می توان نمونه های مناسبی یافت. در این گزارش، چند نمونه از طرح جلدهای ایرانی اسلامی برندهای فوق الذکر در کنار تصاویر غیراخلاقی اسکنشدهی نقش بسته بر روی برخی دفاتر موجود در بازار را ذکر، و مقایسه را به شما مخاطبان گرامی واگذار کنیم تا خود انتخاب کنید که کدام یک از این طرحها و دفترها شایستهی کودکان ایرانی است. پیشاپیش به دلیل غیراخلاقی بودن برخی از این تصاویر موجود در خبر، از مخاطبان خود عذرخواهی میکنیم؛ باشد که برخی نهادهای نظارتی از خواب غفلت بیدار شوند. ضمناً برای مشاهده تمام طرح‏های ایرانی اسلامی موجود در بازار و مراکز توزیع آنها، می‏توانید به سایت ایران‏نوشت به آدرس www.irannevesht.ir مراجعه کنید.
 
 
جولان باربی و بِن تِن و جومونگ در خمینی شهر
 
و حالا 3-2 سالی می شود که گروه های فرهنگی هنری در کشور به فکر چاره افتاده اند و می خواهند به این مهاجمان پاتک بزنند. طرح های ثنا و ثمین و سینا از جانب مووسسه فرهنگی هنری خیبر، تصاویر نام آوران علمی، ورزشی، هنری و شهدا از جانب دفتر مطالعات جبهه فرهنگی، طرح های انیمیشن ایرانیِ شکرستان از جانب حوزه هنری کودک و نوجوان و... بخشی از فعالیت هایی است که در این حوزه صورت گرفته که برخی با استقبال خیلی خوب دانش آموزان نیز روبرو شده است اما آن چه بیش از همه در این خصوص حائز اهمیت است چگونگی توزیع این نوشت افزار و به طور ویژه دفتر ها در سراسر کشور می باشد. آن چه ما از پیگیری این موضوع در خمینی شهر دستگیرمان شد این بود که گویا طرح های شکرستانی حداقل در شهر ما و حتی اصفهان گوی سبقت را از باقی رقبا ربوده اند و توانسته اند به نوشت افزاری های شهرستان ها راه یابند و سری توی سرها دربیاورند. البته این تنها در مقایسه با باقی طرح هاست وگرنه طرح های شکرستانی هم انگشت شمار در خمینی شهر پیدا می شوند و اینطور که معلوم است همچنان باربی و بِن تِن و جومونگ توی کیف ها که نه توی ذهن و فکر دانش آموزان خمینی شهری جولان می دهند.  
 
 
جای خالی ثنا و ثمین
 
با وجودی که تبلیغات دراین باره نسبت به گذشته وضعیت بهتری داشت و دست کم توانست نام این دفترها را بر سر زبان ها بیندازد اما گویی بعضی فروشنده های شهر ما از این قافله هم عقب مانده بودند. وقتی از یکی از فروشنده ها پرسیدم: دفتر طرح ایرانی دارید؟ طوری که انگار بار اولش باشد چنین اسمی را می شنود، چهره درهم کشید و سرش را بالا انداخت. 
 
یکی از فروشنده های خیابان امام شمالی هم در پاسخ سوالم جواب مثبت داد و بعد از اینکه من با خوشحالی از او خواستم چند طرحش را برایم بیاورد، رفت و چند تا طرح گل و پروانه و منظره آورد و چید روی پیشخوان. دفترها را زیر و رو کردم و گفتم: لطفا طرح های دیگرتان را هم بیاورید، گفت: همه اش همین بود!
 
از مغازه بیرون آمدم. مقصد بعدی خیابان امام جنوبی بود. فروشنده در پاسخ سوالم گفت: ما که نیاورده ایم اما کسی هم سراغش را نمی گیرد.
باور نکردم و راه افتادم سمت بلوار توحید. آن جا هم اگرچه از ننه قمر و اسکندر و ثنا و ثمین خبری نبود اما در عوض از باربی و یانگوم و اسپایدر من هم ردپایی نبود. قفسه های دفتر های این مغازه را پلنگ صورتی و بره ناقلا و باب اسفنجی پر کرده بودند.
 
گشتیم نبود
 
خیابان بوعلی هم از جمله نقاط شهر است که فروش نوشت افزاری خوبی دارد. فروشنده بعد از آنکه مشتری های کوچک و بزرگش را رد کرد در پاسخ سوالم گفت: گشتیم اما توی اصفهان پیدا نکردیم و ما هم مجبور شدیم طرح های موجود در بازار را بیاوریم وگرنه متقاضی طرح های ایرانی- اسلامی زیاد داریم. خانم فروشنده ادامه داد: امروز از اماکن آمده بودند و می گفتند بعضی طرح های عروسکی باید جمع بشود. اما این را زمانی گفتند که ما نصف فروشمان را کرده بودیم، در ثانی وقتی جایگزینش در بازار نیست ما چاره ای به جز عرضه همین طرح ها نداریم.   
 
برای یانگوم جایگزین ایرانی در بازار نبود
 
نوشت افزار فروشی خیابان کهندژ آخرین مغازه ای بود که سر زدم و فروشنده در کمال ناباوری من 4-3 تا طرح شکرستانی چید مقابلم. دفاتر را از تهران آورده بود. طرح ها قشنگ بود و به قول فروشنده از آن جا که بچه ها از طریق تلویزیون با آن ها ارتباط برقرار کرده اند، برایشان جذابیت خواهد داشت. قیمتش با باقی دفترها یکی بود اما فروشنده معتقد بود هنوز برای خریداران جا نیفتاده است. می گفت: باید تبلیغات را از چند ماه پیش شروع می کردند تا الان که زمان اوج خرید است جا افتاده و شناخته شده باشد. وی که به گفته خودش معمولا از عرضه دفاتری با تصاویر زننده خودداری می کند، درباره ممانعت نیروی انتظامی از جلوی چشم گذاشتن بعضی طرح ها انتقاد کرد و گفت: منِ فروشنده مجبورم آنچه در بازار موجود است را بیاورم و در اصل این طراحان هستند که باید در این باره حساسیت های لازم را در نظر بگیرند. 
 
غرفه عرضه نوشت افزار در اولین نمایشگاه تخصصی کودک و نوجوان خمینی شهر هم که با استقبال بی نظیر همشهریان روبرو شد، دفاتر طرح شکرستانی آورده بود و از جمله شلوغ ترین غرفه ها هم بود. 
 
حالا نوبت والدین است
 
اگرچه برخی طرح های کار شده روی دفاتر خود جای بحث و بررسی دارد و تشخیص تناسب طرح ها با سن دانش آموزان تامل و تفکر بسیاری می طلبد و اگرچه شواهد موجود حاکی از آن است که از طرح های ایرانی-اسلامی چندان در شهر ما خبری نیست اما این بهانه خوبی برای  پدران و مادران  نیست، آنها كه نگران همنشينهاي فرزندانشان در طول 9 ماه سال تحصيلي هستند حتما اين زحمت نه چندان زياد را به جان خواهند خريد. با كمي وقت گذاشتن خود را به يكي از مراكز فروش اين محصولات برسانیم و فکر و ذهن فرزندانمان را بیمه کنیم.
 
آيا براي تربيت فرزندانمان اين زحمت را خواهيم كشيد؟!
 
 
 
 
 
 

نظرات  

 
#2 0 گلی 12 اردیبهشت 1393 ساعت 14:57
موافقم با نظر خاقانی دارا و سارا واقعا بد قیافه و بی مهر هستن یکم خلاقیت همه رو به وجد میاره
نقل قول
 
 
#1 0 خاقانی 01 مهر 1392 ساعت 11:02
4تا شخصیت کارتونی قشنگ که بچه ها دوست داشته باشن ندارن که!! حد اقل از عروسکای مدرسه ی موشها یا کارتونا و فیلمای کودکانه ی قدیمی تر استفاده کنن بهتر از این دارا و سارا یا ثنا و ثمین بی روح هستش. بازم به شخصیتای شکرستان یه امیدی هست.
نقل قول
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید