امروزيكشنبه, 10 ارديبهشت 1396-- Sunday Apr 30 2017

ساعت 10:50:51

آخرین به روز رسانی : یک شنبه 11:46:09

احداث خطوط تراموا جایگزین BRT شود
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان:

احداث خطوط تراموا جایگزین BRT شود

سه شنبه, 08 بهمن 1392 ساعت 14:11 کدخبر :6891
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده :
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به مدیریت شهری پیشنهاد می‌دهیم خطوط تراموا جایگزین خطوط در دست احداث BRT شود و احداث این خطوط را در مرکز شهر در اولویت قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نورالله صلواتی ظهر امروز در جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه زمانی که شاخص بین 15 تا 200 باشد یعنی سلامتی همه مردم در معرض تهدید قرار دارد، اظهار کرد: وضعیت هوای اصفهان در بیشتر روزهای گذشته در وضعیت قرمز بوده است و متوسط شاخص AQI آن بالای 150 واحد بوده است.
وی افزود:آنچه مسلم است وضعیت خطرناک هوای شهر اصفهان است، حتی اگر نگاهی به اطراف بیندازیم، دامنه‌ این آلودگی به شهرهای اطراف اصفهان نظیر نجف‌آباد، خمینی‌شهر و شاهین‌شهر می‌رسد.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: حجم آلاینده‌ها چشمگیر، خطرناک و قابل تامل است و باید چاره‌ای اندیشیده شود که راهکاری یافته و نقشه‌ راهی برای آینده ترسیم شود.
وی با بیان اینکه اگر به تابلوهای شاخص آلودگی هوا در شهر نگاه بکنید، معمولا آنچه بیش از بقیه آلاینده‌ها خود را نشان می‌دهد، همین ذرات معلق است که دارای عملکرد‌های مضر زیادی هستند، ادامه داد: ذرات معلق با قطر 10 میکرون بسیار خطرناک هستند که مهمترین اثر آن کاهش دید گسترده و نیز اثرات فیزیولوژی و تحت شعاع قرار دادن سلامتی افراد است.
صلواتی گفت: این ذرات ممکن است دارای خواص فیزیکی یا شیمیایی سمی باشند و در مکانیسم دستگاه تنفسی دخالت کرده و جاذب مواد سمی باشند، که البته به تازگی شاخصی به نام PM2.5 مطرح شده که در تهران در حال بررسی است و از سوی محیط زیست آمریکا اندازه‌گیری می‌شود که افزون بر اینکه بر سلامتی تاثیر گذاشته است مرگ ناشی از بیماری تنفسی و عروقی و سرطان ریه را افزایش می‌دهد.
وی با بیان اینکه آمارهای تکان‌دهنده حاکی از آن است که حدود پنج درصد مرگ و میرهای جهان ناشی از آلودگی هوا است، بیان کرد: حدود 30 درصد بیماری تنفسی و حدود 40 درصد بیماری آسم در رابطه با آلودگی هوا است.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه بر اساس برخی خبرها رتبه کشور ما در عملکرد زیست محیطی و پیشگیری از آلودگی هوا 60 پله تنزل داشته است، گفت: در سال 2005 ایران در رتبه 54 بوده و در  سال 2013 به رتبه 114 تنزل یافته است و این در حالی است که راندمان نیروگاه‌های برق ما در بهترین حالت 42 درصد بوده که این عدد در دنیا به رقم 75 درصد می‌رسد.
وی در بخشی از سخنان خود به اقدامات شورای جدید شهر در زمینه محیط زیست و آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: قصد داریم اصفهان را مانند گذشته به شهر سبز و تمیز تبدیل کرده که مستلزم اقدامات جدی است.
صلواتی نوسازی جدی ناوگان حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس‌رانی و جلوگیری از تردد اتوبوس‌های دودزا در سطح شهر و نظارت جدی بر آنها را یکی از عوامل کاهش آلاینده‌ها دانست و افزود: با کمال تأسف برخی مواقع شاهدیم که چنان دودی از اتوبوس‌ها خارج می‌شود که نگران کننده است و این در حالی است که در گذشته عمر ناوگان اتوبوس‌رانی زیر سه سال بود اما اکنون به بیش از پنج سال رسیده است.
وی تعویض اتوبوس‌های فرسوده و کمک برای نوسازی ناوگان و طرح استفاده از تاکسی‌های هیبریدی را از دیگر راهکارهای کاهش آلودگی برشمرد و تصریح کرد: به تازگی خودروی هیبریدی جدیدی از سوی خودروسازی کشور در حال آزمایش است که امیدواریم بتوان در ناوگان شهری از آن بهره گرفت.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: به مدیریت شهری پیشنهاد می‌دهیم در احداث خطوط تراموا در سال 93 جدی‌تر وارد عمل شود و احداث خطوط تراموا را در مرکز شهر در اولویت قرار دهد.
وی اضافه کرد: پیشنهاد عملی من این است که تراموا جایگزین خطوط در دست احداث BRT شود که علاوه بر فواید فراوان زیست محیطی، استقبال مضاعف شهروندان را به دنبال دارد.
صلواتی با تأکید بر اینکه معاینه فنی خودرو باید سخت‌گیرانه‌تر از گذشته اعمال شود اظهار کرد: جلوگیری از تردد خودروهای بی‌کیفیت فرسوده و در کنار آن افزایش جایگاه‌های معاینه برای کاهش اتلاف وقت شهروندان باید مد نظر قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه استفاده از سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر نظیر آبگرمکن‌های خورشیدی می‌تواند در مصرف سوخت‌های فسیلی نقش داشته باشد، افزود: تلاش برای الزام ساختمان‌های شهر در اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان سبب کاهش مصرف انرژی و به طبع آن کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه الگوی شهر اصفهان الگویی متفاوت از شهرهای بزرگ جهان است افزود: اصفهان همانند نیویورک، شانگهای، لندن و پاریس نیست، بلکه شهری صنعتی و تاریخی با فرهنگی متفاوت است که باید الگویی متناسب با شأن و منزلت خود یابد که البته می‌توان طی یک زمان‌بندی دو ساله و مدون به یک طرح مناسب دست یابیم.

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید