امروزچهارشنبه, 07 تير 1396-- Wednesday Jun 28 2017

ساعت 18:44:15

آخرین به روز رسانی : جهار شنبه 04:00:09

اهمیت کتاب و کتابخوانی
یادداشت

اهمیت کتاب و کتابخوانی

دوشنبه, 24 آذر 1393 ساعت 17:42 کدخبر :8124
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : پروفسور سیف اله جعفری- عضو هیات علمی دانشگاه برلین آلمان
مردمی که از رخدادهای تاریخ خود کمتر بیاموزند، مجبورند اشتباهات ناخواسته و ناشایست را بارها تکرار کنند، بدون آنکه از گذشته یِ خود درسی گرفته و در کوله بار زندگی آموزه ای سودمند به همراه داشته باشند.

تنها مردمی می توانند لیاقت و شایستگیِ خودکفائی و استقلال در جامعه یِ پر تلاطم وشتابانِ جهانی را داشته باشند که در کوله بار خود با مطالعه و تحقیق وتفحص توشه ای از خرد همگانی برای توسعه ای بالنده به همراه داشته باشند و با شناخت به تصمیم گیری های سرنوشت ساز و خودباوری لازم و بایسته رسیده و امکان تشخیص سره از ناسره را برای امروز و فردا یِ زندگیِ خود بدست آورده باشند.

نهادینه کردن خرد همگانی ممکن نیست مگر با بدست آوردن سر رشته یِ گنجینه یِ خرد و دانائی فردی ، که آن را هم باید در لابلایِ اوراق کتاب ها یِ آموزنده جستجو کرد. "روشنائی همه جا پشت در است، در گشائی هنر است" ، را بایستی آویزه یِ گوش خود سازیم چون همانا روشن بینی واقعی همراه با عقلانیت را باید در بین سطورکتاب ها وآنرا هم با تفحص و جستجو در کتابخانه ها بدست آوریم. کتابخانه نهادیست عمومی که در آن بیشتر آگاهی ها و متون در مورد مو ضوعات مختلف در نسخه‌های متعدد نگارش و بصورت نوشتاری و دیجیتال جمع آوری شده تا جویندگان و کاوشگران دانائی امکان داشته باشند به منابع موثق و خدمات اطلاعاتی دسترسی پیدا کنند. متفکرین و دانشمندان بنا بر فلسفه یِ زندگی می میرند و به خاک تبدیل می شوند، ولی این کتاب است که جاودانه می ماند و درون مایه یِ افکارشان را زبان به زبان به دیگران انتقال می دهد. نگارش های سودمند و آثار بزرگان و ستارگان پر فروغ و افتخارآفرین تاریخ زندگی ما هستند که می توانند سربلندی مردمی را برایمان به ارمغان آورند و تا به حال توانسته اند خودباوری و استقامت در مقابل زورگوئی های سلطه گران تاریخ را در نسل جوانمان حفظ کنند و تا ابد روشنی بخش تاریکی ها ی زوایایِ زندگی و سر لوحه یِ ادبیات، اندیشه‌های اجتماعی، سیاسی و فلسفی ما باشند.


در کتابخانه هاست که خردگرایان و جستجوگران آگاهی ها قادر خواهند بود به هدف متعالی کسب دانائی ها و دانش های بایسته نائل آیند تا بتوانند زنگ های ذهنی گری و واپسگرائی خود را صیقل دهند و روشنائی را در افق دیدگاه های خود ساطع سازند. انسانِ جستجوگر تنها با پژوهش و بررسی رموز طبیعت، قادر است به ذره ای از شکوه آفرینش و پیچیدگی هستی، شناخت و آشنائی پیدا کند. آشنائی و دوستی با کتابهای آموزنده یِ اخلاقی، اجتماعی، فلسفی و تاریخی می تواند به نسل جوان بیاموزد تا از منکرات و اعمال زشت و ناشایست و نکوهیده و ناهنجار دوری کند و نسل آینده سازِ جامعه را ازنفس اماره و سرکش نهی کند و برای دستیابی به والاترین خواسته یِ جامعه یِ سالم، جوانان را به سوی اعمال صالح سوق دهد و با توصیه هایِ اخلاقیِ، مردمی و هنجارهای پسندیده و تزکیه یِ نفس، توده ها را به منزلت و فضیلت انسانی هدایت کند.


برای شناخت بیشتر به فلسفه یِ هستی و آشنائی به رموز خلقت و برای قدردانی و نیایش از آفریننده یِ هستی مردم خدا شناس باید بیشتر کتاب بخوانند تا دریابند که بیشتر رازهای آفرینش را پروردگار در لابلای نوشتارهایِ مخلوقات ارجح خود که نویسندگان و دانشمندان باشند و در کتابهای علمی و تحلیلی گنجانده است. مردم فرهیخته نباید این موهبت الهی را از خود دریغ نمایند و همواره در گشایش روزنه یِ روشنائی بسوی خود و جامعه یِ خود کوشا باشند. پس بر هر انسانی که بالندگی و پایندگی اجتماع خود را آرزو دارد، بایسته است که قدر جایگاه کتاب و کتابخانه را در راستای شکوه و ارتقایِ فضیلت اجتماعی بداند و با یاری کتابخوانی برای معرفت و خود شناسی در راه استقلال و خودباوری جامعه از هیچ کوششی دریغ ننماید.


بدیهی است باید دیدگاه ها و بینش های شهروندان فرهنگ دوستی که موجبات ساخت وساز و بنیانی یک نهاد فرهنگی همانند فرهنگسرای بعثت در شهرمان را فراهم آورده اند، ارج نهاد و از آنها به دلیل پایه گذاری نطفه های تعالی فرهنگ قدردانی کرد. فراموش نکنید وظیفه هر فرد انسان دوستی که خواهان رشد و تعالی روشنگری و فرهنگ اجتماعی است باید قدردان اقدام خردمندانه یِ این عزیزان باشد.برای دستیابی به هدف والا و قابل تقدیر پدیدآورندگان کتابخانه ها که به کتاب به عنوان بهترین وسیله یِ بالندگیِ و روشنگری در جامعه موجودیت بخشیده اند، فراموش نکنید ضمن سپاس و قدردانی از اداره کنندگان و مسئولین محترم کتابخانه ها، پیشنهاد می دهم برای استمرار جاذبه و کشش علاقمندان به کتابخوانی تلاش مضاعفی در ایجاد محیطی در خور کتابخانه با پاکیزگی و نظافت، تهویه یِ هوا و نور مناسب و فراهم آوردن ابزار آرامش و آسایش دانش پژوهان کوشا باشند و از همه مهمتر جایگاهِ مطالعه را با همیاری و همراهی علاقه مندان برای ایجاد محیطی مطبوع با طبیعت پیوند زده و با گیاهان زینتی و نصب تصاویر دلپذیر تزیین کنند و البته تا حد امکان دسترسی به تازه های دنیای علم و همچنین کتابهای دیجیتال را برای دانش جویان فراهم آوردند. ومهم تر از همه اینکه بیشتر از تواناییِ استادان و کارشناسان در علوم مختلف به واسطه برگزاری سمینارها و سخنرانی های تخصصی در جهت افزایش خرد جمعی و روشنگری اطلاعات نهایت استفاده را ببرند.

مطالب مرتبط:

نظرات  

 
#3 0 مختاری 27 آذر 1393 ساعت 17:39
در تایید نظر آقای دکتر عشقی بر اساس این منبع
http://alef.ir/vdcfcmd0xw6dtxa.igiw.html?253080
متوسط سرانه سالانه مطالعه کتاب در آمریکا ٥ کتاب است. در آمریکا از هر ٤ نفر یک نفر اصلاً کتاب نمی‌خواند؛ ولی در مورد کتابخوان‌ها در مالزی، این رقم به ٧ کتاب می‌رسد و متوسط آن برای زنان ٩ کتاب و برای مردان ٥ کتاب است. این رقم در ژاپن و فرانسه به ١٠ کتاب در سال و در کانادا ١٧ کتاب در سال است. مردم مالزی به موازات افزایش سن، رغبت کمتری به کتابخوانی دارند، طوری که برای نمونه تنها ٢٠ درصد از مالزیایی‌های ٥٠ ساله، کتاب می‌خوانند که نسبت به کتابخوان‌ های ٢٥ تا ٣٠ ساله حدود ٤٠ درصد کاهش نشان می‌دهد و دولت نیز با توجه به این موضوع، کتابخوانی را از سنین پایین‌تر نهادینه کرده است.
نقل قول
 
 
#2 0 محمدرضا عشقی 26 آذر 1393 ساعت 19:21
سرور ارجمند جناب آقای پروفسور جعفری
مطلب ارزشمند شما نشان می دهد که با مقایسه بصری و تجربی ایران و آلمان درد عقب ماندگی کشورمان را به درستی تشخیص داده اید و از این که همت نموده و در این باره مطلب نوشته اید از شما سپاسگزاریم. بی شک ثروت در جهان امروز با توجه به دانش و خرد مردمان توزیع شده و می شود. کشوری که بیشترین سرانه مطالعه را دارد بیشترین میانگین درآمد را دارد و رفاه و امنیت هم در این کشورها در حد اعلاست. تجربه 7 ساله بنده در همکاری با کتابخانه ملی مالزی و بررسی دلایلی که در مالزی میانگین مطالعه 55 دفیقه در روز است نشان می دهد اگرچه مجیط شاد و جذاب کتابخانه ها کمک بسیاری در جذب کتابخوان ها و اعضا می شود ولی باید کتابخوانی را خانواده ها و آموزش و پرورش نهادینه کند. روزهای شنبه ویکشنبه در مالزی تعطیل است. کتابخانه ملی چندین سالن زیبا برای این دو روز برای خانواده ها در نظر گرفته تا کودکان 4 تا 6 ساله را بیاورند و کتاب برایشان بگیرند و همانجا با هم بخوانند و در برنامه های جذاب این دو روز شرکت کنند. مسابقه و جایزه و غذا و شیرینی و بسیاری برنامه های شاد و مفرح باعث می شود بچه ها از 4 سالگی با کتابخانه آشنا شوند و طریفه امانت گرفتن کتاب و عضو شدن را بیاموزند و تا آخر عمر مقیم کتابخانه شوند. آموزش و پرورش هم از دوره ابتدایی بیش از آن که به آموزش مفاهیم انتزاعی بپردازد مفاهیم زندگی واقعی را آموزش می دهد و دانش آموزان در همان آغاز با پژوهش و تحقیق بر اساس سن خود آشنا می شوند. عکس های زیادی دارم که راننده های کامیون، تاکسی، منتظران در سالن های انتظار به جای به هم نگریستن و اخیرا بازی با مبایل کتاب می خوانند. آری به قول سعدی
هر که در خردیش ادب نکنند در بزرگی فلاح از او برخاست
چوب تر را چنان که خواهی پیچ نشود خشک جز به آنش راست
نقل قول
 
 
#1 +2 حاج هاشمی 25 آذر 1393 ساعت 09:56
درود بر جناب پروفسور جعفری
و سپاس از مطلب ارزنده شما. از تجربه ی 40 ساله خود در آلمان بهره ببرید و راهکارهایی را که می توان کتاب و کتابخوانی را در مردم نهادینه کرد ارائه دهید تا از این وضعیت اسف بار بیرون بیایید. در مطلبی که نهاد کتابخانه ها در همین فرصت نوشته بود، آمار داده است که ما 24 کتابخانه عمومی داریم با 250 هزار کتاب و 33 هزار عضو.
دوستی نوشته بود بر اساس استاندارد کشورهای درحال توسغه باید شهرستان ما 1.500.000 جلد کتاب مناسب داشته باشد و 150 هزار عضو فعال.
شما بفرمایید چه کسانی باید این کمبود ها را جبران کنند؟ چه راهکارهایی است که ما اعضای کتابخانه ها را به 150 هزار نفر برسانیم؟
نقل قول
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید