امروزجمعه, 19 آذر 1395-- Friday Dec 09 2016

ساعت 01:48:41

آخرین به روز رسانی : پنج شنبه 09:55:11

درباره ممنوعیت بستنی روکش طلا توسط شهرداری

یکشنبه, 13 شهریور 1390 ساعت 19:03 کدخبر :2316
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : الف

پس از انتشار اخبار و گزارش های فروش بستنی 400 هزار تومانی در رستوران برج میلاد، ساعاتی پیش شهرداری تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد که فروش این بستنی خلاف شرع و قانون است و شهرداری از فروش آن جلوگیری می کند.

این اطلاعیه اگر چه واکنش به انتقادات از شهرداری تهران است اما در بطن خود چند پرسش بدون پاسخ دارد.این دومین بار است که رستوران برج میلاد در خصوص فروش غذا و بستنی خبرساز شده است.

پیش از این نیز خبری منتشر شد که در برج میلاد غذای 170 هزار تومانی و 270 هزار تومانی سرو می شود. این خبر نیز هم زمان جنجال ساز شد. با این حال اگرچه شهرداری تهران نسبت به خبر اول هیچ واکنشی نشان نداد، اما فروش بستنی روکش طلا را تحمل نکرد و نسبت به فروش آن اعتراض کرد.

اما چه چیز باعث شد شهرداری نسبت به این خبر واکنش نشان دهد و چرا این واکنش کافی نیست؟

خبر فروش بستنی روکش طلا چندروزی است که در محافل خبری پیچیده و هر کس هم از زاویه خود به این موضوع پرداخته است. این انتقادات زمان اعلام خبر فروش غذای 200 یا 300 هزار تومانی هم مطرح شد. اما شهرداری آن زمان نیازی به پاسخگوئی و صدور اطلاعیه ندید.

اما امروز اول صبح، خبری منتشر شد که ظاهرا همین خبر، شهرداری را وادار به واکنش کرده است.خبر این بود که یک استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری تاکید دارد که فروش این نوع بستن- بستنی روکش طلا- خلاف شرع است.

ساعاتی پس از انتشار این خبر نیز اطلاعیه شهرداری تهران صادر شد. در این اطلاعیه تاکید شده است که ، پس از اطلاع از حرمت شرعی چنین اقدامی ، دستور توقف موضوع صادر شده است. البته حساسیت شهرداری تهران نسبت به حکم شرعی فروش چنین بستنی ستودنی است. اما این واکنش از روی انفعال است.

آنچه که مهمتر از حکم شرعی این دست کالا ها است اثر اجتماعی آن است. اینکه شهرداری تهران باعث و بانی فروش بستنی حرام شود حتما بد است اما اثر اجتماعی فروش این کالاها در مملکت اسلامی حرمتش صدچندان بیشتر است.

اگر گناه اجتماعی فروش این نوع بستنی، بیشتر از حرمت خوردنش نباشد کمتر از آن نیست. حساسیت شهرداری به حلال و حرام شرعی حتما مایه مباهات است اما بی توجهی به آثار اجتماعی توزیع این کالا ناشی از ضعف تحلیل درست از فلسفه حکومت اسلامی است. به همین دلیل است که باید از مسئولین شهرداری تهران پرسید که چرا زودتر از این ها جلوی فروش این نوع بستنی را نگرفتند و چرا با گذشت یک ماه از انتشار خبر غذای 200 و 300 هزار تومانی در برج میلاد هنوز اطلاعیه ای صادر نشده است؟

اگر روکش بستنی بجای طلا، نقره و یا مس بود همچون شیر مادر حلال می شد؟ بستنی و غذای چند صد هزار تومانی طی چند ماه گذشته در رسانه های خارجی بازتاب بسیار منفی داشته است و مخاطبین این رسانه ها درباره انقلاب ایران و ماجرای طبقات اجتماعی آن به بحث نشستند. نمونه ای از اظهارنظرهای مخاطبین این رسانه ها درباره رستوران برج میلاد را الف مدتی پیش منتشر کرد.

شهرداری تهران در حکومت اسلامی و بر فراز برج میلاد، رستورانی را علم می کند تا طبقات برتر بالاتر نشینند و از همان بالا، دیگران را کوچکتر ببینند و بخندند و لذت ببرند و بیشتر فخر کنند!

بسترسازی برای جولان و مانور فخرفروشان کاخ نشین و انگشت گزیدن کوخ نشینان و مستضعفین حتما حرمتش از روکش طلای بستنی برج میلاد بیشتر است. ای کاش مسئولین محترم برای تصمیمات اجتماعی خود نیز از مرجع و ولی فقیه استفتاء می کردند.

پیمانکار این رستوران برای نظام هزینه داشته است. هزینه ای بیش از سرو یک بستنی حرام. کمترین کار توبیخ و برکناری این پیمانکار است.

مطالب مرتبط:

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید