امروزشنبه, 20 آذر 1395-- Saturday Dec 10 2016

ساعت 12:38:46

آخرین به روز رسانی : شنبه 13:21:53

مشروح مناظره ذوالنور و كواكبيان در دانشگاه شهيد عباسپور؛

ذوالنور: جريان انحرافي از انجمن حجتيه بسيار خطرناك‌تر است

چهارشنبه, 11 خرداد 1390 ساعت 08:42 کدخبر :1349
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : خبرگزاری فارس

خبرگزاري فارس: جانشين نماينده ولي‌فقيه در سپاه‌ تأكيد كرد:انجمن حجتيه معتقد بود كه در زمان غيبت امام زمان (ع) نبايد حكومتي ايجاد شود اما جريان انحرافي مي‌خواهد با چسبيدن به حكومت و استفاده از منابع ثروت و قدرت نظرات و اعتقادات انجمن حجتيه را پياده كند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، مناظره‌اي با موضوع «خط امام (ره)» با حضور حجت‌الاسلام ذوالنور جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و مصطفي كواكبيان نماينده مردم سمنان در مجلس شوراي اسلامي روز گذشته(سه‌شنبه) در آمفي‌تئاتر دانشگاه صنعت آب و برق(شهيد عباسپور) برگزار شد.

* كواكبيان: جريان بسيار خطرناك انحرافي به دنبال حذف علما و ولايت‌فقيه است

مصطفي كواكبيان در اين مناظره و در جلسه پرسش و پاسخ دانشجويي در خصوص جريان انحرافي كه در دولت نفوذ كرده است، گفت: خطري امروز ما را تهديد مي‌كند كه آن تفكر مدرن انجمن حجتيه است.

وي افزود: پيش از انقلاب اسلامي و در ابتداي پيروزي انقلاب عده‌اي معتقد بودند كه هر پرچمي پيش از غيبت امام زمان (عج) برپا شود طاغوت است و اين تفكر تفكر اعضاي انجمن حجتيه بود اما تفكر مدرن انجمن حجتيه امروز در زرق و برق است اما بسيار خطرناك است و اين تفكر همان تفكرات جريان انحرافي است.

اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: آقاي ذوالنور و افرادي كه حامي تفكر وي هستند پيش از اين از آقاي احمدي‌نژاد حمايت مي‌كردند اما بحمدالله جنبه اعتقادي آنان در خصوص اين جريان انحرافي نفوذ كرده در دولت را ديديم.

عضو اقليت مجلس شوراي اسلامي در ادامه تصريح كرد: بنده معتقدم رهبري مي‌تواند آزادانه در دوران انتخابات كانديداي خود را مطرح كند و به صراحت آن را اعلام كند اما مردم به دلخواه خود و آزادانه مي‌توانند در انتخابات شركت كنند و فرد اصلح خود را انتخاب كنند اما به شرطي كه متهم نشوند.

كواكبيان تأكيد كرد: آقاي احمدي‌نژاد در يكي از جلسات خود اعلام داشت كه امام زمان لحظه به لحظه ما را مديريت مي‌كند و اين نوع تفكر بسيار خطرناك است البته بنده اعتقاد ندارم كه احمدي‌نژاد جزء انجمن حجتيه است اما چرا بايد اين مسائل را مطرح كند كه در پاسخ به آن عده‌اي بگويند در كشور گوشت 15 هزار تومان شده است پس چون امام زمان ما را مديريت مي‌كند قيمت گوشت را نيز امام زمان (عج) گران كرده است؟

نماينده مردم سمنان در مجلس اظهار داشت: زماني كه بحث هاله نور مطرح شد و احمدي‌نژاد مدعي شد كه با ورود به سازمان ملل متحد هاله‌اي از نور وي را فرا گرفته بود بايد اين جريان خطرناك را كنترل مي‌كرديم و جلوي آن را مي‌گرفتيم و در آن زمان بايد مقابل رمالان و جنگير‌ها مي‌ايستاديم.

اين نماينده مجلس بيان داشت: اينگونه تفكرات انحرافي بسيار خطرناك است و آينده آن حذف روحانيت، علما و ولايت فقيه است.

وي افزود: متأسفانه آقايان معتقدند كه ما مستقيما با امام زمان در ارتباط هستيم و بنابراين با نائب امام زمان كاري نداريم.

كواكبيان خاطرنشان كرد: داماد آقاي احمدي نژاد، برادر ايشان و سردار صفوي اكنون اعلام مي‌كنند كه اين جريان انحرافي براي انتخابات مجلس نهم هزينه‌هاي ميلياردي در نظر گرفته است.

وي با اشاره به اينكه شناخت ما از انجمن حجته نو جامعه را از اين دست مسائل انحرافي مي‌رهاند تصريح كرد: زماني بود كه سايت‌هاي خبري را مي‌خواندم و در اين سايت‌ها آمده بود برخي‌ها معتقدند كه در سفره خود براي امام زمان ظرف غذا مي‌گذارند و در آن هنگام به خود مي‌گفتم كه اين سايت‌ها خلاف واقع مي‌نويسند اما اكنون كه اين رمالان و جن‌گيرها پيدا شده‌اند فهميده‌ام كه قضيه از چه قرار است و اين موارد واقعيت داشته است.

كواكبيان در پاسخ به سؤال دانشجويي كه پرسيد اگر امام (ره) در سال 88 در قيد حيات بودند چه مي‌كردند گفت: اصول و مباني امام (ره) بر اين امر استوار بود كه اگر كسي مقابل ولي فقيه بايستد با انديشه و راه ايشان مخالفت كرده است و فرقي ندارد كه در اين خصوص كدام جريان بر عليه ولي فقيه بايستد خواه احمدي‌نژاد باشد و خواه غير از آن.

اين نماينده مجلس اظهار داشت: اگر جريان انحرافي از رمالاني استفاده كرده است كه اين رمالان در زمان اصلاح‌طلبان نيز به اقداماتي دست زده‌اند پس جرم اين جريان انحرافي دو تا مي‌شود.

كواكبيان بيان داشت: روز گذشته خدمت مقام معظم رهبري رسيديم و ايشان فرمودند كه اصرار ندارم كه مجلس از يك طبقه و يك جريان خاص باشد و بنابراين معتقدم اصلاحاتي را كه بر مبناي انديشيده امام باشد مي‌پسندم.

نماينده مردم سمنان در مجلس تصريح كرد: بنده معتقدم كه هيچ رئيس‌جمهوري تخلف نكرده است چون در راس كار رهبري حضور داشته است.

وي افزود: احمدي‌نژاد جرات عدم پذيرش حكم رهبري را داشت اما آيا خاتمي، هاشمي رفسنجاني و غيره از اين دست اقدامات انجام داده‌اند؟

كواكبيان تأكيد كرد: احمدي‌نژاد در جلسه‌اي با حضور اصولگرايان در خصوص بحث رهبري گفت: رابطه ما فرزند و پسري است و رابطه ما عاشق و معشوق است اما چطور مي‌شود كه از حكم رهبري سر باز مي‌زند. شما يك نمونه بياوريد كه در دوره اصلاحات چندين نامه رد و بدل شود تا يك وزير بر سر كار بماند اما باز هم رئيس جمهور اين وزير را به جلسه هيئت دولت راه ندهد.

* ذوالنور: جريان انحرافي از انجمن حجتيه بسيار خطرناك‌تر است

حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنور جانشين نماينده ولي‌فقيه در سپاه پاسداران در جلسه پرسش و پاسخ دانشجويي درخصوص جريان انحرافي نفوذ كرده در بدنه دولت گفت:‌ مدعي نيستيم كه دولت اسلامي در كشور ما وجود دارد چون اگر دولت اسلامي در كشورمان وجود داشت اتفاقاتي كه در دوران هاشمي رفسنجاني، خاتمي و رئيس جمهور كنوني پيش آمد رخ نمي‌داد.

وي با اشاره به اينكه جامعه اسلامي فراتر از دولت اسلامي است، افزود‌: اكنون نيز در كشور ضعف‌هايي وجود دارد و فاصله ميان معصوم و غير معصوم بسيار زياد است.

ذوالنور خاطرنشان كرد: آيا آقاي كواكبيان از جريان اصلاحات اعلام انزجار كرده است كه در پاسخ بايد گفت، خير اما ما از احمدي‌نژاد حمايت كرديم به اين دليل كه ملاك‌هايي براي حمايت خود داشتيم اما بايد توجه داشت اولين تريبوني كه عليه جريان انحرافي موضع نشان داد حاميان احمدي‌نژاد بودند و اين امر به دليل عدم دلدادگي ما است و نشان مي‌دهد فقط به دنبال ارزش‌هاي اسلامي هستيم و اين صداقت ما را نشان مي‌دهيم.

جاشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران در ادامه تصريح كرد: اعترافات عباس غفاري يكي از رمالان و جن‌گيرهاي دستگير شده به زودي پخش مي‌شود اما بايد توجه داشت كه وي قبل از دولت فعلي نيز فعاليت داشته است و حتي در دوران دولت خاتمي در دفتر رياست جمهوري دفتري داشته است و اكنون به روشني مي‌دانيم كه وي از كجا فعاليت خود را آغاز كرده است.

وي با اشاره به اينكه عباس غفاري اعترافات بسيار گسترده‌اي داشته است، تأكيد كرد: بنده با نظر آقاي كواكبيان كه جريان انحرافي در دولت وجود دارد و آن حجتيه مدرن است هم‌نظر هستم. اما معتقدم جريان انحرافي از انجمن حجتيه بسيار خطرناك‌تر است.

ذوالنور بيان داشت: انجمن حجتيه معتقد بود كه در زمان غيبت امام زمان (ع) نبايد حكومتي ايجاد شود اما جريان انحرافي مي‌خواهد با چسبيدن به حكومت و استفاده از منابع ثروت و قدرت نظرات و اعتقادات انجمن حجتيه را پياده كند.

وي با اشاره به اينكه جريان انحرافي حتي از اصلاح‌طلباني كه مخالف نظام بودند و در واقع ستاره‌دار بودن خطرناك‌تر است، اظهار داشت: برخي از اصلاح‌طلبان عليه ولايت فقيه و برخي از ارزش‌هاي اسلامي مانند حدود، قصاص و ديات مطالبي را مطرح كردند اما جريان انحرافي قصد دارد كاملاً با نقاب دين مسير ارزش‌هاي اسلامي را منحرف كند.

ذوالنور در خصوص وظيفه ملت در مقابل جريان انحرافي گفت: وظيفه ما بسيار معلوم است. حمايت از دولت به اين معني نيست كه به رئيس جمهور آن رأي داده‌ايم.

وي افزود: اگر جريان اكثريت مردم و اصولگرايان به احمدي‌نژاد رأي داده‌اند به اين معني نيست كه در مقابل انحرافات آنان سكوت اختيار كنند.

جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران اظهار داشت:‌ آقاي كواكبيان اعلام مي‌كند كه 3 سال پيش نفوذ جريان انحرافي را گوشزد كرده بود اما نمي‌دانم چرا در ستاد آقاي كروبي حضور داشت و فعاليت كرد اما ندانست كه وي تا آخرين لحظه با فتنه‌گران بود و از دشمنان خارجي حمايت كرد.

ذوالنور بيان داشت: آقاي احمدي‌نژاد به قول شما 11 روز در خانه ماند و دوركاري داشت اما اگر اين اتفاق در دوران خاتمي يا در دوره‌اي كه كروبي و ميرحسين موسوي مسئوليت داشتند رخ مي‌داد مملكت به آشوب كشيده مي‌شد اما ديديم كه در اين دوره خبري از آشوب نبود.

وي افزود: احمدي‌نژاد ماشين انقلاب را با راهنمايي مشايي به چالش انداخته است اما جهت كلي وي 80 درصد همان بود كه انقلاب اسلامي به دنبالش مي‌گشت اما اگر فرمان انقلاب به دست موسوي و كروبي مي‌افتاد تماماً مسير انقلاب منحرف مي‌شود همانطور كه مي‌بينيم اكنون از منافقان و معاندان نظام حمايت مي‌كنند.

ذوالنور خاطرنشان كرد: احمدي‌نژاد در برخي موارد خطا كرده است و به اين دليل است كه ما از وي انتقاد مي‌كنيم اما بايد توجه داشته باشيد كه در دوره احمدي‌نژاد سخني از حاكميت دوگانه زده نشد اما در زمان خاتمي شعار آنان ايجاد حاكميت دوگانه بود.

* كواكبيان: ساده‌زيستي امام(ره) جايگاه ويژه‌اي در قلوب ملت‌هاي محروم و مستضعف جهان ايجاد كرد

مصطفي كواكبيان نماينده مردم سمنان در بخش اول سخنان خود گفت: امام‌خميني(ره) انديشه‌هاي تابناكي داشتند و انديشه‌هاي امام(ره) يك مكتب سياسي است كه همه جوانب آن را بايد در نظر داشته باشيم و ايشان اين مكتب را با تأسيس انقلاب اسلامي رشد و گسترش دادند.

كواكبيان خاطرنشان كرد: مكتب سياسي امام(ره) صرفاً در انقلاب اسلامي باقي نماند و اين تفكرات در قالب نظام سياسي نيز ايجاد شد.

اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: بسياري از متفكران، انديشه‌هاي سياسي دارند اما به دنبال انقلاب نبودند اما امام(ره) با انديشه‌هاي سياسي خود انقلاب و نظام اسلامي را تحقق بخشيد.

عضو اقليت مجلس شوراي اسلامي بيان داشت: امام(ره) در طول 10 سال رهبري خود سيره عملي از خود برجاي گذاشت كه منشأ و روش ايشان براي ما به يادگار مانده است.

نماينده مردم سمنان در مجلس بيان داشت: خصلت مردمي امام(ره)‌ و ساده‌زيستي ايشان جايگاه ويژه‌اي در قلوب ملت‌هاي محروم و مستضعف جهان ايجاد كرد و مجموعه اين خصايص امام(ره)‌ بسته‌اي از مكتب سياسي را ايجاد كرد.

* ذوالنور: خط امام همان ولايت‌فقيه و حكومت ديني است

حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنور جانشين نماينده ولي‌فقيه در سپاه پاسداران در بخش اول سخنان خود گفت: خط امام(ره) مجموعه‌اي از سيره، سنت، روش و منشأ مبتني بر انديشه‌هاي ديني است.

وي افزود: امام(ره) نهضت و انقلاب اسلامي را ايجاد كرده و نظامي بنيان گذاشتند كه در مقابل آسيب‌ها و تهديدهاي عليه آن نيز ايستادند و دفاع كردند. نوع دفاع امام از آسيب‌هايي كه انقلاب اسلامي را تهديد مي‌كرد در بيانات و منشورات ايشان موجود است.

ذوالنور با اشاره به اينكه زاويه تاريكي در انديشه‌ امام(ره‌) وجود ندارد، خاطرنشان كرد: در دوراني كه انقلاب اسلامي تشكيل شد دنيا دو قطبي بود كه بخشي از آن زير سلطه امپرياليسم و بخش ديگر در يوغ سوسياليسم بود كه امام(ره) هيچكدام از اين دو قطب را قبول نداشت.

جانشين نماينده ولي‌فقيه در سپاه پاسداران در ادامه تصريح كرد: پيروزي انقلاب اسلامي هنگامي رخ داد كه ايسم‌هاي گوناگوني در دنيا حاكم بودند اما امام(ره) نظام جديدي مبتني بر باورهاي ديني را بنيان‌ گذاشت كه آن جمهوري اسلامي ايران و در كنار آن ولايت‌فقيه بود.

وي افزود: اگر بخواهيم در يك جمله تجسم راه امام را برجسته و معين كنيم بايد بگوييم كه خط امام در موضوع ولايت‌فقيه و حكومت ديني بود.

* كواكبيان: ولايت‌فقيه ركن ركين نظام اسلامي ايران است

مصطفي كواكبيان نماينده مردم سمنان در مجلس شوراي اسلامي در بخش دوم سخنان خود گفت: اگر دو پايه براي نظام اسلامي ايران ترسيم كنيم يك پايه اسلاميت و ديگري پايه جمهوريت نظام است كه اين دو پايه تفكيك‌ناپذيرند و اين‌طور نيست كه فكر كنيم نظر امام اين بوده كه چون جمهوريت يكي از پايه‌هاي نظام است اين نظام مي‌تواند به گونه‌اي ديگر يعني خلافت اسلامي شكل بگيرد.

وي با اشاره به اينكه جمهوريت نظام در اسلاميت تنيده شده است و اسلاميت مبنا و اصل نظام اسلامي را تشكيل مي‌دهد، افزود: امام(ره) در پاسخ به سؤال خبرنگار ايتاليايي فرمودند "در ذات اسلام، دموكراسي مندرج است و دموكراسي اسلام بالاتر از دموكراسي غربي است ".

كواكبيان خاطرنشان كرد:‌ اگر دو شاخص نظام اسلامي يعني جمهوريت و اسلاميت را مبنا قرار دهيم، در شاخص جمهوريت نظام، معيارهايي و در شاخص اسلاميت نيز معيارهاي مهم ديگري وجود دارد.

اين نماينده مجلس با تأكيد براينكه در شاخص اسلاميت نظام، ولايت‌فقيه ركن ركين نظام اسلامي است، گفت: ‌مايلم به جاي اينكه پراكنده‌گويي كنيم بر روي بحث ولايت‌فقيه صحبت كنم و معتقدم ولايت‌فقيه مورد نظر امام، هم الهي و هم مردمي است و نمي‌توان گفت كه تنها مشروعيت الهي دارد.

وي با اشاره به اينكه برخي‌‌ها مدعي هستند خبرگان رهبري تنها براي كوبيدن به دهان استكبار است و در واقع نوعي نمايش است كه اين امر ظلم به انديشه امام است، تصريح كرد: امام(ره) انتخابات را به عنوان يكي از شاخص‌هاي نظام مدنظر داشتند كه مقام معظم رهبري نيز به آن تأكيد دارند و امام و رهبري به انتخابات آزاد و مردمي اعتقاد دارند.

كواكبيان اظهار داشت: بحث عدالت يكي از مباني مهم اسلاميت نظام است. عدالت سياسي مهم‌تر از عدالت اقتصادي است اينكه حق من است كه در صندلي و پستي بنشينم مهم‌تر از بحث اقتصادي است و بسياري از افراد با استفاده از رانت‌ سياسي به مسائل اقتصادي مي‌پردازند.

اين نماينده مجلس با اشاره به اينكه امام معتقد بودند كه نمايندگان مجلس بايد از قشر محروم جامعه باشند تا در مجلس به رانت‌هاي سياسي و اقتصادي دست نزنند، خاطرنشان كرد: در بحث جمهوريت نظام، امام معتقد بودند كه "ميزان رأي ملت است " و افكار عمومي بايد مورد توجه مسئولان باشد و همچنين بايد آزادي بيان، اجتماعات، مطبوعات و... وجود داشته باشد و مردم در احزاب شكل گرفته و انتخابات براساس قانون با فرصت‌هاي برابر براي مردم برگزار شود.

كواكبيان تأكيد كرد: امام(ره) اگر استقلال كشور را طلب مي‌كردند به اين معني بود كه مي‌خواستند زير يوغ هيچ ستمگر داخلي و خارجي نباشند، همان‌طور كه در دوران بني‌صدر امام خطاب به كساني كه زير بار قانون نمي‌رفتند فرمودند "شما غلط مي‌كنيد قانون را قبول نداريد، اين قانون است كه شما را قبول ندارد ".

نماينده مردم سمنان در مجلس با طرح اين سؤال كه چرا اجازه دهيم عده‌اي قانون را دور بزنند؟، بيان داشت: اسلاميت و جمهوريت مهم‌ترين محور نظام است اما متأسفانه برخي‌ها معتقدند كه تئوري ولايت‌فقيه را امام مطرح كرده است، در حالي كه اين تئوري از دوران شيخ مفيد مطرح بوده است.

وي افزود: در دور‌ه‌اي ولايت امري حسبيه بود و ولي مي‌توانست در خصوص روئيت هلال ماه،‌ تجهيز اموات اموال بلاصاحب و... تصميم بگيرد و در زماني ديگر ولايت عامه بود كه مرحوم نراقي اين تئوري را مطرح كرد و اختيار ولي‌فقيه بيشتر شد.

مديرمسئول روزنامه مردم‌سالاري خاطرنشان كرد: امام تنها ولايت حسبيه و عامه را مطرح نكردند، بلكه ولايت مطلقه فقيه را مطرح كردند و اگر كسي اعلام كند كه تئوري ولايت مطلقه فقيه را چه كسي اعلام كرد، آن شخص، امام(ره) بود.

كواكبيان اظهار داشت: ولايت مطلقه فقيه، استكباري و استبدادي نيست و منظور از ولايت مطلقه فقيه اين است كه ولي‌فقيه نظام را بايد از بن‌بست نجات دهد. ولي‌فقيه به اين معني نيست كه كل اصول قانون اساسي را برهم بزند، همان‌طور كه انحلال مجلس به اختيارات ولايت فقيه داده نشده است و امام نيز طالب اين موضوع نبودند.

وي با اشاره به اينكه ولايت مطلقه فقيه يعني رفع معضل نظام هنگامي كه اين معضل با قانون حل شدني نيست و ولايت‌فقيه يعني حكم حكومتي.

*ذوالنور: ولايت‌فقيه برگرفته از مباني ديني و عقلي است

حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنور جانشين نماينده ولي‌فقيه در سپاه پاسداران در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در مناظره و بحث مشترك اصول بايد رعايت شود و بايد بر روي يك بحث تمركز كرد، اگر پراكنده‌گويي كنيم اين جلسه مناظره خروجي لازم را نخواهد داشت.

وي با اشاره به اينكه مشروعيت ولايت‌فقيه مردمي و ولايي است اما در ابتدا بايد دانست كه مشروعيت چيست؟ افزود: اگر شخصيتي در خصوص ولايت‌فقيه موضع‌گيري كرده است بايد توجه داشت افراد ديگري هم در خصوص ولايت‌فقيه تعابير ديگري داشتند.

وي اظهار داشت: بايد بدانيم كه منشأ ولايت‌فقيه شرع است يا مردم. ولايت‌فقيه برگرفته از مباني ديني و عقلي است.

ذوالنور در خصوص مباني عقلي ولايت‌فقيه گفت: اگر از هر عاقلي بپرسيم اعلام مي‌كند كه حكومت بهتر از نبودنش است و حاكم آن بايد عاقل و عالم باشد.

جانشين نماينده ولي‌فقيه در سپاه پاسداران با اشاره به اينكه حاكم جامعه اسلامي بايد عالم ديني باشد تا بتواند دين را بشناسد، خاطرنشان كرد: عالم ديني اگر عارف و منزوي باشد بهتر است يا عالمي كه دنيا ديده و در امور اجرايي جامعه وارد باشد؟

ذوالنور با تأكيد بر اينكه خداوند حاكميت مطلق را بر جهان دارد، تصريح كرد: قرآن تأكيد دارد كه اگر حكومت حاكم داشته باشد بايد به وحي حكم كند و اگر كسي به آنچه خداوند نازل كرده حكم نكند كافر، ظالم و فاسق است.

جانشين نماينده ولي‌فقيه در سپاه پاسداران با بيان اينكه فردي مي‌تواند در امور جامعه تصرف كند كه مباني حكمت الهي را بپذيرد، اظهار داشت: امام(ره) معتقد بود كه اگر مردم به رئيس‌جمهور رأي دادند اما ولي‌فقيه حكم وي را امضا نكرد اين شخص طاغوت است و نمي‌تواند جامعه را تصرف كند. ولي‌فقيه بايد حكم رئيس‌جمهور را تأييد كند چون ايشان وحي‌شناس است و در دوران غيبت حاكميت دارد. خبرگان رهبري هم جايگاه خود را داراست.

*كواكبيان: حاكميت دوگانه تئوري بي‌فايده‌اي است

مصطفي كواكبيان نماينده مردم سمنان در مجلس در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه بحث ما مباني مشروعيت ولايت‌فقيه است، گفت: اصل بحث اين است كه ولي‌فقيه مشروعيت خود را از خدا دريافت مي‌كند يا از مردم و يا از هر دو دريافت مي‌كند.

كواكبيان با بيان اينكه هركس نمي‌تواند ولي خداوند باشد، خاطرنشان كرد: مردم قدرت تشخيص معصوم را ندارند و اگر اين قدرت را داشتيم هر كدام يك معصوم انتخاب مي‌كرديم، البته در خصوص ائمه‌معصومين بحثي نداريم چون آنان قطعاً معصوم و منصوب هستند اما بحث ما در زمان غيبت امام زمان(عج) است.

اين نماينده مجلس با تأكيد براينكه مشروعيت دوگانه با حاكميت دوگانه تفاوت دارد و حاكميت دوگانه تئوري بي‌فايده‌اي است و بايد حاكميت يكي باشد، اظهار داشت: بحث اين است كه شرايط را شريعت تعيين مي‌كند اما مصداق را مردم تعيين مي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه همه مردم بايد در انتخاب ولي‌فقيه دخيل باشند، بيان داشت: مردم در عصر غيبت در مصاديق صاحب‌ اختيار هستند و تا مردم نباشند خبرگان هم نيست و تا خبرگان نباشد رهبري هم وجود ندارد.

كواكبيان اظهار داشت: برخي‌ها معتقدند كه خبرگان مقبوليت است و مشروعيت نيست در حالي كه مشروعيت، سياسي و فقهي است و يك ساعت حكومت بر مردم بدون رضايت‌شان شرعي نيست و فهم اين رضايت يعني برگزاري انتخابات در يك جامعه.

مديرمسئول روزنامه مردم‌سالاري با بيان اينكه اگر رضايت مردم شرط حاكميت است، يعني اگر مردم راضي نباشند شرعاً نمي‌توان حكومت كرد، خاطرنشان كرد: از امام(ره) استفتاء شد كه ولي‌فقيه در چه صورتي ولايت دارد كه فتواي امام اين بود كه "ولي‌فقيه در همه حال ولايت دارد يعني چه حكومت برپا باشد و چه برپا نباشد ".

وي افزود: ولي‌فقيه ولايت دارد اما در بحث حكومت، ولايتش منوط به آراي اكثر مردم است و اين امر عين فتواي امام(ره) است. در آخرين نوشته امام درج شده است كه "در بحث رهبري هنگامي كه مردم فقيهي را انتخاب كردند وي به صورت قهري ولي منتخب مردم است و همه اختيارات امامان معصوم را دارد ".

كواكبيان با بيان اينكه امام(ره) معتقد بودند "ميزان رأي ملت است " و اين موضوع شعار سياسي نبود بلكه يك شعور سياسي بود، اظهار داشت: در اولين حكم امام خطاب به بازرگان آمده بود كه "به موجب حق شرعي و قانوني ناشي از آراي اكثريت مردم شما به عنوان نخست‌وزير تعيين مي‌شويد ".

* ذوالنور: اگر بخواهيم مردم را جاي خدا قرار دهيم ميان معصوم و غيرمعصوم تفاوتي نيست

حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنور جانشين نماينده ولي‌فقيه در سپاه پاسداران در بخش ديگري از سخنان خود گفت: بسياري از مطالب بنده در خصوص ولايت‌فقيه با آقاي كواكبيان مشترك است اما برخي نكات بزنگاه‌هاي اصلي است كه بايد بر روي آن تأكيد كنيم و بايد به معني واژه‌ها توجه داشته باشيم.

وي با اشاره به اينكه در خصوص مقبوليت و مشروعيت ولايت‌فقيه بايد اشتراك وجود داشته باشد، افزود: مشروعيت به اين معني است كه آنچه ريشه شرعي دارد و مقبوليت نقطه‌‌اي غير از مشروعيت است.

جانشين نماينده ولي‌فقيه در سپاه پاسداران خاطرنشان كرد:‌ اگر منظور از مشروعيت اين است كه منشأ حكومت ديني است منظور همان شرع و دين است.

ذوالنور خاطرنشان كرد: آيا حضرت علي(ع) در زماني كه 25 سال خانه‌نشين بودند، ولي خدا نبودند و مشروعيت حكومت را نداشتند؟ در اين خصوص بايد توجه داشت كه علي(ع) مشروعيت حكومت را داشتند اما مقبوليت براي حكومت را دارا نبودند.

وي افزود: مردم در آن زمان در مقابل نص پيامبر اكرم(ص) ايستادند و در نهايت حضرت علي(ع) 25 سال خانه‌نشين شد و حكومت ايشان اجرايي نشد اما اگر مردم هم از اين حضرت حمايت نمي‌كردند حضرت علي(ع) باز هم ولي خدا بود اما ولايت ايشان اجرايي نبود.

جانشين نماينده ولي‌فقيه در سپاه پاسداران افزود: هنگامي كه مردم به سوي حضرت علي(ع) آمدند و با ايشان بعيت كردند ولايت ايشان قطعي، لازم و اجرايي شد.

ذوالنور با بيان اينكه مردم جايگاه خود را دارند و اگر بخواهيم مردم را جاي خدا قرار دهيم ميان معصوم و غيرمعصوم تفاوتي نيست، گفت: علي (ع) همواره ولي خدا بود، اگر مردم با وي بيعت كردند ولايت ايشان اجرايي شد و در هنگامي كه با ايشان بيعت نكردند ولايت اين حضرت اجرايي نشد اما باز هم ولي خدا بود.

* كواكبيان: در سيستم نظام اسلامي تأكيد شده كه علمايي انتخاب شوند تا ولي‌فقيه را انتخاب كنند

مصطفي كواكبيان نماينده مردم سمنان در مجلس در ادامه سخنان خود گفت: باز هم تأكيد مي‌كنم كه يك ساعت حكومت بر مردم بدون رضايت‌شان شرعاً داراي اشكال است.

وي افزود: تمام بحث‌هايي كه آقاي ذوالنور در خصوص امام علي(ع) مطرح كرد به بحث ما در اين جلسه مناظره ربطي نداشت. آقاي ذوالنور معتقدند كه نام حضرت علي(ع) در قرآن نيامده است كه اين حرف خطرناكي است. اهل سنت و شيعه معتقدند كه علي(ع) در حال ركوع زكات پرداخت كردند و اين مورد در قرآن آمده است.

اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: در سيستم نظام اسلامي تأكيد شده است كه علمايي انتخاب شوند تا ولي‌فقيه را انتخاب كنند.

نماينده مردم سمنان در مجلس با بيان اينكه مقبوليت پس از مشروعيت است و مقبوليت در حيطه مشروعيت نمي‌آيد، تصريح كرد: فردي لياقت نشستن بر صندلي رياست را دارد اما تا زماني كه حكمي دريافت نكند نمي‌تواند روي آن صندلي بنشيند.

كواكبيان بيان داشت: نمي‌توانيم به زور بگوييم كه چون ولي هستيم بايد مردم حرف ما را گوش كنند بلكه بايد به دنبال كار خود برويم و آن موقع مردم چوب خواهند خورد.

وي افزود: شرايط را شريعت تعيين مي‌كند و مصداق را نيز مردم انتخاب مي‌كنند و اگر اين سخن را آقاي ذوالنور بپذيرد ديگر بحثي با ايشان باقي نمي‌ماند.

*ذوالنور: مگر مي‌توان گفت مردم به فردي مشروعيت مي‌دهند اما مقبوليت نمي‌دهند

حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنور جانشين نماينده ولي‌فقيه در سپاه پاسداران در بخش ديگري از سخنان خود گفت: مشروعيت الهي است و مقبوليت پذيرش مردم است. در اينجا بايد پرسيد كه فلسفه تعيين مردم از ولي‌فقيه چيست؟ مردم وقتي ولي‌فقيه را تعيين مي‌كنند يعني اينكه حاكميت ولي‌فقيه اجرايي مي‌شود.

وي افزود: مگر مي‌توان گفت مردم به فردي مشروعيت مي‌دهند اما مقبوليت نمي‌دهند. بنده اعلام مي‌كنم كه ولي‌فقيه بايد حكم تنفيذ رئيس جمهور را بپذيرد اما شما مي‌گوييد به بحث ربطي ندارد.

جانشين نماينده ولي‌فقيه در سپاه پاسداران در ادامه تصريح كرد:‌ كسي نمي‌تواند ادعا كند كه اگر مردم ولي‌فقيه را نپذيرفتند وي بايد مردم را رها كند.

وي با اشاره به اينكه اگر مشخص شود اكثريت مردم ولي‌فقيه را قبول ندارند، حكم ولي نافذ نيست، خاطرنشان كرد: اگر ولي‌فقيه قصد كند حكم خداوند را اجرا كند و مردم نخواهند اين حكم اجرا شود باز هم بايد اين حكم توسط ولي‌فقيه به اجرا دربيايد.

*كواكبيان: در نظام اسلامي ايران دين از سياست جدا نيست

مصطفي كواكبيان نماينده مردم سمنان در مجلس گفت: ولي‌فقيه بر مردم ولايت دارد اما هنگامي كه بحث حكومت مطرح شود فقط مردم بايد تصميم بگيرند.

وي افزود: ولي‌فقيه در همه زمينه‌ها مي‌تواند ورود پيدا كند اما هنگامي كه در عصر غيبت هستيم اين حق مردم است كه ولي‌فقيه را انتخاب كنند.

كواكبيان با بيان اينكه مشروعيت فقهي و سياسي است و در نظام اسلامي ايران دين از سياست جدا نيست، افزود: مشروعيت براساس فقه و سياست است و امام(ره) و مقام معظم رهبري نيز بر اين امر تأكيد دارند. همان‌طور كه مقام معظم رهبري در سخنا‌نشان در نوروز سال 88 فرمودند "در جمهوري اسلامي ايران علاوه بر مشروعيت الهي، مشروعيت مردمي نيز وجود دارد ".

* ذوالنور: در هيچ كجاي كره زمين نمي‌توان فقيهي را پيدا كرد كه ولايت‌فقيه را قبول نداشته باشد

حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنور جانشين نماينده ولي‌فقيه در سپاه پاسداران در جلسه پرسش و پاسخ دانشجويي گفت: حكومت مجموعه‌اي از اقداماتي همانند حدود، قصاص، ديات، سياست خارجي و... است.

وي افزود: اكنون در 35 ايالت آمريكا همجنس‌بازي قانوني است و اگر در كشورمان، مجلس همجنس‌بازي را تصويب كند اما ولي‌فقيه آن را حرام كند تكليف چيست؟

ذوالنور در پاسخ به اين سؤال كه چرا عده‌اي از مراجع تقليد و به خصوص آيت‌الله خوئي با تئوري امام‌خميني(ره) مبني بر ولايت‌فقيه مخالف بودند، گفت: در هيچ كجاي از كره زمين و از ابتداي تشيع نمي‌توان فقيهي را پيدا كرد كه ولايت‌فقيه را قبول نداشته باشد. البته برخي‌ها اعتقاد دارند كه ولايت‌فقيه اختراع و ابداع امام(ره) است كه اين سخني كاملاً غلط است.

جانشين نماينده ولي‌فقيه در سپاه پاسداران با اشاره به اينكه مجتهد كسي است كه فتوا و دستور مي‌دهد و اگر وي ولايت ندارد بر چه اساسي مي‌تواند دستور دهد گفت: آيت‌الله خوئي ولايت‌فقيه را قبول داشت و از وي پرسيدند كه فقيه و غيرفقيه كدام مورد قبول است كه پاسخ داد "خدا بر فقيه راضي است ".

* كواكبيان: امام(ره) به آزادي عقيده اعتقاد راسخ داشتند

مصطفي كواكبيان نماينده مردم سمنان در مجلس در پاسخ به اين سؤال كه سند شما مربوط به آزادي عقيده كجاست؟ گفت: در صحيفه نور امام(ره) به بحث آزادي عقيده اشاره شده است و حتي امام(ره) اعتقاد داشتند كه «آزادي آري، توطئه هرگز».

وي در پايان خاطرنشان كرد: در زماني كه امام(ره) در قيد حيات بودند، كيانوري كه فردي ملحد و كمونيست بود با شهيد بهشتي مناظره تلويزيوني داشت و اين امر نشان مي‌دهد كه امام(ره) به آزادي عقيده اعتقاد داشتند.

مطالب مرتبط:

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید