امروزچهارشنبه, 17 آذر 1395-- Wednesday Dec 07 2016

ساعت 22:17:46

آخرین به روز رسانی : جهار شنبه 07:56:45

استقبال از رمضان و آشنايي با اصول تغذيه صحيح

نان سنگك، روزه داران را كمتر گرسنه مي كند

پنجشنبه, 06 مرداد 1390 ساعت 10:30 کدخبر :1977
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : ایمنا

خبرگزاري ايمنا: با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان و آغاز ايام روزه داري،‌ پزشكان بر اصول تغذيه صحيح تاكيد كرده و افراد را به مصرف نان هاي سبوس دار مانند سنگك تشويق مي كنند.

به گزارش ايمنا، دكتر احمد رضا نصر آزاداني پزشك عمومي بيان داشت: مصرف نان هاي سبوس دار و كامل از جمله نان سنگك موجب مي شود تا ميزان قند موجود در بدن فرد روزه دار در طول روز به ندرت آزاد شده و احساس گرسنگي كمتر در او به وجود آيد.
وي با تاكيد بر رعايت اصول تغذيه صحيح در ماه مبارك رمضان از سوي همه افراد روزه دار، ‌گفت: سحري حتما بايد جزو وعده هاي غذايي روزه داران قرار گيرد و استفاده از ميوه جات و سبزيجات به خصوص در هنگام سحر بسيار توصيه مي شود.
دكتر نصر آزاداني به نوشيدن مايعات ميان وعده هاي سحر و افطار به خصوص در افراد مسن،‌اشاره كرد و افزود: بهتر است روزه داران افطار خود را با يك شيريني طبيعي و آب گرم،‌ آب جوش يا چاي كمرنگ آغاز كنند.
وي با بيان اين نكته كه چاي، ماده مدر است و بايد سعي شود تا در سحر كمتر استفاده شده يا مورد مصرف قرار نگيرد زيرا باعث تشنگي در طول روز مي شود،‌ خاطرنشان كرد: استفاده از شيريني هايي مانند زولبيا و باميه در سحر توصيه نمي شود زيرا ميزان قند بدن را به سرعت بالا مي برد و احساس سيري به فرد مي دهد در نتيجه فرد روزه دار در طول روز احساس گرسنگي پيدا مي كند.
اين پزشك عمومي بر مصرف نان هاي سبوس دار و كامل مانند سنگك در ايام روزه داري كه موجب كمتر آزاد شدن قند موجود در بدن افراد شده و احساس گرسنگي را كمتر در آنها به وجود مي آورد،‌ تاكيد كرد و يادآور شد: استفاده از ميوه جات و سبزيجات به خصوص در هنگام سحر، ‌احساس تشنگي را كاهش مي دهد همچنين مواد غذايي اي مانند نان سبوس دار و سبزي ها كه حاوي فيبر هستند سبب كمتر شدن احساس گرسنگي و تشنگي در افراد مي شود.
نصر آزاداني با اشاره به اين نكته كه روزه داران بايد علاوه بر افطار، شام را در برنامه خود بگنجانند،‌ تصريح كرد: بهتر است شام به فاصله دو تا سه ساعت پس از افطار صرف شود و افطار غذاي مختصري مانند آب جوش و خرما و شام به طور كامل باشد زيرا به سلامتي دستگاه گوارش و سيستم بدن بسيار كمك مي كند.
وي با بيان اين مطلب كه مصرف شام كامل، مصرف غذا در وعده ‌سحر را منتفي نمي كند و بايد حتما در برنامه روزه داران گنجانده شود،‌ گفت: استفاده از روغن هاي سالم و طبيعي مانند كانولا و زيتون نيز در ماه مبارك رمضان توصيه مي شود زيرا به سلامتي فرد كمك بسياري مي كند.
اين پزشك عمومي با تناكيد بر استفاده از غذاهاي كم نمك در اين ايام،‌ اعلام كرد: غذاهايي مانند كله پاچه، غذاهاي تند، و ترشي ها تشنگي را افزايش مي دهند همچنين بهتر است فلفل و ادويه جات تند به غذاها اضافه نشود زيرا موجب تشنگي و گرسنگي فرد روزه دار در طول روز مي شود.
نصر ‌آزاداني ادامه داد: نوشيدن شربت هايي مانند آب ليمو و خاك شير به خصوص همراه با شيريني كم يا استفاده از شيريني طبيعي بسيار مفيد است. مصرف لبنيات مانند دوغ و ماست نيز در وعده سحر توصيه نمي شود زيرا شور هستند، سديم و پروتئين بالا دارند و موجب دفع آب و ايجاد تشنگي مي شوند و به جاي آن توصيه مي شود اين نوشيدني ها در وعده افطار مورد مصرف قرار گيرند.
وي با عنوان اين مطلب كه مركز گرسنگي و تشنگي افراد در سنين بالا به خصوص ۶۵ ساله و بالاتر ديرتر تحريك مي شود و بهتر است اين افراد در فاصله سحر تا افطار، چهار تا پنج ليوان مايعات مانند آب، چاي، دوغ و سوپ مصرف كنند، اظهار داشت: دفع آب در سنين بالا بيشتر است و تشنگي بيشتر بر اين افراد غلبه مي كند بنابراين توصيه مي شود در هنگام سحر از ميوه جاتي كه خيلي شيرين نيستند و سبزيجات نيز استفاده نمايند تا از ميزان تشنگي آنها در طول روز كاسته شود همچنين افراد در سنين بالا بيشتر دچار يبوست مي شوند كه مصرف نان هاي كامل(نان هاي سبوس دار و سنگك)كمك مي كند تا مشكل آنها برطرف شود.
نصر ‌آزاداني بيان كرد: كودكاني كه روزه مي گيرند بهتر است سحري را حتما مصرف كنند و سعي كنند شب زودتر بخوابند تا براي سحر به راحتي بيدار شده و اين وعده غذايي مهم را از دست ندهند. بهتر است افراد در سنين پايين در هنگام سحر، از غذاهاي كامل مانند آب گوشت،‌گوشت و كباب استفاده كرده و از غذاهاي حاضري مانند نان و پنير كمتر استفاده كنند.

مطالب مرتبط:

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید