امروزشنبه, 20 آذر 1395-- Saturday Dec 10 2016

ساعت 14:36:22

آخرین به روز رسانی : شنبه 13:21:53

گزارش مشرق از پشت پرده واگذاري طرح هاي ملي به گروه آريا،

همدستي بانك ملي و ابر مفسد اقتصادي در پروژه 1300 ميليارد تومان

دوشنبه, 21 شهریور 1390 ساعت 10:36 کدخبر :2433
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : مشرق

اوايل امسال بانك ملي با افتخار از تامين مالي يكي از بزرگترين پروژه هاي راه آهن كشور با همكاري گروه امير منصور آريا خبر داده بود و اين در حالي است كه همان زمان ابهامات بسياري در خصوص واگذاري اين پروژه مطرح شده بود.
به گزارش خبرنگار اقتصادي مشرق، طرح ملي راه‌ آهن شيراز-بندرعباس بدون برگزاري مناقصه و با همكاري گسترده بانك ملي با گروه امير منصور آريا به شركت تراورس واگذار شده بود.
برآورد اوليه از انجام اين كار در حدود 1300 ميليارد تومان بود كه پيش بيني ها از افزايش حجم ريالي پروژه تا 2 هزار ميليارد تومان حكايت مي كند.
در حالي كه مدير عامل تراورس امروز در مصاحبه اي سعي كرده است خود را از پرونده اختلاس سه هزار ميليارد توماني مبرا بداند، اما سوال اساسي اين است "در شرايطي كه نظام بانكي كشور در تامين مالي بسياري از پروژه هاي ملي كه از توجيه فني و اقتصادي بالايي برخوردار است ناتوان است، چگونه بانك ملي توانست تامين مالي پروژه اي را بر عهده بگيرد كه تاكنون در تاريخ اقتصادي كشور بي سابقه بوده است."
مدير عامل تراورس در تيرماه امسال با افتخار اعلام مي كند كه در ساخت راه‌آهن شیراز-بندر‌عباس برای اولین بار از فاینانس داخلی استفاده شده است.حال كه ابعاد پرونده فساد مالي گروه آريا آشكار شده است خوب است مدير عامل بانك ملي به  صراحت اعلام كند با چه توجيه فني و اقتصادي بيش از هزار ميليارد تومان از منابع بانك را درگير چنين طرحي كرده است.
گزارش مشرق حاكي است كه امير منصور خسروي در جريان واگذاري هاي سازمان خصوصي سازي و در حركتي كامل مشكوك توانست شركت تراورس كه از مهمترين شركت هاي پيمانكار در عرصه رآه آهن كشور است را خريداري  كند.
سوالي كه مسولان سازمان خصوصي سازي و وزارت اقتصاد بايد به آن پاسخ دهند اين است كه چگونه و با چه توجيهي بزرگترين شركت راه آهن كشور را به اين گروه واگذار كرده اند.
جالب است كه شركت تراورس به صورت ده ساله به امير منصور خسروي و به قيمت 120 ميليارد تومان واگذار شد.
حال كه پرونده گروه آريا در خصوص اختلاس از نظام بانكي بر همگان آشكار شده است مي توان سناريوي ديگر اين گروه براي تسلط بر اقتصاد ملي كشور را به شرح زير توضيح داد:

1-همكاري با سازمان خصوصي سازي و وزارت اقتصاد براي تصاحب شركت هاي بزرگ پيمانكاري كشور

2-تباني با كارفرمايان دولتي از قبيل راه آهن و وزرات راه سابق براي تصاحب پروژه هاي ميلياردي با حربه تامين مالي و به صورت ترك تشريفات مناقصه

3-همكاري گسترده و تباني با نظام بانكي خصوصا بانك ملي براي تامين مالي پروژه ها به صورت صوري.

حال سوال اينجاست كه چگونه يك فرد توانايي دارد از يك طرف با همكاري سازمان خصوصي سازي شركت معظمي چون تراورس را خريد اري كند كه نزديك به هشت هزار نفر كارمند دارد و از طرف ديگر با تباني بتواند به صورت ترك تشريفات مناقصه پروژه هزار و 300 ميليارد توماني را تصاحب كند.همكاري بانك ملي در خصوص گروه امير منصور آريا داراي ابعاد پيچيده است كه اميدواريم مسولان مربوطه بتوانند در اين خصوص توضيحات كافي ارايه كنند.

ذكر اين نكته خالي از لطف نيست كه اگر گروه آريا در پروژه راه آهن شيراز-بندرعباس تنها 10 درصد سود ببرد رقمي در حدود 130 تا 200 ميليارد تومان خواهد شد و اين در حالي است كه رقم خريداري شده شركت تروارس كمتر از 120 ميليارد تومان بوده است.

در پايان خوب است نگاهي به تيترهاي  آخرين نشريه گروه تراورس داشته باشيم:

ماهنامه داخلی شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن ویژه مرداد 90 منتشر شد.
در این شماره میخوانیم که:
1. عملیات اجرایی بزرگترین پروژه ریلی کشور آغاز شد
2. سومین دوره گردهمایی مدیران ارشد شرکت توسعه سرمایه گذاری امیر منصور آریا
3. نشست مشترک مدیران گروه امیر منصور آریا
4. عملیات بازسازی خطوط ایستگاه صوفیان بودی خاتمه می یابد
5.پروژه پوشش مسیل منوچهری
6. راه اهن شیراز -بندر عباس را 30ماهه می سازیم ،سالی 250 کیلو متر
7. آماده ایم تمام پروژه های ریلی کشور را به صورت EPCFاجرا کنیم

مطالب مرتبط:

نظرات  

 
#1 0 بیتا آزاد 22 شهریور 1390 ساعت 22:23
محمود جون همینجور به تاختن خود ادامه بده که ما همچنان در خواب نازیم!
نقل قول
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید