امروزشنبه, 13 آذر 1395-- Saturday Dec 03 2016

ساعت 06:45:11

آخرین به روز رسانی : شنبه 08:30:31

درآمدهای شهر، نحوه پیگیری حقوق مردم، عملکرد شهرداری، عوارض معوقه، زمین های منظریه، توسعه شهر و ... در گفتگویی تفصیلی با شهردار؛

شرفا: آماده به کار گیری سرمایه های مردم در طرح های عمرانی و گردشگری هستیم

سه شنبه, 14 شهریور 1391 ساعت 08:45 کدخبر :4485
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : محسن حيدري فرد
عزیزالله پورکاظم که از شهرداری رفت، این دغدغه را داشتم که جانشین او - محمد شرفا - چگونه مدیری است...

و چه روحیاتی دارد؟ اهل مماشات است؟ محافظه کار است؟ جسور است؟ عملگراست؟ ... دغدغه من البته شهرداری و مدیریت اش نبود. من یک مطبوعاتی ام و به فرصت می اندیشیدم و سرانجامش...

و اینکه این محصول فرهنگی شهرستان را چه آینده ای خواهد بود؟ به هنگام تغییر شهردار در مقاله ای نوشتم که شهردار وقت می توانست فرصت را منتشر نکند و این همه هزینه مالی و مهمتر از آن هزینه های مدیریتی و فشارهای مختلف و ... را به جان نخرد. سری را که درد نمی کند دستمال نمی بندند... اما او حمایت کرد. همین اصل در مورد محمد شرفا هم حاکم بود. او هم می توانست از تجربه فشارهای بی امان و دردسرهای فراوان فرصت در دوران شهردار قبلی عبرت بگیرد و عطای فرصت را به لقایش ببخشد و ...

حالا یک سال از شهرداری شرفا گذشته است. در مورد عملکرد او در مدیریت شهرداری نه کارشناسم و نه حق قضاوت دارم. تلاش کردم در این گفتگو بیشتر در این باره بدانم و آنگونه بپرسم که شهروندان هم بدانند. درست و دقیق پرسیده ام یا نه قضاوتش با شما. اما درباره تعامل او با فرصت و یا بهتر بگویم تدبیر او برای فرصت، صادقانه باید گفت که فرصت در دوران او توسعه یافت و تثبیت شد. محمد شرفا هم فشارهای فراوانی را از قبال مطالب متحمل گردید اما... روزی در دفتر کار شهردار با هم گفتگو می کردیم - همان اوایل مدیریت او - و من خواستم توضیح دهم که فرصت چه برکاتی داشته است و ... شرفا همه دغدغه های کاری خود را در یک کلام جمع کرد و گفت آقای حیدری! من می خواهم تو این شهر کار کنم. طوری نشود که نگذارند یا نشود کار کنم. فقط همین ولی فرصت محکم سرجایش هست... شرفا را در این مدت بیشتر شناختیم. او فردی عملگراست و معتقد به کار. دغدغه من آن بود که این عملگرایی مبادا به برنامه های درازمدت جهت درآمدزایی پایدار برای خمینی شهر و پیگیری حقوق ضایع شده ای مثل مطالبات میلیاردی شهرداری و عوارض آلایندگی و زمین های تصرف شده و ... لطمه بزند. این را از شهردار خمینی شهر پرسیدم و او توضیح داد که پیگیر همه این مطالبات است.

شرفا متولد 24/3/1350 است. سال 70 در مقطع لیسانس مهندسی عمران دانشگاه صنعتی قبول شده و سال 74 فارغ التحصیل گردیده و در سال 75 برای گذراندن دوره کارشناسی ارشد به دانشگاه شهید چمران اهواز رفته و سال 87 در رشته مهندسی عمران فارغ التحصیل شده است. ناظر در پروژه جهان نما به مدت یک سال و نیم و فعالیت در دفتر فنی جهان نما از فعالیت های او در دوران دانشجویی است. او در سال 79 وارد شهرداری شده است. ناظر عمرانی در منطقه 2، مدیر دستگاه نظارت شهرداری، مدیر شهرسازی، شهردار منطقه، معاون عمرانی، سرپرست شهرداری و شهردار خمینی شهر از جمله عناوین مدیریتی اوست. شرفا همچنین سه دوره عضو هیات مدیره نظام مهندسی بوده و اخیرا مسؤول سازمان در خمینی شهر شده است. او سه سال است که ریاست هیات ژیمناستیک خمینی شهر را هم بر عهده دارد...

و آنچه می خوانید مشروح این گفتگوست که البته هدف از آن کسب اطلاعات و اخباری از وضعیت شهر است و نه یک گفتگوی چهره به چهره.

*****

- اولا تشکر می کنم که شب گذشته زحمت کشیدید و با این که مشغله هم زیاد دارید اهمیت دادید به بحث فرصت و مطبوعه و به مراسم اختتامیه جشنواره مطبوعات آمدید. فرصت در جشنواره اخیر که هفتمین جشنواره استانی و دومین جشنواره منطقه ای (اصفهان و فارس و یزد و قم و چهارمحال و بختیاری) مطبوعات و خبرگزاری ها بود 5 رتبه برتر کسب کرد که موفقیت بزرگی بود و به لحاظ رتبه بندی و تعداد رتبه های برتر ما سوم شدیم در 5 استان.

بین روزنامه ها می شود یا بین دوهفته نامه ها؟

- کلا مطبوعات (روزنامه، هفته نامه، دوهفته نامه، ماهنامه، فصل نامه) و خبرگزاری های ایمنا، ایرنا، ایسنا، فارس و شبستان. که تازه فارس استان ها یا شبستان استان ها جداست. به لحاظ آثار برتر، خبرگزاری ایمنا و روزنامه اصفهان زیبا شهرداری اصفهان اول و دوم شدند و ما در پنج استان سوم بودیم و باز نکته ای هم که دارد این است که آنها، هم در بخش محلی شرکت کرده بودند و هم در بخش کشوری، اما محدودیت ما این بود که فقط در بخش محلی می توانستیم شرکت کنیم چون برای بخش کشوری مطلبی چاپ نمی کنیم. نکته دیگر اینکه دوهفته نامه فرصت 14 روز یک بار چاپ می شود ولی روزنامه اصفهان زیبا هر روز، یعنی 12 برابر ما مطلب دارند و خبرگزاری ایمنا هم که روزی صدها خبر کار می کند که دهها برابر ماست. یعنی ما در برابر یک دوازدهم مطالب آنها داوری شده ایم و البته تعداد نیروی مطبوعاتی ثابت و متغیر و هزینه ها و امکانات ایمنا و اصفهان زیبا اصلا قابل مقایسه با فرصت نیست. شهرداری اصفهان یک ساختمان رسانه ای دارد که یک طبقه اش مال ایمنا است و یک طبقه اش مال اصفهان زیبا در پارکینگ طالقانی. یک طبقه اش استودیو صدای شهر است و اخیرا هم یک طبقه استودیو سیمای شهر دایر کرده اند (تلویزیون) که هزینه های بسیار بالایی دارد. از وقتی که فرصت متولد شده است هیچ جشنواره ای نبوده که رتبه نیاوریم. سال اول سه تا آوردیم سال بعد چهار تا امسال 5 تا و سال گذشته هم که در جشنواره مطبوعات کشوری ما تنها مطبوعه شهرستانی بودیم که دو تا رتبه آوردیم. این مقدمه را گفتم که اول یک تشکری کرده باشم از زحمات و حمایت های شما. تداوم حمایت های شما اگر نبود فرصت رشد نمی کرد.

بپردازیم به مصاحبه. وقتی که شهرداری خمینی شهر را به عنوان مسؤول در سال گذشته در اختیار گرفتید به لحاظ درآمدی در چه وضعیتی بود؟

عرض سلام دارم خدمت شما عزیزان و زحمت کشان فرصت و تبریک هم می گویم به لحاظ مقام هایی که در جشنواره مطبوعات آوردید و انشاءا... که در سال آینده بهتر از این باشد. من در تیرماه شهرداری را تحویل گرفتم. شرایط بدی نبود بالاخره کارهای روزمره داشت انجام می شد و درآمد هم داشتیم. در سال گذشته اش کارهای عمرانی زیادی در سطح شهر انجام گرفته بود و شهرداری یک سری مطالباتی داشت و این مطالبات تحقق پیدا نکرده بود و وقتی که ما آمدیم میزان درآمد جوابگوی میزان هزینه های انجام شده نبود و یک مقدار دچار مشکل شدیم. الحمدلله پیمانکاران و طلبکاران ما را تحمل کردند و درآمد شهرداری خوب شد و بخشی از آن درآمدهایی که شهرداری انتظار داشت محقق شد و الحمدلله ما پایان سال مشکل خاصی نداشتیم.

- تلاش هایی که در یکی دو سال گذشته برای وصول بخشی از مطالبات شهرداری مثلا عوارض آلایندگی ، مطالبات مسکن و شهرسازی، معوقات ادارات دولتی شد، ظاهرا به نتایجی رسیده است. می خواهم بدانم که الان اوضاع در چه شرایطی است؟

اتفاقی که در سال گذشته افتاد این بود که درصد آلایندگی پالایشگاه برای خمینی شهر مشخص شد و با تلاشی که نماینده وقت و استاندار و شورای شهر و سایر دوستان داشتند الحمدلله درصد خوبی برای شهرداری خمینی شهر در نظر گرفته شد. تا قبل از اینکه من شهرداری را تحویل بگیرم مبلغی پرداخت نشده بود و بعد از آن بر اساس قوانینی که موجود بود پرداخت ها انجام گرفت. البته هنوز بخشی از صنایعی که آلاینده هستند پرداخت نکرده اند اما همان بخشی که پرداخت شد بخشی از مشکلات ما را حل کرد. در مورد طلب مان از مسکن و شهرسازی هم بر اساس توافقنامه ای که شهرداری با مسکن و شهرسازی نوشته بود ما جلسات و نشست هایی را داشتیم با جناب آقای مهندس محمود زاده مدیر کل و به یک نقاط مشترکی رسیدیم و امروز که داریم با هم صحبت می کنیم برای بحث آماده سازی منظریه یک تفاهم نامه نوشته ایم که دوستان به تهران برده اند تا مصوبات لازم را بگیرند و ما آماده هستیم که بحث آماده سازی منظریه را به عنوان پیمانکار مسکن و شهرسازی انجام بدهیم.

- و مسئله زمین های منظریه که در اختیار سازمان مزبور است چه شد؟

بخشی از تفاهم آن جلسه انتقال زمین بود که مکاتباتی هم انجام گرفته است. البته هنوز اتفاقی نیفتاده ولی دوستان اعلام آمادگی کردند و الان شرایط مساعد است. باز یک توافقی در آن صورتجلسه بود که ما جابجایی سنگتراش ها را انجام دهیم و بابت این جابجایی مبلغی دوستان مسکن و شهرسازی پرداخت کردند و الان مقدمات جابجایی سنگتراشها به نقطه ای دیگر را شروع کرده ایم.

- و طلب های شهرداری از ادارات؟

رقم قابل ملاحظه ای است و رأی هم به نفع خمینی شهر صادر شده البته هنوز پرداختی صورت نگرفته ولی رها نکرده ایم و دنبال این هستیم که بتوانیم حق و حقوق شهرداری را دریافت کنیم. در همین رابطه نشست هایی را با دوستانمان در وزارت کشور داشته ایم از جمله با آقای ارشادمنش. از نماینده قبل و نماینده فعلی هم خواهش کردیم که یک پیگیری هایی را داشته باشند که بتوانیم این مسأله را پیگیری کنیم.

- رقمش چقدر است؟

حدود 60 میلیارد تومان است حالا یک مقدار کم و زیاد.

- یک بحثی در ایام انتخابات مطرح شد مبنی بر اینکه شهردار قبلی حدود 7 میلیارد تومان بدهی به جا گذاشت و شهرداری را در وضعیت بد یا نامطلوبی قرار داد. حالا با توجه به این که گفتید بخشی از درآمدهایی که حاصل شد پیگیری اش در آن زمان انجام شد ماجرای بدهی های آن دوره چه بود؟

ببینید شهرداری نمی تواند فرآیند خدمات رسانی اش را تعطیل کند. ممکن است من هم بعد از این که بخواهم شهرداری را تحویل بدهم بخشی از کارها تسویه حساب نشود و برای شهردار بعدی بماند. رقم حول و حوش همین رقم بود حال یک مقداری کم و زیاد. بالاخره شهردار وقت بر اساس پیگیری هایی که کرده بود و انتظاراتی که داشت برای درآمد، شروع کرد به کارهای عمرانی. منطقی نبود که صبر کند تا پول بیاید و بعد کار را شروع کند چون کارهای عمرانی زمان خودش را دارد. مثلاً ما در فصل زمستان نمی توانیم کار عمرانی کنیم. بنابراین خود ما هم سعی می کنیم که در نیمه اول سال عمده کارهای عمرانی را انجام دهیم. خوب شهردار وقت هم این کارهای عمرانی را انجام داده بود و کار هم پیش رفته بود و متاسفانه آن ارقامی که پیش بینی کرده بود وصول نشده بود و این منتقل شد به زمان ما. در هر تغییر و تحولی قطعا کسانی که طلبکار هستند به تکاپو می افتند که مبادا پولشان از بین برود و شهردار بعد که می آید بگوید من قبول ندارم. من زمانی که آمدم به همه پیمانکاران عمرانی و فضای سبز و کارگران روزمزد اعلام کردم که تمام طلب هایتان از شهرداری را قبول دارم و پرداخت خواهیم کرد. الحمدلله درآمد شهرداری هم خیلی خوب شد. هم مردم برای ساخت و سازها بیشتر به شهرداری آمدند و هم بخشی از وصولی هایی که انتظار داشتیم رسید و توانستیم آن توقعی که مردم و پیمانکاران داشتند را برآورده کنیم و امروز هم شرایط ایده آل و مطلوبی داریم.

- یکی از مهمترین و شاید مهمترین مشکل شهرداری خمینی شهر بحث درآمد است که بخشی به عوارض مردمی وابسته است و حالا دارد یک راه های جدیدی هم پیدا می کند. برنامه ای دارید برای یافتن راه های جدید درآمدی که حالا پیگیری هایش انجام شود و دو یا سه سال آینده نتیجه بدهد؟ در این مسئله برخی نگرانی ها بود که شما پیگیری این راههای درآمدی را رها کرده اید. این طور بوده؟

من زمان محدودی داشتم. بالاخره کسی که می خواهد برنامه ریزی داشته باشد به زمان احتیاج دارد تا هدفی را که دارد بتواند پیاده سازی کند. بطور معمول ما دو سال بیشتر وقت نداشتیم و باید بر اساس زمان خودمان برنامه ریزی می کردیم. ما در بحث عمرانی و مسائلی که نیاز فوری مردم است شروع به کار کردیم و الحمدا... بخش عمده مشکلات آسفالت را حل کردیم. پروژه های نیمه تمام را هم سعی کردیم به یک حد منطقی و قابل بهره برداری برسانیم. این خودش یک عاملی بود که می توانست جذب سرمایه کند و مردم را به شهرداری نزدیک کند. یکی از دیدگاههای بنده این بود که بتوانیم درآمد پایدار را برای شهرداری برنامه ریزی کنیم. خوشبختانه دوستانمان در شورای شهر از این ایده حمایت کردند. اولین کاری که کردیم تأسیس دفتر مشارکت های مردمی شهرداری است. اساسنامه ای را از شهر نجف آباد آوردیم و بومی سازی اش کردیم و در شورای شهر مصوب کردیم.

- با تأسیس این دفتر چه اتفاقی قرار است بیفتد؟

ببینید! جلب سرمایه های بخش خصوصی یکی از مهم ترین منابع درآمدی در یک شهر است. آنچه که تاکنون انجام شده کسب درآمد از طریق منابع دولتی و عمومی است مثل همین عوارض معوقه و عوارض آلایندگی. اما ترغیب سرمایه گذاران مردمی به سرمایه گذاری در طرح های عمرانی، خدماتی، فرهنگی و میراث و گردشگری شهر کمک بسیار زیادی به توسعه شهر خواهد کرد که این امر تاکنون مغفول مانده است. ما باید از تجربه شهرهای بزرگ استفاده کنیم. الان در شهرهایی مثل اصفهان و تهران بخش خصوصی حرف اول را می زند. در برخی شهرها معادل بودجه ای که شهرداری مصوب می کند به همان میزان بخش خصوصی بودجه می آورد و این نشان می دهد که بخش خصوصی می تواند بخش بزرگی از توسعه شهر را در اختیار داشته باشد. ما در این امر در ابتدای کار هستیم و قطعا برای جلب اعتماد و همکاری مردم تلاش خواهیم کرد. شاید اوایل کار سوبسید هم بدهیم که مردم جذب شوند.

- چه پروژه های مشخصی را در دست دارید که سرمایه گذاران بومی و غیربومی و عموم مردم بتوانند سرمایه گذاری کنند که هم برای خودشان منفعت داشته باشد و هم برای شهر؟

مثلاً یک کاروانسرایی در دوشنبه بازار بود که طرحش فضای سبز بود. سال های سال مانده بود و مالکش مشکل داشت. با شرکت عمران و مسکن اصفهان وارد مذاکره شدیم و به صورت مشارکتی این زمین خریداری شد و الان این زمین طراحی اش دارد انجام می شود و دلمان می خواهد امسال حداقل فنداسیون و سفت کاری را انجام دهیم. در این جا سعی کردیم که ساختار قدیمی را حفظ کنیم با یک سری مصالح جدید. یعنی معماری قدیم با یک سری مصالح جدید حفظ می شود که هم بتوانیم بحث معماری را داشته باشیم و هم بحث اقتصادی و درآمدزایی را. دو تا زمین هم هست در خیابان بوعلی که بحث های تجاری دارد و آنجا هم با یکی دو سرمایه گذار وارد مذاکره شده ایم.

- چه اقداماتی برای تسهیل مسیر ورود سرمایه گذاران به پروژه های شهر انجام داده اید؟

ببینید. من اعلام می کنم هر شخص، سازمان و شرکتی که بتواند و بخواهد سرمایه گذاری کند در شهر و پروژه ای را انجام دهد ما با آغوش باز می پذیریم. ما سعی کردیم در وهله اول بحث عوارض را حل کنیم. یعنی سرمایه گذار کارش را انجام دهد و بعد وقتی به بهره برداری و سوددهی رسید عوارض پرداخت کند که نخواهد سرمایه اولیه اش هزینه شهرداری شود. در همین طرح ابتدای منظریه برای احداث فروشگاه رفاه سرمایه گذاری که کار را آغاز کرده سعی کردیم که خیلی عوارض از ایشان وصول نشود که بتواند کارش را انجام دهد در بخش آپارتمان سازی دوستانی هستند که کار می کنند و ما پولی نمی گیریم و سعی می کنیم که واحد بگیریم تا پول برود در بخش اجرا هزینه شود. ما در بخش ترمینال با شرکت اسپادان گشت مشارکت 45 و 55 درصد داریم. یک کار سرمایه گذاری بوده است که از قبل بوده و ما سعی کردیم حمایت کنیم. بالاخره دنبال این هستیم که منابعی پایدار داشته باشیم تا مطمئن باشیم که مثلاً فلان ریال ماهانه به سیستم شهرداری وارد می شود و اگر هزینه های جاری وصول شود قطعا از عوارض مردم می توانیم کارهای عمرانی مان را انجام دهیم.

- و مشکلات شهرمان با دانشگاه صنعتی؟

برای دانشگاه صنعتی کارهایی از قبل شده بود و ما سعی کردیم ادامه دهیم و سعی کردیم که ادبیات و رفتار و صحبت هایمان جوری باشد که بتوانیم مشکل را حل کنیم. الحمدلله آقای جان نثاری معاون سیاسی انتظامی و آقای اسماعیلی مدیر کل سیاسی استانداری هم خیلی کمک کردند و جلسه ای داشتیم که منجر به یک صورتجلسه ای شد که اختلافات چهل ساله در طی چهار بند مرتفع شد.

- چگونه؟

قرار شد زمین هایی که در اختیار ماست و سندش در اختیار دانشگاه صنعتی است این سند انتقال پیدا کند به دانشگاه و بالعکس، زمین هایی که در اختیار دانشگاه صنعتی است و سندش در اختیار ماست به خمینی شهر انتقال یابد. در مسئله زمین هایی که برای زیرگذر سید محمد و دانشگاه آزاد نیاز بود هم مذاکره و تمام اختلافات صورتجلسه شد و این صورتجلسه به امضای جناب آقای استاندار هم رسید و آنرا طی نامه ای به دانشگاه ارسال کردیم و مقدمات انتقال و انجام کار دارد صورت می گیرد.

- و طلب های ریالی از دانشگاه؟

طلبهایمان را قرار شد از طریق دولت پیگیری کنیم.

- رقمش چند است؟

حدود 24 میلیارد تومان و البته این رقم جزو همان 60 میلیارد مطالبات شهرداری از نهادهای دولتی است.

- حکم گرفتید؟

حکم گرفتیم اما در آن صورتجلسه قرار شد استانداری محور شود تا این پول را وصول کنند.

- اخیراً فعالیت شهرداری روی آسفالت خیلی چشمگیر شده. امسال چقدر هزینه آسفالت شده است؟

تا به حال حدود 3 میلیارد تومان هزینه آسفالت کرده ایم.

- امسال؟

بله. فقط امسال. فصل کاری فصل تابستان است و تمام تلاش ما این بود که تمام قراردادها و استارت کار را در شش ماه اول بزنیم. بهترین وقت برای آسفالت در تابستان و زمانی است که هوا مناسب است. سال گذشته بخشی از آسفالت هایمان از بین رفت بخاطر فصل بارندگی و سرما ولی اجتناب ناپذیر بود چون نمی توانستیم خیلی جاها کار را عقب بیندازیم. لذا امسال تمام تلاشمان این بود که در شش ماه اول تمام نیاز مردم را برآورده کنیم و لذا با 8 اکیپ کارمان را شروع کردیم و دارند کارشان را انجام می دهند هر چند که امروز شهر ما نیازش زیاد است و ممکن است شما در سطح شهر حرکت کنید و باز ببینید که نقاط ضعفی وجود دارد اما اگر کاری را که انجام شده با نیاز مردم مقایسه کنید قطعا می بینید که نیاز مردم خیلی اش برآورده شده. در خیابان ها مشکل داشتیم، میدان امام مشکلات زیادی داشت، امروز به جرات می توانم بگویم در همه محلات در بخش آسفالت حضور پیدا کرده ایم و بخشی از آسفالت ها را انجام دادیم نظرمان هم هست که تا مهرماه ما با همین سرعت پیش برویم و بعد از آن باید سرعتمان را کم کنیم و آهسته تر حرکت کنیم چون دیگر فصل سرما می شود و کیفیت می آید پایین اما اکیپ هایمان را تعطیلش نمی کنیم کمش می کنیم و برای جایهایی که خیلی ضروری هست از اکیپ های موجود استفاده می کنیم.

- جاده منتهی به مسکن های ادارات که بلاتکیف هست چه می شود؟

اینجا هم در دستور کار هست و بیش از نود درصد از جدول گذاری اش انجام شده. البته ما آنجا یک جابجایی تیر برق داریم که با اداره برق مکاتبه کرده ایم هم با رئیس قبلی و هم فعلی اداره، و گفتیم آمادگی داریم که هزینه جابجایی را خودمان تقبل کنیم. اما دوستان نظرشان این است که یک تقویت شبکه هم داشته باشند. اگر جابجایی شود آسفالتش را انجام می دهیم.

- چند تا از پروژه های نیمه تمامی که تمام کردید؟

پروژه خیابان دانشجو، پل شهید لری. خیابان آزادسازی اش انجام شده بود و ما زیرسازی و آسفالت و روشنایی اش را انجام دادیم. بلوار دانشجو یک میلیارد و 50 میلیون تومان هزینه داشت. روشنایی خیابان شریعتی را انجام دادیم. سه راه شهید رجایی یکی از پروژه هایی بود که ما استارتش را زدیم و شروع کردیم انجام دادن و موارد متعدد دیگر هم بوده است.

- در اصفهان پروژه های عمرانی فراوانی اجرا می شود ولی یک تعداد پروژه هست که خیلی مانور تبلیغاتی می دهند به عنوان یک پروژه شاخص مثلا پل ها یا زیرگذرهایی که در نقاط مختلف می زنند. اینها خیلی در چشم مردم دیده می شود یعنی این همه زحمتی که برای آسفالت یا چیزهای دیگر کشیده می شود ممکن است آقندر مورد توجه مردم نباشد تا احداث یک زیرگذر. می خواهم بدانم پروژه بزرگی که احیانا تا پایان دوره شما شروع می شود یا به بهره برداری می رسد چیست؟

اولویت ها و نیازهای هر شهر با شهر دیگر متفاوت است. به لحاظ جمعیت و ترافیکی که در اصفهان هست و درآمد شهرداری هم بالاست بحث زیرگذر و روگذر جا افتاده و سالهای سال است که دارند در این بعد کار می کنند. ما در خمینی شهر بر اساس نیازهایی که بود اولویت بندی کردیم و دو پروژه بزرگ بود که استارت زدیم و امیدواریم تا پایان دوره مان بتوانیم افتتاحش کنیم.

- کدام پروژه ها؟

یکی پارک شهروند که کلنگ زنی شد و در حدود 4 هکتار است که می تواند شمال شهر ما را پوشش دهد. الان در فصل تابستان اگر به پارکها سر بزنید می بینید که پارک ها پر است و جایی دیگر برای استفاده مردم نیست. امروز به نظر می رسد که بیشتر از زیرگذر و روگذر به پارک نیاز باشد. در بحث آتش نشانی هم می دانید که هر 50 هزار نفر جمعیت یک ایستگاه آتش نشانی می خواهد و خمینی شهر با جمعیت 250000 نفر، حداقل 5 ایستگاه نیاز دارد ولی ما بیش از سه ایستگاه نداریم. در خیابان کهندژ یک ایستگاهی پیش بینی شد که آن هم کلنگ زنی شد. یک پروژه دیگر که از قبل بوده سالن بحران است. اگر در خصوص اعتبارش دولت کمک کند فکر می کنم این را هم بتوانیم به عنوان پروژه ای بسیار بزرگ افتتاح کنیم که هم می تواند بخشی از مشکلات استان را حل کند – چون خمینی شهر معین شهر اصفهان است و این سالن بحران می تواند جنبه استانی داشته باشد – و هم شهرستان را. الان نازک کاری شروع شده و اگر اعتبارات وصول شود می توانیم تا پایان دوره افتتاحش کنیم.

- برای چهارراه دولت برنامه ای دارید؟

چهارراه دولت طرحش آماده است، اما به لحاظ نوع ترافیک و هزینه هایی که دارد، شورای شهر آن را در اولویت دوم قرار داده بعد از پارک و ایستگاه آتش نشانی.

- ورودی های شهر منظره مناسبی ندارد. برای آنها چه برنامه ای دارید؟

از بلوار آزادگان یک ورودی داریم، از خیابان کهندژ یک ورودی و از خیابان الغدیر هم یک ورودی. در خیابان کهندژ و آزادگان دنبال یک طرحی هستیم که ورودی شهر را تعریف کند مثلا یک المان ترافیکی که هنوز تعریف نشده است. و البته برای ما هزینه بر خواهد بود. برای ورودی کهندژ قرار بود یک پارک احداث کنیم. یک زمین را خریده بودیم و ]می خواستیم[ پارک بزرگی آنجا احداث کنیم. اینها مستلزم آزادسازی است که دارد مطالعاتش انجام می شود ولی هنوزکار اجرایی نشده است.

- ما یک گزارش تهیه کرده ایم در مورد وضعیت نامساعد میدان دام. ظاهرا شهرداری هم در ساماندهی آن دخیل است؟

میدان دام یکی از بزرگترین میدان های فروش دام کشور است. ظاهراً بعد از قم بزرگتریم میدان دام کشور را داریم. به لحاظ این که جایگاهش حائز اهمیت است نظرمان است که این جایگاه حفظ شود و مردم بتوانند استفاده کنند اما مسائل بهداشتی و زیست محیطی اش برای ما خیلی مهم است. ما اخیرا یک بازدیدی را از آنجا با دوستان بهداشت و فرماندار محترم و فرمانده نیروی انتظامی داشتیم. تقسیم کاری شد بین شبکه بهداشت و نیروی انتظامی و شهرداری. دوستان در بحث ساماندهی آن جا زحمت کشیدند. در بحث مکان یابی برای سرویس بهداشتی و حمام و خوابگاه مکان هایی پیش بینی شده است. ما این آمادگی را داریم که ورود پیدا کنیم برای ساماندهی.

- و گورستان عمومی؟

حدود 17 گورستان در شهر موجود است و مورد استفاده واقع می شود اما ظرفیت این مکان ها محدود است. زمینی در حدود 300 هکتار در شمال شهر در نظر گرفته شده. سال گذشته جاده کشی شد و امیدواریم بتوانیم بخشی را آسفالت کنیم که رفت و آمد راحت تر باشد. الان دفن اموات در آنجا در حال انجام است و در سال آینده طرح جامع شامل غسالخانه و سالن های انتظار برای مراسمات و ... را قطعا اجرایی می کنیم. امسال حداقل باید یک فضاهایی را ایجاد و بتوانیم مردم را ترغیب کنیم برای دفن اموات.

- راجع به الحاق نظرتان را بگویید؟

الحاق یک شمشیر دو لب است. می تواند یک منافعی را برای شهر داشته باشد و یک مضراتی را. باید بررسی کنیم اگر برآیند بررسی های انجام شده به نفع شهر باشد بنده هم موافقم که این اتفاق بیفتد اما از همه زوایا. ما بعضاً از بعد اجتماعی و اقتصادی نگاه می کنیم و بعد فرهنگی اجتماعی اش را ممکن است نگاه نکنیم. خوشبختانه سال گذشته یک همایشی در دانشگاه آزاد برگزار و قرار شد که آن کار پیگیری شود و دبیرخانه ای باشد که پیگیری و رصد کند. اگر کار کارشناسی انجام شود و آن مجموعه به این نتیجه برسند که این کار به نفع شهر خمینی شهر است، بنده هم موافقم و کمک می کنم که این اتفاق بیفتد.

- از دولت سازندگی رویکرد تازه ای در شهرداری ها شکل گرفت یا حداقل شدت یافت و آن، توجه به مسائل فرهنگی اجتماعی بود و مصداق بارز این مسئله را می توان دوران مدیریت کرباسچی در شهرداری تهران دانست. کم کم فرهنگسراها و مراکز فرهنگی شکل گرفت و بعد به تدریج همه مراکز فرهنگی شهرها زیر پوشش شهرداری قرار گرفت و بعد هر شهرداری سازمان فرهنگی- تفریحی تاسیس کرد. در خمینی شهر ما این اتفاقات معمولا دیرتر از دیگر نقاط بروز و ظهور دارد. خوشبختانه در سال های گذشته این رویکرد فرهنگی بهتر شد و باید از تلاش های آقای شهبازی در این زمینه تشکر کرد ولی به نظر می رسد که شهرداری یک سازمان رفاهی تفریحی یا فرهنگی تفریحی می خواهد. برای این سازمان چه کرده اید؟

نگاه من به بخش فرهنگی نگاه هزینه ای نیست نگاه درآمدی است. شهرداری به لحاظ کارهایی که در سطح شهر انجام می دهد اگر ارتقای فرهنگی را برای جامعه داشته باشد قطعا بازخورد کارهای اجرایی اش بیشتر است. خیلی وقت ها یک فعالیت عمرانی را داریم انجام می دهیم ولی نمی توانیم برای مردم توضیح دهیم و مردم چون نمی دانند چگونه باید از آن استفاده کنند دچار خسارت می شویم و دوباره کاری می شویم. من از اول هم که آمدم سعی کردم تمام مباحثی که باعث ارتقای فرهنگ و دانش مردم می شود را دنبال کنم. چه در مورد بحث های پیاده روی خانوادگی که این فعالیت می تواند ارتباط بین مردم و شهرداری را نزدیک ترکند و چه جشن هایی که در پارک ها می گرفتیم و فعالیت شهرداری را با مردم نزدیک می کردیم، و چه ساخت فرهنگسرا و کمک به مساجد و چه جشن هایی که مردم و مراکز فرهنگی برگزار می کردند و همچنین برگزاری جشنواره های فرهنگی که با استقبال بسیار خوب مردم بخصوص بانوان همراه بود. اخیرا با همکاری دوستان و مصوباتی که شورا داشت سازمان رفاهی تفریحی شکل گرفته شده و الان در شهرداری مصوب شده است. فکر می کنم الان در وزارت کشور در مرحله تصویب اساسنامه است و اگر این اتفاق بیفتد قطعا جهش خوبی را در بحث شهروندی خواهیم داشت. بحث کمیته فرهنگ شهروندی هم باز دوستان دارند پیگیری می کنند و الحمدا... جلسات خوبی هم داشته ایم. از تجربیات کمیته فرهنگ شهروندی اصفهان هم بهره می بریم.

- راجع به خود نشریه فرصت، قرار بود یک ساختمان جدید برای آن در نظر گرفته شود. فکر می کنید کی به نتیجه برسد؟

شهرداری صاحب امتیاز این نشریه است و چون شهرداری از مردم است معتقدم تمام دیدگاه های مردم در فرصت دیده شود و دلمان می خواهد که مردم با فرصت ارتباط خوبی برقرار کنند. خوشبختانه تا الان گام های خیلی خوبی برداشته شده و جایگاه خودش را در شهر پیدا کرده است. زمانی هم که ما آمدیم سعی کردیم که این فرایند تقویت شود. در بحث جا واقعا دوستان مشکل داشتند. من یکی دو بار بازدید داشتم دیدم که دوستان مشکل جا دارند. یک ساختمانی هست در خیابان امام جنوبی که دارد ساخته می شود و پیش بینی کردیم که یک طبقه از این ساختمان را به فرصت بدهیم. باز اگر فضا کم بود ما این آمادگی را داریم که فضاهای مناسب را در اختیار دوستان قرار دهیم. دلمان می خواهد که دوستان در یک فضای آرام و با فراغت بال بتوانند کار مطلوبی را ارائه دهند.

- پس این روند توسعه و تقویت ادامه پیدا خواهد کرد؟

صد در صد! حالا بعضی حرف ها بود که ممکن است فرصت از شهرداری خارج شود و ... من دست را باز گذاشتم که دوستان آزادانه و منطقی و با اخلاق خبرنگاری و مطبوعاتی کارشان را پیش ببرند. سعی کردیم هیچ دخالتی داخل سیستم نشریه نداشته باشیم که آزادانه بتوانند کارشان را انجام بدهند. یکی از کارهای فرهنگی شهر همین دوهفته نامه فرصت است و ما امیدواریم که توسعه پیدا کند.

- یکی از انتقادات مردم راجع فرصت فاصله زمانی انتشار است. ما به لحاظ نیرویی با همین تعداد نیرو که وجود دارد – علیرغم این که خیلی سخت است- ولی چون بچه های فرصت جهادی کار می کنند می توانیم نشریه را بصورت هفتگی ببندیم. به لحاظ محتوایی هم ما این شماره را 16 صفحه ای بستیم که مشخص شود فرصت 16 صفحه مطلب کاملا تولیدی که انصافا بی نظیر است دارد ... لذا ما می توانیم فرصت را با حفظ همین کیفیت تبدیل به هفته نامه بکنیم.

درخصوص هفته نامه آقای دکتر غفوری هم با من یک صحبتی داشتند. بالاخره باید ما به یک بلوغی در جامعه برسیم که فرصت هم مطالب مناسب را به مردم برساند و هم شهرداری این توان را داشته باشد که بتواند از این نشریه حمایت کند بالاخره چون صاحب امتیاز هستیم و باید هزینه هایش را پرداخت کنیم من به دوستان گفتم یک آنالیزی بکنیم و ببنیم که اگر بتوانیم هم از نظر محتوایی و هم از لحاظ ریالی ساپورت کنیم انشاءا... این کار را انجام دهیم.

- فرهنگسرای امیرکبیر زمینش سال های سال است که رهاست! چرا؟

بیش از دو هزار مترمربع زمین فرهنگسراست. شهرداری یک طراحی مقدماتی روی این فرهنگسرا انجام داده است. کار خیلی خوبی است که اگر بحث های مالی اش تامین شود ما می توانیم استارت بزنیم. البته ما کارهای اولویت دار بیشتری را داشتیم و نتوانستیم در اولویت امسال مان بیاوریم. انشاءا... اگر سال آینده از لحاظ مالی مشکلی نداشته باشیم بتوانیم استارت این کار را بزنیم و یک فرهنگسرای بزرگ را برای مردم به ارمغان بیاوریم.

- با توجه به رویکرد سالهای اخیر شهرداری به میراث فرهنگی، آیا برنامه ای برای بازگشایی تونل کهندژ دارید؟

شهردار: یکی از مواردی که مد نظر بنده بوده و پیگیری کردم میراث غنی خمینی شهر بوده است که به لحاظ نزدیکی خمینی شهر به اصفهان مغفول مانده است و شاید نتوانسته است جایگاه اصلی خودش را پیدا کند. ما طی سال های اخیر سعی کردیم که خانه سرتیپ، خانه مجیر، عصارخانه و کل مراکز میراثی مان را احیا کنیم که جذب گردشگر هم به همراه دارد. خود این جذب گردشگر در درآمد پایدار و سرمایه گذاری می تواند موثر باشد. در مورد تونل کهندژ نشستی با مدیر کل میراث فرهنگی داشتیم و در آن جلسه این بحث را مطرح کردم. سال های سال است که در مورد تونل صحبت می شود ولی یک کار اجرایی صورت نگرفته است. آنجا که صحبت شد دوستان استقبال کردند و گفتند اگر مکاتبه شود ما کارشناسانمان را می فرستیم. مکاتبه هم کرده ایم. چند همشهری هم خیلی پیگیر و کمک ما هستند. قرار شده است یک قراردادی هم در مورد مستندسازی این مکان ببندیم و بعد از تهیه استنادات، از کارشناسان میراثی برای بررسی امر دعوت کنیم.

- برای تبدیل چشمه لادر به یک مرکز نمونه گردشگری برنامه ای ندارید؟

چشمه لادر یک مجموعه ای با مساحت 200 هکتار و قطعا یک زمین بزرگی است که کار بزرگی را می طلبد. اینجا در سفر سوم ریاست جمهوری بحث منطقه گردشگری اش مطرح شده است و ما هم الان پیگیر هستیم و مقدمتا یکی دو تا طرح هم کار کرده ایم. از خیلی از سرمایه گذاران هم دعوت کرده ایم که بیایند این جا و کار کنند. الان هم از سرمایه گذاران دعوت می کنم که اگر طرحی در این وسعت دارند ارائه دهند. زمین چشمه لادر زمین بزرگی است و بایستی کل این زمین و کل مباحثی که باید در این زمین اجرا و باعث جذب گردشگر شود دیده شود. این منطقه موقعیت سوق الجیشی و آب و هوای خوبی دارد، دوست داریم طرح بزرگی که کشوری باشد در این مکان اجرا کنیم.

- آیا شهرداری در این حوزه با سرمایه گذارانی بطور مشخص و نظام مند وارده مذاکره شده است؟

بله با یکی دو سرمایه گذاری که قبلا در چند پروژه سرمایه گذاری کردند مذاکره کرده ایم. حتی با یکی از شرکت هایی که در اصفهان کار تجاری کرده است و الان در نجف آباد هم کار می کنند وارد مذاکره شدیم. البته در سطح وسیع مذاکره نکرده ایم چون در بحث زمین و مالکیت داریم یک سری کارها را انجام می دهیم تا زیرساخت هایی را ایجاد کنیم که اگر سرمایه گذار آمد بتواند سرمایه اش را بیاورد. قطعا اگر آن زیرساخت ها ایجاد شد فراخوان کشوری خواهیم داد و البته بومی ها در اولویت اند.

- نحوه تعاملتان با شورای شهر را چطور ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه با توجه به این که من از خود این سیستم بودم و از قبل دوستان را کامل می شناختم و دوستان هم روی من نظر داشتند و اخلاق همدیگر و توان های همدیگر را خوبی می دانستیم الحمدا... تا به حال مشکلی نبوده و هر نقطه نظری دوستان داشتند از نظر کارشناسی بررسی کردیم اگر فکر می کردیم که نظر باید اصلاح شود در شورای شهر مطرح می کردیم. سعی می کردیم یک کاری که قرار است انجام شود با همکاری همدیگر باشد و همه جوانب دیده شود. سعی کردیم مواردی که قرار است انجام شود با دوستان همفکر باشیم که بعد در فاز اجرا مشکلی وجود نداشته باشد. دوستان هم هر خواسته ای داشتند سعی کردند به صورت منطقی بخواهند و ما برایشان انجام دهیم. الحمدا... مشکلی نبوده است و مصوباتی که خواستیم دوستان همیاری کرده اند.

- یک سئوال صریح می پرسم و شما هم صریح پاسخ دهید. خبرهایی داریم که از سوی برخی مسئولان و ... تحت فشار قرار گرفته اید برای برآوردن توقعات فراقانونی یا توقعاتی که برآوردنش ممکن نیست. درست است؟

این قطعا برای هر کسی می تواند اتفاق بیفتد. برای من هم قطعا اتفاق افتاده است.

- پس این فشارها واقعیت دارد؟

بله اما سعی کردم واقعیت ها را به مردم بگویم. من خیلی صادقانه صحبتم را می گویم. اگر یک جایی نمی توانم کاری بکنم سعی نمی کنم دور بزنم و اشکال تراشی کنم. خیلی صادقانه می گویم که این یا در توان من نیست یا در حوزه کاری من نیست. اگر هم بتوانم می گویم که شما می توانید از یک طریق دیگری پیگیری کنید. تا به حال سعی کردم خلاف قانون و ضوابط کاری را انجام ندهم. تلاشم را کرده ام هر کسی که از من یک خواسته قانونی دارد در آن چارچوب انجام دهم. خوشبختانه در این مدت هم سعی کردیم که با تمام ادارات تعامل داشته و از پتانسیل همدیگر استفاده کنیم و نخواهیم با هم تقابل داشته باشیم. در این یک سال هم مدیران دستگاه ها و ادارات با ما تعامل داشته اند و الحمدا... هر کاری که خواستیم در شهر بکنیم با کمک دوستان در این شهر انجام شده است.

- برای تقویت سطح توانایی و تخصص و دانش پرسنل شهرداری چه کرده اید؟

پرسنل شهرداری به لحاظ ترکیب نیرویی از نظر میزان تحصیلات شاید مناسب نباشد. البته در سال های اخیر کارشناسان خیلی خوبی جذب سیستم شهرداری شده اند. قطعا در هر سازمانی نیروهای خوب هست و نیروهای کم کار هم هستند اما در شهرداری به نسبت کاری که هست دارند زحمت زیادی را می کشند و فشار زیادی را تحمل می کنند و البته انتظارات مردم زیاد است. نزدیکی به اصفهان باعث شده است مردم خودشان را با شهر اصفهان مقایسه کنند. آن چیزهایی که در اصفهان می بینند در خمینی شهر هم انتظار دارند. حق هم هست و ما هم تلاش می کنیم سیستم خدمت رسانی شهرداری را ارتقا ببخشیم تا بتوانیم با شهرهای پیشرفته و توسعه یافته رقابت کنیم. اما در این فرآیند هستند دوستانی که تخلف یا کم کاری هایی دارند و لذا سعی کردیم با جلساتی که با دوستان داشته ایم برخورد کنیم. سیستم ارزیابی و سیستم بازرسی حراست هم مواظب است.

- دیدارهای جمعه آخر هر ماه مدیران شهرداری با مردم نماد ارتباط مردمی شهرداری بود. چرا این دیدارها تعطیل شد و الان مکانیزم ارتباط مردم با مدیریت شهرداری چگونه است؟

آن دیدارها را تبدیل به دیدارهای یکشنبه ها با معتمدان محلات کردیم. خوشبختانه مواردی هم که هست مردم خیلی صریح و شفاف می گویند. تلفن من هم در اختیار مردم است. به لحاظ کاری چون در نظام مهندسی هستم از آن طریق هم خیلی وقت ها به من اطلاعاتی می رسد. از طریق حضور در هیئت ژیمناستیک هم همینطور. خوشبختانه سازمان خیلی پیچیده ای نداریم که بگوییم اتفاقی جایی بیفتد و ما نفهمیم. همین فرصت یک کانال ارتباطی خیلی خوبی است که مردم خیلی راحت می توانند با یک تلفن نظراتشان را بگویند و شما هم خیلی راحت چاپ می کنید و بعضا دوستان ما آنهایی که جوابی دارد جواب می دهند و آنها که ضعفی است برطرف می کنند.

- حرف آخرتان با مردم؟

من در شهرداری حدود 13 سالی هست که مشغول و با مردم در تماس هستم در پست های مختلف. روحیه من این طور نیست که خدای ناکرده حقی را از شهرداری بخواهیم ضایع کنیم و یا کوتاه بیاییم. خیلی وقت ها که خواسته های مردم را هم نمی توانم برآورده کنم نه را بهشان می گویم ولی این نه را سعی کردم با لحن منطقی و آرام بگویم. خیلی از خواسته های مردم اصلا عملی نیست. مردم فهیم و بااستعدادی داریم و وقتی که می نشینند پیش ما و مشکلات ما را می بینند قطعا از آن خواسته شان چشم می پوشند و می پذیرند آن چه را که ما داریم می گوییم. تمام خواسته های مردم حتی اگر بی ربط باشد –خیلی وقت ها خواسته هایی که مردم مطرح می کنند مربوط به شهرداری نیست مربوط به سازمان های دیگر است- را گوش می دهیم. اگر بتوانیم کاری برایشان انجام دهیم، انجام می دهیم. دلمان می خواهد آن اعتماد بین ما و مردم ایجاد شود. هر چه این ارتباط نزدیک تر باشد قطعا شهرداری در فرآیند خدمتگزاری اش موفق تر است. من از مردم انتظار دارم که شهرداری را از خودشان بدانند. اگر مشکلی در شهر می بینند با خود ما مستقیما مطرح کنند. من از مردم انتظار دارم که با شهرداری همراه باشند. ما در خیلی از فرایندها نمی توانیم خودمان وارد شویم و باید مردم همراهی کنند. در بحث جشن ها و در بحث عزاداری ها و وفات ها، در زیباسازی شهر، در جمع آوری زباله، در نگهداری فضای سبز، در اجراییات، در تخلف ساختمانی و ... ما به این اندازه نیرو نداریم که در هر محله ای بگذاریم که مثل یک پلیس ببیند مردم دارند چه کار می کنند. خود مردم باید به این آگاهی برسند و بدانند که اگر تخلفی در این شهر انجام می شود حتی اگر از چشم شهرداری پنهان بماند قطعا دودش به چشم خودشان می رود. اگر امروز همسایه من دارد تخلف می کند و من به شهرداری اطلاع نمی دهم و جلوگیری نمی کنم فردا ممکن است در یک آتش سوزی منزل من از بین برود و آتش نشانی و اجراییات نتوانند خدمات رسانی کنند و یا یک آمبولانس نتواند آنجا بیاید. اگر ما می گوییم که سد معبر نکنید به خاطر این است که اگر امروز یک عابر پیاده آسیب دید ممکن است این از خودشان باشد و خانواده خودشان دچار مشکل شود. دلمان می خواهد اخلاق شهروندی و قوانین شهرداری را به خوبی مراعات کنند. اگر جایی داریم کوتاهی و یا خلاف می کنیم بیایند و بگویند و قطعا می پذیریم. ما سالیانه فیش عوارض را به مردم می دهیم. این عوارض به لحاظ درآمدی می تواند در پروژه های عمرانی و زیرساختی موثر باشد. بزودی فیش های عوارض توزیع می شود و البته رقم ها، رقم های زیادی نیست اما همین رقم های کم، وقتی که جمع شود می تواند رقم های قابل توجهی باشد و در پیشبرد اهداف شهرداری موثر باشد. من خواهشی که از مردم دارم این است که در پرداخت این عوارض همت کنند. شهرداری را از خودشان بدانند و بدانند همکاری با شهرداری عاملی موثر در ایجاد یک شهر مناسب برای زیستن است.

- با تشکر از شما به خاطر شرکت در این گفتگو.

من هم از بر و بچه های فرصت تشکر می کنم.

مطالب مرتبط:

نظرات  

 
#5 0 شهروند... 19 شهریور 1391 ساعت 22:51
یک گزارش طولانی در مورد مشکلات و نواقص این مصاحبه ارسال کردم لطفا به نحوی در سایت یا نشریه انعکاس دهید چندین بار مصاحبه را به دقت خوندم و بررسی کردم و وقت صرف نوشتن کردم انصاف نیست انعکاس ندادید
نقل قول
 
 
#4 0 شهروند.. 18 شهریور 1391 ساعت 15:02
ضمن تشکر از فرصت و زحمات شهر دار محترم چند انتقاد به این مصاحبه و شهردار محترم دارم. اول اینکه این مصاحبه حالت تبلیغاتی و گزارش به خود گرفته است دوم اینکه از شهردار محترم پرسیده شده است برای تقویت دانش و تخصص پرسنل چه کاری انجام داده اید و پاسخ ارتباطی به سوال ندارد سوم اینکه به هر حال بخش عظیمی از مردم از شهرداری و خدمات شهرداری ناراضی هستند وضعیت آسفالت معابر و خیابان ها و کوچه ها مناسب نیست وضعیت نظافت خوب نیست و مخارج و منابع شفاف نیست و در این مصاحبه مشکلات و خواسته های مردم عنوان نشده است چهارم تشکر از شخص خاص در یک مصاحبه که جنبه اداری دارد معمول نیست تشکر از آقای شهبازی هر چند دوست مصاحبه گر بین صدها پرسنل به هر دلیلی هم که باشد جایز نست پنجم سوال صریح و توقعات فراقانونی اصلا مشخص و شفاف نیست که چه بوده است و بیان سوال و جواب غیر شفاف ضعف مصاحبه و مصاحبه گر را نشان می دهد ..... هفتم سوال شده روند توسعه و تقویت ادامه می یابد ؟ مسلم است جواب چنین سوالی چیست کدام مسوول جواب میدهد خیر ادامه نمیدهیم. ضمن اینکه مصاحبه گر در همه سوالات سعی کرده است بدون هیچ انتقادی فعالیت های شهرداری را بزرگ و به گونه ای تبلیغاتی مصاحبه نماید .پیشنهاد میگردد در مصاحبه با شهردار یا شورای شهر مصاحبه گر از خبرنگاران فرصت نباشد که شرط بی طرفی مصاحبه گر در یک مصاحبه رعایت شود. با تشکر از شما
نقل قول
 
 
#3 0 سخن حق.. 18 شهریور 1391 ساعت 14:21
شهردار تو مصاحبه شون گفتند چند شغله هستند .شهرداری و نظام مهندسی و هیأت ژیمناستیک ...
نقل قول
 
 
#2 0 شهر من سده 18 شهریور 1391 ساعت 14:18
چرا اینقدر تو نشریه و سایت عکس و نام مسئولان شهرداری را می زنید .هزینه های فرصت را شهرداری از جیب خودش که نمیده از عوارض مردم است ؟ هر شماره که چاپ میشود تبلیغ شهرداری هم داخلشه .
نقل قول
 
 
#1 +1 مهم هست 14 شهریور 1391 ساعت 23:51
از این که میبینم تو این شهر حداقل یک نفر در جای واقعی خودش هست خوشحالم.
نقل قول
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید