امروزسه شنبه, 16 آذر 1395-- Tuesday Dec 06 2016

ساعت 05:44:31

آخرین به روز رسانی : سه شنبه 07:07:20

رییس شورای شهر درچه در گفتگو با فرصت:

شورا باید شورای شهر باشد نه شورای شهرداری

دوشنبه, 22 خرداد 1391 ساعت 08:02 کدخبر :4128
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : ليلا پيماني
در ادامه سلسله گفتگو ها با اعضای شوراهای اسلامی شهرها در این شماره به سراغ محمد جزینی رییس شورای شهر درچه رفتیم و ساعتی را با وی به گفتگو نشستیم. دانستن روال كار شوراي شهر درچه از اين جهت كه اين شورا، از شوراهاي نمونه كشور است و سال 89 بعنوان شوراي نمونه انتخاب شد، و مي تواند الگويي براي يك شوراي موفق باشد كه در پيچ و خم اداري محبوس نمي شود، در قبال مشكلات شهر منفعل نيست، و طرح هاي بزرگي در دست اجرا دارد و از ظرفيت هاي موجود بهترين بهره را مي برد.

در ادامه سلسله گفتگو ها با اعضای شوراهای اسلامی شهرها در این شماره به سراغ محمد جزینی رییس شورای شهر درچه رفتیم و ساعتی را با وی به گفتگو نشستیم. دانستن روال كار شوراي شهر درچه از اين جهت كه اين شورا، از شوراهاي نمونه كشور است و سال 89 بعنوان شوراي نمونه انتخاب شد، و مي تواند الگويي براي يك شوراي موفق باشد كه در پيچ و خم اداري محبوس نمي شود، در قبال مشكلات شهر منفعل نيست، و طرح هاي بزرگي در دست اجرا دارد و از ظرفيت هاي موجود بهترين بهره را مي برد.

 

یکی از مشکلات درچه که از جانب شهروندان خیلی مطرح می شود فاضلاب است، در حال حاضر چند کیلومتر فاضلاب در شهر اجرا شده است؟

از زمان شروع به کار شورای سوم حدود 18-10 کیلومتر اجرا داشتیم که در حال حاضر به 45 کیلومتر رسیده است. پروژه به دلیل کمبود اعتبارات کند پیش می رود چراکه شرکت آب و فاضلاب خصوصی است و هزینه اش خیلی بیشتر از درآمدهاست برای همین ما به مدیر عامل سازمان مراجعه کردیم، پیشنهاد ایشان این بود که شهرداری فعلا هزینه های استعلام ها و حفاری ها را نگیرد و آن را وارد دیون کند تا بستر پیشرفت کار فراهم شود. ما هم در این زمینه قدم هایی برداشتیم اما سیر کار همچنان کند است و ما در اولین جلسه ای که بعد از شروع کار مجلس نهم با نماینده خواهیم داشت درخواست می کنیم که این موضوع را به جد پیگیری کند.

 

چند درصد از شهروندان فاضلاب دارند؟

با احتساب شروع پروژه ولاشان و اسلام آباد نزدیک به 50 درصد

 

و بقیه؟

بقیه به صورت سنتی تخلیه می کنند که مشکلات و تبعات خاص خودش را دارد. در مورد مشکلات بهداشتی با شبکه بهداشت وارد کمیسیونی شده ایم و به این نتیجه رسیدیم که برای جلوگیری از تخلیه فاضلاب در باغات و ایجاد آلودگی، شرکت آب و فاضلاب دریچه هایش را باز کند تا تخلیه آن جا صورت بگیرد البته به دلیل اینکه این کار در آینده مشکلاتی  را برای شبکه ایجاد خواهد کرد مخالفت هایی را نشان می دهند اما از آن جا که بهداشت شهروندان از اهمیت بیشتری برخوردار است فعلا چاره ای جز این کار نیست.

 

برای 50 درصد باقی مانده چقدر بودجه پیش بینی شده است؟

اصلا به طور کلی برای فاضلاب شهرستان خمینی شهر هیچ ردیف بودجه ای باز نشده است در صورتی که شهرهایی مثل چادگان از این دریف بودجه برخوردار است. من این موضوع را به نماینده وقت آقای ابطحی انتقال دادم تا پیگیر باشد.

 

یکی از مصوبات استانداری در سفر دوم ریاست جمهوری این بود که شهرهای حاشیه زاینده رود برای گرفتن ردیف بودجه راه اندازی شبکه فاضلاب حق تقدم داشته باشند، پس چرا این مصوبه در مورد درچه اجرایی نشد؟

بله متاسفانه 2 سال از آن تاریخ می گذرد و ظاهرا  این مصوبه فقط در چادگان به سبب موقعیت گردشگری که  دارد در حال اجراست.

 

کاربری مرکز درمان بستر درچه به چه صورت است با توجه به اینکه تابلو به نام مرکز بهداشتی درمانی است اما مصوبه مرکز درمان بستر بوده است؟

خدماتی که یک مرکز بهداشتی درمانی ارائه می دهد کمتر و خلاصه تر از مرکز درمان بستر است و ما هم به ریاست شبکه بهداشت اعلام کرده ایم که به خدماتی که در حد یک مرکز بهداشتی درمانی باشد رضایت نمی دهیم البته خانم دکتر مسعودی هم در جلسات اعلام کرده است که به خدماتی در این حد راضی نیست. اما در صورتی که مشکل حل نشود ما از طریق دانشگاه علوم پزشکی و مسوولین استانی پیگیری خوهیم کرد.

 

زمین ماسه ای درچه و سفره های آب زیرزمینی هشداری برای آلودگی آب به حساب نمی آید؟

مسوولین بهداشتی با نظرات کارشناسانه این را تایید نمی کنند برای مثال  اهالی محله شمس آباد که چاه های فلمن در آن قرار دارد می گویند ما چاه های فاضلابمان را هر یک یا دو سال یکبار تخلیه می کنیم و این نشان می دهد که فاضلاب دارد به سفره های آب زیر زمینی نفوذ می کند، ما این موضوع را با آقای مرتضوی معاونت بهره برداری شرکت آب و فاضلاب در میان گذاشتیم اما او معتقد است که سالانه اعتباری برای کلر زنی این چاه ها در نظر گرفته می شود و مشکلی از نظر بهداشتی ندارد.

 

موضوع الحاق درچه به اصفهان در چه مرحله ایست؟

یکی از شعارهای ما در ابتدای کار شورای سوم احداث پل دوم درچه بود که خودمان برایش ردیف باز کردیم و عوامل استان و کشور را به کمک طلبیدیم و الان مردم بسیار راضی هستند یکی دیگر از قول های ما و درخواست های مردم الحاق درچه به اصفهان بود که پیگیری های مقدماتی اش انجام شد اما نماینده -سید جواد ابطحی- مخالفت کرد. ما حتی سفرهایی هم به وزارت کشور داشتیم اما گفتند که چون نماینده حوزه انتخابیه مخالف است قابل تحقق نیست. نماینده مخالفت خودش را به طور علنی به مردم اعلام کرد در صورتی که شورای دوم شهر اصفهان دراین مورد مصوبه گذرانده و خواهان الحاق درچه به اصفهان است، در همایش الحاق هم که در دانشگاه آزاد برگزار شد آقای قربانی یکی از اعضای شورای شهر اصفهان صریحا گفت که شوراي اصفهان با الحاق بهارستان، خوراسگان و درچه موافق است و زمینه اش را فراهم کرده اما به الحاق خمینی شهر با تامل نگاه می کند. امیدواریم آقای صرامی با عزمی که جزم کرده این موضوع را به جد پیگیری کند.

 

اختلاف شهرداری درچه با سپاه بر سر زمین کنار اردوگاه شهدای سپاه به کجا رسید؟

این زمین به جایگاهی برای نخاله های ساختمانی و زباله تبدیل شده بود و از آن جا که ما میهمانانی از سراسر کشور داریم که در این اردوگاه ساکن می شوند در اولین سفر استاندار وقت آقای بختیاری به شهر از ایشان درخواست مساعدت برای ساماندهی این زمین کردیم، استاندار هم به طور جدی این مورد را پیگیری کرد و سازمان آب آن را برای بهسازی با هدف گردشگری در اختیار شهرداری قرار داد و ما هم برای اجرای این طرح در بودجه سالیانه 100 میلیون ردیف باز کردیم اما زمانی که پیمانکار ما شروع به کار کرد سپاه با ادعای مالکیت کار را متوقف کرد و پس از مذاکرات مجدد با سازمان آب که تاکید بر مالکیت شهرداری داشت با سپاه صاحب الزمان وارد مذاکره شدیم و معلوم شد که به جهت فلسی که در اطراف این زمین است سپاه ادعای تملک و تصرف دارد و از ما خواست تا ادامه کار را به بعد از کسب تکلیفشان از فرماندهی کل قوا واگذار کنیم و ما هم پذیرفتیم. 2 سال گذشت و متوجه شدیم که گردش کاری در کار نبوده است و سپاه هنوز اقدامی  در این زمینه انجام نداده. این بار ما کار را از طریق استانداری پیگیری کردیم و طی جلساتی معلوم شد که سپاه تقاضای انشعابات گاز و آب و تلفن برای اردوگاه دارد باز هم با وجودی که نظر شورا چندان مثبت نبود برای اثبات حس نیتمان و با پا در میانی ریاست حراست استانداری انشعاب گاز اردوگاه را فراهم کردیم و اجابت تقاضای انشعاب آبشان را به بعد از اعلام نتیجه گردش کار واگذار نمودیم. بنده البته چه در جلسات حضوری و چه در مکاتبات به مسوولین سپاه یادآور می شدم که فرماندهی کل قوا دستور داده اند که کلیه مراکز نظامی در هر نقطه از کشور و در هر شهری برای ساخت و ساز باید مجوز و پروانه بگیرند. این را هم اضافه کنم که سردار فدا در جلسه ای که مهندس صمصام هم حضور داشت گفت عوامل شهرداری هر زمان که بخواهند می توانند وارد اردوگاه شوند و حتی نقشه های اجرایی و طرح ها را هم در اختیار ما گذاشت، ما هم همین کار را انجام داده ایم و آماده ایم که آن را وارد کمیسیون ماده 100 کنیم اما آقایان می گویند فعلا دست نگه داریم و ما هم اطمینان داده ایم که مساعدت می کنیم چراکه اردوگاه را یک مرکز فرهنگی می دانیم که می تواند به مردم درچه خدمت کند.

ابعاد این زمین چقدر است؟

حدود 40 هزار متر است و طراحی هایش هم انجام شده و قرار است یک مجموعه فرهنگی ورزشی در این زمین احداث کنیم و به همراهی نماینده، فرماندار و مسوولین استانی نیز نیاز داریم.

بودجه امسال شهرداری چقدر بسته شد؟

5 میلیارد و 640 میلیون تومان.

منابع درآمد شهرداری چیست؟ 

مهم ترینش صدور پروانه های ساختمانی، عوارض محلی و ملی، کمک های بلا عوض وزارت کشور و دولت به مجموعه شهرداری ها و اعانات و هدایای مردمی است.

حق آلایندگی چطور؟

ما در سال 90 بر اساس نصاب جمعیتی شهر از یک میلیارد و 140 میلیون تومان برخوردار شدیم و به غیر از آن کمک هایی  نیز بابت تعمیر ماشین آلات و بهسازی وسایل آتش نشانی و... دریافت کردیم.

با توجه به اینکه سرانه شما بالا رفته حتما باید عوارض را افزایش داده باشید؟

اتفاقا ما حداقل افزایش را داشتیم و بیشترین رضایتمندی را چراکه ما تنها شهرداری هستیم که عوارض ایثارگران، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد را تا حدود 40 درصد تخفیف می دهیم. کمیته خاص را تشکیل داده ایم که به شناسایی افراد بی بضاعت پرداخته و پس از انجام تحقیقات محلی متقن، پرونده را مورد بررسی قرارمی دهیم. اعضای این کمیته هم شهردار، رییس حراست، نماینده ای از شورا و مسوول درآمد شهرداری می باشند.

جلسات این کمیته چقدر از وقت شورا را می گیرد؟ 

این کمیته ماهی یک جلسه تشکیل  می دهد و طی 2 ساعت پرونده های واصله در طول یک ماه را بررسی کرده و نتایج را سریع اعلام می کند.

پس با احتساب این تخفیفات، سرانه چطور افزایش یافت؟

اوایل دوره سوم سرانه درآمد شهرداری حدود 43-40 هزار تومان بود اما امروز با عنایت به اصلاح بودجه سال 90 که روی بیش از 7 میلیارد تحقق یافت به حدود 150-140 هزار تومان رسید که جا دارد همین جا از شهردار و پرسنل شهرداری به خاطر همراهی شان در بهسازی و نوسازی سیستم  تشکر کنم و همچنین از شهروندان که واقعا همکاری کردند. ما اجازه ندادیم فشاری متوجه مردم بشود بلکه با روش های درآمدی ابتکاری سرانه مان را افزایش دادیم.

 

ارتباط شهرداری با  بخش خصوصی و جذب سرمایه گذار چگونه است؟

جذب سرمایه گذار از جمله سیاست های شهرداری و شورا در این دوره است. برای مثال هتلی که در نزدیکی میدان تره بار درچه در دست احدث است را چند سال آقایی به نام کدخدایی شروع به ساخت کرد اما به خاطر مشکلاتی که میان او و شهرداری پیش آمده بود این پروژه متوقف ماند. ما آن را به کمیسیون ماده 100 فرستاده و سعی کردیم در پرداخت عوارض و جریمه یاری اش کنیم و همین باعث شد سرمایه گذار قطعه زمین دیگری نیز به زمین اولیه بیفزاید. آقای کدخدایی یک نامه هم از طرف رییس میراث فرهنگی آورد مبنی بر اینکه احداث هتل می تواند مشمول تخفیفات پروانه ساختمانی شود که ما در این مورد نیز رایزنی هایی با شورای شهر اصفهان انجام داده و به او 40 درصد تخفیف دادیم و البته ایشان هم متعهد شد که پس از احداث، غالب کارکنان هتل را از درچه تامین کند که به طور مستقیم و غیر مستقیم می تواند برای 200 تا 250 نفر اشتغالزایی کند. آقای جزینی نامی هم مجوز احداث یک مجتمع فرهنگی ورزشی را دریافت کرده که مشمول تخفیفات و تسهیلات شورای شهر قرار گرفته و همچنین خیّر کتابخانه سازی را هم از پرداخت 37 میلیون هزینه پروانه معاف کردیم  و کتابخانه اش الان در دست بهره برداریست. پیشنهاداتی هم برای احداث تالار و استخر ارائه شده که در دست مطالعه است.

 

چرا این اتفاق در شوراهای قبلی نیفتاد؟

این ارتباط وجود داشت اما به گونه ای نبود که سرمایه گذار مطمئن باشد اگر پا پیش می گذارد مورد حمایت قرار می گیرد در صورتی که شورای سوم خود به پیشباز سرمایه گذار رفت و دست یاری به سویش دراز کرد و فکر می کنم رمز موفقیت ما در همین بود.

شورای سوم درچه برای یک سال باقیمانده اش چه برنامه هایی دارد که هم اولویت شهر باشد و هم از پس انجامش بربیاید؟

روال شورای سوم همواره بر اساس نیاز بوده است نه تنها برای شورا و شهرداری بلکه برای تمام دوائر دولتی به این صورت که مثلا تیرهای چراغ برقی که در مسیر و بر سر راه سواره و پیاده مانع ایجاد می کند را شناسایی کرده وطی نامه ای به رییس اداره مربوطه تذکر می دهد که حل این مشکل را در دستور کار خود بگذارد و تا کنون تعامل خوبی هم با یکدیگر داشته ایم برعکس آنچه اعضای شورای شهر خمینی شهر گفته بودند و من احساس می کنم این به ساختار وجودی خود ما بر می گردد که وظایف قانونی خودمان را نشناسیم. اصل وظیفه شورا نظارت عالیه است و شورا باید شورای شهر باشد نه شورای شهرداری.

 

این تعامل چگونه باید ایجاد شود؟

من در مراسم روز شوراها در خمینی شهر گفتم که شورای درچه از همان ابتدا سعی کرد با فرماندار شهرستان و نماینده مجلس ارتباط قوی برقرار کند و این باعث می شود که سایر مسوولین هم با هم باشند، اگر هم احساس کردیم که اداره ای در انجام وظایفش کوتاهی می کند سریعا مکاتبه ایی با فرماندار ترتیب داده و رونوشت آن را هم برای نماینده می فرستیم و البته در این چند ساله یکی دو مورد بیشتر  به فرمانداری ارجاع نشده است.

 

شکل این تعاملات دو سویه چگونه است؟

ما هر هفته در دفتر میزبان یکی از روسای ادارات شهرستان هستیم و این دعوت ها به طور کلی اجابت می شود مگر اینکه در جلسه ای در استان دعوت باشند. 2 هفته پیش با مهندس افلاکی رییس اداره جهاد کشاورزی جلسه داشتیم که به نتایج بسیار عالی در زمینه اجرای بهینه سازی شبکه های آبیاری کشاورزی و یکپارچه سازی اراضی رسیدیم و عزممان جزم است که این کار ها را انجام بدهیم در کل با هیچ اداره ای مشکل نداشته ایم و اگر هم داشته ایم با فرماندار یا مدیرکل اداره در استان در میان گذاشته ایم.

 

نظارت بر عملکرد ادارات از وظایف ذاتی شوراست؟

نه نیست. ما هم دخالت مستقیم نمی کنیم بلکه مکاتبه می نماییم و در جهت تایید وجود مشکل در محلات از شورا یارها کمک می گیریم. ما با اداره آموزش و پرورش هم تعاملات خوبی داریم، زمان ریاست آقای صرامی چندین بار به اتفاق بقیه اعضای شورا به دفتر ایشان می رفتیم.

آن زمان آموزش و پرورش زمینی می خواست برای ایجاد یک مجتمع فرهنگی ورزشی. ما موضوع را به شورای آموزش و پرورش ارجاع دادیم و قرار شد این آزاد سازی را با زمین های راکدی که آموزش و پرورش در درچه داشت انجام بدهیم که این طرح اجرایی شده و تبدیل به احسن شد.

سعی کرده ایم برای حل مشکلات با فرماندار یا رییس اداره کلش در استان وارد مذاکره بشویم. نمونه دیگر سازمان تربیت بدنی است. ما با اداره کل تربیت بدنی اصفهان به نتایج بسیار خوبی رسیده ایم. الان در بحث تجهیز ورزشگاه ها، بهینه سازی آنها و وسایل گرمایشی و سرمایشی دو سه هفته قبل توافقاتی را با آقای خدابخش داشته ایم.

درچه اداره تربیت بدنی دارد؟

اداره تربیت بدنی درچه یک زمانی مستقل بود. وقتی هم که آقای صرامی به عنوان نماینده مستقر شد ما این موضوع را به طور مستمر پیگیری می کنیم که همچنان مستقل بماند چون ما پتانسیل هایی قوی در ورزش درچه داریم، ما در بعضی از رشته ها از خمینی شهر جلوتریم. در رشته های کاراته و تکواندو و تنیس روی میز قهرمانان کشوری ما گوی سبقت  را از استان ربوده اند.

برای ورزش شهر چه کرده اید؟

برای هیات تنیس روی میز یک سالن اختصاصی  را کلنگ زدیم که تا دو ماه دیگر افتتاح می شود. رییس هیات تنیس کشور وقتی که از این موضوع با خبر شد تعجب کرد. قرار است  مسابقات کشوری تنیس که شبکه سه هم  آن را پوشش می دهد در درچه برگزار شود.

این قدم بزرگی است که شورا برداشته، آیا پیگیری با تربیت بدنی بوده است یا خود شورا احساس نیاز کرده است؟

قطعا این اقدامات از نتایج ارتباطات نزدیک  شورا با اقشار مردم است. این مورد نیز به ارتباط نزدیک ما با قشر ورزشکار بر می گردد، در طی این چند سال که عضو شورا بوده ایم اعضای هیات تنیس هر سال طی مراسمی از قهرمانان خود تجلیل به عمل می آورند، اعضای شورای شهر و شهردار هم هر وقت در این مراسم شرکت می کردند سعی می کردند که مشکلات آن ها را بررسی کنند. تنیس بازان در حضور رییس هیات خود در استان مطالباتشان را از ما مطرح کردند و گفتند: ما با وجود این مقام هایی که کسب کرده ایم هنوز در یک سالن استیجاری تمرین می کنیم و مجبوریم مرتب  10 تا میز تنیس را جمع کنیم و باز کنیم که موجب استهلاک می شود و برای تمرین نیاز به یک سالن اختصاصی داریم. رییس هیات استان هم حرفشان را تایید کرد و عزم ما برای رفع این نیاز شهر جزم شد. سرمایه گذاری برای  نوجوان و جوان که پتانسیل های قوی دارد مطمئنا جواب می دهد.

بعضی معتقدند که ادارات دولتی اگر هم با شوراها ارتباطی داشته باشند برای کسب بودجه است و در غیر این صورت اصلا شورا را به رسمیت نمی شناسند. از نظر شما این ارتباط تنگاتنگی که بین شورای درچه و ادارات ایجاد شده دلیلش چیست و چرا در شوراهای دیگر دیده نمی شود؟

این طور هم نیست که ادارات  فقط برای جلب بودجه به شورا بیایند. حرف باید مستند باشد. به عنوان مثال اداراتی مانند نیروی انتظامی محدودیت هایی دارد و این محدودیت ها سراسریست و قاعدتا در شهرهای کوچکی مثل درچه هم  وجود دارد مثلا فرمانده یک کلانتری به ما مراجعه می کند و می گوید: چون کلانتری در حاشیه شهر است مراجعین مجبورند برای یک برگه زیراکس مسیری طولانی را طی کنند و از ما می خواهد این مشکل را حل کنیم.  ما هم می بینم  این جا منفعت مردم در میان است و این سرمایه گذاری برای مردم شهر است پس می گوییم یک دستگاه زیراکس بخرند و فاکتورش را برای شورا بیاورند. این یک تعامل است.همانطور که  کلانتری و نیروی انتظامی  هم هر جا کمک خواستیم دریغ نکردند به عنوان مثال با کمک های نیروی انتظامی قمه زنی طی دو سال از درچه جمع شد.

در موارد دیگر مثل اعتیاد و ناهنجاری های اجتماعی  نیز بسیار همکاری کردند مثلا به محضی که مزاحمت هایی در کنار مدارس دخترانه توسط بعضی از اراذل و اوباش را به نیروی انتظامی گزارش کردیم گشت ویژه ای در آن منطقه ترتیب داد پس می طلبد  که  اگر آنها  دست کمک به سمت ما دراز کردند ما هم به رسم قدردانی اجابت کنیم.

از همان ابتدای شورای سوم سرقت از طلافروشی در شهر درچه یک فضای نا امنی را به وجود آورده بود، ما فورا جلسه ای با سرهنگ یاردوستی و فرمانده انتظامی ناحیه آقای صدرالسادات تشکیل دادیم و نیروی انتظامی گشت های ویژه کلانتری را ارتقا داد. همچنین در ابتدای دوره ما، اینجا راهنمایی  و رانندگی نداشت و اگر تصادفی رخ می داد خصوصا اگر در یک نقطه حساس مثل پل خروجی شهر درچه بود، مردم ساعت ها در ترافیک می ماندند تا گشت خمینی شهر از راه برسد ولی حالا ما یک ماشین ویژه راهنمایی و رانندگی داریم به اضافه اینکه ایام عید یا ایام خاص خود شهرستان یک گشت دیگر اضافه می کند.

 

جمعیت درچه چقدر است؟

حدود 43 هزار و 200 نفر بوده که  در سرشماری جدید احتمالا به 45 هزار نفر ارتقا یافته است.

شما سال 89 به عنوان شورای شهر برتر معرفی شدید فکر می کنید این جمعیت  کم در مقایسه با شهرهای دیگر چقدر در موفقیت شما موثر بوده است؟ یعنی جمعیت کم بوده است و مشکلات کم بوده و دردسر ساز نبوده است؟

من فکر نمی کنم رقم جمعیت عامل موفقیت یا عدم موفقیت شورایی باشد. چون اعضای شورای شهر بر اساس نصاب جمعیت انتخاب می شوند ما 5 نفریم، خمینی شهر 7 نفر و اصفهان 11 نفر. عامل موفقیت ما ایجاد اهرم های اجرایی به نام شورایاران در محلات شهر است که از جمله عوامل موفقیت شورای شهر بوده اند. در بعضی محلات فعالیت ها کمتر بوده و در بعضی از محلات بیشتر. محله احمد آباد ما جلسات منظمی دارد یعنی هر دو هفته یک بار یا هر ماه یک بار بر اساس مشکلی که در سطح محل پیش می آید جلسه می گیرند، رایزنی می کنند و صورتجلسه می نمایند و در ادامه مواردی را که  مرتفع شدنش به دست شورای شهر باشد به ما ارجاع می دهند تا پیگیری کنیم و اگر لازم شد با ادارات وارد مکاتبه شویم. شورای محله جزین هم همین طور عمل می کند.

شورایارها در آزاد سازی ها و توافقات با مالکان بسیار موفق و موثر عمل کرده اند، الان ما آزاد سازی خیابان 20 متری امام رضای شهر را داریم، 3-2 جلسه است که شورایار ما دعوت نامه برای افراد می برد و به جلسه دعوتشان می کند، در کمیسیون به نتایج خوبی رسیده ایم و در همین چند روزه اخیر 12-10 تا توافق بسیار عالی داشته ایم چراکه هم مصالح مردم را در نظر می گیریم و هم مصالح شهر را، به مردم اطمینان دادیم که خیابان را بر حق و حقوقشان ایجاد نخواهیم کرد و واقعا اگر ارزش ملکی 20 میلیون تومان است ما هم به همان اندازه ارزش گذاری می کنیم چون ما از طرفی نماینده مردم هستیم و از طرفی ناظر شهرداری. اگر هم اجحاف در حق مالک شده باشد موضوع را در کمیسیون طرح و اعاده حق می کنیم.

فعالیت شورایارها مراجعات شخصی به شورا را کم نکرده است؟

شورایارها موضوعات کلان محلات را پیگیری می کنند نه امور روزمره مردم را وشهروندان  همچنان برای تایید استشهادیه، یارانه ها و... به شورا مراجعه می کنند البته بیشترین مراجعات ما برای پروانه های ساختمانی است. مثلا طرف ابهام دارد که این مبلغی که شهرداری مشخص کرده است طبق ضوابط و مقررات هست یا نه؟ ما هم سریعا توی فرمول می گذاریم و مصاحبه می کنیم و وقتی به او اطمینان می دهیم که این بر اساس مصوبه تایید شده شورا و استانداری است دیگر ایرادی نمی گیرد.

 

 

خب این از شما چقدر زمان می گیرد؟ مثلا در شورای خمینی شهر هر روز یکی از اعضای شورا در دفتر حضور دارد و بیشتر اوقات هم با ازدحام روبرو می شود، شورای درچه هم به همین صورت است؟

برنامه زمان بندی ما هم همین طور است که هر روز یکی از اعضای شورای شهر در ساعات اداری در دفتر حضور داشته باشد، سه روزش را خودم هستم و سه روز دیگر را هم بقیه اعضای شورا. در هر هفته هم میزبان یکی از روسای ادارات هستیم.

 

به کانون ها و گروه های فرهنگی هم کمک می کنید؟

بله، به ستاد برگزاری مراسم شهر درچه، مساجد شهر درچه، کانون های فرهنگی، باشگاه های فرهنگی ورزشی و مراکز قرآنی شهر مثل جامعه القرآن، مهد قرآن و دارالقرآن.

 

بر  اساس تقاضایشان؟

نه! بر اساس میزان فعالیت و کارکردشان.

 

این را چگونه  بررسی می کنید؟

مثلا ما در کمیسیون فرهنگی کمیته قرآنی داریم. شورای قرآنی ما کل روسای قرآنی شهر را دعوت کرده است. ما  در بیشتر موارد بودجه را بعد از برگزاری مراسم می پردازیم به این صورت که نمایندگانی از شورا در مراسم حاضر می شوند تا آن را ارزیابی کنند.

 

به غیر از کمیته قرآنی چه کمیته های دیگری دارید؟

در کمیسیون فرهنگی کمیته برگزاری مراسمات و مناسبت های خاص داریم. در کمیسیون ورزشی کمیته ورزشی داریم و تمامی باشگاه های ورزشی نمایندگان خاص خودشان را دارند. رشته های ورزشی و هیات های ورزشی ما هر کدام یک نماینده دارند و بر اساس موضوعی که برایشان پیش می آید جلسه می گیرند و آن موضوع را به شورای شهر ارجاع می دهند و شورا اگر نیاز به اعتبار یا کمک مسوولین استانی باشد اقدام می کند.

 

کمیته فرهنگ شهروندی هم دارید؟

بله 2 سال است روابط عمومی شهرداری این کمیته را دایرکرده وکارش نصب تابلو نوشته های سطح شهر است، تعامل خوبی هم با کمیته فرهنگ شهروندی اصفهان دارد.

 

بودجه اش از کجا تامین می شود

از ردیف بودجه فرهنگی شهرداری.

 

به غیر از نصب تابلو فعالیت دیگری هم انجام می دهد؟

بله، در سطح مدارس هم فعالیت دارد مثلا به مناسبت روز هوای پاک دانش آموزان چند مدرسه و آموزشگاه به همراه تعدادی از اعضای شورا و معاون شهردار با حضور در پارک شهر اقدام به جمع آوری زباله ها نمودند. ما از کمیته فرهنگ شهروندی اصفهان در خواست کرده ایم که مربیانی را به مهد کودک ها ومراکز قرآنی درچه اعزام کند و آموزش هایی را در این زمینه به بچه ها بدهد. ما حتی گاهی در فرهنگسرای شهرداری اساتیدی را دعوت می کنیم  تا بحث های تخصصی را برای مربیان ارائه بدهند یعنی گستره کمیته فرهنگ شهروندی می تواند به اندازه خود شهر باشد.

 

فکر می کنید شوراها چقدر جای خودشان را میان مردم باز کرده اند؟

ما یک سوم پتانسیل شورا را به کار گرفته ایم و موفق به انجام چنین اقداماتی شده ایم. من معتقدم در دوره بعد باید دو سوم دیگر هم اضافه شود چراکه شورا هرچه عمرش بیشتر می شود کارایی اش هم بیشتر می شود. مردم نباید فکر کنند که شورا فقط آمده است برای این که یک استشهاد امضا کند یا یک تلفن بزند. این مرا رنج می دهد که بعضی از دوستان در فرمانداری ها یا شهرداری ها یا روسای استانداری، دیدگاه ضعیفی نسبت به شورا دارند چون بعضی از شورا ها دارند کار می کنند و بعضی دیگر که خدای نکرده کم کاری می کنند و یا با عدم برنامه ریزی باعث مشکلاتی می شوند آن را به پای ما می نویسند. امیدوارم روزی برسد که همه شوراها با یک برنامه ریزی مدون به این سمت و سو پیش بروند.

 

جلسات شورا به صورت علنی برگزار می شود که مردم هم بتوانند شرکت کنند؟

در بعضی جلسات شورا یارها شرکت می کنند و در به روی همه باز است ما تاریخ و ساعات برگزاری جلسات را به همه اعلام کرده ایم.

 

تا حالا مردم عادی شرکت کرده اند؟

مردم کمتر استقبال می کنند اما اگر تمایل داشته باشند این امکان فراهم است.

مطالب مرتبط:

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید