امروزشنبه, 20 آذر 1395-- Saturday Dec 10 2016

ساعت 10:53:02

آخرین به روز رسانی : شنبه 13:21:53

نظرات معاونان شهرداری پیرامون فرصت

نظرات معاونان شهرداری پیرامون فرصت

دوشنبه, 16 مرداد 1391 ساعت 13:21 کدخبر :4372
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : محسن حيدري فرد
مدیر مسئول و سردبیر دوهفته نامه فرصت با حضور در جلسه شورای معاونین شهرداری، ضمن تشریح رویکردها، فعالیت ها و دستاوردهای "فرصت" در سه سال گذشته، شنوای دیدگاهها، توصیه ها و انتقادات مسئولان شهرداری خمینی شهر بودند.

در ابتدای این جلسه، حمید شهبازی مدیر اداره روابط عمومی و فرهنگی اجتماعی شهرداری، با اشاره روند فعالیت فرصت گفت: دستاوردهای امروز فرصت که همان رضایتمندی عمومی مردم از نشریه و جایگاه فرهنگی اجتماعی آن در بین افکار عمومی است حاصل تلاش عزیزان حاضر در جلسه و مجموعه دوستان در نشریه و حمایت های همیشگی شهرداری و شخص شهردار محترم است که علیرغم همه کمبودها و فشارها فرصت را به مطبوعه ای بالنده و پویا تبدیل کرده اند. شهبازی با اشاره به دشواری های کار مطبوعاتی گفت: حرفه مطبوعاتی کار سختی است و مطبوعه همیشه در معرض نقد است و لذا هر کسی خود را مجاز به نقد فرصت می داند. وی افزود: هرازگاهی موجی از انتقادات و تخریب ها علیه دوهفته نامه "فرصت" در سطح شهر ایجاد می شود که به دلیل پیگیری این نشریه در خصوص مطالبات مردم و انتقاد از یک سری ضعف ها و کاستی ها رخ می دهد. شهبازی ادامه داد: فرصت در سالیان گذشته در انتخابات ها هیچوقت طوری عمل نکرد که اعتراض نهادهای مسئول و نخبگان و خواص را به دنبال داشته باشد اما همواره به مسائلی ورود پیدا کرده که مطالبه عمومی بوده و این امر طبیعتاً انتقاداتی را به همراه داشته است. البته نمی گوئیم رویه فرصت خالی از خطا بوده و لذا از دوستان دعوت کرده ایم که در این جلسه حضور یافته و شنونده نظرات و انتقادات مجموعه مدیران شهرداری باشند.

در ادامه جلسه، شهردار خمینی شهر ضمن خیرمقدم به مدیرمسئول و سردبیر فرصت گفت: چون این دوهفته نامه توسط شهرداری حمایت مالی می شود، آحاد مردم در خصوص فرصت ابراز نظر می کنند و این مردم، شامل همه گروهها و جریانات و از جمله جریانات سیاسی است. مهندس شرفا افزود: در برخی جلساتی که داشته ایم، سیاسیون شهر هم به ما گفته اند که ما در این شهر عوارض می دهیم و لذا حق داریم که از تریبون فرصت بهره ای داشته باشیم و البته من گفته ام که رویه "فرصت" پرداختن به مسائل و مشکلات عموم مردم و شهرستان است نه ورود به دسته بندی های سیاسی. وی افزود: فرصت به شدت مورد توجه است بگونه ای که برخی افراد ذره بین گذاشته اند و در آن تامل می کنند. شهردار با بیان اینکه این نشریه وابسته به شهرداری است و شهرداری هم متعلق به مردم است افزود: از این منظر، این نشریه با نشریات گروهی و شخصی متفاوت است. مهندس شرفا با اشاره به فعالیت برخی مطبوعات وابسته به شهرداری اصفهان افزود: در آن نشریات چندان نقدی از ارگانی وجود ندارد و عملکرد شهرداری هم به طور کامل تبلیغ می شود و لذا اعتراضاتی هم متوجه آنها نیست اما ما در شهرداری هرگز به دنبال آن نبوده ایم که "فرصت" شهرداری نامه شود. شرفا افزود: در عین حال این بدان معنا نیست که این همه اقدامات و خدمات شهرداری برای مردم بازتابی در "فرصت" پیدا نکند و مردم از این خدمات مطلع نشوند. لذا از این منظر برخی همکاران شهرداری از فرصت انتظار دارند که بیشتر به خدمات شهرداری بپردازد. شهردار تاکید کرد: البته در خصوص شخص من این نکته را بگویم که دنبال این نیستم که از منظر مثبت در "فرصت" به من پرداخته شود بلکه باید آنچه واقعیت است گفته شود و انتقادات مردم به شهرداری هم منعکس گردد. شرفا در پایان سخنان خود تاکید کرد: در "فرصت" باید به همه حق اظهارنظر داده شود و پاسخ افراد به انتقادات علیه شان هم درج گردد.

مهندس لطفی: انتقاداتی داریم اما فرصت افتخار ماست

در ادامه جلسه، معاون اداری مالی شهرداری "فرصت" را یک افتخار برای شهرداری و شهر دانست و افزود: اکنون فرصت بعد از انتشار 77 نسخه قابلیت ارزیابی دارد و باید به بلوغ رسیده و نواقصش برطرف شود. مهندس لطفی ادامه داد: وقتی نشریه را می بینم و آن را با روزنامه اصفهان زیبا مقایسه می کنم احساسم این است که اصفهان زیبا یک مطبوعه مثبت نگر به مسائل شهرداری اصفهان است و اصلاً اجازه نمی دهد فضای اصفهان با خبرهای داغ و خبرنگاری به هم بریزد و سعی می کنند یک فضای آرام و ملایم و ساکتی که در اصفهان هست نشان داده شود و اگر خبری قرار باشد به اصفهان لطمه بزند درج نمی کنند. اما وقتی "فرصت" را می بینم احساسم این است که در لابلای این صفحات می توان دنبال موج ها و تلاطم هایی گشت و فرداست که غائله ای به پا می شود. مهندس لطفی افزود: گاهی که همراه آقای شهردار به دیدن مدیران ادارات می رفتیم انتقادات شدیدی به "فرصت" دارند. البته من نمی گویم که این نظرات درست است اما حداقل انتظار من بعنوان یک مسئول در شهرداری آنست که "فرصت" فضای خمینی شهر را مثبت جلوه دهد. معاون اداری مالی شهرداری تصریح کرد: البته "فرصت" هر چه برایش بگوئیم و هر انتقادی بکنیم در عین حال جزو افتخارات ماست و وجود این نشریه افتخاری است که انتقادات را پوشش می دهد اما سعی کنید این نشریه کمک مدیران شهری باشد.

مهندس صفار: در نقد ظرفیت ها را بسنجید

مهندس صفار معاون اجرایی شهرداری سخنران بعدی جلسه بود. وی با تشکر از مجموعه همکاران نشریه و ضمن اشاره به سختی های کار خبرنگاری تصریح کرد: این دوهفته نامه وابسته به شهرداری است و نباید روابط شهرداری با ادارات را دچار تنش کند. ما وقتی با روسای ادارات جلسه داریم از "فرصت" انتقاد دارند و به هر حال، این انتقادات به شهرداری منتقل می شود و نباید کاری کنیم که همه ادارات علیه فرصت بسیج شوند. صفار افزود: باید بپذیریم این دیدگاهی که مهندس شرفا دارند که مرا نقد کنید در همه ادارات نیست و از نقدهای فرصت می رنجند و علیه شهرداری موضع می گیرند و این باعث می شود که تعاملات شهرداری با ادارات دچار مشکل شود. نماینده وقتی علیه فرصت و شهرداری موضع بگیرد وقت زیادی را می گیرد که این سوءتفاهم اصلاح گردد و چون شهرداری در خدمت رسانی نیازمند تعامل ادارات دیگر است مطالب فرصت باعث می شود که ادارات این رنجش ها را در تعاملات خود با شهرداری اثر دهند. لذا از این منظر معتقدم در نقد ادارات و مسئولان، اول به سراغ آنها بروید و بپرسید که فلان نقد در مورد شما مطرح است ما درج کنیم با جوابیه شما یا نه؟ و این امر می تواند ظرفیت ادارات و مسئولان را هم بالا ببرد. معاون اجرایی شهرداری ادامه داد: نکته دیگر آنست که فرصت جوابیه های ما را در پاسخ به برخی انتقادات از عملکرد شهرداری درج نمی کند و یا گزارش هایی که اخیراً در تبیین عملکردمان داشته ایم را درج نکرده اند و می گویند جا نداریم اما برخی مسائل جزئی دیگر را چاپ می کنند. یا اخیراً تلفنی درج کرده اند در خصوص برخی ناامنی ها در پارک برج دستگرد در حالی که منزل من در آن حوالی است و ما چیزی نشنیده ایم. وی ادامه داد: اگر قرار باشد هر کسی ادعایی را در تلفن مطرح می کند چاپ شود که می توان صدها دروغ ساخت.

صفار در ادامه خواستار درج مناقصات شهرداری در فرصت شد و پیشنهاداتی هم ارائه داد. وی گفت: مثلا چه اشکالی دارد که زندگی یک کارگر خدمات شهری را منتشر کنیم تا مردم ببینند این عزیزان چه زحماتی را متقبل می شوند.

کفعمی: لازم است فرصت هفته نامه شود

مسئول حراست شهرداری هم در ادامه جلسه به تبیین دیدگاههای خود پرداخت. وی با بیان اینکه برخی نکات مهم را دوستان تذکر دادند ادامه داد: مراجعات مردمی که ما داریم و درخواست هایی که مطرح می شود نشانگر آنست که لازم است فرصت تبدیل به هفته نامه شود و توالی انتشار کوتاه تر گردد. کفعمی ادامه داد: یک سری انتقادات از فرصت بدان دلیل است که این مطبوعه تنها نشریه شهرستان است و نشریه دیگری نیست و فرصت هم خود را در جایگاه مردم و دفاع از حق مردم قرار می دهد و از زبان مردم سخن می گوید و لذا تضادی ایجاد می شود. از یک طرف صاحب امتیاز فرصت شهرداری است و از آن سو، فرصت سخنگوی مردم شده و لذا نیاز است طوری عمل شود که هم توقعات مردم و هم نظرات شهرداری لحاظ شود. مسئول حراست شهرداری خواستار دقت بیشتر در درج تلفن های مردمی شد و تصریح کرد: چون فرصت در استان دیده می شود باید چهره مثبتی ارائه دهیم. وی با انتقاد از برخی عکس یک های نشریه در صفحه اول، افزود: این عکس ها اغلب مربوط به سوژه های منفی است و بهتر است عکس های یک، از سوژه های مثبت انتخاب شود.

دکتر غفوری: "فرصت" طرف مردم را می گیرد

در ادامه جلسه با توجه به آنکه دیگر مدیران شهرداری حاضر در جلسه، اظهار نظر نکردند مدیر مسئول فرصت به ارائه توضیحاتی در خصوص نشریه پرداخت. دکتر غفوری در تشریح رویکرد "فرصت" گفت: نشریه فرصت دقیقاً شب انتخابات 88 ریاست جمهوری اولین شماره خود را منتشر کرد و شما در نظر بگیرید در آن فضای سیاسی و وقایع بعدی، در چه شرایطی قرار داشت. ما می توانستیم دو مسیر را انتخاب کنیم. یا آنکه وارد آن وقایع شویم که در آن صورت حداکثر دو سه شماره دوام پیدا می کردیم یا با توجه به اینکه این حوادث در خمینی شهر بازتاب و موجی نداشت ما هم آرام از کنارش بگذریم و حیات نشریه را مقدم بداریم. لذا از همان جا رویکردمان اینگونه شد که به حوادث سیاسی که ورود نشریه به آنها باعث لطمه به حیاتش بشود وارد نشویم. مدیر مسئول فرصت با اشاره به انتشار 77 شماره تاکنون افزود: ما در این سالها فشارهای بسیاری را تحمل کرده و سعی کردیم فراز و نشیب ها را مدیریت کنیم تا فرصت دچار مشکل نشود. و در این سه سال علیرغم همه فشارها و مشکلات، حیات فرصت ادامه یافته و اکنون مورد توجه مردم است. دکتر غفوری ادامه داد: یک نکته مهم آنکه در این 77 شماره علیرغم همه انتقادات و فشارها، تاکنون نتوانسته اند نکته ای را که از نظر قانونی تخلف محسوب شود از "فرصت" بگیرند و با آنکه به دستگاه قضایی هم مراجعه کرده اند نتیجه ای نگرفته اند و این امر نشان دهنده دقت و توجه ما به قانون است و سلایق و دیدگاهها هم آنقدر متنوع است که امکان تأمین نظرات همه نیست.

مدیر مسئول "فرصت" در تبیین رویکردهای اصلی نشریه گفت: غیرسیاسی بودن یکی از این رویکردهاست و البته این بدان معنا نیست که تحلیل نداریم. ما به اندازه لازم تحلیل از وضعیت شهرستان و کشور داریم اما ورود نمی کنیم. این را بدانید که اگر این نشریه در دست هر گروهی غیر از این مجموعه بود چه بلاهایی که بر سر شهر و شهرداری نمی آوردند. دکتر غفوری رویکرد دوم را استقلال نشریه دانست و افزود: این استقلال بدین معناست که آنچه را تشخیص می دهیم بدون اثرپذیری از فشارها عمل کنیم بدون اینکه بخواهیم به فلان مقام و بهمان مسئول باج دهیم. وی 4 وظیفه عمده مطبوعات را اطلاع رسانی، بالابردن سطح معلومات عمومی مردم، نقد سازنده و ارائه راه حل های کارشناسی دانست و افزود: اگر نشریه ای بخواهد به این وظایف عمل کند دو شرط نیاز دارد: یکی آزادی عمل است و اینکه محدودیت های بی مورد وجود نداشته باشد و دیگری استقلال آنست. وی رویکرد سوم "فرصت" را جامع نگری دانست و افزود: این شهر بیش از 200 هزار جمعیت دارد و نمی توان توقعات همه را برآورده کرد اما اینکه نشریه فقط یک بعدی بنگرد و به علائق عموم توجه نکند باعث از دست رفتن جایگاه آنست. دکتر غفوری ادامه داد: لذا "فرصت" هم ویژه نامه برای علما منتشر می کند و هم مصاحبه با اصغرفرهادی را. وی چهارمین رویکرد "فرصت" را "مردم مداری" دانست و افزود: شهرداری یک نهاد مردمی است و همه هزینه هایش از طریق مردم تأمین می شود و "فرصت" هم برآمده از شهرداری است و لذا باید دنبال خواسته های مردم باشد البته این بدین معنا نیست که هر چه مردم می گویند درست است بلکه خواست اغلب مردم پیگیری می شود. وی ادامه داد: لذا درج تلفن های مردمی بدین معنا نیست که "فرصت" همه آنها را تأیید می کند اما به هر حال مسئولان باید از آنچه در جامعه وجود دارد مطلع شوند. وقتی اشاره می شود با چند درصد خطا که در فلان پارک برخی مزاحمت ها هست خوب نیروی انتظامی هشیارتر می شود. دکتر غفوری رویکرد دیگر فرصت را انتقادی بودن دانست و افزود: جامعه مشکلات زیادی دارد و ما قبول نداریم که مثل فلان روزنامه تبدیل شویم به "به به" گو و چنین وانمود کنیم که همه چیز خوب است. ما سیاه نمایی نمی کنیم اما تحریف واقعیات جامعه و بگونه ای دیگر وانمود کردن هم دردی را دوا نمی کند ضمن آنکه از صداقت بدور است. وی ادامه داد: مسئولان نوعاً توقع دارند که انتقادی مطرح نگردد و همه چیز خوب جلوه داده شود. اخیراً در مجلس وزرای اقتصادی چنان صحبت کردند که نماینده ای گفته بود اگر این طور که شما می گوئید همه چیز گل و بلبل است پس مشکلات اقتصادی چیست؟ می گویند فرصت منفی نگر است. خوب زیر پوست بیان این نکات منفی، وجود نابسامانی ها و مشکلات است. وی ادامه داد: در قبال انتقاد می توان 4 روش را پیشه کرد: اول آنکه فرد مورد نقد، به هیچ وجه هیچ نقدی را نپذیرد و همه را رد کند. دوم آنکه دست تسلیم بالا ببرد و همه نقدها را بپذیرد و منفعل گردد. سوم آنکه سکوت کند و به نقدها هیچ واکنشی نشان نداده و اهمیت ندهد. و راه چهارم و منطقی آنست که نقدهای درست را بپذیرد و به رفع اشکالات بپردازد و نقدهای غیرصحیح را محترمانه پاسخ دهد و به بیان عملکرد خود بپردازد.

مدیر مسئول "فرصت" در خصوص تعامل نشریه با شهرداری گفت: کاملاً قبول داریم که باید خدمات شهرداری را منعکس کنیم اما چند نکته مهم مطرح است: اول آنکه اطلاعات و آمار و ارقام دقیق به ما داده شود. دوم آنکه اجازه دهید این اطلاعات با رویکرد مطبوعاتی و رعایت ظرافت روزنامه نگاری منتشر شود. بنابراین رویکرد ما آنست که به تبیین خدمات شهرداری بپردازیم و هیچ قصدی برای کمرنگ کردن نداریم.

دکتر غفوری در خصوص انتقادات مسئولان ادارات گفت: مشکل مسئولان ادارات آنست که حاضر نیستند به انتقادات و تلفن های مردمی پاسخ دهند. رویکرد ادارات آنست که فرصت را بایکوت کنند و اخبار ندهند. بعد که نشریه از طرقی اطلاعات را به دست می آورد و منتشر می کند هجمه وارد می کنند. در خصوص فلان مسئول اداره که ما خبر زدیم و به شدت شاکی شد یا در خصوص آموزش و پرورش، رئیس این اداره صراحتا در شورای اداری شهرستان گفت طرح جدید آموزشی افت تحصیلی دارد. ما همین را درج کردیم و بعد می گویند ما نگفتیم. من خودم شخصاً در جلسه بودم و شنیدم، چطور می گویند نگفتیم؟ با این حال جوابیه داد و ما زدیم. دکتر غفوری در پایان سخنان خود با اشاره به مقایسه "فرصت" با روزنامه اصفهان زیبا گفت: در اصفهان چندین روزنامه وجود دارد و برخی شان از شهرداری انتقاد می کنند. خوب معلوم است که شهرداری اصفهان روزنامه ای برای دفاع از خود راه بیندازد آنهم از نوع دربست دفاع کردنش. بالاخره شهرداری اصفهان ایراد دارد یا نه؟ اما در خمینی شهر فقط همین یک نشریه است. دکتر غفوری توجه مدیران شهرداری را به یک نکته مهم جلب کرد و گفت: یکی از دلایل نقدهای ما آنست که ظرفیت و فرهنگ نقد را در جامعه ایجاد نمائیم. ما به دنبال جا انداختن فرهنگ نقد هستیم. نمی شود در جامعه ای مردم را به مشارکت دعوت کرد اما حرف های آنها را نشنید.

حیدری فرد: آمادگی هفته نامه شدن را داریم

در بخش پایانی جلسه، سردبیر فرصت به ارائه توضیحات کوتاهی پیرامون روند نشریه پرداخت. وی با بیان اینکه ما صفحات نشریه را تقسیم و سرویس بندی کرده ایم تصریح کرد: بر این اساس، هر صفحه ای مطالب خاص و مرتبط با موضوع خودش را دارد و مثلاً نمی توان در صفحه فرهنگ و هنر، مطالب شهرداری را منعکس کرد.

وی با بیان اینکه روابط عمومی شهرداری پل ارتباطی نشریه با بخش های مختلف شهرداری است خواستار ارائه عملکردها و فعالیت های بخش های مختلف شهرداری به روابط عمومی و انتقال اخبار و فعالیت های شهرداری به این واحد شد. وی با بیان اینکه شهرداری در ارائه اطلاعات خدمات خود دچار لکنت است افزود: ما دو کتاب عملکرد شهرداری تدوین کردیم و به یک تعبیر بیچاره می شدیم تا جزئی ترین و کلی ترین اطلاعات را از بخش های مختلف شهرداری بگیریم در حالیکه در شهرداری اصفهان اینگونه نیست و بخش های مختلف شهرداری به خوبی خدمات خود را به روزنامه اصفهان زیبا و خبرگزاری ایمنا منعکس می کنند. وی ادامه داد: البته این نکته هم فراموش نشود که ما کل مجموعه مان را با 4 نیروی ثابت اداره می کنیم در یک دفتر بسیار کوچک و امکان پوشش همه خبرها را نداریم و شما باید کمک کنید.

سردبیر "فرصت" در ادامه، در تبیین رویکردهای نشریه گفت: تمام این اداراتی که منتقد فرصت اند از یک طرف نقد می کنند و از طرف دیگر بخوبی از جایگاه فرصت در بین مردم مطلع اند و توقع دارند. وی افزود: به همین میزان که مسئولان نقد می کنند، مردم حمایت کرده و پیگیر مطالب هستند. وی با اشاره به مقایسه روزنامه اصفهان زیبا با فرصت گفت: شما آمار فروش های دکه ای این دو مطبوعه را با هم مقایسه کنید تا ببینید اگر مطبوعه ای زبان مردم باشد تا به چه میزان مورد اقبال واقع می شود.

وی با اشاره به رویه انتقادی فرصت گفت: اگر انتقادی عمل نمی کردیم فرصت "فرصت" نبود و می شد مثل برخی مطبوعات که با هزینه های کلان، کمترین اثر را دارند. وی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از سعه صدر و حمایت مسئولان شهرداری بخصوص شهردار و مسئول روابط عمومی شهرداری، آمادگی "فرصت" را برای هفته نامه شدن اعلام و تصریح کرد: اگر مشکلات مکانی حل شود، در شماره های آتی هفته نامه خواهیم شد.

مطالب مرتبط:

نظرات  

 
#1 0 مدیر 17 مرداد 1391 ساعت 22:09
افرین بر اقای غفوری واسه تناقض ریس اموزش وپرورش
نقل قول
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید