امروزجمعه, 12 آذر 1395-- Friday Dec 02 2016

ساعت 22:25:02

آخرین به روز رسانی : پنج شنبه 09:39:47

فردا دیر است  سلامت زنان را جدی بگیریم
به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایرانی(سبا)؛

فردا دیر است سلامت زنان را جدی بگیریم

سه شنبه, 30 مهر 1392 ساعت 10:30 کدخبر :6166
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده :

چهره زندگی امروزی جوامع بشری به دلیل پیچیدگی های ناشی از پیشرفت تکنولوژی و حضور روز افزون مدرنیته در  وجوه مختلف آن به طور سریع و اجتناب ناپذیر با تغییراتی مواجه گردیده که بر همه عرصه ها از جمله عرصه سلامت تاثیر گذاشته است.این در حالی است که با اصلاح شیوه زند گی می توانیم نقش موثری در بهبود عوامل مختلفی که می توانند در سلامتی ما نقش داشته باشند، ایفا کنیم. از این رو بهبود آمادگی جسمانی در سطح جامعه به عنوان یک اولویت در برنامه های ملی بسیاری از کشورهای پیشرفته قرار گرفته است.
طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، سلامتی تنها بیمار نبودن نیست  بلکه چیزی ورای بیماری است. در حال حاضر بیماری های عفونی و واگیر جای خود را به بیماری های مزمن و غیر واگیر داده اند و پیشگیری از بیماری ها نیز حیطه وسیعی را به خود اختصاص داده است که شیوه زندگی سالم با تمام ابعاد و اجزای آن هسته اصلی و محور عمده رویکرد به بیماری های غیر واگیر و لازمه پیشگیری از بیماری های مرگ آفرین و ناتوان کننده عصر حاضر و ارتقای سلامت همه گروه های سنی و جنسی است.


شیوه زندگی سالم در بر دارنده ابعاد مختلفی مانند: فعالیت جسمانی منظم، تغذیه سالم، کنترل تنش، پرهیز از عادات مخرب، به کارگیری عادات سالم و کنترل استرس می باشد.
یکی از مهم ترین عوامل شیوه زند گی سالم فعالیت جسمانی منظم می باشد که بر روی کیفیت زند گی وکاهش اثرات سالمندی تاثیر گذاشته و باعث افزایش کیفیت زند گی و لذت بردن از زندگی و کاهش مرگ و میر و عوارض بیماری ها در سنین میانسالی و سالمندی می گردد.


فواید ورزش منظم:
•    سلامت قلب و عروق: ورزش چربی های مضر خون را پایین می آورد و چربی مفید خون را افزایش می دهد و در درمان فشارخون اثرات مفیدی دارد.
•    سلامت عصبی و روانی: اثرات مفید ورزش بر عملکرد عصبی روانی شامل بهبود خواب، بیماری های خلقی مثل افسردگی و عملکرد اجتماعی افراد است.
•    سلامت دستگاه گوارش: ورزش یبوست را کم می کند.
•    سلامت عضلات و استخوان ها: ورزش منظم سبب افزایش قدرت عضلانی، افزایش چابکی بدن، افزایش تعادل بدن، افزایش قدرت و استحکام استخوان ها می شود.
ورزش اثرات مفیدی در تنظیم قند خون و پیشگیری و کنترل بیماری دیابت دارد. نقش ورزش در کاهش برخی سرطان ها مثل سرطان پستان و روده بزرگ ثابت شده است.


عناصر اصلی برنامه ورزشی:
•    زمان انجام ورزش: بهتر است میانسالان عصرها و در صورتی که هوا سرد باشد با پوشش کافی ورزش کنند.
•    شدت: در میانسالان معمولا فعالیت های ورزشی با شدت متوسط توصیه می شود. فرد باید به گونه ای فعالیت انجام دهد که در طی 20 تا 60 دقیقه فعالیت ورزشی خود بتواند حرف بزند. معمولترین نوع ورزشی که همه جا قابل انجام می باشد پیاده روی تند است. شدت فعالیت ورزشی نیز باید به تدریج افزایش یابد به طور مثال ابتدا با سرعت کم و سپس با سرعت بیشتری پیاده روی کند.
•    مدت: ورزشی مفید است که به طور منظم،3 روز در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه انجام شود. البته چون در گروه میانسالان بیشتر فعالیت های ورزشی با شدت متوسط توصیه می شود برای حداکثر بهره برداری از فواید ورزشی بهتر است حداقل 5 روز در هفته هر بار به مدت 30 دقیقه یا 3 روز در هفته و هر بار 1 ساعت ورزش کنند. برای کسی که برای اولین بار ورزش را شروع می کند طول مدت ورزش کردن بهتر است از 10 دقیقه شروع شود و هر هفته حداکثر 5 دقیقه افزایش یابد تا به 30 دقیقه برسد.


•    نوع ورزش:

انتخاب نوع فعالیت ورزشی به نیازها، علایق، سن و جنس و میزان آمادگی جسمانی فرد بستگی دارد و می تواند شامل فعالیت هایی مانند پیاده روی، دویدن آهسته، شنا و کوهپیمایی باشد.
ارزیابی آمادگی فرد از نظر طبی جهت انجام فعالیت های جسمانی منظم:
قبل از شروع یک برنامه ورزشی منظم باید آمادگی فرد از نظر طبی مورد ارزیابی قرار گیرد در صورت داشتن علائم زیر به پزشک معالج مراجعه کنید:
عوامل خطر : سابقه فامیلی بیماری قلبی، فشار خون بالا، قند خون غیر طبیعی، چاقی، کشیدن سیگار، بی تحرکی.
علائم و نشانه های خطر: درد قفسه سینه یا پشت، تنگی نفس در حالت استراحت، سرگیجه و سیاهی رفتن چشم ، مشکل در نفس کشیدن، ورم پا، ضربان قلب سریع، درد پاها، صدای غیر طبیعی قلب.
در زمینه نحوه تجویز ورزش در میانسالان بیمار در همه موارد لازم است بیمار توسط پزشک معالج معاینه و برنامه ورزشی با همکاری وی تنظیم گردد و برنامه ورزشی با شدت کم شروع شده و به تدریج افزایش یابد.


آیا فرد می تواند ورزش خود را انتخاب کند:
انتخاب ورزش با توجه به شرایط جسمی و علایق فرد و امکانات موجود می تواند انجام شود. بهترین حالت زمانی است که فرد به ورزشی علاقه داشته باشد که برای شرایط جسمی اش مناسب باشد و قابل انجام باشد. ورزش ها می تواند به صورت گروهی و یا فردی انجام شود که هر کدام مزایای خاص خود را دارد. استفاده و جلب همکاری باشگاه ها، پار ک ها، مدارس و مکان های مشابه برای انجام فعالیت های ورزشی بانوان ممکن است در توسعه فرهنگ ورزشی و اصلاح شیوه زندگی مفید باشد.

سیده فروغ سلیمی اشکوری.کارشناس مامایی
کارشناس برنامه میانسالان شهرستان خمینی شهر
منابع: ورزش و تحرک جسمانی در میانسالی

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید