امروزجمعه, 19 آذر 1395-- Friday Dec 09 2016

ساعت 03:49:02

آخرین به روز رسانی : پنج شنبه 09:55:11

به مناسبت هفته بسیج آموزش همگانی تغذیه صحیح با عنوان « کاهش مصرف قند ، نمک ، چربی و روغن ها »

پیام های کاهش مصرف قند و شکر

یکشنبه, 06 دی 1394 ساعت 11:42 کدخبر :9808
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : تهیه کننده : دکتر عبدالعلی کیانی –مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان خمینی شهر

1-مصرف زیاد قند و شکر ، مواد قندی و شیرینی با افزایش دریافت کالری دریافتی موجب اضافه وزن و چاقی می شوند
2-کودکان چاق در بزرگسالی شانس بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 ، بیماری قلبی و عروقی ، سرطان کولون ، سرطان پستان و بیماریهای مفصلی استخوانی دارند.
3-روند اضافه وزن و چاقی در کودکان و دانش آموزان کشور افزایشی است .
4-بیش از نیمی از مردان و زنان بزرگسال دچار اضافه وزن و چاقی هستند.
5-در افراد بزرگسال چاق ، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، بیماریهای قلبی و عروقی ، سرطان پستان ، سرطان کولون ، مشکلات عاطفی ، روانی و اجتماعی مثل استرس ، اعتماد به نفس پائین و افسردگی بیشتر است .
6-برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی ، کل قند و شکر مصرفی در برنامه غذایی روزانه باید کمتر از 6 قاشق چایخوری باشد .
7- مصرف کمتر از 6 قاشق چایخوری روزانه شامل قند پنهان در موارد خوراکی مثل عسل ، مربا ، بستنی ، نوشابه و آب میوه ، شیرینی و شکلات هم می شود.
8-قند وشکر ، انواع شیرینی ، شکلات ، نوشابه های گازدار ، آب میوه های صنعتی ، شیرکاکائو ، شیر شکلات ، پاستیل ، بستنی ییخمک ، کیک ، کلوچه و بیسکویت از مهمترین مواد قندی هستند .
9-اگر هر روز یک قوطی نوشابه 300 میلی لیتری به مدت یکسال مصرف شود ، منجر به افزایش وزن حدود 7 کیلوگرم در سال می شود.
10- مصرف زیاد قند و شکر و مواد قندی و شیرین خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را افزایش می دهد.
11- خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی در افرادی که 20 درصد انرژی روزانه را از قند و شکر تامین می کنند در مقایسه با گروهی که کمتر از 10 درصد انرژی روزانه خود را از قند و شکر تامین کرده اند، 38 درصد بیشتر است .
12- افرادی که 21 درصد و یا بیشتر از کالری روزانه خود را از مواد قندی و شیرین تامین می کنند خطر مرگ از بیماریهای قلبی عروقی 2 برابر بیشتر است .
13- مصرف زیاد قند و شکر موجب کاهش کلسترول خوب ( HDL) می شود .
14-پیشگیری از بیماری قلبی عروقی از 2 سالگی باید آغاز شود سپس محدویت مصرف قند و شکر ، مواد قندی و شیرین در همه دوران های زندگی ضروری است .
15-مصرف زیاد قند و شکر و مواد شیرین خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
16-زنان در روز نباید بیش از 100 کالری ( 6 قاشق چایخوری ) و مردان نباید بیش از 150 کالری ( 9 قاشق چایخوری ) در کل مواد غذایی در طول شبانه روز مصرف کنند.
17-مقادیر زیاد قند وشکر سمومی را در بدن تولید می کند که باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود.
18-خطر ابتلا افراد دیابتی به سرطان پانکراس و کولون نسبت به سایر افراد دو برابر است .

19-مصرف زیاد قند و شکر و بالا بودن قند خون از طریق تاثیر بر توده بافت سینه شانس ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.
20- خطر مرگ و میر و سرطان پانکراس در زنانی که بیشتر از 3 قوطی نوشابه در هفته می خورند در مقایسه با زنانی که کمتر از یک قوطی نوشابه می خورند ؛ 57 درصد بیشتر است .
21-یکی از مهمترین دلایل ابتلا به دیابت ، مصرف زیاد قند ، شکر و مواد شیرینی است .
22- مصرف زیاد قند و شکر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.
23- سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند قند و شکر مصرفی روزانه کمتر از 6 قاشق چایخوری ( 25 گرم ) باشد .
24- مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرین ، کارایی انسولین در بدن را ضعیف می کند و موجب دیابت و کبد چرب می شود .
25- مصرف زیاد قند وشکر و مواد شیرین موجب پوسیدگی دندان ها می شود .
26- به جای شیرینی وشکلات از میوه های تازه به عنوان میان وعده استفاده کنید .
27- مصرف نان قندی ، نان شیرمال ، شیرینی ، کیک ، انواع شکلات ، گز و آب نبات را کاهش دهید.
28- به جای مصرف قند و شکر همراه با چای از کشمش و خرمای خشک استفاده کنید.
29- مواد غذایی شیرین که در مناسبت های مذهبی توزیع می شود مثل شله زرد ، حلیم ، حلوا ، شیربرنج را با حداقل مقدار شکر تهیه کنید.
30- سعی کنید خرید انواع شیرینی ، کلوچه ، شکلات ، کیک و مواد قندی را محدود و منحصر به فعالیت های خاص کنید.
31- قند و نمک دو سم سفید و به ظاهر خوش طعم را بیهوده وارد بدن خود نکنید.
32-خستگی مزمن از پیامدهای مصرف زیاد قند و شکر و مواد خوراکی شیرین است .
33- مصرف زیاد مواد قندی و شیرین موجب افزایش اضطراب و کج خلقی می شود.
34- مصرف زیاد مواد قندی و شیرین علایم اضطراب و ترس را در خانم های حساس تشدید می کند.
35-شکر دارای کالری بالا و ارزش غذایی بسیار ناچیز است بنابراین باید میزان مصرف آن را در رژیم غذایی کودکان کاهش دهیم.
36-نوپایان و خردسالان ، نباید بیش از 170 کالری یا 4 قاشق چایخوری ( تقریبا" 17 گرم ) شکر افزوده شده در روز استفاده کنند.
37- کودکان 4 تا 8 سال ، نباید بیش از 130 کالری یا 3 قاشق چایخوری ( تقریبا" 5/12 گرم ) قند و شکر در روز استفاده کنند0 این مقدار شامل قند و شکری که در همه مواد غذایی مصرفی کودک است می شود.
38- کودکان 8 تا 12 ساله ، نباید بیش از 130 کالری یا 5 تا 8 قاشق چایخوری ( تقریبا" 21 تا 5/23گرم ) شکر افزوده شده در روز استفاده کنند.
39- به جای شیرینی ها و کیک هایی که مملو از خامه ، شکلات ، ژله و مواد قندی هستند از شیرینی های ساده و به مقدار خیلی کم استفاده کنید.
40- از آب میوه هایی استفاده کنید که قند افزوده ندارد.
41- نوشابه های گازدار را مصرف نکنید و یا مصرف آنها را به حداقل برسانید .
42- به جای آب میوه ها بهتر است از خود میوه استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید