امروزپنجشنبه, 18 آذر 1395-- Thursday Dec 08 2016

ساعت 00:17:32

آخرین به روز رسانی : جهار شنبه 07:56:45

هفته بسیج آموزش همگانی تغذیه صحیح با عنوان « کاهش مصرف قند ، نمک ، چربی و روغن ها »

پیام های کاهش مصرف نمک

شنبه, 12 دی 1394 ساعت 10:46 کدخبر :9828
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : هیه کننده : دکتر عبدالعلی کیانی –مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان خمینی شهر

آیا می دانید ...
 آیا می دانید منابع اصلی دریافت نمک کدامند؟ منابع اصلی نمک مصرفی، تنقلات شور ازجمله چیپس، پفک، بیسکویت ها و...، انواع سوسیس و کالباس و ساندویچ ها و غذاهای آماده، انواع سس های آماده، غذاهای بسته بندی و کنسروی، انواع شورها (مانند خیار شور)، پنیر و نان ها می باشد.
 آیا می دانید: متوسط میزان مصرف نمک در ایران بیش از 2 برابر مقدار مجاز است.
 آیا می دانید: مصرف نمک و روغن زیاد باعث چاقی می شود.
 آیا می دانید: فشارخون بالا، اصلی ترین عامل مرگ و میر در جهان است.
 آیا می دانید: نمک، اصلی ترین علت افزایش فشار خون است.
 آیا می دانید: کاهش مصرف نمک، مقرون به صرفه ترین راه حل کاهش فشارخون است.
 آیا می دانید: بیماری افزایش فشارخون در بیشتر موارد علامت مشخصی ندارد و قاتل خاموش نامیده می شود.
 آیا می دانید: پرفشاری خون مهم ترین عامل بروز بیماری های قلبی €“ عروقی در جامعه ما می باشد.
 آیا می دانید: خطر نسبی بروز بیماری های قلبی- عروقی در افراد مبتلا به پرفشاری خون 3/3 برابر افراد با فشارخون طبیعی است.
 آیا می دانید: بیماری پرفشاری خون قابل پیشگیری است و مهم ترین اقدام در این زمینه کاهش مصرف نمک است.
 آیا می دانید: درمان های غیر دارویی مانند تغذیه سالم و ورزش مناسب و اصلاح روش زندگی نقش بسیار موثری در کنترل فشارخون دارد.
 آیا می دانید: کنترل فشارخون موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های دیگر مانند بیماری های قلبی- عروقی، دیابت، سنگ کلیه، پوکی استخوان و برخی سرطان ها خواهد شد.
 آیا می دانید: میزان نمک مجاز مصرفی در افراد سالم، (6-5) گرم ( کمتر از یک قاشق مرباخوری سرخالی) در روز است.
 آیا می دانید: کاهش مصرف نمک در حد مجاز مصرف، یعنی 6-5 گرم در روز (یک قاشق مرباخوری سرخالی) خطر بیماری های قلبی عروقی را 18 درصد و سکته مغزی را 24 درصد کاهش می دهد.
 آیا می دانید: از آنجا که نان مهم ترین غذای مصرفی مردم ایران است، درصد قابل توجهی از نمک دریافتی مردم کشور ما از نان می باشد.
 آیا می دانید: طبق تحقیقات انجام شده، پنیر یکی از منابع اصلی دریافت نمک ایرانیان است.
 آیا می دانید: مصرف تنقلات سالم (مانند انواع میوه های تازه و خشک، آجیل های خام و بدون نمک، ساندویچ های تهیه شده در منزل) در مدارس و مهدکودک ها، جایگزین مناسب و سالمی برای تنقلات چرب و شور ناسالم و غذاهای آماده می باشد.
 آیا می دانید: مصرف زیاد نمک باعث پوکی استخوان می شود.
 آیا می دانید: مصرف زیاد نمک با افزایش وزن کودکان ارتباط دارد.
 آیا می دانید: مصرف زیاد نمک در هنگام آشپزی، سلامت شما و فرزندانتان را به خطر می اندازد.
 آیا می دانید: افرادی که فشارخون بالا دارند بایستی کمتر از 4گرم (کمتر از سه چهارم قاشق مرباخوری سرخالی) نمک در روز مصرف کنند.
 آیا می دانید: مصرف نمک سالم سازی شده در کاهش مصرف نمک تاثیر می گذارد؛ بنابراین از نمک های یددار تصفیه شده استفاده کنید.
 آیا می دانید: میزان استاندارد نمک در نان 1درصد است که به علت کیفیت پایین آرد در ایران، این میزان تا حدود 2درصد افزایش می یابد.
 آیا می دانید: میزان نان مصرفی در هر فرد ایرانی به طور متوسط 320 گرم در روز است، بنابراین دریافت نمک تنها از طریق نان حدود (5-3)گرم در روز است.
 آیا می دانید: طبق تحقیقات انجام شده، پنیر یکی از منابع اصلی دریافت نمک ایرانیان است.
 آیا می دانید: مصرف میوه ها و آجیل خام به جای تنقلات شور و چرب، دریافت نمک در فرزندان شما را کاهش می دهد.
 آیا می دانید: چاشنی های مختلف غذایی و طعم دهنده های طبیعی می تواند موجب کاهش نمک مصرفی در تهیه غذاها شود.
 آیا می دانید: گنجاندن لبنيات كم چرب در برنامه غذایی روزانه راهکاری مناسب برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی است.
 آیا می دانید: روغن هاي مايع را باید در محلي تاريك، خنك و دور از رطوبت نگهداري کرد؛ زيرا روغن هاي مايع در برابر حرارت، رطوبت و نور سريعاً تجزيه مي شوند و مواد مضر در آن ها توليد مي گردد.
 آیا می دانید: خطر بیماری های قلبی عروقی با جایگزینی روغن هاي مايع گیاهی به جاي روغن هاي جامد گیاهی و حیوانی کاهش می یابد.
 آیا می دانید: خطر بیماری های قلبی عروقی با مصرف غذاهاي آب پز و بخار پز کاهش می یابد.
 آیا می دانید: به منظور پيشگيري از فساد روغن ها حتي الامكان بايد روغن هاي كم حجم خريداري نمود.
 آیا می دانید: غذاهاي چرب، سنگين و پر نمک و ادويه علاوه بر افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی سبب خواب آلودگي و كاهش كارايي مي شوند.
 آیا می دانید: سرخ كردن مواد غذايي باعث بالارفتن ميزان چربي آن ها شده و میزان دریافت انرژی آن را چند برابر می کند.
 آیا می دانید: در ایران، تقریباً یک نفر از هر پنج به فشارخون بالا مبتلا هستند.
 آیا می دانید: فشار خون کمتر یا مساوی 80/120 فشارخون طبيعي محسوب مي€Œشود.
 آیا می دانید: فشار خون بالا دلیل اصلی بروز بیماری های قلبی-عروقی است.
 آیا می دانید: بیش از نيمي از سکته ها و بیماری های قلبی-عروقی بدليل فشارخون بالا هستند.
 آیا می دانید: فشار خون بالا به€Œعلت ایجاد سکته ها و حملات قلبی، بزرگ ترین علت مرگ در دنیاست.
 آیا می دانید: از هر 8 مرگ در دنيا يك مرگ مربوط به فشارخون بالا است.

مطالب مرتبط:

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید