امروزشنبه, 13 آذر 1395-- Saturday Dec 03 2016

ساعت 13:44:21

آخرین به روز رسانی : شنبه 13:24:12

کمردرد ها و قولنج عضلات کمر

چهارشنبه, 18 دی 1392 ساعت 13:08 کدخبر :6801
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده :
معمولاً متعاقب ضربه سنگینی وزن، عفونتهای زنان و ضایعات ستون فقرات ایجاد می گردد و مانع از انجام فعالیت های روزانه می گردد.

توصیه هایی جهت پیشگیری از بروز کمردرد و حفظ سلامت ستون فقرات

1- داشتن برنامه منظم ورزشی خصوصاً ورزشهایی مثل پیاده روی و شنا و حرکات مخصوص تناسب اندام و ورزشهای سبک مثل حرکات منظم دست و پا در حالت دراز کش روی کمر.

2) داشتن رژیم غذایی مناسب خصوصاً از نظر پروتئینهای مورد نیاز و پرهیز از اضطراب و استرسهای عصبی.

3) مناسب ترین حالت نشستن به این صورت است که کمترین فشار روی ستون فقرات وارد آید و این زمانی است كه ستون فقرات گردن و سینه کشیده باشد. برای داشتن این وضعیت توصیه می شود یک پشتی کوچک در ناحیه گودی کمر قرار دهید تا از خمیدگی ستون فقرات به طرفین یا جلو، پیشگیری شود.

4) بهتر است پیاده روی با ده دقیقه در روز با سرعت پایین و 70-60 قدم در دقیقه شروع شود و به تدریج طی 2-1 ماه به 120-90 قدم در دقیقه به مدت نیم ساعت افزایش يابد.

5) اندازه بالش زیر سر در هنگام خواب باید کوتاه باشد به طوری که ارتفاع آن حدود 10-5 سانتی متر بیشتر نباشد.

6) در ایستادن های طولانی مدت، بهتر است وضعیت ایستادن نامتقارن باشد. یعنی وارد کردن وزن روی یک پا و حمایت توسط پای متقابل.

7) در صورت استفاده از مبل و صندلی برای نشستن بهتر است صندلیها و مبل را طوری انتخاب کنید که هنگام نشستن زانوها بالاتر از لگن یا حداقل در حد لگن قرار گیرد. مبل هم طوری انتخاب شود که هنگام نشستن داخل آن فرو نروید. صندلی هم بهتر است به اندازه ای باشد که هنگام نشستن، کف پاها با زمین تماس پیدا کند.

8) استفاده از چهار پایه کوچک با زاویه 45 درجه زیر پا در موقع نشستن روی صندلی کمک زیادی به سلامت ستون فقرات می کند.

9) برای بلند کردن اجسام با برداشتن آنها از روی زمین هرگز کمر را خم نکنید بلکه زانوها را به کمر نزدیک کنید تا مرکز ثقل بدن از ناحیه کمر به آرنج منتقل شود.

10) رانندگی زیاد برای ستون فقرات مضر است و بهتر است هر دو ساعت یک بار با انجام حرکات نرمشی و کششی و پیاده روی، به سلامت ستون فقرات کمک کرد.

درمانهای طب سنتی برای کمر درد

1) کمپرس محل درد با جوشانده 50 گرم سداب در یک لیتر آب.

2) خوردن شربت ریوند چینی که به صورت دمکرده 50 گرم ریشه ریوند چینی در یک لیتر آب تهیه شده و با عسل مخلوط شده است.

3) خوردن روزانه یک قاشق مرباخوری از مخلوط پودر مصطکی و انیسون که با عسل مخلوط شده است.

4) استفاده از پمادهای موضعی مثل پماد قسط، پماد سداب، اشق و پودینه نیز در درمان کمردردها اثر خاصی دارد.

مطالب مرتبط:

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید