امروزجمعه, 19 آذر 1395-- Friday Dec 09 2016

ساعت 19:16:26

آخرین به روز رسانی : پنج شنبه 09:55:11

از دسته خردسالان تا طویریج ظهر عاشورا
محرم در آدریان

از دسته خردسالان تا طویریج ظهر عاشورا

سه شنبه, 05 آبان 1394 ساعت 08:47 کدخبر :9587
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : اصغر هاشمیان

دبیرستان متوسطه اول حکیم نظامی آدریان اقدام به برگزاری مراسم زیارت عاشورا در سه روز از دهه اول محرم نمود که در پایان با صبحانه از دانش آموزان پذیرایی می شد. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، دانش آموزان این مدرسه پسرانه همچنین صبح روز ششم محرم در قالب دسته سینه زنی در محل و همچنین در مسجد جامع به عزاداری پرداختند. صرف ناهار در مدرسه پایان بخش این برنامه بود. پیش دبستانی حکیمه نیز برای دومین سال با راه اندازی دسته در روز هشتم محرم در محل به عزاداری پرداختند. در پایان این برنامه نیز از خردسالان با ناهار پذیرایی شد.


استقبال اهالی محل از دسته جات افاغنه که برای اولین بار در این محل حضور یافته بودند، بسیار در خور توجه بود به گونه ای که موجب شد این دسته جات به مدت یک ساعت در گذر عاشورای آدریان به عزاداری بپردازند و با بدرقه گرم اهالی محل این گذر را ترک نمایند.


بر اساس همین گزارش شب تاسوعای محله آدریان امسال عطر شهدا به خود گرفت و اهالی با راه اندازی دسته سینه زنی به منظور گرامیداشت شهدای محل، یاد و خاطره این بزرگواران را زنده کردند.
مراسم طویریج اهالی آدریان بعد از نماز ظهر عاشورا و از گذر عاشورا تا بلوار امیرکبیر و برگشت مسیر که با جمعیتی بالغ بر دو هزار نفر همراه بود از دیگر مراسمی بود که برای دومین سال در محله آدریان برگزار شد.

گفتنی است لکه گیری معابر اصلی این محله و محل عبور دسته جات عزاداری در روز دوم و سوم محرم موجبات رضایتمندی و قدردانی اهالی این محل از شهرداری را فراهم کرد. 

نظرات  

 
#15 +11 حسنی 16 آبان 1394 ساعت 13:56
آقا یا خانم راهدار
این بلند نویسی شما نشان می دهد کمتر مطالعه می کنید. در زمینه تاثیر عزاداری بر آسیب های اجتماعی و دوری از مطالعه و ترویج خشونت مجله خانواده سبز 15 شماره در سال 1385 پژوهش منتشر کرده است. علاوه بر آن در کتاب سمینار اسلام و آسیب های اجتماعی که در تیر ماه 1397 در سالن وزارت کشور و با پشتیبانی بهزیستی برگزار شده است تمام آسیب های اجتماعی ناشی از عزاداری ها که به گفته امام جمعه در همین هفته بیشترش بدعت است بیان شده است.
اگر کمبود مطالعه نبود این همه خرافات هم نبود. اگر در تردید هستید به یک جامعه شناس متخصص رجوع کنید تا بهتر توضیح دهد.
معمولا فرصت بیشتر مطالب روشنگر را به خاطر خودسانسوری منتشر نمی کند.
نقل قول
 
 
#14 -13 راهدار 14 آبان 1394 ساعت 23:47
عین مغلطه است
حال ما میگیم آمار شما کاملا درست اما اولی هیچ مدخلیتی با دومی ندارد.
با این فرض من هم می گویم 100 درصد مردم ایران صبح وظهر وعصر غذا می خورند اما تنها 3درصد اهل مطالعه اند.من هم معتقدم عامل اصلی پایین بودن سرانه مطالعه غذا خوردن مردم است
واقعا آیا در کل ایام سال این 86 درصد مشغول عزداری اند
اگر امثال شما مدافع رشد مطالعه هستید پس یه عامل رشد کم مطالعه خو شما هستید.
واقعا تا حالا با علم آمار هم آشنایی داشته ای؟
سنخیت این دو را میتونی اثبات کنی؟
به این تجزیه تحلیل شما فقط باید خندید......
نقل قول
 
 
#13 -13 راهدار 14 آبان 1394 ساعت 23:34
به گونه ای اطهار نظر می کنی که گویی متولی فرهنگ و علم وهنر و پیشرفت شهرستان هستی و به عنوان یگانه دلسوز فرهنگی شهر در راه پیشرفت وتعالی این مردم دست از پا نمی شناسی و در راه رسیدن به این این هدف با مانع بزرگی به نام محرم روبه رو هستی که زمینه فعالیت های مثبت شما را با خلل مواجه ساخته است.
احتمالا همه ساله ایام محرم در صدد بر می آیی تا به ترویج مطالعه بپردازی اما بدلایل فوق با شکست مواجه می شوی.
به گونه ای اطهار نظر نمودی که همگان تصور نمایند تمامی مشکلات مردم این سرزمین از ماه محرم نشات می گیرد.
یکی دیگر از دوستان نیز با آوردن عدد و رقم و در صد به یاری شما شتافت به گونه ای که این شائبه برای من پیش آمد که شاید با یک مقام مسئول در سازمان آمار کشور مواجه هستیم
با فرض که رقم آماری ارائه شده توسط جنابعالی هم صحیح باشد چه ارتباط منطقی ومعقول مابین آن با سرانه مطالعه کشور پیدا نمودید؟
پر واضح است که شما نه قصد زیر سوال بردن عزداری را دارید و نه با آن مخالفید اما در خلال اظهارتتان مسائلی را مطرح نمودید که برای من همچنان ابهام آفرین است .
کشور نابود شد یعنی چه؟؟؟
هستی مردم سوخت یعنی چه؟؟
خرافات !!!!!
اینها کجاش خرافاته؟؟؟؟
اصلا معنی خرافات را مدانید؟
عزاداری حسینی چه تزاحمی برای فعایت های ورزشی ایجاد کرده یا مانع رشد و پیشرفت شده است؟
اینکه عده ای کودک در مدارس به عزاداری بپردازند مانع رشد علمی کشور می شود؟
مدارس در خصوص رشد علمی و دانش آموزان چه برنامه ریزی نموده اند که برنامه های ماه محرم در آن خلل وارد نموده است؟
از سویی آیا برنامه های مذهبی که با فرهنگ ما عجین می باشد جز نیازهای دانش آموزان محسوب نمی گردد
مسلما مسئولان ودست اندرکاران نشریه فرصت نیز که در سالهای اخیر از تجارب ارزنده ای در عرصه فرهنگ وعلم وهنر برخوردار گردیده اند بیش از ما وشما با رسالت خویش آشنا بوده و به مراتب بیش از ما دغدغه داشته و خواهند داشت وتنوع مطالب در نشریه فرصت شاهدی بر این مدعاست
لذا از شما سروران گرامی خواهشمندم در راه رسیدن به اهداف خیر و دلسوزانه خویش به ابزارهای ناصحیح تمسک نجوییم و از قضاوتهای عجولانه و پیش داوری هایی که ممکن است پرهیز نماییم.
نقل قول
 
 
#12 +12 زهرا پریشانی 14 آبان 1394 ساعت 13:02
آفرین آقای انشایی! جانا سخن از زبان ما می گویی.
نقل قول
 
 
#11 -12 رحمان 14 آبان 1394 ساعت 11:07
خواهشا پای الفاظ را وسط نکشید
تعظیم شعائر هم هدفی غیر از این نداره.
در همین ایام محرم بسیاری از افراد که در معرض سقوط از قله انسانیت هستند راه نجات را پیشه می گیرند وبرای همیشه دست ازرفتارهای غلط خویش بر می دارند
کافیه مقررات و کنوانسیون های جنگی زنو را مطالعه کنید
اگر غرب در قرن بیستم وپس از جنایات جنگ جهانی دوم به این نتایج رسید که کودک کشی و تخریب اماکن مسکونی و... می بایست در جنگ ها متوقف شود شیعیان از 1400 سال پیش از افرادی که این رفتار ها را (کشتن کودکان، سوزاندن خیمه ها ، کتک زدن اسرای زن و...) مرتکب شده اند برائت می جوید
ما پیام انسانیت آزادگی ترحم بر کودک و همه و همه را در ایام محرم فریاد می زنیم
پس پیام عاشواری و عزای حسینی همان پیام دین است
نقل قول
 
 
#10 -11 رضا.م 14 آبان 1394 ساعت 10:55
در این مساله که کتابخوانی امر پسندیده است هیچ شکی نیست
در این که شهر ما نیاز به امان ورزشی بیشتری دارد نیز شکی نداریم
اما چرا خلط بحث می کنید؟
آیا واقعا عزاداران حسینی افرادی هستند که از این مسائل غافلند؟
اگر شما هم اندکی از مطالعه بهره برده بودید فرق بین خرافه و تعظیم شعائر را متوجه می شدید؟
اینکه میزان کم زمان مطالعه در محله تان را بر سر عزاداری بکوبید استدلالی کاملا غیر منطقی و فاقد هرگونه مبنای علمی است.
واقعا عزاداری ها مانع پیشرفت این مملکت شده است؟
به نظر شما مشاهده برنامه های تلویزیونی یا ماهواره ای ، سرگرم نمودن خود با وسایل ارتباطی عصر مدرن ویا گرایش بسیاری از نوجوانان و کودکان ما به بازی های رایانه ای که به مراتب موجبات اتلاف وقت را فراهم آورده است به زندگی های امروزی لطمه وارد نمی کند؟
ارتباط دادن عدم پیشرفت با مساله عزاداری ها مغلطه ای بیش نیست .
در همین شهر بسیاری از افراد نیز هستند که اصلا با مقوله عزاداری بیگانه اند ونه تنها اهل مطالعه نمی باشند بلکه رفتارهای ناهنجار اجتماعی و قانون گریزی زیادی از سوی ایشان سر زده است.
در ضمن کافی است در روز عاشورا به منزل خاندان سیادت سری بزنید
فرزندان این خاندان که همه از اطباء اولیه فرنگ رفته بوده اند همه ساله در روزهای تاسوعا و عاشورا میزبان عزاداری حسینی می باشند.در ضمن ملکی که کتابخانه و فرهنگسرای بعثت بر روی آن احداث گردیده است متعلق به ایشان بوده و وقف این امر خیر گردیده است
همچنین در ایام عاشورا نیز کافی است به منزل پدری جناب پروفسور دکتر ریحان میردامادی سری بزنید.آن بزرگوار که بدون شک یکی از افتخارات علمی این شهر محسوب می گردد در آن روز به امر اطعام عزاداران حسینی مشغول می باشد.
پس احتمالا این افراد نیز افرادی بی سواد بوده و هنوز مدارج علمی مد نظر شما را طی ننموده اند؟
البته در مجموع ممکن است در برخی موارد خرافه نیز در عزاداری ها رسوخ نموده لیکن منتسب نمودن خرافه به اصل عزاداری ها سخنی گزافه و بیهوده است .
پس خواهشمند است در اینگونه موارد با دلیل و برهان به اظهار نظر پرداخته و خواسته یا ناخواسته در ترویج افکار روشنفکر مآبانه ای که مغرضانه در صدد هستند به تخریب وجهه عزاداری حسینی بپردازند سهیم نباشیم
نقل قول
 
 
#9 +12 حسن انشایی 13 آبان 1394 ساعت 09:56
من هم با دوستان موافقم.
امروز بیش از 86 درصد مردم ایران وقت و انرژی زیادی صرف عزاداری می کنند. در صورتی که فقط 3 درصد مردم ایران عضو کتابخانه های عمومی هستند. یونسکو به روشنی اعلام کرده است اگر 25 درصد مردم یک کشور عضو کتابخانه های عمومی باشند آن کشور در حال توسعه است بالای 50 درصد کشوری پیشرفته و زیر 25 درصد جهان سوم و عقب مانده است. ما واقعا باید تعادل را برای این اختلاف فاحش برقرار کنیم.

آن طرف افراط این طرف تفریط. این یعنی عزاداری ین قدر داغ است که دارد هستی مردم را می سوزاند و کتابخوانی این قدر یخ است که دارد فکر مردم را منجمد می کند و رسانه ها باید آتش آن هیزم را کاسته و بازار این انجماد را گرم کنند.
نقل قول
 
 
#8 0 آنا 12 آبان 1394 ساعت 19:40
خرافات نیست ولی در روایات معصومین هست که به واجبات باید پرداخت. وقتی شهر ما از کمبود اماکن ورزشی و فرهنگی رنج می بره چه نیازی به ابن همه غذا دادن هست وقتی که اثر مخرب استفاده بی رویه از ظروف یک بار مصرف تا مدت های طولانی در طبیعت باقی میمونه و اثر نامطلوبش به خود ما بر می گرده و بعد از اتمام نذر تصویر زشت جوی های خیابان در ذهن مردم خود شهر و میهمانان میمونه. در صورتی که ساخت ورزشگاه و ... موجب نشاط بیشتر و کاهش آسیب های اجتماعی و آبادی شهر میشه.
نقل قول
 
 
#7 -11 hamid reza 12 آبان 1394 ساعت 15:59
به نظر من این دسته جات کودکان نشانه ی خوبی است که در محل رخ می دهد.بچه ها یک سال را درس های مدرسه را می آموزند واین چند روز از درس های امام حسین(علیه السلام)که درس اصلی است. دسته ی عزای طویرج هم اتفاق خیلی خوبی است که دو سال است در محل همزمان با طویرج کربلا رخ می دهد و امام زمان(عج) در این عزا شرکت کرده است
نقل قول
 
 
#6 +16 سید کمال احمدی 11 آبان 1394 ساعت 13:19
آقای ابطحی فر
هنگامی که امری واقعی و مخرب باشد، دستور قران، پیامبر و امامان نباشد و برای جامعه به شدت زیان آور و خسارت بار باشد به آن خرافات می گوییم.
بروید تعظیم شعائر الهی را بیشتر بررسی کنید.
آن گسترش انسانیت است، گسترش آزادگی است، گسترش اخلاق است، گسترش فرهنگ رفتار درست است و ...
این کارها خرافات و خانمان سوز بوده و خواهد بود.
نقل قول
 
 
#5 0 ابطحی فر 09 آبان 1394 ساعت 23:06
این نذری دادن و ناهار را اینقدر بولد نکنید. لازم نیست گفته بشه.
مواظب باشیم هدف عزاداری زیر سوال نره.
نقل قول
 
 
#4 -16 ابطحی فر 09 آبان 1394 ساعت 23:03
نقل قول حسنی:
فرصت جان تو را به خدا این قدر خرافات را تشویق نکنید. کشور نابود شد. از فعالیت های کتابخوانی، مسابقات علمی، اختراعات و فعالیت های ورزشی دانش آموزان گزارش تهیه کنید.

این قضیه این قدر داغ است که دارد هستی مردم را می سوزاند شما هیزمش نشوید.

کاربر گرامی
چنان نوشته ای خرافات، گفتم چیه؟ مطلب را که خوندم چیزی نبود جز تعظیم شعائر الهی و عزاداری خردسالان.
از فعالیت های کتابخوانی، مسابقات علمی، اختراعات و فعالیت های ورزشی دانش آموزان هم خیلی گزارش تهیه شده.
نقل قول
 
 
#3 +13 حسن رضایی 09 آبان 1394 ساعت 11:45
من هم با ترویج خرافات مخالفم. این کارهای تکراری هیچ گونه بازده مثبتی برای دانش آموزان منطقه ما نداشته و نخواهد داشت. باید سخن نو آورد چون نو حلاوتی دیگر دارد.
نقل قول
 
 
#2 +14 محمدرضا رضایی 07 آبان 1394 ساعت 15:30
آری نباید به خرافات دامن زد. این کار باعث از بین رفتن خلاقیت بچه های محل ما شده است. باید در زمینه های علمی دانش آموزان را تشویق کرد.
نقل قول
 
 
#1 +10 حسنی 05 آبان 1394 ساعت 12:50
فرصت جان تو را به خدا این قدر خرافات را تشویق نکنید. کشور نابود شد. از فعالیت های کتابخوانی، مسابقات علمی، اختراعات و فعالیت های ورزشی دانش آموزان گزارش تهیه کنید.

این قضیه این قدر داغ است که دارد هستی مردم را می سوزاند شما هیزمش نشوید.
نقل قول
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید