امروزشنبه, 13 آذر 1395-- Saturday Dec 03 2016

ساعت 11:37:20

آخرین به روز رسانی : شنبه 13:24:12

رینگ حفاظتی شمشیر دولبه برای خمینی شهر است/ هشدار پیرامون عبور رینگ حفاظتی اصفهان از خميني شهر
همه چیز درباره رینگ حفاظتی اصفهان و پروژه اتصال آتشگاه به میدان دانشگاه صنعتی

رینگ حفاظتی شمشیر دولبه برای خمینی شهر است/ هشدار پیرامون عبور رینگ حفاظتی اصفهان از خميني شهر

پنجشنبه, 31 مرداد 1392 ساعت 09:37 کدخبر :5901
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : روح ا... حاجی حیدری
اشاره: یکی از پروژه های بزرگ استان اصفهان که مراحل تصویب نهایی خود را می گذراند پروژه احداث رینگ حفاظتی (یا رینگ چهارم اصفهان) است.

پروژه ای که گرچه به مرکزیت شهر اصفهان و برای کاهش ترافیک این کلانشهر احداث می شود ولی با در نظر گرفتن این موضوع که بالغ بر 20 درصد از مسیر 78/2 کیلومتری این رینگ از شهرستان خمینی شهر (درچه و خمینی شهر) عبور خواهد کرد می توان آن را پروژه ای بزرگ برای خمینی شهر هم در نظر گرفت. در این زمینه به سراغ متولیان این پروژه بزرگ رفتیم تا از کم و کیف آن سخن بگوییم. ترسیم فضای کلی از این پروژه و آسیب هایی که درصورت اجرای بد آن خمینی شهر را تهدید می کند دو فضای مختلف از این گزارش خواهد بود.

 

رینگ حفاظتی چیست؟


رینگ به معنای حلقه است و از آنجایی که این جاده مانند حلقه ای دورتادور اصفهان کشیده می شود به آن رینگ می گویند. طرح احداث این رینگ در سال 82 مطرح و در همان زمان مطالعات اولیه پیرامون آن صورت گرفت. براساس مطالعات صورت گرفته این رینگ به طول 78/2 كيلومتر طراحی شده كه 32 كيلومتر آن در محدوده شهر اصفهان و مابقي آن از شهرهای مجاور آن از قبیل خمینی شهر، درچه، فلاورجان، دولت آباد، خوراسگان، ابریشم و ... عبور خواهد کرد.


این رینگ که به نام رینگ چهارم اصفهان هم شهرت دارد برای کم کردن بار ترافیکی رینگ سوم اصفهان در نظر گرفته شده تا خودروهای عبوری بویژه خودروهای سنگین بدون ورود به شهر اصفهان، از این منطقه عبور کنند. موضوعی که در کاهش آلودگی، کاهش سوخت و کاهش زمان سفر بسیار موثر خواهد بود. گفتنی است قطر شمالی- جنوبی این رینگ سپاهان شهر-میدان دانشگاه صنعتی بوده و در مسیر خود از 20 تقاطع غير همسطح عبور خواهد کرد.

 ring1

در خمینی شهر چگونه است؟


براساس نقشه این پروژه که مراحل نهایی خودش را طی می کند این رینگ در محدوده خمینی شهر منطبق بر خیابان ماربین (لوله 1400) است به عبارت دیگر این رینگ پس از عبور از درچه به بلوار الغدیر رسیده تا در خمینی شهر از آتشگاه (جنب رستوران شب نشین) آغاز و پس از عبور از خیابان های کهندژ، شهید فهمیده، پروفسور میردامادی و بسیج دستگرد به مقابل امامزاده سید محمد رسیده و از آنجا به میدان دانشگاه صنعتی متصل شود.


بر اساس اعلام مهندس انتظاری معاون شهرسازی شهرداری خمینی شهر، طول این مسیر در شهر خمینی شهر 13 کیلومتر است و 6 تقاطع با خیابانهای بلوار الغدیر، شهید فهمیده،کهندژ، پروفسور میردامادی، بسیج دستگرد و بلوار آزادگان خواهد داشت که البته هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.


به گفته مهندس انتظاری، 76 متر عرض خیابان خواهد بود که از این مقدار، 15 متر به عنوان عرض روفوژ میانی (جهت حفظ حریم لوله ای که از زیر این خیابان عبور کرده) در نظر گرفته شده و در هر طرف جاده، 30 تا 60 متر حریم جاده خواهد بود که به صورت فضای سبز طراحی شده است. او با بیان اینکه در طرح جامع خمینی شهر احداث این رینگ در نظر گرفته شده، در خصوص میزان آزادسازی های صورت گرفته می گوید: "حدود 25-20 درصد آزادسازی های آن در خمینی شهر از قبل و توسط شهرداری خمینی شهر انجام شده. البته این میزان آزادسازی پیش از این و در جهت طرح جامع خمینی شهر صورت گرفته و متولی آزادسازی های بعدی و محل اعتبار آن تاکنون مشخص نشده است."

 

وضعیت در سایر شهرها


به گفته حسینی دبیر کمیسیون احداث رینگ، احداث این پروژه آخرین مراحل تصویب را طی می کند. وی در گفتگو با فرصت در این باره گفت: "به شهرداریهای مربوطه ابلاغ کردیم مانع هرگونه ساخت و ساز در محدوده این رینگ شده و هر شهرداری محدوده خودش را آزادسازی کند تا اعتبارات ملی صرف مراحل بعدی آن از قبیل زیرسازی، آسفالت، احداث تقاطع ها و ... شود."


گرچه کمیسیون احداث رینگ، آزادسازی مسیر را بر عهده شهرداری های مربوطه گذاشته ولی به نظر می رسد باتوجه به توان مالی پایین شهرداری ها، اجرای این امر خارج از اولویت شهرداری ها باشد.

 

رینگ، شمشیر دو لبه است


تجربه احداث جاده کمربندی خمینی شهر در مسیر عبور جاده استراتژیک تهران خرم آباد اهواز از مواردی است که ثابت کرد اگر مسوولان خمینی شهر در مواجهه با پروژه های استانی و ملی هوشیاری لازم را به خرج نداده و منفعلانه عمل کنند این پروژه ها به همان اندازه که جذابیت ایجاد فرصتهایی طلایی برای شهرستان دارد به همان اندازه هم امکان از دست رفتن و حتی تبدیل شدن به تهدید برای شهرستان را به همراه دارد. از بین رفتن پارک جنگلی، از دسترس خارج شدن بخش زیادی از زمین های شهرستان، کشته شدن دهها نفر در مسیر این کمربندی و ... تنها بخشی از عوارضی بود که احداث این کمربندی برای خمینی شهر به دنبال داشت بدون اینکه سود چندانی – بجز دسترسی بیشتر خمینی شهر به شهرهای اطراف - به همراه داشته باشد. مهندس علوي كارشناس ارشد شهرسازي و معاون اسبق شهرداری خمینی شهر در این زمینه می گوید: "در مجموع عبور جاده کمربندی از خمینی شهر بیشتر برای خمینی شهر مشکلات ایجاد کرد چرا که بخشی از املاک شهر را مصرف کرد و مالکان این اراضی درگیر این موضوع شدند که ملکشان را با چه کسانی معامله کنند."


همه اینها در شرایطی صورت پذیرفت که به راحتی می توانست در طرح احداث این کمربندی، احداث حداقل دو ورودی استاندارد و مناسب در ابتدا و انتهای این کمربندی برای خمینی شهر در نظر گرفته شود تا خودروهای عبوری پس از عبور از محدوده خمینی شهر از خود نپرسند خمینی شهر کجا بود؟!


یکی از مسوولان شهر که نخواست نامش قید شود در این زمینه گفت: "نکته قابل توجه در این زمینه این است که تقاطع های این رینگ با خمینی شهر که بالغ بر 6-5 تقاطع خواهد بود باید به شکلی شکیل، مناسب و در خور باشد تا بازدهی لازم را به همراه داشته باشد وگرنه چنانچه مانند کمربندی خمینی شهر نجف آباد تقاطع مناسبی بین این بزرگراه با شهر ایجاد نشود اثر لازم را نخواهد داشت."

 

از تجربه های قبلی درس می گیریم؟


"عبور اتوبان ذوب آهن از مرز درچه" یکی دیگر از پروژه های بزرگ استانی بود که سالها پیش تجربه شد و حالا نقاط ضعف و قوت خودش را به خوبی نشان می دهد. تجربه ای که البته به خاطر عدم تعریف نسبت آن با شهر درچه، امروز چندان برای مردم این شهر شیرین نیست. جزینی رئیس شورای شهر درچه در این زمینه می گوید: "اتوبان ذوب آهن با یک فاصله 150 متری از مرز درچه عبور کرد ولی در عمل به گونه ای عمل کردند که ورودی های اتوبان به درچه آن گونه که باید انجام نشد و در عمل عامل توسعه برای شهر ما نشد."


وجود چنین تجربه ای باعث شد تا شورای شهر درچه از احداث رینگ حفاظتی استقبال نکند. رئیس شورای شهر درچه در این باره با بیان اینکه احداث رینگ حفاظتی منجر به تعریف حریم در اراضی مردم ما و از بین رفتن اراضی خواهد شد، گفت: "این آسیبها در حالی به درچه وارد خواهد شد که اثر مثبت چندانی برای شهر ما به دنبال نخواهد داشت. زمانی هم که در زمینه احداث این رینگ به ما نامه ای ارسال و طی آن از ما خواسته شد آزادسازی های این مسیر را آغاز کنیم ما در پاسخ اعلام کردیم اجرای این پروژه مربوط به شهرداری اصفهان و جهت کاهش ترافیک در این شهر است و ارتباطی با شهرداری درچه ندارد."


بی تردید احداث این رینگ مانند یک شمشیر دو لبه است که اگر در این زمینه دقت کافی صورت نپذیرد بجز از بین رفتن اراضی کشاورزی، آلودگی و ... سود چندانی برای این شهر به دنبال نخواهد داشت، درست مانند عبور خط ریل آهن از یک شهر است که هیچگونه ایستگاهی در آن شهر نداشته باشد! بویژه آنکه براساس اعلام منابع مطلع، ظاهرا تصمیم دارند برای این رینگ همانند محدوده عبور اتوبان ذوب آهن از درچه، دیوار بتنی بزنند تا مانع توسعه در اطراف رینگ شوند، تصمیمی که اگر به معنای مصون ماندن اراضی کشاورزی از تخریب باشد در جای خود ارزشمند است ولی اگر به معنای قطع ارتباط شهر با این رینگ باشد تاسف بار است.

 

هیچ مسوول خمینی شهری تاکنون دغدغه این پروژه ای را نداشته!


در مقابل اما اگر اهتمام ویژه ای در این زمینه صورت بگیرد با توجه به عبور این رینگ از نزدیکی محلات دستگرد، اسفریز، اندان و جوی آباد، خروج این محلات اسفریز و دستگرد از بن بست و بهره مندی سایر محلات از آن حداقل بهره خمینی شهر از این رینگ خواهد بود.


صالحی عضو شورای شهر خمینی شهر در این زمینه می گوید: " این پروژه می تواند دو فایده بزرگ برای خمینی شهر به همراه دارد؛ خروج خمینی شهر از بن بست و تسهیل تردد برای خمینی شهری ها." وی ادامه می دهد: "اجرای این طرح باعث تردد آسان به اصفهان شده و دسترسی به اتوبان ذوب آهن و شهرکرد را تسهیل می کند. از طرفی ترافیک خیابان کهندژ، امیرکبیر شریعتی و منتظری را کاهش می دهد."


به هر حال اگر در این زمینه کاری باید کرد الان باید به فکر بود چرا که هم اینک این پروژه مراحل تصویب نهایی خودش را طی می کند. بماند که به گفته مجتبی صالحی عضو شورای شهر خمینی شهر، هیچ مسوول خمینی شهری تاکنون دغدغه چنین پروژه ای را نداشته است!

 

دور زدن منطقه در کمتر از یک ساعت


مهندس نورا... صلواتی مدیر این پروژه بزرگ در این باره می گوید: "در سفر دوم و سوم هیات دولت به اصفهان مصوبه دولت را در این زمینه تحت عنوان كنارگذر جنوب غربي و شمال شرقي اصفهان دریافت کردیم و مشاور طرحش را تهیه کرد. برای اینکه این رینگ موجب گسترش اصفهان نشود اسمش را رینگ حفاظتی گذاشتیم به این معنا که از توسعه اصفهان حفاظت می کند. این رینگ از 15 شهر عبور می کند و طولش 78/2 کیلومتراست."


وی که هم اکنون عضویت در شورای چهارم اصفهان را هم بر عهده دارد ادامه داد: "طرح اولیه این پروژه آماده شده و منتظر دریافت بودجه برای اجرای آن هستیم. این رینگ به گونه ای طراحی شده که بتوان با سرعت 120 کیلومتر در ساعت و بدون وجود هیچگونه چراغ قرمز در آن حرکت کرد. به عبارت دیگر در کمتر از یک ساعت کل این منطقه را می توان یک دور زد.


صلواتی ادامه داد: "این پروژه ای ملی است و وزارت راه و شهرسازی پیگیر اعتبارات آن است. تفاهم نامه ای هم دولت با استانداری امضا نمود که کارهای آن از همین امسال آغاز گردد. شهرداری هم وارد شده و از ساخت و ساز در این مسیر جلوگیری به عمل می آورد."


وی با بیان اینکه تاکنون در مورد هزینه های آن اعتباری واریز نشده است اعلام کرد: برآورد اجرای این طرح مبلغی بیش از یک هزار میلیارد تومان خواهد بود. اجرای این رینگ تاکنون جزو اولویتهای اول شهرداری اصفهان نبوده در غیر این صورت در ده سال اخیر این پروژه به بهره برداری رسیده بود.

 

میدان دانشگاه صنعتی (استقلال)


یکی از بخش های اصلی رینگ که در محدوده خمینی شهر قرار دارد و کارهای مقدماتی آن در حال اجراست عبور رینگ از میدان دانشگاه صنعتی است.


نورا... صلواتی مدیر پروژه در این زمینه می گوید: "با توجه به این که میدان دانشگاه صنعتی در مسیر رینگ حفاظتی قرار دارد یک تقاطع غیرهمسطح در این محور پیش بینی شده است. مطالعات احداث تقاطع غیرهمسطح در این میدان انجام شده که بر اساس آن در این منطقه احداث یک تقاطع چند سطحه همانند پل های دفاع مقدس در محدوده دروازه شیراز پیش بینی شده تا رینگ بدون برخورد، از روی میدان عبور کند. در این خصوص ممنوعیت هرگونه ساخت و سازی در این محدوده را به مالکان ابلاغ کردیم و مرحله آزادسازیهای این مسیر شروع شده است."

 

رینگ داخلی خمینی شهر چرا فعال نشده؟!


به نظر می رسد احداث رینگ حفاظتی فرصتی برای خمینی شهر خواهد بود تا با تقویت رینگ داخلی خود، زمینه استفاده حداکثری از رینگ حفاظتی را برای خودش فراهم کند. فروزنده کارشناس فنی فرمانداری در این زمینه می گوید: "به موازات رینگ حفاظتی، باید رینگهای داخل شهر خمینی شهر سامان یافته و به حداکثر بهره برداری برسد.

رینگ خیابانهای شهید فهمیده، صفاییه، خیابان باغبان یک رینگ داخلی است که بار ترافیکی منظریه را می تواند به راحتی به جنوب شهر و خیابان کهندژ منتقل کند بدون اینکه وسایل نقلیه وارد خیابان های اصلی شهر شوند. در این زمینه دو نکته وجود دارد اول اینکه این رینگ آنطور که باید فعال نشده و هنوز بخش زیادی از ترددهای شمالی جنوبی شهر از خیابان های داخلی شهر مثل شریعتی، امام و منتظری صورت می گیرد و آن هم علل متعددی دارد دوم اینکه در حاشیه این رینگ نباید اجازه داد بافت تجاری شکل بگیرد چون شکل گرفتن بافت تجاری، خود به خود این خیابان را از رینگ بودن به خیابان درون شهری تغییر خواهد داد."

مطالب مرتبط:

نظرات  

 
#2 +2 saeed. 04 شهریور 1392 ساعت 11:58
باالحاق که مخالفید اگه این رینگ چهارم بتونه خمینی شهر را از این بدبختی و فلاکت بودجه و عدم طرحهای عمرانی نجات بده . به امید بهره برداری هر چه زودتر
نقل قول
 
 
#1 0 ولی 04 شهریور 1392 ساعت 10:24
قطعا فایده ان بیشتر از مشکلات ان خواهد بود البته ارزیابی دقیق طبعات انرا کاهش خواهد. احداث 6 تقاطع در مسیر ان بر روی شهر خمینی شهر یعنی ارتباط هرچه سریعتر خمینی شهر با شرق - شمال و جوب استان .هم اکنون تنها راه مواصلاتی شهر مان کهندژ است و در مراحل بعدی اتشگاه و دانشگاه صنعتی هستند بلوار میردامادی هم هنوز تکمیل نشده و کمر بندی هم تا حدودی دور از دسترس است بنابر این این پروژه به نوعی خمینی شهر را به اصفهان ملحق می کند و یکی از تبعات ان سرریز مهاجران به شهرمان خواهد بود که باید فکری کرد
نقل قول
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید