امروزسه شنبه, 16 آذر 1395-- Tuesday Dec 06 2016

ساعت 17:57:56

آخرین به روز رسانی : سه شنبه 13:04:49

سر فصل های آموزش های شهروندی
شهروند4

سر فصل های آموزش های شهروندی

شنبه, 21 دی 1392 ساعت 14:17 کدخبر :6815
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : نویسنده :محمدعلی شاهین
همانگونه که در نوبت های پیشین آورده شده آموزش های شهروندی ضرورت اجتناب ناپذیر جوامع امروزی است و بدون آن زندگی مناسب در شرایط پیچیده کنونی سخت و ناممکن خواهد بود

در  هر حال هدف از آموزش های شهروندی باید تربیت شهروندانی باشد که  در زادگاه خویش مفید بوده و در عرصه جهانی هم به عنوان  شهروندان جامعه  جهانی نقش آفرین باشندو در عین حال  پایبند به مؤلفه های ملی و مذهبی جامعه خویش باشند.لذا در آموزش های شهروندی اهداف ملی و منطقه  ای نیز باید مشخص باشد
 با  توجه به  مطالب قبلی می توان  سرفصل های  آموزش های شهروندی را تعیین و مشخص نمود که عبارتند از:


1-    آموزش و تدوین اهداف زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، ملی و دینی و کسب مهارت های  لازم مربوط به  آنها
2-    آشنایی و آموزش سلامت جسمی، بهداشت فردی و محیط زیست
3-    آموزش رعایت نظم و قانون  و احترام به حقوق دیگران و عدالت و مسؤولیت پذیری و انجام امور محوله به  نحو احسن و علاقه  به  کار
4-    آموزش مهارت های ارتباطی در زمینه  مناسبات سالم مهارت های  اجتماعی و رفتاری و  کلامی و زبانی
5-    آموزش مهارت های  ارتباط با  خود، ارتباط با خانواده و ارتباط با  دیگران
6-    یاد  دادن عشق  ورزیدن و دوست  داشتن خالق، مخلوق، خود، دیگران  و همنوعان
7-    آموزش مسؤولیت های اجتماعی و احساس مسؤولیت در قبال همه و نیز همدلی و همدردی و وطن پرستی و نوع دوستی
بنی آدم اعضای یکدیگرند       که در آفرینش ز یک پیکرند
چو عضوی به درد آورد روزگار    دگر عضو ها را نماند قرار
8-    آموزش مهارت  های شغلی به شهرنشین در جهت توانا شدن دریافتن شغل و حرفه  و طبعاً کسب هویت در زندگی شخصی و اجتماعی و خانوادگی و کسب در آمد و اصطلاحاً اتکاء به بازو و سربار نبودن
9-     آموختن مهارتهای لازم جهت تشکیل خانواده و ازدواج و شناخت مشخصات و نیازهای شریک زندگی و چگونگی رفتار با او رعایت حقوق متقابل و مسؤولیت ها و وظایف فرد در قبال همسر و خانواده( مهارت های ارتباطی همسران)
10-آموزش مهارت های ساماندهی زندگی فردی بر اساس  توانایی ها و استعدادهای فردی و قدرت برنامه ریزی کوتاه  مدت و میان مدت و دراز مدت و پرهیز از چشم و هم چشمی ها و زندگی برای خود و با توانایی های  خود،
11-آموزش تفکر واقع بینانه و منطقی، هوشیاری و تفکر انتقادی و نقادی و خلاق و قدرت حل مسائل و برخورد با مشکلات و پرهیز از تفکرات افراطی و خودخواهانه و ستیزه  جویانه
12-آموزش مشخصات دستگاه روانی انسان و کسب مهارت های حفظ سلامت آن و آشنایی با عوامل تهدید کننده سلامت روان  و دلایل ابتلاء به  آنها و فراگیری مهارت  های مناسب برای مقابله با عوامل تهدید کننده سلامت روان نظیر افسردگی، بی هیجانی، نومیدی ،اضطراب، هیجانات، شادیها و لذات کاذب و ناپایدار و افراطی، فشارهای  روانی، خودخواهی، حسد، کینه ورزی، تعارض زدگی، درون  گرایی، پرخاشگری و ستیزه جویی و خلأ عاطفی و جذب شدن به عشق ها و محبت های ظاهری و زودگذر
13-آموزش خطرات و آثار آسیب ها و عوامل تهدید کننده محیطی مانند مواد مخدر و اعتیاد و فساد های اخلاقی و جنسی، ارتباطات ناسالم و بیماریهای مرتبط و کسب مهارت های لازم در برخورد با آنها.
14-آموزش آثار زیانبار فن  آوریهای نوین و مسائل ارتباطی نو پدید مانند اینترنت و ماهواره و گوشی های همراه و پیامک  بازی و  آموزش مهارت ها و فرهنگ و آگاهی مناسب دراستفاده از آنها و اطلاع از  کاربرد  این  فن آوریهای در هویت زدایی از جوامع به ویژه نسل جوان و جایگزینی فرهنگی
15-آموزش حقوق شهروندی و وظایف متقابل شهروندان با  همدیگر و نیز نهاد ها و  نهادها و  ادارات با  مردم  و  آموزش مهارت  های ارتباطی لازم ارباب رجوع با  ادارات و نیز کارمندان با  ارباب رجوع
16-کسب سواد شهروندی
 یاد آوری
بدیهی است آموزش موارد ذکر شده و نیز تمرین و ممارست جهت کسب مهارتهای لازم مستمر و از  گهواره  تا  گور خواهد بود و به روز شدن آنها نیز نیاز است و متولیان و نهادها هم جهت آموزش ها نیاز به برنامه و طرح وتکنولوژیهای آموزش و مربیان حاذق خواهند داشت

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید