امروزپنجشنبه, 18 آذر 1395-- Thursday Dec 08 2016

ساعت 00:18:22

آخرین به روز رسانی : جهار شنبه 07:56:45

سرانجام پس از 13 سال تلاش نخستین متروی اصفهان 15 شهریور از روبان افتتاحیه عبور می‌کند

سرانجام پس از 13 سال تلاش نخستین متروی اصفهان 15 شهریور از روبان افتتاحیه عبور می‌کند

شنبه, 30 فروردین 1393 ساعت 11:20 کدخبر :7209
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده :
اشاره :مترو ازجمله مسایلی است که ابعاد آن شهرستان خمینی شهر را هم دربر میگیرد به همین دلیل گزارش مفصلی درباره آن را که خبرگزاری فارس منتشر کرده است عینا منتشر می شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اگرچه تبریزی€Œها خیلی زودهنگام جشن شادی خود را آغاز کردند و خبر از پیوستن تبریز به باشگاه شهرهای دارای مترو دادند، اما افتتاح متروی تبریز طبق قرارداد با شرکت چینی مستلزم انجام عملیات آزمایشی واگن€Œها و کابین€Œها در اصفهان است که طبق آخرین خبر ویزای 5 تن از مهندسین چینی برای عزیمت به اصفهان و تحویل این سامانه پس از آزمایش کنترل کیفی بر روی ریل، صادر شده است و در ماه آینده این ناظران شرکت سازنده چینی به ایران می€Œآیند.
اکنون دو محموله واگن€Œها به تبریز رسیده است، اما از واگن€Œها در اصفهان خبری نیست که در یافتن پاسخ این سئول، موضوع را از مسئولان استان اصفهان جویا شدیم.
آخرین شهر جهان که دارای مترو شده، پاناماسیتی بوده و اکنون شهرهای اصفهان و تبریز باهم کورس بستند تا شهر بعدی در فهرست باشگاه شهرهای مدرن مترودار جهان باشند و در ایران هم بعد از تهران و مشهد به عنوان کلان€Œشهر سوم دارای مترو شناخته شوند.
به گزارش خبرنگار فارس در اصفهان، سرانجام یلدای بلند شهروندان سه کلان€Œشهر اصفهان و تبریز و شیراز قرار است به صبح امید گرو بخورد، در روزهای گذشته خبر رسمی شدن قرارداد خرید واگن€Œهای این 3 شهر از شرکت چینی باعث خوشحالی اصفهانی€Œهایی شد که حالا 13 سال و به قولی نزدیک 15 سال است با وعده€Œهای جورواجور روبرو شدند، اما در عمل به دلیل عدم حمایت بودجه€Œای دولت قبل از مترو و نیز تحریم در خرید قطعات آرزویشان محقق نشد و دیگر از شنیدن اخبار رکود و حاشیه€Œهای متروی پر بحث اصفهان خسته شده بودند.
 
آن طرف داستان مطالعات متروی تبریز از سال 84 آغاز و سازمان قطار شهری این کلان€Œشهر شروع به کار کرد، یعنی باز تبریزی€Œها در پیشبرد و تسریع عملیات مترو 5 سال جلوتر عمل کردند، البته بعید است که صحبت شهرداری تبریز و سازمان قطار شهری این شهر با توجه به پیچیدگی این طرح و الزام افتتاح متروی تبریز پس از اصفهان، این طرح تا 25 روز آینده که مسئولان تبریزی گفتند، روی ریل برود و قطعاً آب چند ماه دیگر را خواهد خورد.
حکایت متروی کرج هم که 12 سال از شروع عملیات آن می€Œگذرد با توجه به نزدیکی به پایتخت، داستان کلاف سردر گم دیگری است که در عصر فناوری شهرنشینی مدرن، ایران را با مشکل روبرو کرده و در قیاس با کلان€Œشهرهای دنیا دچار افت امکانات شهری مدرن می€Œکند.
* محموله واگن€Œها توسط ناوگان «بوژی کش» اردیبهشت به اصفهان می€Œرسد
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در گفت€Œو€Œگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از ورود واگن€Œهای بارگیری شده اصفهان به شهر توسط ناوگان بوژی کش تا 15 اردیبهشت خبر داد و گفت: پس از ورود واگن€Œها حداقل 3 ماه هم صرف آزمایش و راه€Œاندازی نهایی و امتحان خطوط و تأمین کسری€Œها خواهد شد و حدود 5 ماه دیگر در شهریورماه خط اول مترو اصفهان افتتاح و اولین بلیت€Œهای شادی€Œآفرین این تحول شهری به فروش می€Œرسد.
جواد شعرباف ادامه داد: زیرساخت€Œهای فعلی با توجه به آلودگی هوا برای اصفهان کافی نیست و آمدن مترو فتح باب مبارکی برای تأمین سلامت محیط€Œزیست و شهروندان است.
 
وی اضافه کرد: زحمات شهرداری، شورای شهر و خادمان سازمان قطار شهری به ثمر نشسته و فاز اول خط یک مترو اصفهان به بهره€Œبرداری می€Œرسد و عملیات اجرایی خط دوم قطار شهری اصفهان نیز آغاز می€Œشود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به ورود عملیات اجرایی مترو اصفهان به سال سیزدهم، مهم€Œترین مشکلات را در سه بخش اعتبارات، تجهیزات و مهندسی عنوان کرد و ادامه داد: بخشی از تأخیر در راه€Œاندازی مترو به دلیل تحریم ایران و دشوار شدن انتقال اعتبارات به خارج از کشور رخ داد.
شعرباف با بیان اینکه بودجه دولتی رسیده است، ابراز داشت: طی 12 سال تنها 1000 میلیارد تومان به این طرح اختصاص€Œیافته که کافی نیست و از سال جاری یک هزار میلیارد تومان دیگر باید هزینه شود تا این پروژه تکمیل شود.
وی تأکید کرد: شهرداری تاکنون بار دولت را به دوش کشیده و هیچ طرحی از نظر مخارج و پیچیدگی عملیات€Œهای مختلف فنی، مهندسی، عمرانی، زیرساختی و نرم€Œافزاری به پای پروژه مترو نمی€Œرسد و تازه در اصفهان مشکلات ویژه€Œای هم برای تحقق این طرح وجود داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان، عمده فعالیت€Œهای مترو را در زیرزمین دانست و بیان کرد: این بخش کوچکی که از فعالیت مترو بر روی زمین است و برخی شهروندان از ایجاد مزاحمت شهری به وسیله آن گلایه دارند، شاید یک پنجاهم کل طرح باشد و احداث تونل€Œها و تأسیساتی که شهروندان ندیدند و با فناوری روز ایجادشده بخش شگفت€Œانگیز و قابل تأمل ماجرا است.
وی در تشریح خدمات عملیاتی شده، عنوان کرد: 12 کیلومتر از مسیر مترو ریل€Œگذاری شده است، اما به دلیل آماده نبودن ایستگاه€Œهای شهدا و تختی اکنون فاز یک به بهره€Œبرداری می€Œرسد و همچنین ادامه خط یک هم تا پایانه صفه منتظر جبران تأخیر در احداث دو ایستگاه باقی مانده است که در مجموع حدود 10 ایستگاه کامل شده و 8 ایستگاه در مرحله سازه€Œسازی است.
*رفع خطر مترو برای ابنیه تاریخی اصفهان/نقشه طرح به تأیید سازمان میراث رسیده است
این مسئول با انتقاد از فضایی که مترو را ضد میراث فرهنگی معرفی می€Œکند، یادآور شد: مترو از فاصله 50 متری سی و سه پل عبور کرده و به سمت شمس€Œآبادی متمایل است، به طوری که تحقیقات لازم از سوی سازمان میراث فرهنگی در زمینه آسیب نرساندن به میراث فرهنگی اصفهان انجام€Œ شده و گزارش مکتوب این تحقیقات موجود است، همچنین مطالعات و معماری این طرح منطبق بر معماری اسلامی و سنتی اصفهان لحاظ شده است.
شعرباف اذعان داشت: سه مشاور در حال انجام مطالعات خط دوم هستند، به طوری که فاز یک مطالعات خط دوم در نیمه اول امسال به پایان می€Œرسد و با پایان یافتن این فاز، پروژه به مناقصه گذاشته شده و عملیات اجرایی آن آغاز می€Œشود، همچنین خط دوم مترو از شمال شرقی اصفهان آغاز شده و در غرب به خمینی€Œشهر ختم می€Œشود.
به گزارش فارس، اکنون که اعتبار 28 هزار یورویی وزارت کشور هم تصویب €Œشده تا به طرح متروی شهرهای سه€Œگانه اصفهان، تبریز و شیراز تزریق شود، تازه مدیران اصفهانی پس از تلاش€Œهای خستگی€Œناپذیر سال€Œهای قبل نفس راحتی می€Œکشند، گرچه بازهم مترو مثل افعی گرسنه€Œای بودجه€Œها را می€Œبلعد و برای تداوم این طرح€Œها بودجه€Œهای کلانی نیاز است.
در بررسی€Œهای به عمل آمده، راهکار جلب سرمایه€Œگذاری داخلی یا خارجی برای تکمیل متروی اصفهان، شاید بهترین و از معدود راه€Œهای موجود باشد، اما متأسفانه با جو کاغذبازی و خشکی روابط اداری، مالیات و عوارض€Œهای سنگین و مهم€Œتر از همه عدم تضمین سود سرمایه€Œگذاری، هرکس برای مشاوره سرمایه€Œگذاری در مترو اصفهان پیش می€Œآید، پس از چند روز واکاوی محیط و طرح عقب€Œگرد کرده و با بقچه سرمایه€Œاش رهسپار کیش و مناطق آزاد و...می€Œشود.
* متروی تبریز فقط در صورت ایجاد خط اول اصفهان افتتاح می€Œشود
رئیس کمیسیون حمل€Œونقل و محیط€Œزیست شورای شهر اصفهان نیز در گفت€Œو€Œگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد ترخیص و حمل واگن€Œهای مترو از گمرک با اشاره به اینکه واگن€Œهای سه کلان€Œشهر اصفهان، تبریز و شیراز باهم و مطابق قرارداد مشترک با شرکت چینی به کشور فروخته شده است، متذکر شد: این واگن€Œها قبل از سال نو به بندرعباس رسیده و همزمان مراحل ترخیص واگن€Œهای سه شهر انجام €Œشده و محموله اصفهان و تبریز به قصد مقصد بارگیری شده است.
ابوالفضل قربانی در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اعلام زودهنگام افتتاح متروی تبریز و معرفی به عنوان سومین شهر دارای مترو در کشور، عنوان کرد: اگرچه واگن€Œهای تبریز قبل از عید و زودتر از اصفهان بارگیری شده و حرکت کرده است، اما به دلیل مسیر طولانی€Œتر، توقف چندروزه محموله در نائین و همچنین این مسئله که طبق قانون باید محموله واگن€Œهای تبریز ابتدا تحویل گمرک شود و سپس برای مقصد نصب مجدداً حرکت کند، امکان ندارد مترو تبریز زودتر از اصفهان افتتاح€Œشده و به حرکت درآید.
وی با تبلیغاتی خواندن برخی از اخبار و پیشگویی€Œها، عنوان داشت: با توجه به اینکه در قرارداد شرکت فروشنده چینی تأکید شده که انجام تعهدات پرداختی کامل ایران منوط به عملیات آزمایش و راه€Œاندازی خط مترو در اصفهان است و در صورت امتحان پس دادن واگن€Œها بدون اشکال در اصفهان، خطوط تبریز و سپس شیراز به راه می€Œافتد، افتتاح متروی تبریز را منوط به این آزمایش و عملیات، طبق قرارداد در اصفهان دانست.
رئیس کمیسیون حمل€Œونقل و محیط€Œ€Œزیست شورای شهر اصفهان اضافه کرد: مطابق قرارداد شرکت مادر تخصصی توسعه زیرساخت€Œهای ریلی شهری ایران با شرکت تولیدکننده چینی، باید در ماه آینده کارشناسان کنترل کیفیت و تحویل خط این شرکت در اصفهان حضور یافته و با عملیات حرکت آزمایشی و کنترل استانداردهای نصب خطوط و نرم€Œافزارها را چک کنند و در حضور ناظران، مهندسان فنی شهرداری اصفهان و شرکت مادر تخصصی توسعه زیرساخت€Œهای ریلی و نیز مدیران و ناظران کیفی سازمان قطار شهری اصفهان، این سیستم نقلیه پیشرفته را به قطار شهری اصفهان تحویل دهند و طبق قرارداد در این صورت دیگر شهرها می€Œتوانند، واگن€Œهای خود را روی ریل قرار دهند.
قربانی بیان داشت: واگن€Œهای اصفهان به طور مستقیم در حال حرکت از بندرعباس به اصفهان است و بدون واسطه روی ریل می€Œرود، در صورتی که واگن€Œهای تبریز باید ابتدا تحویل گمرک تبریز شود و از ناوگان حمل تخلیه€Œشده و مجدد به سمت مقصد و روی ریل قرار گرفتن حرکت کند که این خود زمانبر است، اما واگن€Œهای اصفهان این شرایط را نداشته و مستقیم روی ریل می€Œروند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست شورای شهر اصفهان تأکید کرد: با توجه به سیستم حمل€Œونقل ناوگان€Œهای سنگین «بوژی» که از پیشرفته€Œترین و مطمئن€Œترین سیستم€Œهای حمل€Œونقل قطعات سنگین و دستگاه€Œهای صنعتی و ماشین€Œآلات است و با توجه به حجم تردد سنگین در ایام تعطیلات و اتمام سفرها، حمل واگن€Œها کار ساده€Œای نبوده و قطعاً با رعایت اصول راهور، ایمنی و سرعت خاص مشخص€Œشده جابجا می€Œشود که این پروسه زمانبر است.
وی اظهار امیدواری کرد که در اوایل شهریورماه در صورت انجام دقیق مقدمات شاهد انجام افتتاحیه و روی ریل قرار گرفتن متروی اصفهان باشیم.
 
*رفاه شهری با قربانی کردن میراث تاریخی ارزشی ندارد
به گزارش فارس؛ اگرچه افتتاح فاز اول مترو در اصفهان نزدیک است، اما آنچه هنوز در ذهن دوستداران اصفهان موج می€Œزند، این مطلب است که زیان€Œآور بودن حرکت مترو در زیرزمین برای آثار تاریخی اجتناب€Œناپذیر است.
صرف€Œنظر از مخاطرات، ماجراها و حواشی تلخ، شیرین، خنده€Œدار و گاهی حزن€Œآور مترو، کارشناسان زمین€Œشناسی اثبات کردند که ارتعاش حاصل از حرکت مترو بر روی سازه€Œهای روی زمین تأثیر می€Œگذارد و رفته€Œرفته سبب ایجاد ترک ها و افول استحکام بناها می€Œشود.
سرعت بالای مترو با وجود رعایت لایه€Œهای محافظ و جداره€Œهای ایمن در تونل€Œها سبب تکان€Œهای نامحسوسی در لایه€Œهای زمین و جابجایی تدریجی ذره€Œهای خاک می€Œشود که بر پایه€Œها، ستون€Œها و پی€Œهای بناهای تاریخی اصفهان قطعاً تأثیر دارد.
اگرچه در حوادث نشست زمین و ترک خوردن برخی میراث در سال€Œهای اخیر مدیران شهر مترو را تبرئه کردند و نشست زمین را به شکل خنده€Œداری به حوادث آبفا گره زدند، اما من که خود شاهد نشست زمین و حفره بزرگ به وجود آمده 2 سال قبل در راه گرد جنوبی سی و سه پل بودم، برایم روشن است که عجله مدیران شهرداری اصفهان و آبفای این استان و برخورد آن با تصویربرداری خبرنگاران خود مؤید تقصیر مترو و حفاری€Œها در بروز حادثه€Œای بود که شهرداری سعی داشت با زور بتن و خاک دستی حفره را پر کند و با کاشتن گل روی آن و ایجاد باغچه وانمود شود که اتفاق خاصی نیفتاده و اگر گفته مدیران مبنی بر حادثه محور آب و فاضلاب درست بود، دلیلی برای پنهان کردن آن هم وجود نداشت و این در صورتی بود که حوادث آبفا نمی€Œتواند حفره€Œای به آن بزرگی ایجاد کند.
مدیران اصفهان€Œدوست هم باید لحظه به لحظه امکان بروز این مشکل را رصد کنند و بدانند داشتن رفاه شهری به ارزش از دست دادن میراث چند هزارساله ارزشی نخواهد داشت و با به کار بردن تدابیر و ایمنی لازم آثار تاریخی را در برابر خطر احتمالی عبور مترو حفظ کنند.
در پایان این تحولات برای مردم اصفهان که سال€Œهاست برخی طرح€Œهای ملی شهرشان روی زمین خاک بی€Œمدیریتی و بی€Œتوجهی پایتخت€Œنشینان را می€Œخورد و با آلودگی هوا و خشکسالی دست و پنجه نرم می€Œکنند، شاید تحول در این «طرح پیر» 13 ساله بارقه€Œای از شادی و امید را برای مردم به ارمغان بیاورد.

نظرات  

 
#1 0 ولی 05 اردیبهشت 1393 ساعت 07:05
شهریور 15 سال دیگه نه ؟
نقل قول
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید