امروزپنجشنبه, 18 آذر 1395-- Thursday Dec 08 2016

ساعت 20:01:31

آخرین به روز رسانی : پنج شنبه 09:55:11

نکاتی دررمورد تغذیه ایام امتحانات
از زبان یک کارشناس تغذیه

نکاتی دررمورد تغذیه ایام امتحانات

سه شنبه, 20 خرداد 1393 ساعت 12:36 کدخبر :7394
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : خسروا نی/ پیمان
خرداد ماه که از راه میرسد با شروع فصل امتحانات خیلی از خانواده ها نگران درس خواندن و نتایج امتحانات آخر سا ل فرزندانشان هستند این سوال به ذهن والدین میرسد که تغذیه مناسب در دوران امتحا نا ت چیست

آرسام خسروانی مشاوره تغذیه و رز|یم در ما نی و مسئول رزیم شناسان انجمن تغذیه اصفهان به سولات شما جواب می دهد.

 

 خانواده ها از کدام از گروه از مواد غذا ی برای روز های امتحان بیشتر باید استفاده کنند؟
 ابتدا توجه خوانند گان عزیز را به چند نکته جلب می کنم ،تحقیقات زیادی اثرات منفی سوء تغذ یه را در سطح یادگیری و درک مطلب  و تو انایی ّپا سخ به سوالات در آزمونها نشان داده است  البته اثرات منفی سو تغذیه بر بدن انسان در بلند مدت ظاهر می شود، لذا نقش تغذیه مناسب را در بهبود عملکرد مغز و افزایش یادگیری باید در بلند مدت جستجو کرد.
ما با خوردن مقادیر مناسب از منابع غذای حا وی کربو هیدراتها آنها را در بدن هضم و جذب کرده و نهایتا تبدیل به گلو کز که غذای اصلی مغز است می نماییم ، افت قند خون ونرسید ن غذا به مغز موجب کاهش کار ایی مغز می شود.  
توصیه به حفظ سطح قند خون با رعلیت مصرف منظم غذا در وعده صبحانه و  حذف نکردن این وعده مهم غذای و استفاده از سه وعده اصلی صبحانه ، ناهار ، شام و حداقل دو میان وعده صبح و عصر یکی از راهکار های بهبود وضعیت تغذیه دانش آ موزان بخصو ص در روز های امتحان می باشد.
 انواع نان های سبوس دار _نان سنگک ، نان بربری برنج با حبو با ت و انواع ماکارونی سبوس دار و غنی شده از منابع خوب کربوهیدراتها می باشد  که  جهت تامین انرزی مورد نیاز مغز بسیار مهم هستند.
تامین نیاز بدن به ویتامینهای گروه ب از نکات قابل توجه دیگر می باشد با کمبود این ویتامین سلامت مغزو عملکرد آن مختل شده و سطح یاد گیری افت پیدا می کند ، تو صیه می شود خانواده ها بخصوص در روز های امتحان حتما منابع غذای این ویتامین ها را در رزیم غذایی شان قرار دهند

 

منابع این ویتامین ها شامل کدام یک از مواد غذایی می شود ؟
 از منابع خوب ویتامین ( ب1)  باید به جگر ، انواع جوانه ها (شامل جوانه گندم ، ماش ، شبدر ) سبوس غلات اشاره کرد.
منایع خوب ویتامین( ب2) شیر ، تخم مرغ ، گوشت ها ی کم چرب و سبزیجاتی مانند اسفناج ، کلم برو کلی هستند و منابع خوب ویتامین ب شش غذاهای با منشا ءحیوانی شامل گوشت قرمز ، ماهی تخم مرغ و لبنیات و بیشر سبزیجات و غلات کامل بوده واز منابع خوب ویتامین ب نه باید اسفناج ، انواع لو بیا ها و گوشت کم چرب را نام برد. |

 

آیا کم خونی هم می تواند باعث افت سطح یادگیری شود ؟
با توجه به شیوع کم خونی بخصوص کم خونی فقر آ هن تامین مقادیر مورد نیاز این ماده در رزیم غذایی جهت حفظ عملکرد مغز
و  پیشگیری ازافت یاد گیری بسیار اهمیت دارد ، از منابع خوب آهن جگر ، قلوه ، دل و انواع گوشت های کم چرب هستند.
از دیگر مواد تاثیر گذدر برمغز ماهی و میگو بوده که منبع امگا سه می باشد . ویتامین ث و ای و آ  در پرتقال ، انبه وآلووبادام هندی وپسته و روغن آفتابگردان و و بالاخره ویتامین ا در هویج و فلفل ازمواد دیگر مورد نیاز هستند .

 

بعضی از دانش آموزان برای جلو گیری از خواب آ لودگی اقدام به مصرف قهوه می نمایند نظر شما ددر این باره چیست ؟

مصرف قهوه به علت داشتن مقاد یر زیاد کافئین می تواند باعث افزایش هورمونهای استرس شده  و علایم استرس وبی قراری رادر شخص زیاد  می کند
توصیه می شود در ایام  امتحانات از مصرف زیاد قهوه و سایر منابع  کا فئین  ، انواع شکلات و نوشابه های   مصنوعی پرهیز شو د

مطالب مرتبط:

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید