امروزچهارشنبه, 17 آذر 1395-- Wednesday Dec 07 2016

ساعت 18:17:33

آخرین به روز رسانی : جهار شنبه 07:56:45

مروری بر نظر سنجی های فرصت آنلاین

سه شنبه, 27 فروردین 1392 ساعت 07:54 کدخبر :5433
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده :
نظرسنجی به عنوان ابزار و رویه ای جهت کسب اطلاع از افکار و موضع گیری ها، باورها، علایق و نیازها و جهت گیری های در جوامع مردم سالار امری عادی است که سال هاست کاربردهای متنوع مدیریتی، عمرانی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی، علمی و غیره پیدا کرده است.


شاید قبل از توسعه فن آوری های جدید اجرای نظرسنجی ها منحصر به پر کردن پرسش نامه های کاغذی و سپس تجزیه و تحلیل داده ها بود، اما امروزه پیامک، پست الکترونیک، اینترنت و تماس های تلفنی کار را راحت کرده است و با سرعت می توان به نظر سنجی پرداخت و حتی نتایج را آنی مشاهده کرد.
راه اندازی سایت فرصت آنلاین امکانات وسیعی از بهره برداری از فضای مجازی برای شهرستان به وجود آورد که یکی از آن ها امکان نظرسنجی بود که خوشبختانه از همان ابتدا مورد استفاده قرار گرفت.
اولین نظرسنجی روز 27 فروردین 1390 با موضوع الحاق روی سایت گذاشته شد و حالا پس از دو سال و سی و دو مورد نظرسنجی بد نیست مروری برنظرسنجی های انجام شده داشته باشیم
سؤالات نظرسنجی ها شامل موارد متعددی است که در جدول ذیل خلاصه و دسته بندی شده است

ردیف  موضوع    تعداد موارد نسبت "درصد" کاربرد    شرح موارد
1 خود ارزیابی 7 22/6 یافتن نظر مردم در مورد نشریه و سایت آثار انتشار فرصت- داوری، عملکرد موردی ، رویه، مخاطب سنجی، طراحی سایت و صفحات نشریه
2 ارزیابی پدیده ها 4 12/9 مشخص کردن وزن موافقین و مخالفین رویه های حاکم جشن غدیر، نمایشگاه از محرم تا غدیر – مراسم تاسوعا و عاشورا- کاروان
3 پیش بینی 2 6/5 حدس و پیش بینی قبل از وقوع نتایج انتخابات مجلس نهم- برنامه مردم در ایام نوروز
4 بررسی عملکرد 5 16/2 ارزیابی و بررسی رفتارهای ادارات و دستگاه ها و مسؤولین مسؤولان شهرستان، دادگاه ها، نیروی انتظامی، صدا و سیما، نمایش کی به کیه
5 رجوع به مردم  3 9/7 سنجش نظر مردم در موارد مختلف و مورد مناقشه الحاق- تشکیل کمیته فرهنگی، ارجعیت اجرای طرح های عمرانی
6 علت یابی حوادث 5 16/2 یافتن ریشه و علل پدیده ها و تصمیمات پیروزی صرامی- عدم پیروزی ابطحی ، حادثه، موانع توسعه جایزه فرهادی
7 محبوبیت سنجی 3 9/7 سنجش درصد و میزان محبوبیت و ترتیب آن ها چهره سال 90- نمایش خاله خانوم
8 اطلاع سنجی 1 3/1 ارزیابی میزان اطلاعات جامعه از موضوعات مختلف عماد سیادت
9 دغدغه سنجی 1 3/1 یافتن حساسیت ها و دغدغه ها و دل مشغولی های جامعه دغدغه های سال 91

 

ردیف    موضوع    تعداد موارد    نسبت "درصد"    کاربرد    شرح موارد
1    خود ارزیابی    7    6/22    یافتن نظر مردم در مورد نشریه و سایت     آثار انتشار فرصت- داوری، عملکرد موردی ، رویه، مخاطب سنجی، طراحی سایت و صفحات نشریه
2    ارزیابی پدیده ها    4    9/12    مشخص کردن وزن موافقین و مخالفین رویه های حاکم    جشن غدیر، نمایشگاه از محرم تا غدیر – مراسم تاسوعا و عاشورا- کاروان
3    پیش بینی     2     5/6     حدس و پیش بینی قبل از وقوع نتایج    انتخابات مجلس نهم- برنامه مردم در ایام نوروز
4    بررسی عملکرد    5    2/16    ارزیابی و بررسی رفتارهای ادارات و دستگاه ها و مسؤولین     مسؤولان شهرستان، دادگاه ها، نیروی انتظامی، صدا و سیما، نمایش کی به کیه
5    رجوع به مردم    3    7/9     سنجش نظر مردم در موارد مختلف و مورد مناقشه    الحاق- تشکیل کمیته فرهنگی، ارجعیت اجرای طرح های عمرانی
6    علت یابی حوادث     5    2/16    یافتن ریشه و علل پدیده ها و تصمیمات    پیروزی صرامی- عدم پیروزی ابطحی ، حادثه، موانع توسعه جایزه فرهادی
7    محبوبیت سنجی    3    7/9    سنجش درصد و میزان محبوبیت و ترتیب آن ها    چهره سال 90- نمایش خاله خانوم
8    اطلاع سنجی    1    1/3    ارزیابی میزان اطلاعات جامعه از موضوعات مختلف    عماد سیادت
9    دغدغه سنجی    1    1/3    یافتن حساسیت ها و دغدغه ها و دل مشغولی های جامعه     دغدغه های سال 91

1-    خود ارزیابی
ارزیابی برنامه ها و فعالیت ها ی دوهفته نامه و سایت فرصت بالاترین سهم نظرسنجی ها را به خود اختصاص داده است معروفترین آن ها نظرسنجی ای بود که به دنبال اظهار نظر برخی از مسؤولین شهرستان در مورد وظایف فرصت و محدود کردن دامنه فعالیت های آن داشتند و سایت به مردم مراجعه کرد و حاصل  آن که 7/87 درصد معتقد بودند فرصت باید منعکس کننده اخبار و فعالیت های تمامی حوزه های شهرستان بوده و مطالب فرهنگی و اجتماعی داشته و مطالبات مردم را منعکس کرده و و رویه نقد سازنده داشته باشد.
2-    ارزیابی رویه ها
رویه هایی در جامعه در حوزه های مختلف از جمله مراسم و اعیاد مثلا محرم و نیمه شعبان و نوروز وجود دارد که تحقیق و ارزیابی در مورد نظر مردم در مورد آن رویه ها در شهرستان در دست نیست و سایت امکان  دستیابی به این اطلاعات را فراهم اورده است
در این رابطه نظرسنجی ها ی در مورد  کاروان هشتم محرم، مراسم تاسوعا و عاشورا، جشن غدیر و غیره صورت گرفت که مثلا 6/47 درصد لزومی برای برپایی کاروان نمی بینند اما 4/29 درصد معتقدند باید کاروان باشد ولی محتوای آن با واقعیت های تاریخی و حقوق شهروندی تطبیق داده شود.
3-    پیش بنی
پیش بینی نتایج و رفتارها از جمله در انتخابات از کاربرد های شناخته شده نظرسنجی می باشد که در مورد نتایج انتخابات پرشکوه اسفند90 فرصت آنلاین نظر مردم را جستجو کرد و نتایج حاصل در عمل تأیید شد.
4-    بررسی عملکرد ها
دستگاه های مختلف یک شهرستان و نیز مدیران و مسؤولین ان لازم است در مورد اعمال و رفتارشان نظر مردم را بپرسند  پنج مورد نظرسنجی به این هدف اختصاص داده شد و در مورد رویه صدا و سیما ودادگاه ، نیروی انتظامی، فعالیت های هنری نظر مردم به طور موردی جستجو شد که نتایج قابل تعمق و بررسی می باشد از جمله این که 1/45 درصد معتقدند صدا و سیما در مورد شهرستان اطلاع رسانی مثبت خیلی کم دارد و در مقابل 6/35 درصد آن را خیلی زیاد می دانند.
5- رجوع به مردم
گاه دستگاه ها و ارگان ها می خواهند در مواردی تصمیم گیری کنند که موافقین و مخالفین دارد، رجوع به مردم می تواند وزن طرفداران و مخالفان را مشخص کند
طرح الحاق یکی از بزرگترین چالش های شهرستان طی چند سال اخیر بود که با نظر سنجی انجام شده از طریق فرصت آن لاین 9/74 درصد موافق الحاق بوده و 6/23 درصد مخالف و 5/1 درصد بی تفاوت بودند.
6- علت یابی حوادث
گرچه یافتن علل و عوامل حوادث و پدیده ها نیاز به کارشناسی دارد اما گاه می توان از طریق نظر سنجی نظر مردم را در مودر آن ها یافت که فرصت آنلاین 5 مورد نظر سنجی در موارد شاخص مثل جوایز فرهادی، پیروزی صرامی ، عدم انتخاب ابطحی، حادثه و موانع توسعه شهرستان انجام داد که نتایج قابلیت تجزیه تحلیل روانشناسانه و جامعه شناسانه دارد
7- محبوبیت سنجی
رویه رایجی به ویژه در دنیای غرب برای سنجش سطح محبوبیت چهره های سیاسی، هنری، علمی می باشد که یک بار برای یافتن چهره محبوب سال 90 شهرستان خمینی شهر از نظرسنجی استفاده شد.
8- اطلاع سنجی
می توان از طریق نظرسنجی میزان اطلاعات یک جامعه و گروه را در موارد مختلف سنجید فرصت آنلاین یک مورد نظرسنجی در مورد اطلاع مردم از هویت شهرستان یعنی یکی از برجسته ترین مشاهیر شهرستان دکتر میرحامد حسین انجام داد که نتیجه آن قابل تعمق بود چون 3/12 درصد به طور نسبی او را می شناختند و 9/56 درصد وی را نمی شناختند و 2/9 درصد شناخت غلطی از او داشتند که درمجموع 7/87 درصد وی را نمی شناختند.
9- دغدغه سنجی
نظرسنجی قادر است دغدغه ها و اشتغالات و مسأله یک مردم را پرسش کند و آخرین نظرسنجی فرصت آنلاین هم در مورد مهمترین دغدغه سال 91 کاربران بود که سؤال و نتایج آن روی سایت می باشد.

مطالب مرتبط:

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید