امروزيكشنبه, 14 آذر 1395-- Sunday Dec 04 2016

ساعت 14:15:39

آخرین به روز رسانی : یک شنبه 11:41:31

مصوبه شورای عالی ترافیک کشور پشتوانه قانونی خط ۲ قطار شهری اصفهان است
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان:

مصوبه شورای عالی ترافیک کشور پشتوانه قانونی خط ۲ قطار شهری اصفهان است

چهارشنبه, 12 آذر 1393 ساعت 17:21 کدخبر :8073
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده :
به گزارش فرصت آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، جواد شعرباف با اشاره به اینکه مطالعات مرحله نخست خط دو مترو اصفهان در شرف پایان است و تا پایان آذرماه تکمیل می‌شود،

گفت: خط 2 قطارشهری اصفهان مشاور خارجی سیسرا فرانسه و دو مشاور داخلی مترا و پژوهش و معماری را در کنار خود دارد و پس از آنکه مطالعات مرحله اول در پایان آذر به پایان برسد برای اجرای خط وارد مناقصه داخلی شده و پس از تحویل مطالعات، مناقصه انجام می€Œشود و در حال حاضر هم مشغول ارزیابی کیفی پیمانکاران هستیم.

 

وی با بیان اینکه شفت ورودی خط 2 مترو به مناقصه گذاشته شده و به زودی پیمانکار آن نیز بر اساس مقررات انتخاب می€Œشود، افزود: عملیات اجرایی شفت ورودی از شهرک امام حسین(ع) انجام می شود و دستگاه تی بی ام از این نقطه برای عملیات حفاری وارد می€Œشود و این مرحله اجرایی کار در خط 2 است.


مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: با توافقاتی که با سازمان های بالادستی از جمله استانداری و شهرداری انجام شده، هزینه احداث تونل€Œها و ایستگاه€Œها را شهرداری تقبل کرده و تاسیسات و تجهیزات برقی و مکانیکی و تجهیز ناوگان با فاینانس و تعهد دولت وارد مناقصه بین المللی می€Œشود و اگر تعهدات مالی به خوبی انجام شود، تا قبل از پایان امسال، اجرای خط دوم به مناقصه گذاشته شده و تا سال 1400 این خط راه€Œاندازی می€Œشود.


خط 2 مترو به طول 23 کیلومتر و شامل 23 ایستگاه است
وی با تشریح وضعیت اجرای طرح خط 2 قطار شهری اصفهان گفت: خط 2 مترو به طول 23 کیلومتر و شامل 23 ایستگاه بوده که از شهرک امام حسین(ع) آغاز شده و با عبور از میدان لاله، میدان قدس، خیابان علامه مجلسی و هاتف به چهارراه شکرشکن می€Œرسد؛ این خط سپس از طریق خیابان€Œهای حافظ و سپاه در میدان امام حسین(ع) با خط یک مترو تقاطع پیدا می€Œکند و سپس به سمت کهندژ رفته و در نهایت به میدان خمینی€Œشهر ختم می€Œشود.
شعرباف در بیان این مطلب که خط دوم مترو حالت نیم کاسه دارد و از شمال شرق شروع و به سمت غرب اصفهان می€Œرود، افزود: عمق این خط حدود 30 متر زیر زمین بوده که به دلیل مباحث میراث فرهنگی کارشناسان یونسکو اعلام کردند که خط باید عمیق باشد بنابراین این موضوع در مباحث فنی و کارشناسی مورد توجه جدی قرار گرفت.


وی با تاکید بر این نکته که تمام ملاحضات را کردیم تا این خط که مصوب شورای عالی ترافیک کشور بوده اجرا شود، گفت: در حقیقت این مسیر را ما تعیین نکردیم این مسیر سیر فنی و تخصصی تعیین شده€Œای را طی کرده و در شورای عالی ترافیک کشور نیز تصویب شده است.


مصوبه شورای عالی ترافیک کشور پشتوانه قانونی طرح است
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان مصوبه شورای عالی ترافیک کشور را پشتوانه قانونی این طرح دانست و افزود: در جلسه شصت و ششم شورای عالی ترافیک شهرهای کشور، مطالعات احداث خط 2 قطار شهری اصفهان به تصویب رسید بنابراین این طرح در شورای عالی ترافیک استان و در نهایت در شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رسیده و هم اکنون که به سازمان قطار شهری ابلاغ گردیده است این مجموعه اقدامات مهندسی و اجرایی آن را پیگیری می€Œکند.


وی افزود: در مطالعات جامع حمل و نقل در سال€Œهای 70 و 71 این طرح آمده است که مترو باید به نیازهای حمل و نقل جواب داده و در واقع مترو نیازهای مافوق حمل و نقل€Œهایی مانند اتوبوس را تأمین می€Œکند.
شعرباف با اشاره به اینکه 2 خط شمال €“ جنوب و شرق €“ غرب اساسی€Œترین محورهایی بوده که برای مترو پیش€Œبینی شده، گفت: بعد از اینکه مسیر خط2مترو توسط مشاوران خارجی، سوفرتو فرانسه و پ پ ک استرالیا که قوی ترین مشاوران بین المللی بررسی و در شورای عالی ترافیک استان تصویب و سپس در شورای عالی ترافیک کشور که مرجع قانونی برای تایید مطالعات جامع حمل و نقل و مسیرهای مترو هستند، به تصویب رسیده و برای طی فرایند اجرایی به قطارشهری رسیده زیرا گزینه€Œهای حمل و نقل را شورای عالی ترافیک تعیین می€Œکند.


مکاتبات و مذاکرات لازم را با میراث فرهنگی داشته€Œایم
وی در پاسخ به سئوالی درباره با اینکه آیا نظرات میراثی درباره اجرای این طرح از سوی شورای علی ترافیک کشور مورد توجه قرار گرفته، تصریح کرد: بالاترین مقام تصمیم گیرنده در چنین سطحی یعنی شورای عالی ترافیک کشور موارد میراثی و سایر مسایل را مورد توجه قرار داده با این€Œکه از همان ابتدا که بحث میدان امام مطرح بوده ما مکاتبات و مذاکرات لازم را با میراث فرهنگی داشته€Œایم و میراث فرهنگی کتبا به ما اعلام کرده€Œاند عبور از این محدوده بلامانع بوده و خواستار تمهیداتی نیز بوده€Œاند که درباره همگی آن پیش بینی لازم انجام شده است.


مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در رابطه با تمهیدات مورد درخواست از سوی میراث فرهنگی گفت: میراث خواستار توجه به این نکته شده که در محدوده مربوط به میدان امام ایستگاهی در نظر گرفته نشود و این امر مورد توجه قرار گرفته همچنین عمق لازم نیز برای عبور مترو از دیگر موارد درخواستی بود که این موضوع نیز به صورت کامل در نظر گرفته شده است.


کارشناسان یونسکو و ایکوموس از خطوط بازدید کرده€Œاند
وی با تبیین اقدامات لازم برای توجه به مسایل میراثی در اجرای خط 2 گفت: غیر از مکاتبه€Œای که میراث فرهنگی در این زمینه با ما انجام داده، کارشناسان یونسکو و ایکوموس هم از خطوط بازدید کرده€Œاند و به صورت کتبی به یونسکو نامه نوشته€Œاند و منعی بر عبور اعلام نکرده€Œاند؛ آنها خواستار تمهیداتی از جمله عمیق بودن و مطالعات لازم در این زمینه شدند که این مسایل نیز در سرفصل توجهات فنی و عملیاتی ما قرار دارد و همه این موارد و مکاتبات به صورت مستند موجود است.


شعرباف با تاکید بر اینکه تعیین عمق مربوط به خطوط قطار شهری را مطالعات تعیین می€Œکند، افزود: این مطالعات از سوی مراجع فنی، تحقیقاتی و تخصصی کشور شامل دانشگاه صنعتی و دانشگاه علم و صنعت انجام شده تا هیچ گونه مشکلی برای عبور مترو در این مسیر ایجاد نشود.


وی در پاسخ به سئوالی درباره بیان مواضعی از سوی برخی افراد و رسانه€Œها مبنی بر عدم تاییدیه میراث فرهنگی و یونسکو برای اجرای این طرح گفت: این که گفته می€Œشود میراث تایید نمی€Œکند یا یونسکو رد می€Œکند نشان از نقص اطلاعات افراد اظهار نظر کننده دارد یا اطلاعات غلط به افراد داده شده و یا جایگاه نهادهای بالادستی در این موضوع درست شناخته نشده است.


هیچ مرجع بالادستی قانونی صحبتی از عبور نکردن خط دو مترو از زیر میدان نکرده است
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان افزود: از نظر بین€Œالمللی مطالعات انجام شده و میراث و مشاوران طرح مطالعاتی را انجام دادند تا هر کجای طرح با مشکلی روبه رو باشد روش پیشگیری لازم صورت گیرد و تاکنون هیچ مرجع بالادستی قانونی صحبتی از عبور نکردن خط دو مترو از زیر میدان نکرده، بنابراین سایر مواضع بر اساس اطلاعات ناقص و غلط ابراز شده است.


وی بیان کرد: سیرقانونی این مسیر طی شده و باید این نکته را در نظر گرفت که شورای عالی ترافیک وهمه مراجع مربوطه میدان نقش جهان را به عنوان یک اثر جهانی فاخر ثبت شده در یونسکو می شناسند و غیر ممکن است این اثر تاریخی از سوی بالاترین نهاد کشوری که در زمینه تصمیم گیری در خصوص خطوط قطار شهری مشغول به فعالیت هستند مغفول بماند و تصمیم گیری توسط عالی ترین مرجع تصمیم گیری درباره این مسئله بدون در نظر گرفتن جایگاه میدان نقش جهان دور ذهن و تصور است.


شعرباف اظهار کرد: هویت شهر تاریخی اصفهان و در رأس آن میدان نقش جهان همانند پاساگارد شیراز برای همگان شناخته شده و به دلیل جایگاه میراثی ارزش والایی دارد، بنابراین تصمیم گیری توسط عالی ترین مرجع تصمیم گیری درباره این مسله بدون در نظر گرفتن جایگاه میدان نقش جهان دور ذهن و تصور است.


وی با اشاره به اینکه تمام شهرهای تاریخی دنیا از جمله بارسلون، مادرید، لندن، پاریس و رم مترو دارند و قطار شهری هم زیر آثار تاریخی آنها رد می€Œشود، گفت: به طور قطع، آنها نیز تمهیدات لازم را اندیشیده€Œاند و در اینجا نیز همین کار را با مطالعات عمیق علمی و توانمندی دقیق مهندسی انجام می€Œدهیم.


در چارچوب قوانین و دستگاه€Œهای بالادستی کار می€Œکنیم
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان با اشاره به اینکه ما در سازمان قطار شهری در چارچوب قوانین و دستگاه€Œهای بالادستی کار می€Œکنیم، افزود: ممکن است افراد در جایگاه€Œهای مختلف دیدگاه€Œهای خاص خود را مطرح کنند ولی مبنای ما، حرکت در چارچوب قانونی تعیین شده از سوی قانون است.


وی با تشکر از همراهی و توجه استاندار اصفهان به موضوع قطار شهری بیان کرد: از زمانی€Œکه زرگرپور به عنوان استاندار اصفهان آمده€Œاند همه مسایل را با ایشان در میان گذاشته€Œایم و برای خط 2 هم دو مرتبه به امضا استاندار از رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور درخواست کرده€Œایم که جلسه هماهنگی داشته و صحبت و توضیحات لازم را هم داشته باشیم که 4 ماه است نامه را نوشتیم و خیلی هم پیگیری کردم که این ملاقات اتفاق بیفتد چراکه هرگز نمی€Œخواهیم کوچکترین خسارتی به میراث شهرمان بخورد.


شعرباف با تاکید بر اینکه هویت شهرمان به میراث فرهنگی آن است و از طرفی مردم هم باید مردم باید در این شهر زندگی کنند، افزود: جمع این دو یعنی توجه به زندگی مردم و احترام به میراث فرهنگی شهر مهم بوده و گرنه حذف آن ساده€Œترین شکل ممکن است؛ آیا دنیا به این مسائل اینگونه نگاه می€Œکند که مترو یا حمل و نقل نمی€Œخواهیم یا سعی می€Œشود مساله€Œای که بوده، به بهترین شکل علمی رفع شود؛ ما به دنبال رفع مسئله به صورت علمی هستیم و با میراث هم تاکنون هیچ مشکلی نداشته و به جلو رفته و تاکنون هم هیچ کسی برای ما خط قرمز تعیین نکرده است.


تیم€Œهای کارشناسی را تجهیز کرده€Œایم و کارشناسان در حال فعالیت هستند
وی افزود: ما تیم€Œهای کارشناسی را تجهیز کرده و کارشناسان در حال فعالیت بوده یکی از اسنادی که میراث از ما خواسته، این بوده که تاثیرات این خط بر میراث را ببینیم و باید این مباحث مطالعه شده و این کار در حال انجام و وظیفه ما است.


مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا انجام مطالعات از سوی قطار شهری تردیدی در صحت نتایج ایجاد نمی€Œکند، تصریح کرد: مطالعات شرح خدمات دارد و این شرح خدمات از یونسکو گرفته شده به طوری که شرح خدمات مصوب که یونسکو عنوان می€Œکند، مطالعات باید بر اساس این آیتم€Œها انجام شود و من نمی€Œتوانم مطالعات میراث فرهنگی را که در یونسکو کاملا شفاف شده را تغییر دهم.


وی در پاسخ به سئوالی درباره نقش شورای عالی شهرسازی و مجموعه راه و شهرسازی درباره این طرح گفت: این شورا بررسی پیشنهادهای لازم در مورد سیاست کلی شهرسازی، اظهارنظر نسبت به پیشنهادها و لوایح شهرسازی و مقررات مربوط به طرح€Œهای جامع شهری که شامل منطقه بندی و سایر نیازمندی€Œهای عمومی شهر بوده و تصویب معیارها و ضوابط و آئین€Œنامه€Œهای شهرسازی را برعهده دارد بنابراین شورای شهرسازی باید طرح جامع کاربری€Œها را تصویب کند و از سوی دیگر کمیسیون ماده 5 هم ایستگاه€Œهای مترو را تصویب می€Œکند که محدوده ایستگاه و المان€Œهای مربوط به ایستگاه کجا باشد اما کلیت خط برعهده شورای عالی ترافیک است.


شعرباف در پاسخ به این سئوال که آیا فرایندهای این طرح در مجموع قانونی بوده، تصریح کرد: قانون برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و قانون مهمترین محور کار ما است.


پروژه باید در چارچوب قانون به پیش رود
وی گفت: همه از جمله دیوان محاسبات، استاندار، شهردار و شورا هم این را می€Œدانند که محور ما قانون بوده و با قانون پیش رفته و وظیفه من به عنوان مدیر پروژه این است که پروژه€Œام را در چارچوب قانون جلو ببرم و این اطمینان را به همه شهروندان و کسانی که نگران هستند، بدهید که کارها براساس قانون انجام می€Œشود.


مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان خاطرنشان کرد: خواهش من هم این است اگر کسی علاقمند به اظهار نظر در این حوزه بوده و اطلاعاتش را کامل کند تا خیالشان راحت باشد و بدانند کسی که 40 سال در حوزه مدیریت شهری کار کرده با همه ادبیات قانونی هم آشنا است.


وی درباره مسکوت ماندن لایحه نام€Œگذاری ایستگاه€Œهای قطار شهری توسط شورای شهر گفت: من در جریان مذاکرات شورای شهر نیستم شاید اطلاعاتی که به شورای شهر رسیده ناقص بوده ولی من در نخستین روزی که به شورای شهر هم رفتم، در نخستین جلسه توضیح دادم که ما در چارچوب قانون به جلو رفته و این امر مصوب بوده و در این مسیر مطالعات را انجام داده و شرط نخست این بوده که مطالعات را در چارچوب مصوبات بالادستی به جلو ببرم.


شعرباف با اشاره به اینکه اگر مشکلی در بحث نام€Œگذاری خط دوم توضیحات تکمیلی را به شورای شهر ارائه می€Œدهم، افزود: البته در جلسه علنی هم دعوتی از من نشده بود ولی درباره بحث نام€Œگذاری هم در حقیقت می€Œخواستیم این نام€Œها، نام€Œهایی باشد که اگر مکاتباتی انجام شد از ابتدا نام€Œهای مصوب در آن لحاظ شود.


وی گفت: می€Œخواستیم کمی زودتر نام ایستگاه€Œها را در مکاتبات به کار ببریم تا این اسم€Œها جا بیفتد و الا این موضوع به عنوان ضرورت اصلی مطرح نبود.

نظرات  

 
#1 0 ناشناس 13 آذر 1393 ساعت 11:09
چه فایده شهرداری ما که پول نداره این خط مترو تا شهر بیاد.
نقل قول
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید