امروزجمعه, 12 آذر 1395-- Friday Dec 02 2016

ساعت 22:24:25

آخرین به روز رسانی : پنج شنبه 09:39:47

کوشک؛ شهری زیبا اما محروم

کوشک؛ شهری زیبا اما محروم

دوشنبه, 18 شهریور 1392 ساعت 13:22 کدخبر :5951
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : روح ا... حاجی حیدری
اشاره: کوشک را همه به باغات سرسبز و باصفا می شناسند، به هوای خوب، درختان پر از میوه و جوی های آب روان. در این شهر اما مردمی هم زندگی می کنند که می بینند 19 سال پیش روستایشان به شهر تبدیل شد اما همچنان روستا ماند.
 شاید تمام برداشت آنها از شهر شدن تاسیس یک شهرداری باشد همین! مردم کوشک حق دارند اگر دیدند 10 کیلومتر آن طرف تر پروژه های عظیمی ظرف چند ماه ساخته می شود از خود بپرسند چرا؟! اگر پول نیست چرا اصفهان را این طور می سازند و اگر پول هست چرا ما نداریم؟! در این گزارش کوشش شده از زوایای مختلف به این شهر 13 هزار نفره نگریسته شود. با تشکر از حسین مهرابی و علیرضا گلشادی که ما را در تهیه این گزارش یاری کردند.
 
کوشک داروخانه شبانه روزی ندارد!
 
یکی از بزرگترین گلایه های مردم کوشک، نبود تجهیزات لازم در تنها درمانگاه کوشک است. مشکلی که تقریباً همه اهالی کوشک از آن به ستوه آمده اند. حاج حسین شورا پیرمرد 92 کوشکی که از ابتدای انقلاب به مدت 20 سال شورای کوشک بوده در این باره می گوید: "در ابتدای دهه 60 برای احداث درمانگاه کوشک همه مردم تلاش کردند. یادم می آید پیرزنی همه مهریه اش که یک اتاق بود را فروخت برای احداث این درمانگاه تا درمانگاه فعلی در سه طبقه ساخته شد. آن زمان حتی امکاناتی همچون رادیولوژی، آزمایشگاه و ... هم برای آن پیش بینی شد و جاهای آن هم مشخص شد ولی متاسفانه این درمانگاه مجهز نشد که نشد. الان هم علی رغم داشتن چنین ساختمانی، خدمات ارائه شده به مردم محدود به اورژانس و پزشک عمومی است و مردم برای یک آزمایش ساده مجبور هستند چند مرتبه مسیر خمینی شهر یا نجف آباد را طی کنند. "
 
کوشک دو داروخانه دارد اما هیچیک شبانه روزی نیستند. این یعنی اینکه اگر شهروندی نیمه شب نیاز به دارو داشت باید راهی خمینی شهر شود. این برای مردمی که عموماً باغدار هستند و وسیله نقلیه شان موتورسیکلت است دشوار است مخصوصا در یخبندان زمستان که بی خطر هم نیست. یکی از شهروندان کوشک در این باره می گوید: "تابحال خیلی پیگیری کرده ایم، قولهای زیادی هم به ما دادند ولی هیچیک نتیجه ای به همراه نداشت. علتش هم عدم سوددهی است یعنی برای دو داروخانه دار فعلی کوشک صرف نمی کند یک نیرو شب تا صبح بماند برای فروش چند دارو. این طور است که آنها 10-9 شب درب داروخانه را می بندند و می روند." 
 
کوشک و خشکسالی
 
شاید بتوان بزرگترین مشکل کوشک را در شرایط کنونی خشکسالی و پیامدهای آن دانست. اسحاق مهرابی باغدار کوشکی در این باره می گوید: " شغل اکثر مردم کوشک باغداری و کشاورزی است و درآمدشان از این راه تامین می شود. خشکسالی اخیر موجب شده خسارات زیادی به باغات وارد شود و مردم در این زمینه دچار مشکل شوند. چاه های آب گاهی تا 150 متر هم عمیق شده و ما مرتب مجبور هستیم با گرفتن مغنی عمق چاههایمان را افزایش دهیم."
 
خشکسالی را شاید نتوان به راحتی رفع کرد ولی با برنامه ریزی می توان تبعات آن را مهار کرد. به عبارت دیگر با توجه به اینکه بخشی از این خشکسالی محصول نبرد صنعت با طبیعت بوده و صنایع استان از جمله ذوب آهن، فولاد مبارکه، پالایشگاه و .. در این زمینه بی اثر نیستند کافی است قانونی تصویب شود تا صنایع آلاینده در کنار نیم درصد حق آلایندگی، نیم درصد حق خشکسالی پرداخت نمایند. درآمد حاصل از این راه را می توان صرف اجرای آبیاری نوین از قبیل آبیاری تحت فشار، قطره ای و بارانی  در باغات نموده و با این روش میلیون ها مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی کرد روشی که البته با توجه به هزینه های فراوان باغداران به تنهایی قادر به تامین هزینه های آن نیستند.
 
اکبر حسین زاده از کشاورزان جوان کوشکی در این باره می گوید: "علی رغم وجود خشکسالی، تقریبا هیچیک از باغات و مزارع کوشک با روشهای نوین آبیاری نمی شود. تنها در برخی از ویلاها این کار انجام شده که البته تولیدات آنها هم محدود بوده و خودشان مصرف می کنند." وی علت اصلی آن را هزینه های فراوان استفاده از این روش اعلام می کند. 
 
سه خط اتوبوس!
 
حکیم الهی از اعضای سابق شورای شهر می گوید: "جاده  ارتباطی کوشک با خمینی شهر وضعیت خوبی ندارد، مردم مجبور هستند از مسیر کانال به خمینی شهر بروند که طی کردن این مسیر مخصوصا شبها که نور کمی وجود دارد دشوار است." وی اضافه می کند: "شهروندی که می خواهد از کوشک به خمینی شهر مراجعه کند باید برای طی کردن این 12-10 کیلومتر سوار سه خط اتوبوس سوار شود، با اتوبوسهای واحد کوشک به سه راه آتشگاه برود، از آنجا با اتوبوس های خمینی شهر تا پایانه امیرکبیر بروند و از آنجا سوار اتوبوس بعدی شود. "
 
طی کردن مسافت محدود بین کوشک با اصغرآباد هم از دیگر مشکلات مردم است که با توجه به تردد زیاد مردم در این مسیر، تعداد زیادی از مردم باید به سختی این مسیر را طی کنند. به نظر می رسد چنانچه اتوبوس واحد اصغرآباد در مسیرش به خمینی شهر وارد کوشک هم شود بخش اعظمی از مشکل تردد مردم در این مسیرها قابل حل خواهد بود.
ابراهیم مهرابی از جوانان کوشک در خصوص مشکل فضای ورزشی می گوید: "کوشک دو سالن ورزشی به همراه یک زمین چمن دارد که زمین چمن مدیریت نشده و در حال از بین رفتن است. سالنهای ورزشی گر چه خوب ساخته شده ولی مدیریت منسجمی ندارد و به شکل سنتی اداره می شود."
 
راه حل هایی برای کاهش محرومیت در کوشک
 
محرومیت در کوشک اما قابل درمان است کافی است مسوولان همتی کنند و کوشک را حد کوشک ببینند. در ذیل به برخی از راهکارها برای پیشرفت این شهر اشاره شده است.
 
1- رفع قوانین تبعیض آمیز
 
قرار گرفتن کوشک در محدوده بلوار مهم الغدیر (حد فاصل اصفهان نجف آباد) فرصتی طلایی را جهت درآمدزایی برای این شهر 13 هزار نفره فراهم کرده است. کافی است مجوز ساخت و سازهای تجاری به کوشک داده شود چرا که این مجوز می تواند میلیاردها تومان برای کوشک درآمد به همراه داشته باشد. جلالی رئیس شورای شهر کوشک در این باره با انتقاد از وجود تبعیض بین کوشک و اصفهان می گوید: "مجوز ساخت و سازهای حاشیه بلوار الغدیر از اصفهان تا کوشک همه اش تجاری است، از کهریزسنگ به نجف آباد هم همه اش تجاری است ولی در محدوده کوشک مجوز تجاری نمی دهند. در حالی که اگر چنین مجوزی را صادر کنند درآمد زیادی برای شهرداری و اشتغال فراوانی برای مردم یه همراه خواهد داشت. در این باره چندین جلسه در استانداری و با مسوولان شهرسازی برگزار کردیم آنها می گویند شما شش تنفسی اصفهان هستید. مگر شش تنفسی خودش رسیدگی نمی خواهد؟!"
 
وی در خصوص میزان این درآمد گفت: "تنها درآمد حاصل از صدور پروانه تجاری محدوده کوشک به اندازه 4 سال درآمد شهرداری است یعنی حدود 12 میلیارد تومان. در این زمینه درخواست های زیادی هم وجود دارد."
 
 یکی از مسوولان شهر که نخواست نامش قید شود در خصوص علت عدم صدور مجوز تجاری در این محدوده گفت: "این بلوار سوق الجیشی داخل محدوده شهری شهرهای اصفهان، کهرسنگ و نجف آباد قرار دارد برای همین به این شهرها مجوز احداث ساخت و سازهای تجاری داده شده است در حالی که بر اساس تقسیم بندی، این منطقه داخل حریم کوشک ولی خارج از محدوده آن است. بر همین اساس به کوشک مجوز احداث ساخت و سازهای تجاری داده نمی شود. اگر مسوولان کوشک بتوانند با راهکار قانونی، حریم را بر محدوده تطبیق دهند این مشکل هم خود به خود حل خواهد شد." وی در ادامه از طرحی خبر داد که می تواند عدم انطباق حریم با محدوده کوشک را حل کند. وی گفت: "هم اکنون طرحی در استانداری در دست بررسی است به نام "طرح ساماندهی بلوار خمینی شهر نجف آباد" که از سه راه الغدیر تا نجف آباد را شامل می شود. بر اساس این طرح کاربری های این مسیر – که کوشک را هم شامل می شود - یکبار دیگر بررسی خواهد شد. چنانچه در طرح جدید کاربری تجاری به اراضی محدوده کوشک داده شود تاثیر زیادی بر اقتصاد آن منطقه خواهد داشت."
 
2- چرا پروژه های بزرگ سرمایه گذاری در کوشک اجرا نمی شود؟
 
فاصله اندک کوشک با دومین کلانشهر بزرگ ایران و باغات سرسبز و کم نظیر آن را می توان بهترین فرصت برای پیشرفت این شهر دانست. فرصتی که اگر به درستی شناسانده شده و از آن استفاده شود می تواند درآمد و اشتغال فراوانی را برای این شهر به همراه داشته باشد. اجرای طرح های بزرگ و سرمایه گذاری های کلان از جمله راهکارهای استفاده از این فرصت به شمار می آید. شاید با توجه به باغات فراوان و محصولات زیاد این منطقه، احداث صنایع تبدیلی غیرآلاینده در کوشک یکی از این طرح ها باشد. یکی از مسوولان شهر هم در این زمینه پیشنهاد داد: "شهرداری و شورای کوشک باید از مشاوران متخصص آمایش سرزمینی استفاده کنند و از آنها راهکارهایی برای ایجاد درآمدهای پایدار بخواهند. مثلا گردشگری یکی از منابع بالقوه درآمدهای کوشک است که می تواند درآمدهای پایداری برای این شهر به همراه داشته باشد."   
 
3- اضافه شدن به مناطق محروم
 
در سالهای اخیر بودجه های قابل توجهی به مناطق محروم داده شده است. کوشک هم گرچه محروم است ولی در لیست مناطق محروم استانداری قرار نگرفته و براساس جداول توزیع بودجه به این منطقه به عنوان منطقه ای برخوردار نگریسته می شود. کافی است با تلاش مسوولان و تطابق شاخص های محرومیت با شرایط کوشک، این شهر هم در لیست مناطق محروم قرار بگیرد.
 
 
 
 
 
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید