امروزچهارشنبه, 17 آذر 1395-- Wednesday Dec 07 2016

ساعت 18:14:11

آخرین به روز رسانی : جهار شنبه 07:56:45

گزارش ویژه فرصت درباره چند تجربه الحاق

سه شنبه, 24 اسفند 1389 ساعت 14:05 کدخبر :632
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : محمد صدرا

یکسالی است که بحث الحاق خمینی شهر به اصفهان حسابی مطرح شده و مسئولان مختلف شهرستان و استان به مناسبتهای مختلف به این موضوع می پردازند و از زاویه خود، به رد یا تایید این مساله می پردازند. آخرین اظهارنظر در اینباره، مربوط به نماینده شهرستان است. وی که در یک گفتگوی زنده رادیویی صحبت می کرد پیشنهاد داد دانشگاه آزاد خمینی شهر همایشی تحت این عنوان برگزار کند.

وي گفت: «بحثی در مورد الحاق در خمینی شهر مطرح شده گفتیم که این موضوع را کارشناسان بررسی کنند. به دانشگاه آزاد گفتیم که یک همایش علمی بگذارند.»
نماینده ادامه داد: «برخی در شهر به این موضوع دامن میزنند. اگر کار با عجله انجام شود، عواقب خواهد داشت. خود اصفهان مایل نیستند خمینی شهر به آنها ملحق شود. خودمان می خواهیم برویم ملحق شویم و معلوم نیست چه حوادثی درآینده رخ خواهد داد.» ابطحی به دو تجربه شهر ری و کرج اشاره کرد و گفت: «الان کرج جدا شده، شهر ری هم دارد جدا می شود. رهنان را یکی از نمایندگان محترم اصفهان اعتراض کرده به وزیر کشور که چرا رهنان ملحق شده به اصفهان و الان این سؤال در کمسیون ما مطرح است. لذا میگویم کار کارشناسی باشد. از طرف دیگر شورای شهر خمینی شهر و اصفهان باید توافق کنند. به نماینده ربطی ندارد. ما هم اگر به نظر کارشناسی برسند، مساعدت خواهیم کرد.»
وی ادامه داد: «ما از طریق خمینی شهر به الغدیر فقط جاده امیرکبیر را داریم که اگر مسدود شود با مشکل مواجه میشویم. بنده پیشنهاد کردم ادامه خیابان باغبان به الغدیر را در طرح جامع تفصیلی خمینی شهر ببینید. من با جهاد کشاورزی هم صحبت کردم که اجازه بدهد این احداث شود. آنها هم قول دادند این کار را بکنند. دیگر بستگی به شهردار محترم خمینی شهر و پیگیریهای ایشان دارد.»
ابطحی در پاسخ به سوالی در مورد کمبود خیابان در شهر و تبعات فراوان آن گفت: «این مطالبات شهری از نمایندگان وجاهتی ندارد. شورای شهر انتخاب شده، آنها هم شهردار را انتخاب کردند. شهرداری زیر نفوذ نمایندگان نیست که من دستور بدهم بگویم اولویت این است. الان شهرداری رفته جایی را تعریض میکند که به عقیده من اولویتی ندارد. البته آنها صلاح کار خودشان را می دانند و با بودجهای که دارند این کار را می کنند.»
نماینده مردم در مجلس، راهکار مشکل ترافیک شهر را احداث 11 خیابان اعلام کرد و گفت: «ما بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر 11 خیابان در خمینی شهر احداث شود، ما مشکل ترافیک را فعلاً حل خواهیم کرد. برآورد بودجه آن حدود 16 میلیارد تومان است و ما تلاش میکنیم این بودجه را از طریق مطالبات ماده 77 و 100 شهرداریها تأمین کنیم. البته مشکل کمبود زمین هم داریم. الان دو تا خیابان را می خواستند تعریض کنند، هنوز که هنوز است به بهره برداری نرسیده و مشکلزا شده است. البته من از مسؤولان می خواهم که مواظب قبر و قیامتشان باشند. آن چیزی که توانایی دارند را انجام بدهند و از کارهای نسنجیده پرهیز کنند و اولویتها را رعایت کنند تا شهروندان ما دچار گرفتاری نشوند.»
تجربه رهنان
دکتر صادقیان رئیس آخرین شورای شهر رهنان و از معتمدان محلی در خصوص بحث الحاق رهنان به اصفهان گفت: «با توجه به پایین بودن سرانه رهنان، مردم اصرار داشتند که به شهر اصفهان ملحق شوند. در این چند سال هم که ملحق شدیم برای مردم رهنان فواید داشته هم مضرات ولی در مجموع فوایدش خیلی بیش از مضراتش بوده است. وی در تشریح این موضوع گفت: «بعد از الحاق، رهنان متحول شد. اکثر امکاناتی که الان ما داریم مربوط به بعد از الحاق است؛ مثلاً احداث سه خیابان امام رضا(ع)، آیتا... اهتمام و بابوکان، ساخت پارک و حمام امام رضا(ع)، احداث مجموعه فرهنگی آیت ا... اهتمام، ساخت یک مرکز آتشنشانی، احیای نهر سودان و .... همه از برکات الحاق بوده است.»
وی با بیان اینکه امسال از طرف شهرداری مرکزی اصفهان، دو میلیارد تومان بودجه مازاد بر بودجه فعلی رهنان داده شده ادامه داد: «ممکن است یکی دو نفر در گوشه و کنار از الحاق ناراضی باشند ولی با اینکه کمی عوارض هم  افزایش یافته ولی در مجموع قریب به اتفاق مردم از الحاق راضی هستند.»

دکتر صادقیان رئیس آخرین شورای شهر رهنان و از معتمدان محلی درخصوص بحث الحاق رهنان به اصفهان گفت: «باتوجه به پایین بودن سرانه ر هنان، مردم اصرار داشتند که به شهر اصفهان ملحق شوند. بعد از الحاق، رهنان متحول شد. اکثر امکاناتی که الان ما داریم مربوط به بعد از الحاق است، مثلاً احداث سه خیابان امام رضا(ع)، آیت ا... اهتمام و بابوکان، ساخت پارک و حمام امام رضا(ع)، احداث مجموعه فرهنگی آیت ا... اهتمام، ساخت یک مرکز آتش نشانی، احیای نهر سودان و ... همه از برکات الحاق بوده است.»

دکتر کامران چه گفت؟
یکی از مسائلی که به تازگی مطرح شده این است که یکی از نمایندگان اصفهان (دکتر کامران) به موضوع الحاق رهنان به اصفهان اعتراض کرده و در همین رابطه وزیر کشور را مورد سوال قرار داده است. در گفتگوی تلفنی با دکتر کامران کم و کیف این موضوع را جویا شدیم. وی با بیان اينكه «من براساس خواسته مردم، پیگیر این موضوع هستم» تاکید کرد: «بحث حذف شورای رهنان مطرح است و خود الحاق مشکلی ندارد.»
متن این گفتگو را با هم می خوانیم:
- آقای دکتر! ظاهراً شما از وزیر کشور در مورد الحاق رهنان به اصفهان سوال کردید. در این مورد توضیح میدهید؟
*در مجلس، یک کمیتهای را مامور کردند تا این موضوع را بررسی کند.
- با توجه به بحث الحاق خمینی شهر به اصفهان، این اعتراض شما، بحثهایی را در خمینی شهر ایجاد کرده. به طور مشخص علت سوال شما از وزیر چه بود؟
*ما براساس خواسته خود مردم رهنان این سوال را مطرح کردیم. اگر مردم موافق باشند، می گویم مردم راضی هستند به ما چه؟ اگر مردم موافق باشند که ما حرفی نمیزنیم.
- آقای دکتر! سوال شما دقیقاً چیست؟ مردم رهنان میخواهند مجدداً به خمینی شهر برگردند؟
- نه! مردم رهنان میگویند که ما می خواهیم با اصفهان باشیم، منتها شورای مستقل هم داشته باشیم.
- پس بحث حذف شورای رهنان مطرح است و خود الحاق مشکلی ندارد؟
- همینطور است.
آیا دانشگاه آزاد، همایش علمی الحاق برگزار می کند؟
منصور نقدعلی مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد خمینی شهر در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا دانشگاه آزاد، برگزاری همایشی پیرامون بررسی الحاق را در دستور کار دارد؟ گفت: «تاکنون چنین پیشنهادی به دانشگاه داده نشده، لذا چنین همایشی فعلاً در دستور کار ما نیست.»
چرا شهرری می خواهد از تهران جدا شود؟
یکسالی است که موضوع تفکیک شهر ری از تهران مطرح شده است. این موضوع باعث شده تا عدهای اینگونه مطرح کنند که شهر ری از الحاق پشیمان است و میخواهد جدا شود، حال چه دلیلی دارد خمینی شهر پیگیر موضوع الحاق باشد.
برای بررسی موضوع به سراغ علی آذری از فعالان شهر ری رفتیم. وی در این خصوص گفت: «کمیتهای با مسئولیت فرجی فرماندار شهر ری در فرمانداری تشکیل شده که پیگیر است.» وی ادامه داد: «شهر ری فرمانداری مستقلی دارد ولی از نظر شهرداری، منطقه 20 تهران است و نماینده مستقلی هم ندارد. مسئولان شهر ری بر این باور هستند که اگر به طور کامل از تهران مستقل شود و شهرداریاش هم مستقل شود، درآمد بیشتری نصیب شهر ری خواهد شد.» وی علت مخالفت عدهای با استقلال شهر ری را اینگونه ارزیابی کرد: «همیشه در انتخاباتها رای تهران به عنوان پایتخت بسیار مهم بوده است. از طرف دیگر به طور سنتی، مردم شهر ری بیشتر به اصولگرایان گرایش دارند و در انتخابات هم اینگونه رای میدهند. حالا عده ای نگران این هستند که اگر از تهران جدا شود و به طور مستقل در انتخابات شرکت کند، پایگاه رایشان در خطر بیفتد.»
عوارض فراوان برای شهر ری
«درآمدها و عوارض شهر ری مبلغ زیادی است که بجای هزینه در شهر ری، به تهران ارسال میشود.» این مشخصترین دلیل برای تفکیک شهر ری از تهران است. به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا؛ پروین احمدی‌نژاد ، عضو شورای شهر تهران و از مدافعان تفکیک شهر ری در این زمینه میگوید: «درآمد و هزینه های شهر که مرتباً از سوی اعضا به عنوان موضوع نگران‌کننده مطرح می شود، جای نگرانی ندارد زیرا بخش اعظم کارخانه‌های پرسود تهران در شهر ری مستقر است که عوارض زیادی دارد. احمدینژاد با بیان اینکه عوارض این کارخانجات زیاد است و شهرداری تهران آن را دریافت می‌کند، تصریح کرد: این عوارض که متعلق به شهر ری است کجا هزینه می‌شود؟»
وی با بیان اینکه بار اموات تهران بر دوش بهشت زهرا است، گفت: «یک متر زمین در بهشت زهرا از یک متر زمین در شهر تهران گران‌تر است. سوال من این است که این درآمدها کجا هزینه می‌شود؟!»
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه من نیز با عدم جدایی شهر ری از تهران موافق می‌شوم به شرط اینکه درآمدهای حاضر از شهر ری در این منطقه هزینه شود، اظهار کرد: اگر ادعا می‌شود که برای شهر ری هزینه می شود چرا این شهر آباد نمی شود؟ در حالی که بار دوش زحمات تهران بر عهده اين شهر است.»

نگاهی به صنایع و معادن شهرری
همانطور که بیان شد موافقان تفکیک از تهران معتقدند شهر ری دارای صنایع متعددی است که درآمد حاصل از این صنایع، بودجه فراوانی خواهد شد که در صورت استقلال شهر، نصیب این شهر و شهرداری آن خواهد شد. اما این صنایع درآمدزا چیست؟ علی آذری در این مورد گفت: پالایشگاه شهر ری یکی از این صنایع است که عوارض حاصل از آن، بسیار خیرهکننده است. بجز این، شهرکتهای صنعتی متعدد، از دیگر منابع درآمدزای آن است. شهرک صنعتی شمس‌آباد به عنوان بزرگترين شهرک صنعتي خاورميانه یکی از این شهرک‌هاست که در زمينی بالغ بر 3000 هکتار واقع شده و مشتمل بر بيش از 2000 واحد صنعتي فعال و يا در حال راه‌اندازی مي‌باشد.
صنايع و معادن شهر ری
كارخانههای صنعتی و توليدی مستقر در اين شهرستان، نيروهای زيادی به خود جذب نموده و شامل گونههای زير می باشد: پالايشگاه بزرگ تهران، فرآورده‌های نفتی، چيتسازی، ريسندگی، بافندگی، توریسازی، خودرو و کاميون سازی، سيمان، صنايع غذايی،‌ابزارسازی، آجرپزی و شيشه سازی و ...
مصنوعات نخی، پشمی، چرمی و سنگ های معدنی از جمله ديگر صنايع اين شهرستان است.
معادن فعال شهرستان ری عبارتند از:
ـ منگنز محمدآباد واقع در 40 كيلومتری جنوب شهر و جنوب خاوری كهريزک.
ـ‌سولفات دو سود فشاپويه در 28 كيلومتری جنوب خاوری حسن‌آباد.
ـ كوارتزيت غنی آباد 5 كيلومتری خاور شهر ری، حاشيه جنوبی كوه بی‌بی شهربانو.
ـ سنگ آهک لپه زنگ 19 كيلومتری خاور شهر ری.
ـ سنگ آهک دولت‌آباد 2 كيلومتری سرپل سيمان) جنوب كارخانه سيمان ری).
ـ سنگ آهک صفایيه و چاه حمزه 4 كيلومتری خاور پل سمنان.
ـ سنگ آهک بی‌بی شهربانو 5 كيلومتری خاور شهر ری.

شرکتهای سرمایه گذاری

اين شهر دارای شرکتهای سرمایهگذاری متعددی است که به طور خلاصه میتوان گفت شرکت نفت و گاز پرشیا، شرکت بین المللی صنعت سیمان لیان، شرکت فواد ری، شرکت بین مللی تولید شترمرغ ایران، شرکت زرگوشت تهران، شرکت و کارخانه انرژی، شرکت ایرانترانسفور، شرکت سایپاپرس، شرکت نوسازی و عمران امید ری و... میباشد که به طور نمونه سرمایه شرکت فؤاد ری بالغ بر صدها میلیارد تومان است.

شهر ری؛ انبار تهران
بجز این، شهر ری مراکز خدماتی زیادی دارد که درآمد حاصل از آن می تواند عاید شهر گردد. در مورد یکی از این خدمات میتوان گفت همه انبارهای کالاهای مختلفی که قرار است در تهران توزیع شود، در شهر ری قرار دارد؛ از لوازم خانگی و فرش گرفته تا مواد خوراکی و پوشاک و .... که عوارض حاصل از این انبارها میلیاردها تومان است.

هزینه 11 خیابان چقدر است؟
به گفته کارشناسان شهری، خمینی شهر حداقل نیاز به 11 خیابان جدید دارد تا ترافیک فعلی شهر، روان گردد. اما هزینه این 11 خیابان چقدر است؟ يكي از كارشناسان شهري در اين باره به فرصت گفت: یکی از این خیابانها، اتصال خیابان باغبان به بلوار الغدیر است که به دلیل عبور از مزارع و اراضی کشاورزی و مسکونی نبودن، برای آزادسازی کمترین هزینه را دارد. احداث این خیابان را به صورتهای مختلف می توان تصور کرد که حداقلترین طول منطقی آن بالغ بر 2 کیلومتر است. به گفته یکی از کارشناسان، با احتساب میانگین 100 هزار تومان بابت هرمترمربع آزادسازی این اراضی و 10 هزار تومان بابت زیرسازی و آسفالت، هزینه این خیابان بالغ بر 10 میلیارد تومان خواهد بود که از توان شهرداری خمینی شهر خارج است. این کارشناس ادامه داد: بجز این، از آنجا که این خیابان از مزارع کشاورزی می گذرد نیاز به تایید جهاد کشاورزی دارد که آنها هم با احداث این خیابان مخالفت کردهاند. 
وی درخصوص سایر خیابانهای احداثی گفت: با توجه به اینکه لازم است برخی خیابانها در بافت مسکونی کشیده شود، هزینه آزادسازی آن به مراتب بالاتر از خیابان اتصال باغبان به الغدیر است که از اراضی کشاورزی می گذرد.



افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید