امروزپنجشنبه, 18 آذر 1395-- Thursday Dec 08 2016

ساعت 14:16:20

آخرین به روز رسانی : پنج شنبه 09:55:11

کاهش مصرف نمک شعار امسال بسیج ملی آموزش تغذیه
گفتگو با دکتر عبدالعلی کیانی

کاهش مصرف نمک شعار امسال بسیج ملی آموزش تغذیه

سه شنبه, 16 دی 1393 ساعت 17:29 کدخبر :8244
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده :
اشاره: بسیج ملی آموزش تغذیه صحیح با تاکید بر کاهش مصرف نمک از تاریخ اول دیماه شروع و تا پانزدهم بهمن ماه ادامه دارد.

به منظور برنامه ریزی برای اجرای این طرح در خمینی شهر جلسه هماهنگی همزمان با شروع طرح با حضور مدیر و مسوولین واحدهای بهداشتی شبکه برگزار گردید. در این نشست مسوول واحد تغذیه به منظور جلب همکاری و مشارکت دیگر واحد ها برنامه های اجرایی را تشریح و پس از تبادل نظر ۲۹ مصوبه اجرایی توسط اعضا به تصویب رسید. به منظور آشنای با ضرورت های اجرایی این طرح ملی گفتگویی با دکتر کیانی مسوول اجرای طرح انجام داده ایم که می خوانید:


امسال چندمین بسیج آموزشی تغذیه صحیح برگزار شد؟
پنجمین با تاکید بر «کاهش مصرف نمک» همزمان با سراسر کشور


دلیل تاکید بر کاهش مصرف نمک چیست؟
متاسفانه هر ایرانی دو الی 3 برابر استاندارد جهانی نمک طعام مصرف می کند.


و استاندارد جهانی مصرف نمک طعام؟
برای هر فرد در روز 5 گرم (کمتر از یک قاشق چایخوری)


مصرف بیش از حد چه اشکالی دارد؟
بیماری زاست و پرفشاری خون، بیماری های قلبی عروقی، سکته قلبی و مغزی، پوکی استخوان، سرطان معده، ورم، آسم و...می آورد.


اما غذا طعم می خواهد، نه؟
باید از چاشنی های دیگری مثل آویشن، ریحان، ترخون، نعناع، مرزه، سیر، پیاز، آبلیمو، آبغوره، آب نارنج و سرکه استفاده کرد.


در حد مجاز از هر نوع نمکی می توان استفاده کرد؟
خیر زیرا بسیاری از انواع آنها مثل نمک دریا بیماری زا هستند که افراد غیر کارشناس توصیه به مصرف آن می کنند و سلامتی مردم را به خطرمی اندازند زیرا تصفیه نشده و دارای انواع ناخالصی ها از جمله فلزات سنگین است که خطر سرطان زایی آنها به اثبات رسیده است. علاوه بر آن میزان ید آن کم  و یا حتی فاقد ید است و علاوه بر سرطان منجر به بروز ناراحتی های گوارشی، کلیوی، کبدی و حتی کاهش جذب آهن در بدن می شود.


پس چه نوع نمکی استفاده کنیم؟
در حد5 گرم در شبانه روز از نوع تصفیه شده و ید دار و دارای شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت و عبارت «نمک یددار تصفیه شده» که بر روی بسته بندی درج شده باشد.


چرا نمک یددار تصفیه شده؟
میزان ید موجود در منابع غذایی گیاهی و حیوانی در کشور ما نیاز بدن را تامین نمی کند با نمک یددار تصفیه شده کمبود را برطرف می کنیم.


از چه مواد و خوراکی هایی نمک وارد بدن می شود؟
نان، اضافه کردن نمک زمان طبخ یا سر سفره، انواع غذاهای آماده مانند سوسیس، کالباس، پیتزا، همبرگروکنسروهاو تنقلات شور مانند فرآورده های غلات حجیم شده، چیپس، چوب شور، لبنیات شور مانند پنیر، دوغ و کشک پر نمک، و شورها مانند خیار شور، کلم شور و انواع ترشی هاو مواد غذایی نمک سود مثل ماهی


یکی از عواقب مصرف بیش از حد نمک فشار خون است مگر چند درصد از مردم دچار فشارخون بالا هستند؟
حدود 20 درصد. اگر جمعیت شهرستان خمینی شهر را 350 هزار نفر باشدحدود 70 هزار نفر مبتلا به پرفشاری خون هستند و متاسفانه بسیاری از آنان از بیماری خود بی اطلاع هستند.


پس خیلی ها باید نمکدان را از سفره هایشان جمع کنند اینطور نیست؟
بله نه تنها افراد مبتلا بلکه افراد سالم چون یکی از علل بروز افزایش فشار خون و بیماری های قلبی مصرف زیاد نمک است لذا جهت پیشگیری ضرورت دارد که هنگام پخت غذا نمک کمتری اضافه کنیم. نانوایی ها نمک کمتری به خمیر نان اضافه کنند سر سفره از نمکدان استفاده نکنیم و خوراکی های شورو کنسرو شده مصرف نکنیم. انواع نان و کیک که جوش شیرین در انها به کار رفته است به دلیل وجود سدیم زیادهم مصرف نگردد.


از چه سنی باید رعایت مصرف میزان نمک شروع شود؟
با توجه به اینکه فرآیند بیماری های غیرواگیر از قبیل پرفشاری خون، بیماری های قلبی، سکته های قلبی و مغزی، پوکی استخوان، سرطان ها، دیابت، آسم، سنگ کلیه با مصرف بیش از حد نمک از دوران شیرخوارگی شکل می گیرد توصیه می شود ذائقه شیرخواران را با طعم و مزه طبیعی وواقعی غذاها آشنا کنند و از افزودن نمک به غذای کمکی در سال اول زندگی پرهیز نمایند و در سنین بعد هم مصرف نمک را به حداقل برسانند.

 

و توصیه های دیگر؟
از مصرف غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب اشباع و ترانس هستند از قبیل غذاهای خیابانی، پیتزا، همبرگر، سوسیس، کالباس، چیپس، پفک و ...پرهیز نمایند و به جای غذای سرخ کرده از غذاهای آب پز و بخارپز استفاده کنند. به جای روغن های جامد و پیه و دنبه از روغن های مایع مثل روغن کلزا و زیتون آن هم در حد مجاز استفاده کنند یعنی حداکثر یک سوم انرژی روزانه را از آنها تامین کنند نه بیشتر.


تحرک و ورزش هم یکی از ارکان مهم زندگیست و پیاده روی ارزان ترین، راحت ترین، در دسترس ترین، موثرترین و لذتبخش ترین ومناسب ترین ورزش برای همه سنین است لذا توصیه میشودروزانه 45 دقیقه پیاده روی تند داشته باشند. مصرف سبزیجات، میوه جات و لبنیات کم چرب را افزایش دهند. وزن بدن را در حد طبیعی نگه دارند، فشارهای روحی روانی را کاهش دهند تا انشااله از سلامت جسم و روح و روان برخوردار گردند و از این سلامتی خدادادی در جهت بندگی و عبودیت پروردگار یکتا که موجب شادابی و نشاط واقعی می گردد استفاده نمایند.

مطالب مرتبط:

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید