امروزپنجشنبه, 18 آذر 1395-- Thursday Dec 08 2016

ساعت 04:05:30

آخرین به روز رسانی : جهار شنبه 07:56:45

با طراحی هشت میلیارد دلار فاینانس برای هشت طرح

گره راه آهن ایران باز می شود

سه شنبه, 21 مهر 1394 ساعت 08:27 کدخبر :9547
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : 0200

 برگزاری نخستین همایش فرصت€Œهای سرمایه€Œگذاری حمل€Œونقل در ایران و آغاز مذاکرات اقتصادی پس از نهایی شدن توافق هسته€Œای امید وزارت راه و شهرسازی برای تامین مالی پروژه€Œهای€Œاش از طریق دریافت سرمایه€Œهای خارجی بالا رفته و این مساله به طراحی هشت طرح بزرگ فاینانس ریلی انجامیده است.

به گزارش فرصت آنلاین  به نقل ازخبرنگار ایسنا، با توجه به گستردگی قابل توجه رقم نیازهای اعتباری صنعت راه€Œآهن ایران که این مساله خود از گستردگی پروژه€Œهای نیمه€Œتمام و کلنگ€Œزنی شده نشأت می€Œگیرد، راه آهن جزو بخش€Œهایی است که خود را آماده کرده برای روزهای پس از تحریم، بخش قابل توجهی از نیاز€Œاش را از طریق سرمایه€Œهای خارجی تامین کند.

در چنین شرایطی هرچند وزارت راه و شهرسازی توانسته با همراهی مجلس امکانات بودجه€Œای خاصی را برای بخش راه€Œآهن تامین کرده و نیاز این صنعت را از منابعی مانند صندوق توسعه ملی تامین کند، اما به نظر می€Œرسد باز هم تکمیل پروژه€Œهای فعلی نیاز به برنامه€Œریزی€Œهای گسترده برای استفاده از توان خارجی€Œها خواهد داشت.

برنامه€Œهایی مانند رساندن راه€Œآهن به بیش از 10 استان باقی€Œمانده، دو خطه و چهار خطه کردن مسیرهای اصلی ریلی، برقی€Œسازی خطوط پر تردد، وارد کردن فناوری قطارهای سریع€Œالسیر و البته توسعه و گسترش قطارهای حومه€Œای، برنامه€Œهای گسترده€Œای است که هر کدام یک از آنها نیاز به تامین اعتبار خاص دارد.

در چنین شرایطی با برنامه€Œریزی€Œهای صورت گرفته راه آهن تصمیم دارد، هشت پروژه بزرگ خود را از طریق تامین فاینانس اجرایی کند.

براساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، قطار سریع€Œالسیر تهران €“ قم €“ اصفهان با حدود 410 کیلومتر طول یکی از عمده€Œترین پروژه€Œها در این عرصه است که به تنهایی به حدود یک میلیارد و 700 میلیون یورو اعتبار احتیاج داریم.

پروژه گسترده راه€Œآهن غرب کشور نیز با حدود 652 کیلومتر طول در فهرست تامین فاینانس با اعتباری نزدیک به یک میلیارد و 300 میلیون یورو قرار دارد.

پروژه€Œهایی مانند راه€Œآهن قزوین €“ رشت €“ انزلی با طول 388 کیلومتر و راه آهن گرگان €“ بجنورد و مشهد با طول 570 کیلومتر روی هم رفته در حدود دو میلیارد و 500 میلیون یورو فاینانس احتیاج خواهند داشت.

در کنار این پروژه€Œها طرح راه€Œآهن تهران €“ همدان €“ سنندج با 800 میلیون یورو، میانه €“ تبریز با حدود 221 میلیون یورو و میانه €“ اردبیل با حدود 376 میلیون یورو نیز دیگر پروژه€Œهای قرار گرفته در فهرست فاینانس وزارت راه و شهرسازی هستند.

در مجموع این ارقام در حدود هفت میلیارد و 200 میلیون یورو می€Œشوند که تبدیل آنها به دلار رقمی نزدیک به هشت میلیارد دلار می€Œرسد.

با توجه به لغو قریب€Œالوقوع تحریم€Œها و اعلام آمادگی چند باره کشورهای خارجی مختلف برای ورود و سرمایه€Œگذاری مستقیم و غیرمستقیم در طرح€Œهای زیربنایی ایران پیش€Œبینی می€Œشود بخش قابل توجهی از این برنامه€Œهای تامین فاینانس نهایی شود.

طرح€Œهایی که با توجه به محدودیت€Œهای اعتباری دولت قطعا نیاز به سرمایه€Œگذاری€Œهای غیردولتی دارند و در این راستا فاینانس هشت میلیارد دلاری خارجی€Œها می€Œتواند گره راه€Œآهن ایران را باز کند.

 

مطالب مرتبط:

نظرات  

 
#1 0 نیما سراییان 21 مهر 1394 ساعت 09:28
واقعا چه فرصت هایی را از دست داده ایم تاکنون!
نقل قول
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید