امروزسه شنبه, 16 آذر 1395-- Tuesday Dec 06 2016

ساعت 12:04:38

آخرین به روز رسانی : سه شنبه 13:04:49

خوردنی ها و آشامیدنی ها (الاطعمه و الاشربه)

یکشنبه, 15 بهمن 1391 ساعت 11:37 کدخبر :5176
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : دکتر سعیدرضا فاطمی نیا

غذاها اهمیت خاصی در حفظ سلامتی انسان دارند. از نظر طب سنتی ایران انسان ها با یکدیگر تفاوت مزاجی و ساختاری دارند و هر کدام یک کتاب مزاجی محسوب می شوند. بدین ترتیب بر حکیم واجب است که مزاج شخص را مشخص نموده و به مشخصات ساختاری او توجه کامل نماید و سپس برای هر فرد تدبیر غذایی مناسب و تدابیر دیگر را تجویز نماید.
غذاها از دیدگاه حکما علاوه بر این که بدل ما یتحلل (جبران و جایگزین آنچه که مصرف شده است) می گردند بر اعضای مختلف بدن نیز اثر می گذارند یعنی با توجه به کیفیت مزاجی خود و همچنین اعضای مختلف بدن، اثرات مثبت یا منفی از خود به جای می گذارند و جسم و روان شخص را تحت تاثیر قرار می دهند و به همین علت لازم است انسان دقت کافی در انتخاب آنچه که می خورد و می آشامد داشته باشد تا تعادل مزاجی و به دنبال آن تعادل نفسانی او به هم نخورد. خداوند متعال نیز در این رابطه می فرماید: " فلینظر الانسان الی طعامه، عبس 24" یعنی لازم است انسان به غذای خود با دید تحقیق بنگرد. عدم توجه به این نکته می تواند موجب صدمات و خسارات مادی و معنوی برای بشر باشد. حکما به این اثرات توجه داشته و با انجام آزمایشات مختلف و کسب تجربیات فراوان طی قرن های متمادی غذاها را به 18 خانواده طبقه بندی کرده اند. برای فهم این طبقه بندی یک سری اصطلاحات را از دیدگاه حکما بیان می کنیم.


الف) لطیف- کثیف- معتدل
ب) صالح الکیموس- فاسد الکیموس
ج) کثیرالغذا- قلیل الغذا- متوسط الغذا
لطیف:

غذایی است که وقتی بدن روی آن اثر می کند با سرعت هضم شده و مورد استفاده اندام ها قرارمی گیرد و قوای مدبره بدن به سرعت آن را مصرف می کنند. این دسته از غذاها برای افرادی که به تازگی از بیماری بهبود یافته اند یا افرادی که متفکر هستند و نباید مواد زاید در بدنشان تجمع پیدا کند مناسب است. مثل زرده تخم مرغ نیم برشت.
کثیف: غذاهای متکاثف و در هم نشده که روح و قوای طبیعی ما برای استفاده از این غذاها باید زحمت زیادی بکشد و از طرف دیگر مواد زاید آنها هم زیاد است. این دسته از غذاها برای افرادی که زحمت زیادی در زندگی روزمره می کشند و یا کارهای سنگین بدنی دارند مثل کشاورزان و ورزشکاران مناسب است چون اگر غذای لطیف بخورند به سرعت تحلیل می رود و مجبورند از انرژی های درونی بدن استفاده کنند. مثل گوشت گوساله.
معتدل: غذای معتدل برای افراد با مزاج معتدل مناسب است و از نظر سرعت هضم و جذب نسبت به لطیف و کثیف حالت بینابینی دارد.


صالح الکیموس:

غذاها از حیث عناصر تشکیل دهنده با هم متفاوت هستند. مواد غذایی صالح الکیموس ترکیب عناصر معتدل دارند و از آن ها اخلاط معتدل و صالح ایجاد می شود و به عبارت دیگر میزان دم و بلغم و صفرا و سودایی که از آنها ایجاد می شود اعتدال دارد و مزاج فرد را تغییر فاحش نمی دهد.


فاسد الکیموس:

فاسد الکیموس یا ردی الکیموس غذایی است که میزان کمتر از حدی خون و یا میزان زیادی صفرا تولید می کند و به عبارت دیگر اخلاط غیر معتدل از آن حاصل می شود و در صورتی که مقادیر زیاد و مکرر از آن استفاده شود باعث ایجاد بیماری می گردد. مثل سوسیس، کالباس، قارچ، کشک و پنیر.
کثیر الغذا: غذایی که مقادیر عمده ای اخلاط صالحه ایجاد می کند و انرژی زیادی می دهد.
قلیل الغذا: غذایی که انرژی کمتری می دهد و فقط شکم پر کن است.
متوسط الغذا: مابین کثیر الغذا و قلیل الغذا می باشد.

نکات مربوط به جدول
1- زرده تخم مرغ نیم برشت به عنوان مکمل غذایی و اولیه برای بچه ها خوب است چون لطیف است و هضم کودک هنوز خیلی قوی نیست و نیاز به غذاهای لطیف دارد. کسی که فعالیت جسمی زیادی ندارد و به اصطلاح پشت میز نشین است نباید مواد کثیر الغذا را به مقدار زیاد مصرف کند.
2- نان گندم پاکیزه یعنی نانی که از گندم خوب و صالح و پرورده (جیّد) تهیه شده است. برای پخت باید به خمیر فرصت داد که به طور طبیعی و با مخمرهای طبیعی تخمیر شده حجم آن اضافه شده و کمی مزه شیرینی پیدا کند. در نان با تخمیر طبیعی ذرات بزرگ نشاسته شکسته شده نضج و هضم اولیه پیدا کرده و لطیف تر می شود و هضم آن برای بدن راحت تر می گردد. نان طبیعی سالم شامل اجساد مخمرهاست که سرشار از پروتئن و ویتامین هاست و یک غذای کامل است. نان یکی از موادی است که برای اعتدال و سلامتی لازم است ولی امروزه با روش های ناصحیح نان پخت می شود. در بین نان های موجود نان سنگک بهترین نان است.
3- هضم تخم مرغ نیمرو به علت حرارت بیش از حدی که دیده سخت تر است.
4- پنیر هر چه کهنه می شود ردی الکیموس می شود
5- بسیاری از لکه های تیره پوست ناشی از گوشت گاو و فرآورده های آن مثل سوسیس و کالباس می باشد.
6- بهترین گوشت برای انسان گوشت گوسفند است. گوشت سردست بهتر از گوشت ران است.
7- شلغم برای کاهش وزن مناسب است زیرا شکم را پر می کند و اختلال در اخلاط نیز ایجاد نمی کند. همچنین بهترین داروی زمستان است.
8- گوشت شتر حرارت دارد و افرادی که مزاج گرم دارند بهتر است کمتر از این گوشت مصرف کنند. مستحب است که هر 40 روز یک بار مصرف شود.
9- شش حیوان (جگر سفید) در درمان اگزما مفید است.
10- پیاز غذای خوبی است ولی نقش دارویی آن غلبه دارد و نباید بر مصرف آن مداومت یا زیاده روی کرد همچنین آنتی باکتریال و رقیق کننده خون است ولی در مصرف زیاد حافظه را کم می کند.
11- نان فطیر نانی است که بد پخته شده و خوب تخمیر نشده است. جوش شیرین هم عامل بیماری های بلغمی است.
12- گوشت گاو و فرآورده های آن مانند سوسیس و کالباس باعث اختلالات خواب، ضایعات پوستی و عدم تمرکز می شود.
13- گوشت قدید به گوشت کهنه و کنسرو شده سوسیس و کالباس اطلاق می شود.
14- کلم داروی خوبی برای بعضی دردهای مفصلی است.
15- کلم رومی از کلم بهتر است زیرا معتدل و کثیر الغذا است در حالی که کلم، کثیف و متوسط الغذا است
16- زردک (جزر) همان هویج ایرانی است با رنگ زرد متمایل به نارنجی و داروی خوبی است (غذا نیست) و به خصوص تخم آن در بعضی بیماری های زنان مثل خونریزی های

غیر طبیعی رحم (DUB) مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالب مرتبط:

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید