امروزيكشنبه, 14 آذر 1395-- Sunday Dec 04 2016

ساعت 16:22:29

آخرین به روز رسانی : یک شنبه 11:41:31

سلامت؛

راز امگا3

دوشنبه, 11 مهر 1390 ساعت 13:52 کدخبر :2634
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : مهدی محقق

در مطلبی تحت عنوان مواد غذایی و نقش آن در سلامت و بیماری، در همین مجموعه یعنی سلامت، دو لیست غذایی، یکی طلایی و دیگری زیان آور از دید یک متخصص تغذیه آوردیم، در لیست طلایی غذاها و مواد غذایی مثل ماهی، روغن زیتون، سبوس و جوانه غلات پنیر و کشک، سفیده تخم مرغ، سویا، حبوبات، بادام زمینی و گردو و کاکائو و جعفری به چشم می خورد.

در این لیست دلیل توصیه برخی مواد مثل ماهی راداشتن چربی های غیر اشباع و امگاها ذکر شده است، در مطلب حاضر با روش پرسش و پاسخ با «امگا 3» آشنا می شویم.

 

1-    چربی اشباع و غیر اشباع چیست؟

چربی ها از نظر ساختمان شیمیایی و پیوندهای بین آنها و نیز مکان قرار گرفتن عناصر روی آنها با هم تفاوت دارند که نهایتاً به دو نوع کلی اشباع شده و غیر اشباع تقسیم می شوند، تفاوت این دو در این است که انواع اشباع شده مضر و انواع غیر اشباع در سلامتی انسان مفید هستند.

2-    امگا 3 چیست؟

خانواده ای از از چربی های غیر اشباع است که برای انسان مفید می باشد و خود به سه نوع ALA و DHA و EPA تقسیم می شود.

3-    امگا 3 نوع ALA در چه موادی یافت می شود؟

این اسید چرب غیر اشباع در روغن بذر کتاب، روغن گردو، جوانه گندم و سویا به مقدار قابل توجهی وجود دارد و بقیه مواد یا فاقد آن هستند و یا مقدار جزیی دارند.

4-    امگا 3 نوع DHA و EPA در چه مواد غذایی وجود دارد؟

این دو نوع اسید چرب غیر اشباع از خانواده امگا 3 فقط در ماهی یافت می شوند که البته میزان آن در انواع ماهی ها متفاوت است.

5-    اهمیت مصرف امگا 3 در مواد غذایی چیست؟

تحقیقات نشان می دهد که این نوع چربیها نه تنها خود سبب تجمع پلاکت ها و رسوب و گرفتگی عروق خونی نمی شود، بلکه اگر میزان آنها در خون بالا باشد، از اثرات سوء چربیهای دیگر هم جلوگیری می کند و از آنجا که بیماریها قلبی و عروقی درصد بالایی از مرگ و میر ها را سبب می شود پس اهمیت آنها درجلوگیری از این دسته از بیماریها و نیز بیماریهای دیگر و حفظ سلامت انسانها روشن است.

6-    چگونه راز امگا 3 در حفظ سلامت انسانها فاش شد؟

در سال 1979 میلادی هنگام بررسی روش تغذیه اسکیموها «ساکنین قطب» توسط دو دانشمند آنها متوجه شدند که با وجود مصرف گوشت حیوانات پر چربی شکاری توسط اسکیموها، چربی خون بومی ها بالا نیست مطالعات آنها نشان داد که دلیل این امر مصرف ماهی توسط اسکیموها می باشد که علت آن وجود امگا3 در ماهی می باشد و همین تحقیقات در ژاپنی ها که سالانه 66 کیلو هر نفر مصرف می کند و سیزده برابر مصرف سرانه کشور ما می باشد مسئله را تأیید کرد و بدین ترتیب راز امگا 3 در سلامت و افزایش طول عمر برملا شد.مسئله را تأیید کرد و بدین ترتیب راز امگا 3 در سلامت و افزایش طول عمر بر ملا شد.

پس اگر در لیست طلایی مواد غذایی ماهی صدرنشین است و مصرف بادام زمینی و گردو و سویا هم توصیه شده به دلیل حضور انواع امگا 3 در آنها می باشد.

مطالب مرتبط:

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید