امروزشنبه, 20 آذر 1395-- Saturday Dec 10 2016

ساعت 22:25:04

آخرین به روز رسانی : شنبه 13:21:53

رمضان؛ ماه مغفرت، دعا و برکت

دوشنبه, 10 مرداد 1390 ساعت 10:18 کدخبر :2017
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : حسین غفوری

 

روزها، شب­ها، هفته­ ها و ماه­ها از نظر ظاهری و نگاه مادی هیچ­گونه تفاوتی با هم ندارند، یعنی از نظر ما انسان­ها هیچ فرقی بین شب­ها و روزهای جمعه و سایر ایام هفته و ماه­های رجب و شعبان و رمضان وجود ندارد مگر از طرف کسی که علم به واقع و عالم حقیقت داشته باشد و خبر دهد که ساعات و روزها و شب­ها و ماه­ها از نظر تاثیرگذاری در رابطه با خداوند متفاوت است

و می­توان در برخی از این لحظات بهتر با خداوند ارتباط برقرار نمود. ماه مبارک رمضان -که در آخرین جمعه ماه شعبان، پیامبراکرم(ص) از خصوصیات و ویژگی­های آن خبر داد- نگاه ما انسانها را از حالت مادی و ظاهری به باطن ایام و لحظاتی که در نظام هستی برای این ماه پر خیر و برکت قرار داده شده بود و ملکوت ارتباط داشته و مسایل معنوی انسان هم به نوعی ارتباط ذاتی با روح عالم داده و در ماه مبارک رمضان وارد یک فضای ملکوتی می­شویم که از آن کمتر از ماده و مسایل مادی و دنیوی باید استفاده نمود و تمامی دستوراتی که برای روزه از نظر فقهی بیان شده، در واقع عبور دادن انسان است از ظاهر مادی به عالم معنی و تمامی اذکار و ادعیه را که در این ماه توصیه به خواندن آن شده، همگی از مصادیقی هستند که ما را با روح حاکم بر جهان هستی که خداوند متعال است مرتبط می­نماید و تمامی ادعیه وارد شده از ائمه ما که تاکید فراوان شده از آنها در این ماه بیشتر استفاده نماییم؛ خصوصاً دعاهای سحر که ابوحمزه ثمالی و رأس آنها تقریباً حول چهار محور کلی سعی می­شود مطالب و مباحث کلیدی انسان مطرح گردد. اول حمد و ستایش خداوند دوم برشمردن نعمت­هایی که خداوند به ایشان عطا نموده، سوم معرفی انسان و خصوصیات او به درگاه خداوند و چهارم ذکر حوایج و نیازها که باید انسان این دعاها را با توجه و عنایت ویژه به معانی و مفاهیم آن زمزمه نموده و لابلای این اذکار، توجه به وظایف و مسؤولیت­هایی که در زمینه­های مختلف با آن مواجه بوده نموده و از مباحث دنیوی فاصله گرفته و پرتو این نوع توجهات، آمادگی برای ماه­های بعد در طول سال را پیدا کند تا بتواند از ذخیره اندوخته شده در این ماه برای مصونیت از هرگونه خطا و گناه در ایام و ماه­های دیگر استفاده نموده و این ظرفیت فقط مخصوص ماه مبارک رمضان است. اعمالی که به آن توصیه شده -از قرآن خواندن گرفته تا نماز و عبادت و دعا و مهمتر از همه دوری از گناه که به قول پیامبراکرم(ص)، بهترین کارها دوری و پرهیز از گناه است.- همگی می­توانند ما را از برکات و نعمت­هایی که برای این ماه برشمرده شده، بهره­مند نموده و جزء کسانی باشیم که بیشترین فایده را از لحظات این ماه برده باشیم و از اول این ماه مبارک رمضان باید به گونه­ای رفتار نموده که خود را به صورت­های مختلف آماده درک شبهای قدر کنیم چرا که از نظر عرفا اولاً درک شب­های قدر مقدماتی لازم دارد که در طول ماه­های قبل از رمضان شروع به آماده کردن این مقدمات نموده و ثالثاً از خود ماه مبارک رمضان هرکسی بستگی به میدان آمادگی روحی و معنوی می­تواند شب­های قدر را درک نموده و از خصوصیات آن بهره­مند گردد و خود شب­های قدر هم نکته­ای که در آن نهفته است این که ما باید این زمان­ها را که در حال گذر هستند برای خود مفید و مؤثر کنیم و از آنها نهایت استفاده را بنماییم و معنای احیا هم این است. البته برای احیاء ، اعمال زیادی را می­توان انجام داد که یکی از آنها علم­آموزی و دیگری تفکر و عبادت است که همگی اینها جزء  مواردی است که در خصوص شب­های قدر توصیه شده است که همگی آنها را می­توانیم به صوت هم­زمان از آنها بهره جوییم. از جمله نکاتی که در این ماه عزیز و شریف می­بایستی بدان توجه نمود این است که این ماه به منزله کارخانه ذوب است برای گناهان و آلودگی­های روحی و نفسانی که باید در پرتو دقت در اعمال و رفتار خود به صورت­های مختلف بایستی با توبه و استغفار تمامی گناهان خود را در این ماه مدنظر داشته و برای رفع و زدودن آنها از باطن خود با توسل به ظرفیت­های این ماه بهره جوییم و بیماری­های روحی و معنوی که درمان آنها هم براحتی ممکن است، اگر خوب به آن توجه کنیم و هم مشکل اگر مورد غفلت قرار گیرد، راه درمان آن در این ماه است که این مشکلات روحی و معنوی در تمامی ابعاد زندگی ما انسانها از فردی گرفته تا خانوادگی و اجتماعی و سیاسی و خانوادگی و اقتصادی و غیره رسوخ کرده و متأسفانه جامعه ما را دچار مشکلات عدیده نموده است که فقط در پرتوی توجه و هوشیاری و عمل به توصیه­های دینی و اخلاقی که برای ما در این ماه وارد شده است، می­توان قدری از آنها را کم نمود، چرا که در قرآن هم وقتی از روزه و مسائل آن بحث می­سود، در پایان با لفظ «شاید باتقوا شوید» آیه به اتمام می­رسد و نشان می­دهد که همگی آنچه برای این ماه گفته شده، مشروط به شرایط زیادی است که اگر آن شرایط همگی آماده شود، آنگاه می­توان گفت انسان روزه­دار امید به این داشته باشد که مشمول تمامی آنچه برای این ماه در نظر گرفته شده است بشود.

 

کوتاه سخن آنکه ماه مبارک رمضان، امتیاز ویژه­ای است که برای مسلمانان در نظر گرفته شده که در پرتوی آن خداوند نهایت مهر و محبت و رحمت خود را برای بندگان سرازیر و این برکات در صورتی می­تواند برای ما مفید واقع شود که آمادگی لازم از طرف انسانها فراهم آید و آن نکاتی که به صورت اجماع در این توسعه بیان شده،  همگی برای مهیاکردن این آمادگی بود تا بتوانیم از فصل رحمت خداوند بیش از پیش استفاده نماییم. خداوند ان­شاءا... ما را از روزه­داران قرار داده و مشمول تمامی خیرات و برکات این ماه بنماید. ان­شاء ا...

مطالب مرتبط:

نظرات  

 
#2 0 صفر 11 مرداد 1390 ساعت 10:28
همين طور است درسايه روزه داري واقعي ميتوان ناهنجاريها را از خود دور كرد وشهري سا لم داشت
نقل قول
 
 
#1 0 یک بنده گناهکار 11 مرداد 1390 ساعت 07:50
مطلب مختصر و مفیدی بود.دست شما نه خسته.
این ماه به منزله کارخانه ذوب است برای گناهان.
نقل قول
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید