امروزپنجشنبه, 18 آذر 1395-- Thursday Dec 08 2016

ساعت 07:50:29

آخرین به روز رسانی : پنج شنبه 09:55:11

از حاشیه تا متن کاروان در گفتگو با محمدمهدی پیمانی؛

کاروان باید به ثبت یونسکو می رسید

پنجشنبه, 02 آذر 1391 ساعت 13:35 کدخبر :4746
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده :
خودش را این طور معرفی می کند: محمدمهدی پیمانی هستم معروف به مهدی باباعلی متولد 1338 با 7-6 کلاس سواد. کاروان را که امروز در خمینی شهر به یکی از اشکال عزاداری تبدیل شده و البته شهرتی فراخمینی شهری یافته، او به راه انداخته است.

نه امروز و دیروز؛ که بیش از 20 سال است کاروان را راه انداخته تا امروز به الگویی برای کاروان ها در کشور تبدیل شود و شهرتی بین المللی یابد – آنطور که خودش می گوید -

- فکر اولیه کاروان از کجا آمد؟

ما بچه بودیم؛ حدود 45 سال پیش. بالای امامزاده نرمی تعزیه 72 تن بود. آن جا یک مدل ورودی داشتند که من خیلی آن را دوست داشتم. وقتی که امام ورود می کرد سه تا شتر دنبالش بود عباس و علی اکبر و... همراهشان می آمدیم. بعد همین لشکری که دنبال امام بودند می رفتند و با حر ورود می کردند یا بعد از آن با عمر سعد ورود می کردند. اون الگو را دیده بودم و خیلی دوست داشتم.

- مسیری که کاروان طی کرده و الان به این سبک رسیده است؟

ما سواد آنچنانی نداشتیم. این که شما بگویید که مثلا درس خوانده باشم، مقتل بخوانم و این جور چیزها نیست. خط و سیر ما مال قبل از انقلاب است. خط و سیر منبر و روضه است. خمینی شهر آن اوایل روضه خوان های سنگینی می آمدند و باب روضه بود و اگر هم چیزی بلدیم از همان روضه ها بلدیم. از طرفی خودتان می دانید که قبیله ها متفاوتند مثلا اگر قبیله ای عیاشی کرده باشد می گویند طایفه عیاش است. یا متدین باشند می گویند متدین اند. طایفه ما به همین سبک و سیاق بوده؛ پدرم وقتی از باربری برمی گشت آن چنان سرعت می گرفت تا به منبر حاج شیخ مهدی برسد. سحر می رفت دباغی، توی سرمایی که سنگ می ترکید ولی عصر مرده اش هم که می رسید باید به منبر حاج شیخ مهدی می رفت. خود من هم باید پای منبر و روضه می نشستم.

- کاروان از چه سالی شروع شد؟

این سبک کاروان از سال 69. چون قبل از انقلاب هم کاروان داشته ایم.

- هیچ سالی وقفه ای نداشته اید؟

خیر.

- قبلا سبکش چگونه بوده است؟

سال به سال تکامل پیدا کرده است چون سعی کرده ایم مردم را با شخصیت هایی که ناشناخته بودند آشنا کنیم.

- از کجا این شخصیت ها را آوردید؟

از کتاب.

- از چه کتاب هایی؟

مستندترینش لهوف و منتهی الآمال و رمزالمصیبه است. از کتب تاریخی هم ناسخ التواریخ است.

- شما این کتاب ها را پیدا می کنید و می خوانید و بعد شخصیت اضافه می کنید؟

نه. مثلا فرض کن امسال می خواهیم عمر سعد را با شخصیت های مسن تر بیاوریم چون وجهه مذهبی عمر سعد خیلی بالا است با عبا و عمامه می آوریم. این کار سه جنبه دارد هم هنر است هم سینما و هم دانشگاه. سعی می کنیم با دانشجو با زبان هنر حرف بزنیم. با ملا از روی فقه. چون باید چیزی باشد که هر کس می آید به نوعی بهره برداری کند. برای ما فرق نمی کند شخص از حوزه آمده یا دانشگاه یا صحرا! بگذار یک تعریف از هنر بدهم. هنر چیزی است که اگر هنرمند بخواهد چیزی را به مخاطبش القا کند خواه بچه باشد خواه پیر، باسواد باشد یا بی سواد بتواند این کار را انجام دهد. برای من شرط در القاست که بتوانم به بیننده مطلب را القا کنم.

- مثل چنین کاروانی غیر از امامزاده نرمی در ایران یا خارج وجود دارد؟

همه از این جا الگو گرفته اند گرچه امامزاده نرمی هم کاروان نیست. شهرهایی مثل نوش آباد تعزیه دارند ولی از این جا کپی کرده اند.

- از استان های دیگر هم ؟

بله. اما کسی که می خواهد این کار را بکند باید ژنتیکی با روضه رفاقت داشته باشد. وقتی که در ژن نباشد همه چیز را به بازی می گیرد. می خواهد کمتر از من نباشد که می آید. می توانید بروید ببینید هیچ کدامشان نمک کاروان این جا را ندارند.

- این نمک به خاطر ژن است یا به خاطر اخلاص ؟

شما اگر صبح به صبح به این اعتقاد رسیدی که آقا حجه بن الحسن(عج) باید رزق و روزی ما را امضا کند آن وقت آن نمک را ایشان می دهد.

- جمعیت کاروان شما چند نفر است؟

ما تا 6000 نفر هم لباس پوشیده ایم و بیرون آمده ایم. الان یک چیزی حدود 2000 تا 2500 نفر هست و شاید امسال هم کمتر از 2500 نفر باشند.

- تعداد دسته ها و گروه ها چگونه است؟

20 تا 24 دستگاه می شویم. شخصیت ها هر کدام مشخص است.

- یکی از سوالاتی که پیش می آید بحث هزینه این مراسم است چون عمدتا این گونه مراسم به خیرین وصل است؟

من روی شتری می نشینم که از همه بلندتر است و این جمعیتی را که شما برای کاروان دیده اید می بینم. و اگر کسی 5 ریال به من داده است من 15 ریال به او می دهم. برادران من همه کارخانه دارند.

- یعنی از هزینه شخصی استفاده می کنید؟

بله. یک کیسه ای است که دور کاروان می گردانیم. آن هم شما می توانید مامور بیاورید و جمع کنید ما شما را قبول داریم.

- مردم کمک نمی کنند؟

امسال هشتم محرم جمعه است و سالی که 8 محرم جمعه بشود بالاترین حجم جمعیت می آیند و خیابان ها دیگر گنجایش ندارد. شما می توانید 25 تا 30 نفر از خودتان بیاورید و ما کیسه را به این آقایان می دهیم تا اعانات را جمع کنند و شما شمارش کنید و طبق شمارش به ما تحویل دهید ما شما را قبول داریم. بنویسید که من اقرار کردم که اگر کسی به من 5 ریال کمک کرده است بیاید 5 ریال را به عنوان 15 ریال به شما می دهم. شما این پول را بگیرید.

- دولت چی؟

آقای احمدی نژاد اول ریاست جمهوری اش اعلام کرده بود که به هر هیاتی 60 هزار تومان می دهد. در قانونی که آمده است گفته اند به غیر از کاروان. یا 60 هزار تومان است یا 65 هزار تومان

- کل خمینی شهر 20 تا گروه موزیک داریم. اولین موزیک را در خمینی شهر شما راه انداختید؟

به این سبک بله

- الان در کاروان چه تعدادند؟

هر تعدادی که بیایند. الان 5-4 تا دستگاه است. ما موزیک خودمان را داریم و 8 ضلعی های عربی را.

- شما در مصاحبه ای اعلام کردید که موزیک های متن با دستگاه ها مرتبطند. این ارتباط را از کجا در آوردید؟

ارتباط را من در نیاوردم. افرادی که به کربلا ورود پیدا کرده اند مشخص اند مثلا وقتی که برسید به شبث ابن ربعی معلوم است که با چه ترفندی آمده است خوب این یک نوع موزیک بر می دارد. شمر شب نهم می رسد و آرامش ندارد. حتی شبیخون هم داده است خوب این برای عامه مردم ترسناک است این را طوری می آوریم که این موزیک سنگین تر باشد. پُرصداتر باشد. این تطابق همانی است که من قبلا گفته ام حتی گفته ام که پرتختر باشد که حتی وقتی که این مصاحبه را می خواستند به زبان روسی ترجمه کنند تا به این کلمه رسیده بود گفته بود برو یک فارس را بیاور تا این کلمه را برای من ترجمه کند و بعد من به روسی برگردانم! یعنی با آن جنایت باید موزیک هماهنگ شود.

- به افراد کاروان، از لحاظ آراستگی (مثل مو و ریش) آراستگی می دهید؟

به هیچ وجه. در قرآن داریم فمن یعمل مثقال ذره خیراً یره و ما داریم که موقع تهمت یا غیبت انگار داریم آهن می خوریم. ملایی بالای منبر رفته و در مورد دامادش گفته بود که رفته اند ماتیک و سرخاب به او مالیده اند. من اصلا گریم را دوست ندارم. در قضیه غدیر امسال، قرار بود گروه نمایش را گریم کنند گفتم من بدم می آید.

- از تعداد بازدیدکنندگان این برنامه خبر دارید؟

یک وقتی داریوش ارجمند برنامه ما را دید و گفت: این ها در عرض چند وقت آماده شده اند؟ گفتم: این ها 5/1 ساعت پوشیده اند و بدون تکرار بیرون آمده اند. گفت: با این خدم و حشم؟ گفتم: آره، گفت: یک روز بالاخره دنبال تو می آیند. جزو غیب گویی هاش نبود ها!

- تا حالا آمده اند؟

بلی وقتی نوشدارو بعد از مرگ سهراب بود. شما یک فیلم را که می بینید یک نفر گریمور است یک نفر لباس ها را تهیه می کند.آن یکی اسب ها را آورده است و ... و بعد 4 هزار تا اسم می نویسد ته فیلم! من هم خودم باید شتر را پالان کنم، هم اسب را. هم طرح لباس را باید بدهم. هم نفرات را انتخاب کنم. عمامه را وقتی که من می پیچم تا آخر، باز نمی شود.

- از اسب و شتر و مرکب ها، آماری به ما می دهید؟ از کجا می آورید؟

ما حالا اسب و شتر را متفاوت از قبل می آوریم. اوایل؛ 23 سال پیش، شتر را از منطقه حباد و کبیر کرایه می کردیم و می آوردیم. مدتی که گذشت با بچه های نجف آباد رفیق بودیم و پالان می دوختیم و می رفتیم شتر از نجف آباد می آوردیم. حالا مجبوریم شتر بخریم و تاوانش را بدهیم.

- بزرگترین مشکلتان؟

مشکلی نیست. من حالت کرم ابریشم را دارم مشکلات فرقی به حال من ندارد.

- در مصاحبه ای گفتید که حجله قاسم یک مقدارش مستند است و بقیه اش را ما طبق رسم خمینی شهر ساخته ایم؟

حرف حجله گرفتاری اولیه بود. من چیزی از خودم نگفتم. وقتی در هزار سال پیش از این شما به شیخ توسی که بنیانگذار حوزه علمیه نجف بود می رسید تا برسیم به 100 سال اخیر و شیخ شوشتری (این هایی که صاحب مطلب بوده اند) همه هم عالم در عالم بوده اند! من هم کارشناس قوی یا ضعیف بودن سند نبوده ام. وقتی استناد به کتاب کرده ایم دیگر قوی بودن سند با کارشناس است. کسانی که با ما کار کرده اند دنبال مسائل شرعی هستند. ما مبلغ روحانیت هستیم. منتها یک سری از عزاداری ها وابسته به یک سری فرهنگ هاست و امام خمینی هم گفت هر کسی با فرهنگ خودش عزاداری کند.

- قضایایی مثل زعفر جنی هم مستند است؟

شما زعفر را می توانید از آیت ا... ناصری عالم اصفهانی بپرسید به شرطها و شروطها که هر شخصی که معتقد به این حرف است از او بپرسیم. من نه سند درست می کنم و نه چاپ می کنم. این حرف مال حالا نیست منتها ما تنظیمش کرده ایم و منظمش کرده ایم.

- آینده این کار را چگونه می بینید؟

با من همه چیز زیر خاک می رود. اگر هنر است، اگر عزاست با من زیر خاک می رود. اگر کفر است و اگر هم قرار است معنویتی در آن باشد با هم می رویم سینه قبرستان. من تا به حال با تمام شبکه های دنیا مصاحبه داشته ام. متجاوز از 50 شبکه از من مصاحبه گرفته اند شبکه هایی که مترجم داشته اند!

- از کدام شبکه؟

نمی دانم! یک وقتی از یک شبکه خارجی آمده بودند که بعد هم دنبالش کردند و شمر ما را برده بودند! سال 72 از شبکه تماشا آمده بودند این جا و هنوز دارند پخش می کنند.

- از صدا و سیما هنوز پخش نشده است؟

نه خدا را شکر! من کدام حلال را حرام و کدام حرام را حلال کرده ام که مستوجب این عقوبتم. ای کاش تا من زنده ام هم پخش نکنند.

- مراحل آماده سازی کار چگونه است؟ کی استارت می خورد؟

ما سالی یک کاسه استارت می زنیم! حالا یونجه می خریم، فردا کاه. امروز مال می خریم فردا مال را تیمار می کنیم. در طول سال این کار را آماده نکنی نمی شود کار با این تجهیزات، قشنگ بیرون بیاید.

- چه تعداد این ها خمینی شهری هستند چه تعداد غیر خمینی شهری؟

از همه شهرستان های اطراف مثل فلاورجان و قهدریجان و ... می آیند. اگر از شهرستان ها یا هیات های دیگر می آیند همان طور که از ما کمک می خواهند ما به نفراتشان لباس می پوشانیم.

- حرف آخر؟

دنیا چهار تا کارناوال ثبت شده دارد این کارناوال ما، از کارناوال مکزیک هم بزرگ تر است. خمینی شهر بی در و پیکر است وگرنه تا حالا باید ثبت یونسکو می شدیم. می شد این را به لحاظ هویتی به عنوان فرهنگمان معرفی می کردیم و ضرری هم نداشت. و دیگر اینکه من همه تظاهرات ها را طی کرده ام ، جبهه دیده ام، جنگ دیده ام. من جنگ کردستان و خوزستان دیده ام. چرا بعضی ها پشت سر من بد می گویند؟ حرف ها و تهمت هایی است که 20 سال روی هم تلمبار شده است... 

نظرات  

 
#27 0 نگار عموشاهی 26 آذر 1391 ساعت 07:41
(((پس چرا ما نه)))گزارش ایمنا، سرپرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این خصوص گفت: در ششمین اجلاس سراسری شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت کشور مراسم خیل‌عرب نوش‌آباد آران و بیدگل، زارخاک قورتان اصفهان،‌ تعزیه نطنز، تعزیه خوانسار، آیین‌های جق‌جقه‌‌زنی و نخل‌گردانی ابیانه در فهرست میراث معنوی به ثبت ملی رسید.
محسن مصلحی افزود: تعزیه‌گردانان در آیین خیل عرب نوش آباد لباس سفید عربی بر تن دارند و به همین علت از گذشته‌های دور این آیین به خیل عرب شهرت یافته است.
وی اضافه کرد: زارخاک نیز مراسمی مذهبی وآیینی در روستای قورتان است که درآن مردم روستا به ۲ دسته تقسیم می‌شوند(سادات وعوام) وبه صورت خاصی به عزاداری می‌پردازند.
سرپرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: در این مراسم قبل از شروع زار خاک در مسیر حرکت دسته‌ها،کاه می‌ریزند و طول مسیر زار را نخل‌گردانی می‌کنند و همه پا برهنه می‌شوند و به خاک می‌افتند .
مصلحی افزود: سنگ‌ زنی و یا جقجقه‌زنی نیز آیینی مذهبی در ابیانه نطنز است.
وی با بیان این که آیین نخل‌گردانی ابیانه هم از زمان آل‌بویه در استان مرسوم بوده است، خاطرنشان کرد: مردم، نخل ۶۰ ساله ابیانه را چند روز پیش از تاسوعا بیرون می‌آورند و آن را با انواع پارچه، شال و ترمه می‌آرایند و در روز عاشورا آن را بر دوش می‌کشند و همراه عزاداران در شهر می‌گردانند .
ششمین اجلاس سراسری شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت کشور ۲۱ و ۲۲ آذر با بررسی ۱۵۳ پرونده آیین عاشورایی کشور برگزار شد .
باز هم ما عزاداری مردم سده دیده نشد اما همچنان دیگ دیگ نذری هایمان دیده میشود
نقل قول
 
 
#26 0 نگار عموشاهی 26 آذر 1391 ساعت 07:34
خبرگزاری ایمنا: ریيس ستاد برگزاري آیین سنتي و مذهبي خيمه برداري نوش آباد از ثبت اين آيين در فهرست ميراث معنوي كشور در ششمین اجلاس سراسری شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت خبر داد.
((پس چرا ما نه؟؟؟ ))
نقل قول
 
 
#25 +3 عرشی 23 آذر 1391 ساعت 17:19
در خمینی شهر خیلی چیزها باید به ثبت جهانی برسد که کاروان یک نمونه کوچک آن است بیمارستان منظریه جاده کمربندی ساخت مسکن مهر - قیمت مسکن مهر31 و خیلی چیزهای دیگر باید به ثبت جهانی برسد
نقل قول
 
 
#24 0 تلنگل 16 آذر 1391 ساعت 22:13
كاش به جز فعاليتهاي مذهبي،در زمينه سياست و رايزني هم حرفي واسه گفتن داشتيم تا نذاريم حق شهرمون ضايع بشه.بايد بودجه ي بيشتري واسه آباداني شهرمون از استان و مجلس و دولت بگيريم.به راحتي سر جريان باغ با آبروي شهر بازي كردن كه هيچ
نقل قول
 
 
#23 0 علیرضا 13 آذر 1391 ساعت 20:06
بسیار متشکرم مهدی باباعلی
نقل قول
 
 
#22 +6 همچنان مظلوم است 12 آذر 1391 ساعت 14:04
گرچه باید در غمش بگریستن ای خوشا یکدم حسینی زیستن
نقل قول
 
 
#21 -2 دانش اموز 12 آذر 1391 ساعت 09:41
هشدار.....فرصت دولتی دولتی شده است
نقل قول
 
 
#20 -2 علی! 11 آذر 1391 ساعت 18:33
نقل قول سيد:
مثلا مصاحبه كرده ايد
اقلا به خبرنگاراتون اصول اوليه مصاحبه را ياد بديد.
مصاحبه شونده هم كه ژر از مشكل بود.


سلام سید بهتر نبود قبل از فرستادن این متن یکبار دیگر آن را می خواندید که به جای پر نمی نویشتید ژر!
نقل قول
 
 
#19 0 غلام 11 آذر 1391 ساعت 16:45
ایول
نقل قول
 
 
#18 0 نگار عموشاهی 10 آذر 1391 ساعت 17:43
کاروانیان که مسئول حرکات ضد اخلاقی مشتی تماشاچی نادان که برای تفریح و سرگرمی روانه سده شدند ..نیستند ...انسانهای فرصت طلب و بی اخلاق از هر لحظه ایی برای خطا کاری و سر گرمی و لوده گری سواستفاده میکنند . سینما و تئاتر هم اگر بریم ممکنه چند نفر جوان فرصت طلب در حین پخش فیلم بی اخلاق بازی در بیارند پس باید بی اخلاقی یک عده را بندازیم گردن فیلمنامه نویس و کارگردان و ... ؟؟؟؟؟ پس جا و مکان و فضاش خیلی مهم نیست اون تربیت خانوادگیه که انسان را میسازه هر کسی خودش مسئول رفتار خودشه همه تقصیرات را که نباید گردن این و اون انداخت ..تازه اگه میخواستیم مثل کشورهای آسیای شرقی سالی چند بار کارناوالهای ناجور و جور راه بندازیم اون وقت باید چه میکردیم بازم یقه ی مسئول کارناوالها و مسئولان را میگرفتیم؟؟؟؟
نقل قول
 
 
#17 +1 امیر72 09 آذر 1391 ساعت 19:53
نقل قول آناهیتا صفاری:
چرا پول این کاروان را به یک مصتحق نمی دند. به خدا سواب بیشتری هم می برند...


ثواب یاسواب؟؟
بدتر از این... مجالس سوگواری ما خرافاتی شده...
حل وبرسی اعمالی که تو یه سری مجالس ویه سری مداح خاص(اسم ورسم دار)!صورت میگیره واجب تره تا کاروان...
نقل قول
 
 
#16 0 حاج ابراهیمی 09 آذر 1391 ساعت 18:49
بسه بزار قمه زنی تون که ثبت جهانی شده از ثبت در بیاد بعد عامل ترافیک و مختل کردن تمام امور شهر (شهری که یک خیابان درست و حسابی نداره)را به ثبت برسانید
بهتر نیست قبل از حرفی به عواقب ان فکر کنید؟
نقل قول
 
 
#15 +1 سيد 09 آذر 1391 ساعت 13:02
مثلا مصاحبه كرده ايد
اقلا به خبرنگاراتون اصول اوليه مصاحبه را ياد بديد.
مصاحبه شونده هم كه ژر از مشكل بود.
نقل قول
 
 
#14 -1 نادیا 09 آذر 1391 ساعت 11:39
دست مریزاد آقای مهدی باباعلی حقا که خمینی شهری هستید ...اما من موندم چرا صداا سیما استان هر سال یک ساعت آران و بید گل را نشون میده ابیانه را نشون میده کاشونا نشون میده اما سده را فقط اهدا خون صبح عاشورا را نشون میده مگه ما چه هیزم تری بهشون فروختیم. خدمت اون خانم آنهیتا هم عرض کنم که کمک به مستحقان همیشه کار مردم نیست این یک حرکت مذهبی اعتقادیه که نمیشه من و شما براش تکلیف تعیین کنیم که پولش را خرج کی و کجا بکنند برای سلامتی آقا مهدی بابا علی و کاروانشون و همه دوستداران امام حسین و سدهی ها صلوات امیدوارم یک روزی مسئولان قدر ما خمینی شهرییا را بدونند
نقل قول
 
 
#13 -2 صفایی 07 آذر 1391 ساعت 20:35
خدا خیرش بدهد واقعا جنگ نابرار امام حسین (ع)را در مقابل سپاه کفررا یاد اوری میکند
نقل قول
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید