امروزشنبه, 20 آذر 1395-- Saturday Dec 10 2016

ساعت 16:31:28

آخرین به روز رسانی : شنبه 13:21:53

تا انتخابات؛

انتخابات پدیده اي سیاسی یا فرهنگی؟

چهارشنبه, 08 خرداد 1392 ساعت 07:10 کدخبر :5581
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : مهدی محقق
مردم شهرستان همگام با دیگر مردم کشور در خرداد ماه به پای صندوق های رای می روند تا رییس جمهور و نيز نمایندگان شوراهای اسلامی شهر و روستاي خود را انتخاب کنند.

شاید در نظر اول انتخابات یک موضوع سیاسی به نظر بیاید و لذا یک نشریه خبری، فرهنگی، اجتماعی میلی برای پرداختن به آن نداشته باشد اما با یک نگاه عمیق تر انتخابات یک رویه فرهنگی و حرکتی اجتماعی است که باید تابع قوانین و قواعدی باشد که مجموعه آن ها فرهنگ انتخاباتی را تشکیل می دهد که خود برخاسته از جامعه مردم سالار و اصول ارزشی حاکم بر آن است.


علاوه بر موارد ذکر شده، دوران و فضای انتخابات خود خبرساز بوده و نیاز به اطلاع رسانی لحظه به لحظه دارد.
همچنین باید توجه داشت که دوران انتخابات میدانی است که لایه های پنهان یک جامعه را برملا می کند و محک های زیادی به افراد، جریان ها و جناح ها می دهد که یک نشریه فرهنگی می تواند از این دیدگاه به آن ها بپردازد.
تجارب تاریخی نشان می دهد در شرایطی که جریان صحیح اطلاع رسانی وجود نداشته باشد و مردم در بی خبری نگه داشته شوند بازار شایعات رواج می یابد و نهایتا به نتایج نامطلوبی منجر می شود.


از دیگر سو توجه ندادن عموم مردم به اهمیت انتخابات و بیان قوانین و مقررات آن و رفتارهای صحیح شهروندی در دوران انتخابات، شرح وظایف انتخاب شونده، نقش انتخابات در تعیین سرنوشت مردم و جامعه و نوع مطالبات و توان انتخاب شونده در برآوردن آن ها سبب سردی فضای انتخابات و بی تفاوتی شهروندان خواهد شد.
در شرایطی که اطلاع رسانی درستی از روش های تبلیغاتی، قواعد و مقررات صحیح فعالیت در انتخابات، اخلاق صحیح و اسلامی انتخاباتی چه در داوطلبان و چه در طرفداران صورت نگیرد و ترفندهای غیراخلاقی و غیرشرعی انتخاباتی تشریح نشود فضا برای سوء رفتارها باز خواهد بود و لذا رسانه ها می توانند با فرهنگ سازی و هشدارهای به موقع مانع آن ها شوند.


انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا به دلیل ملموس تر بودن معضلات و مشکلات شهری و احساس نیاز شهروندان در حل آن ها می تواند زمینه حضور گسترده مردم را بیشتر کند و حساسیت ها را افزایش دهد و به نوعی آن را بومی سازد.
با توجه به استدلال های آورده شده، بر رسانه های محلی شهرستان از جمله فرصت فرض است که بدون جانبداری از داوطلبان و احزاب و جناح ها با اهدافی که آورده می شود در مباحث انتخابات فعال شوند:


1- نقد رویه ها و روش های غیر اخلاقی و غيرشرعی تبلیغاتی از جمله مخارج زیاد به ویژه در شرایط اقتصادی فعلی، تخریب، تهمت، دروغ گویی و ایجاد مطالبات خارج از توان و کلی گویی.


2- طرح معضلات و مشکلات و مطالبات اصلی مردم شهرستان تا مردم راه حل های آن ها را از داوطلبان جویا شوند.


3- توجه دادن مردم به درخواست برنامه های عملی نه شعاری از سوی داوطلبان.


4- توجه مردم به تخصص و توان داوطلبان و سوابق اجرایی آن ها و نیز ساده زیستی و پایبندی به ارزش ها.


5- ارائه آموزش های صحیح رفتار شهروندی در جریان انتخابات و تبلیغات.


6- دعوت مردم به حفظ آرامش و دوری از تنش، و رقابت حول محور خدمت رسانی به مردم و در عین حال دوست و مهربان بودن.


7- توجه دادن داوطلبان به سخنان حضرت امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب در این راستا که پست و مقام اصل نیست بلکه فرصتی است که می توان از آن در جهت خدمت به مردم استفاده کرد و یا این که بار خویش را سنگین نمود.


8- معرفی تخصص های مورد نیاز در شوراهای اسلامی شهر جهت حل معضلات.


9- گفت و گو و مصاحبه با صاحبنظران، مدیران شهری و متخصصان بیطرف و غیرداوطلب ترجیحاً خمینی شهری ساکن در سراسر کشور در رابطه با مشکلات و اولویت های شهرستان.


10- اطلاع رسانی و انتشار اطلاعیه های ستاد انتخابات شهرستان به مردم.


11- تشویق و ترغیب مردم برای حضور در انتخابات و تعیین سرنوشت خود.


12- بیان تاریخچه انتخابات های مختلف در سطح شهرستان به منظور درس گرفتن از تاریخ.

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید