امروزپنجشنبه, 18 آذر 1395-- Thursday Dec 08 2016

ساعت 18:15:01

آخرین به روز رسانی : پنج شنبه 09:55:11

از جدیدترین کتاب سینمایی اصغر فرهادی رونمایی شد
در حضور جمعی از هنرمندان و منتقدان

از جدیدترین کتاب سینمایی اصغر فرهادی رونمایی شد

سه شنبه, 20 آبان 1393 ساعت 17:38 کدخبر :7955
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده :
در حضور جمعی از هنرمندان و منتقدان از جمله علی معلم جدیدترین کتاب سینمایی اصغر فرهادی رونمایی شد. کتاب «هفت فیلمنامه از اصغر فرهادی» شامگاه شنبه 17 آبان ماه در پردیس سینمایی کوروش رونمایی شد.

به گزارش فرصت آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، اصغر فرهادی در این مراسم گفت: فیلمنامه نویس باید تلاش کند آگاه باشد و بعد بنویسد، بخشی از تعریف و تمجیدهایی که درباره خودم می‌شنوم این است که فرهادی مهندس ساختارسازی است که حساب و کتاب همه چیز را کرده و متنی را نوشته است. اما این حر‌ف‌ها واقعیت بیرونی ندارد. صادقانه‌ترین پاسخی که می‌توانم بدهم این است که خودم هم نمی‌دانم چطور این اتفاق می‌افتد.


وی با اشاره به اینکه ابزاری مانند فیلمنامه‌نویسی و فیلمسازی برای دستیابی به ناخودآگاه ما انسان‌ها است، گفت: هرچقدر بیشتر آگاه شویم خطر تکلف و تصنع بیشتر می‌شود. بگذارید یک مثال بزنم. من تا چند وقت پیش سیگار می‌کشیدم و در فیلمنامه‌هایم هم آدم‌ها زیاد سیگار می‌کشند، در آثارم دیده‌اید که زن و مرد سیگار می‌کشند اما من کشیدن سیگار را چندی پیش ترک کردم و بعد از آن متوجه شدم هیچ کدام از شخصیت‌های آثارم دیگر سیگار نمی‌کشند!


وی از مخاطبان کتاب جدید خود خواست با خواندن هر فیلمنامه مقابل آن علامت سوال بگذارند و به آن نقد وارد کنند.
فرهادی بیان کرد: چیزی که در سینما احساس می‌کنم این است که همه دچار یک بیماری شده‌ایم و به هرآنچه داریم به چشم تحقیر نگاه می‌کنیم و فکر می‌کنیم بیرون از مملکت ما همه چیز خیلی خوب است اما در تمام دنیا تعجیل در فیلمنامه نویسی وجود دارد.


علی معلم منتقد سینما در خصوص ویژگی‌های آثار اصغر فرهادی اظهار داشت: اصغر فرهادی در طول مسیر کاری خود به سینماگری تبدیل شد که از وی حکایت می‌شود و فرهادی حکایت نویس نشد.
وی ادامه داد: در سینمای ایران ژانری داریم که مورد توجه مردم است که به سینمای اجتماعی معروف است. وی درام پر تپش را به این سینمای اجتماعیاضافه کرده و به همین دلیل اثر اصغر فرهادی در سینمای ایران در ذهن‌ها می‌ماند.


معلم گفت: نکته‌ای که آثار اصغر فرهادی را از لحاظ داشتن مخاطب جهانی یک رنگ می‌کند، «ریتم در داستان گویی» است.
وی ادامه داد: آثار فیلمسازان شاخص ما برخوردار از ریتم صحیح نیست و با تکیه بر سلایق شخصی خود فیلم را پیش می‌برند.
این منتقد سینما افزود: رعایت ریتم در داستان فقط در کار اصغر فرهادی در سینمای ایران پذیرفته است و دلیل اصلی محبوبیت وی در سینمای آمریکا همین موضوع است.
در بخش دیگری از این مراسم امیرشهاب رضویان فیلمساز و از مدیران پردیس سینمایی کوروش در سخنانی گفت: اگر در دهه 60 دفاتر سینمای جوان افتتاح نمی‌شد سرنوشت ما تغییر می‌کرد. فرهادی را در سینمای جوان اصفهان شناختم و این مرکز چنین فیلمسازی تحویل داده است. یکی از فیلم‌های کوتاه او را قاچاقی به دست آوردم که درباره یک پسر معلول بود و گرچه خام دستانه ساخته شده بود اما نشان می‌داد فرهادی از کجا شروع کرده است.


رضویان گفت: زمانی که زنده یاد سیف الله داد معاون سینمایی بود به سختی به فیلمسازان اول اعتماد می‌شد اما او به ما اعتماد کرد و افرادی چون اصغر فرهادی، بهمن قبادی، فرزاد موتمن و محسن امیریوسفی محصول نگاه درست مدیریت فرهنگی آن زمان بودند.


به گزارش شبستان، در بخشی از این مراسم فیلم کوتاهی از آثار اصغر فرهادی که صحنه های بیاد ماندنی تمام آثار او را دربرداشت ساخته میثم مولایی پخش شد. در این مراسم افرادی چون حمید فرخ نژاد، احمد امینی، بهنام بهزادی، سروش صحت، محمود کلاری، حسین جعفریان، حسین مهری و جمعی دیگر از هنرمندان حضور داشتند.

مطالب مرتبط:

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید