امروزشنبه, 20 آذر 1395-- Saturday Dec 10 2016

ساعت 05:04:00

آخرین به روز رسانی : شنبه 07:25:09

مهناز قانعی

چهارشنبه, 25 اردیبهشت 1392 ساعت 07:54 کدخبر :5541
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده :
معرفی نویسندکان خمینی شهری( مدرس،نویسنده)

  نام:        دکتر مهناز قانعی


تولد:         آبان1341

کودکی وتحصیلات :


به دلیل اینکه پدر افسر ارتش بود در خردسالی راهی تهران شد و برادر آخرش نیز همانجا متولد شد.در آن دوران چند سالی را هم در آذربایجان گذرانده است.در دبیرستان

ریاضی فیزیک میخواند اما با توجه به فضای آن سالها  که مقارن با انقلاب بود و نیز مطالعات شخصی خودش (که از اعضای پر وپا قرص کانون پرورش فکری کودک و نوجوان

بود) به الهیات علاقمند شد. در 17 سالگی و وقتی دانش آموز سوم دبیرستان بود ازدواج کرد و درسهای سال چهارم را در خانه خواند و در چهارمین روز بعد از زایمان اولین

فرزندش در اولین امتحان نهایی  سال چهارم شرکت کرد.یکی دو سال بعد ماجرای انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاهها رخ داد .همزمان با بازگشایی دانشگاهها او هم در

آزمون علوم انسانی شرکت کرد و علیرغم پذیرش در رشته حقوق ،دانشجوی الهیات دانشگاه تهران شد که اولین انتخابش بود.با وجود دو بچه،5/3 ساله لیسانس گرفت.او از

زمان دیپلم گرفتن تا چند سال بعد از اتمام لیسانس فرهنگی بود،تا اینکه همسرش تصادفی روزنامه ای را می بیند که اطلاعیه جذب دانشجوی مدرسه عالی شهید مطهری

در ان درج شده بود و نهایتا در آزمون آن شرکت و پذیرفته میشود. دورانی که با حسرت و خاطرات شیرین اساتید و همگروهی ها از آن یاد میکند.میگوید سال 75 اولین بار

حکیم دینانی را آنجا دیدم و از وجود کسانی مثل دکتر جهانگیری ،دکتر محقق داماد ،دکتر ایلخانی،دکتر قوام و دیگران بهره ها بردم.بعد از مدتی وقفه به دلیل مشغله های

شخصی وارد دوره دکتری همان مرکز میشود و از همان موقع در همان جا به تدریس نیز میپردازد.کتاب او در واقع رساله دکتریش میباشد

 

تحصیلات :

لیسانس الهیات دانشگاه تهران


فوق لیسانس فلسفه و حکمت ،مدرسه عالی شهید مطهری


دکترا فلسفه ،مدرسه عالی شهید مطهری


فعالیتها:


.تدریس در مدرسه عالی شهید مطهری


.همکاری با بنیاد دائرة المعارف (عمده ترین محصول آن دانش نامه جهان اسلام است که دو مدخل خیال و شهر آکل و ماکول حاصل تلاش ایشان است)


.تدوین مقاله:

 

1.مقاله ای برای همایش سبزواری پژوهی،که موضوع آن مربوط به مولانا است و استعاره نی که د رابتدای مثنوی به آن اشاره شده است.دلیل انتخاب این موضوع این بده

است که ملا هادی سبزواری نیز شرحی بر مثنوی دارد.


2.مقاله ای برای همایش ملاصدرا با عنوان نسبت انسان و جهان

 

معرفی کتاب:


“اخلاق در نگاه مولانا:چیستی و هستی ”(نشر: نگاه معاصر،چاپ اول: 1388(2000 نسخه)،چاپ دوم:1391(2000 نسخه))

 

این کتاب به خصوص در فصل دو و سه کاملا تخصصی است.قانعی برای رساله دکتری علاقمند بود که موضوع انتخابیش فلسفی صرف نباشد،طی آن فقط به جمع اوری

اطلاعات قبلی نپردازد و به آن علاقمند باشند.بعد از 1سال مشورت و تحقیق به این موضوع میرسد که: آیا از دل عرفان مولانا میشود اخلاق نیز استخراج کرد یا نه؟ توضیح

بیشتر آنکه:در فلسفه غرب مثل ارسطویی یا کانتی، نظام اخلاقی داریم اما در فلسفه اسلامی چنین چیزی  نداریم،البته  کسانی مثل غزالی تلاشهایی در جهت استخراج

نظام اخلاقی از نظام اسلامی داشته اند؛اما به نتیجه نرسیدند .از همین رو اطرافیان این کار را برای قانعی سخت و بزرگ میدانستد و علیرغم همه این ترسها او فکر میکرد که

این موضوع جای کار دارد که نتیجه تلاشهایش شد این کتاب.

مطالب مرتبط:

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید