امروزشنبه, 20 آذر 1395-- Saturday Dec 10 2016

ساعت 14:36:08

آخرین به روز رسانی : شنبه 13:21:53

نگاهی به کتاب سلوک و سقوط

چهارشنبه, 27 آذر 1392 ساعت 09:27 کدخبر :6656
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : نجمه مجیری
معرفی کتاب

چندی پیش کتاب سلوک و سقوط نوشته سید روح ا... موسوی زاده را به عنوان اثر یکی از همشهریان معرفی کردیم و در این شماره قصد داریم با نگاهی بر  این کتاب، خوانندگان را بیشتر با محتوای آن آشنا نماییم.
اوشو کیست؟ به راستی اوشو چه کسی است و چه عقایدی دارد که اینگونه مریدان و شاگردانی را از سرتاسر جهان گرد خود آورده است. علت شوق نسل جوان ما برای خواندن آثار اوشو چیست؟ عرفان اوشو چه جذابیتی دارد که تشنگان معرفت به سویش گرایش پیدا می کنند؟
پاسخ این سوالات را می توان در کتاب سلوک و سقوط سید روح ا... موسوی زاده پیدا کرد. نویسنده این کتاب تلاش کرده برای این سئوالات پاسخ مناسبی بیابد. می توان گفت اندیشه های اوشو از جمله انگاره های معنوی نو پدید قلمداد می شود که به شکلی جذاب ظهور یافته غافل از اینکه این سوغات به ظاهر معنوی و مبارک، درونی ناپاک دارد که موجب سرگشتگی و از میان رفتن دین در میان جویندگان حقیقت می شود. نویسنده سعی کرده بخشی از این معنویت دروغ پردازانه را بررسی کند و معارف اصیل دین را به عنوان جایگزین معرفی نماید.
کتاب موسوی زاده شامل چندین فصل است. از جمله این فصول می توان به زندگی نامه اوشو، مباحث عشق و مراقبه و ... اشاره کرد.
نگارنده در فصل اول کتاب به زندگی نامه اوشو می پردازد. دوران کودکی او را با جزییات مطرح می کند و سپس هر گونه ادعایی که از جانب اوشو مطرح می شود را به نقد و بررسی می گذارد. در ادامه، از عرفان اسلامی واقعی توضیحاتی ارائه می کند. تحصیلات اوشو، شاگردانش، ازدواج و حتی مرگ او نیز در این فصل گنجانده می شود.
درفصل دوم کتاب بحث عیار عشق در نگاه اوشو مطرح می شود. نویسنده عشق را از نگاه اوشو تعریف می کند. یک کار جالب نویسنده این است که پس از هرگونه اطلاعاتی که از اوشو ارائه می دهد یک نقد جامع و مفید از همان بحث را مطرح می کند و در واقع خواننده با یک تیر دو نشان می زند هم با اندیشه های اوشو آشنا می شود و هم با نقد آن.
نگارنده پس از طرح عشق در تعریف اوشو، تحلیلی اسلامی از عشق به دست می دهد و همچنین عرفان به ظاهر زیبای او را در مقابل عرفان ناب اسلامی به چالش می کشاند.
موضوع فصل سوم که پربارترین فصل به نظر می رسد، مراقبه است. در این فصل نیز سعی شده پس از طرح مراقبه از دیگاه اوشو، با تحلیل دقیقی بر مراقبه از دیگاه اسلامی و با روشی مقایسه گونه میان دیدگاه های عرفان حقیقی و عرفان اوشو خواننده را به تفکر وادارد و در واقع یک آگاهی عمیق به او بدهد. برای نمونه اوشو در مقوله توبه تنها به شرح هفت وادی می پردازد و وادی دوم را که وادی توبه است به صورت ناقص وامی گذارد و این درحالیست که توبه در اسلام اهمیتی فوق العاده دارد.
فصل چهارم که در برگیرنده مبحث نفس، ذهن و فلسفه است باز به بیان دیدگاه های اوشو در این رابطه می پردازد به عنوان مثال نفس از نظر اوشو همان منیت انسان است که مانند یک قلاده برگردنش آویخته شده است. نویسنده در ذیل این مبحث به تعریف نفس از دیگاه اسلام پرداخته و بر این نکته تاکید می کند که در اسلام نفس به خودی خود مقوله بدی نیست و می تواند دارای جهات مثبت و منفی باشد.
نویسنده در نهایت و در دو فصل پایانی نظرات اوشو را در رابطه با درون، تجربه، خدا و معاد بیان می کند و با نگاه تحلیلی خود درصدد است عرفان حقیقی را باز شناسایی کند.
انتشارات دفتر نشر معارف این کتاب را در 6 فصل و 264صفحه در بهار 1391 به چاپ رسانده و با قیمت 4200 تومان وارد بازارکرده است.

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید